Mijn hond heeft last van haar muts (eerste loopsheid)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Mijn hond heeft last van haar muts (eerste loopsheid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 07:07

Hoi,

Ik twijfel over wat ik moet doen met mijn hond. Ik ben van karakter nuchter en kijk iets even aan als ik merk dat er geen noodzaak is. Houdt een klacht aan ga ik met mijn dier naar een arts, is het sporadisch kijk ik eerst wat ik kan doen om het haar gemakkelijk te maken en lukt dat niet ga ik alsnog. Bijvoorbeeld: Aanhoudende jeuk van een inmiddels vermoorde vlo los ik eerst op met een middeltje voordat ik een creme ga halen bij de DA.

Mijn hond heeft haar eerste loopsheid met zes maanden. Ik heb geen druppel bloed gevonden behalve als ik haar op schoot nam de eerste dagen. Ze likt het schoon. Haar muts is wel compleet naar buiten geslagen. Dat is erg dik maar ziet er gezond uit. Geen uitdroging te zien op het blote oog en ook geen huidirritatie, het is mooi roze.

Ze zou nu in haar derde periode zitten en dus gaat alles langzaam minder worden en stopt zij met loops zijn. Echter blijft ze zo piepen om haar muts. Soms een dag niet, soms twee keer per dag. Dat houdt zo'n kwartier tot half uur aan. Ze gaat dan likken en piepen en probeert door middel van spartelen richting haar muts iets te kalmeren (denk ik). Soms denk ik dat zij jeuk heeft. Andere keren denk ik dat ze gewoon last heeft van haar hormonen want tijdens het likken ervan gaat ze zitten bewegen met haar kont. Dat lijkt op rijen maar kan ook weer komen omdat zij jeuk heeft.

Ik heb lang geen hond met loopsheid gehad. Ik vroeg mij af of er symptomen zijn waarvan een ander zegt ga ermee naar een DA. Mijn schoonmoeder zegt dat het wel goed komt, zo ook mijn ouders. Maar ook dat zijn nuchtere mensen en ik wil mij daar niet al teveel door laten beïnvloeden.

Voor haar volgende loopsheid wordt ze overigens gecastreerd en laat ik alles weg halen. Ze is nu zes maanden en wij zitten midden in een verhuizing dus ik wil haar nu de extra stress nog even ontnemen.

8nnemiek

Re: Mijn hond heeft last van haar muts (eerste loopsheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:16

Komt de jeuk echt daar vandaan, of zouden het ook wormen kunnen zijn? Dat gedrag van op de kont zitten en over de grond schuren zie je namelijk vooral als ze jeuk hebben door wormen.

Die van mij heeft met d'r loopsheid geen last van jeuk. Alleen veel likken, en het is allemaal vrij opgezwollen. Kun je niet even bellen naar de dierenarts voor advies? Even vragen of zo'n gevoeligheid vaak voorkomt?

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 07:18

Ze schuurt nergens en heeft ook geen last van haar kont. Het is echt haar muts waar ze aan likt en het rijen doet ze meer in de lucht dan ergens tegenaan. Ik heb net ook een dierenarts gezocht in de buurt van het nieuwe huis en wil wel gaan bellen voor raad inderdaad.

Ik weet ook niet zeker of ze jeuk heeft maar zo lijkt het mij omdat ze tijdens het likken zo piept en d'r ei niet kwijt kan.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 07:19

Haar tepels zijn trouwens keihard en rondom ook.

Edit: Krijg net ook de tip dat het haar anaal klieren kunnen zijn. Ik ga wel gewoon bellen zo meteen, als er zoveel opties zijn heeft het ook geen zin om aan te kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:25

Het kan gewoon de schijndracht zijn. Veel teefjes gaan dan ook even melk geven, en die van mij heeft dan idd ook wat meer last van de hormonen wat zich uit in het rijden tegen mensen aan en heel veel plassen over andere geurtjes heen buiten.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 07:41

Ja dat was in het begin ook alles dat ze deed maar in die ''aanvallen'' die ze heeft ben ik niet zo gerust meer. Kan om 9 uur bellen en dan ga ik maar gewoon langs. Neem ik gelijk weer een wormenkuurtje mee want daar wordt het ook weer tijd voor. Normaal zou ik zeggen ik kijk het nog even aan maar met de verhuizing en alles er omheen houden we haar ook niet zo in de gaten als normaal waardoor die vraagtekens blijven hangen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:43

8nnemiek schreef:
Komt de jeuk echt daar vandaan, of zouden het ook wormen kunnen zijn? Dat gedrag van op de kont zitten en over de grond schuren zie je namelijk vooral als ze jeuk hebben door wormen.

Nee, dit gedrag wordt vrijwel nooit veroorzaakt door wormen.
Volle en geirriteerde anaalklieren zijn meestal de reden hiervoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:47

Is dat zo? Dat is mij altijd verteld. Na, weer wat geleerd :D Heeft die van mij gelukkig nooit last van gehad.