Overburen verzorgen katten slecht.. wat nu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

Overburen verzorgen katten slecht.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:02

Hallo!

Ik heb een aantal vragen maar ik zal eerst even de situatie schetsen:
Onze overburen hebben katten, een stuk of zes. Ze zijn bijna allemaal ongelovelijk schuw en aan de dunne kant. Mijn schoonvader heeft vaak bakjes voer in de tuin staan waar de katten van de overburen eten, anders waren ze waarschijnlijk nog dunner..

Daar komt nog bij dat er vaak zomaar katten 'verdwijnen.' Zo kwam er eerst altijd een katje bij ons eten en ook naar binnen en van de ene op de andere dag had hij een gekneusde/gebroken/ontwrichte achterpoot (geen idee wat het was maar hij kon er niet op staan.) Hij heeft toen dagen bij ons in de tuin gelegen en van ons voer gehad. Hij kon namelijk niet zelf over de schutting terug klimmen. Na een aantal dagen heb ik hem zelf maar weer naar zijn eigen huis gebracht en sinds dien is die verdwenen/ik heb hem nooit meer gezien.

Dat is niet de eerste kat die verdwenen is. En er komen ook steeds katjes bij, kittens vooral. Ik denk dat de kittens van hun katten zelf zijn want ik heb het vermoeden dat ze ze niet steriliseren.

Nu is er 1 kitten die steeds bij ons komt en die blijkt helemaal onder de vlooien te zitten.

En dan nu mijn vragen:
-Het zijn hele grote vlooien en ze zijn rood. Ik dacht dat vlooien altijd zwart waren? Hoe zit dit?
-Het katje heeft bij ons op bed gelegen, kan dit kwaad in verband met de vlooien? Ik heb ze verder niet gezien alleen op het katje zelf.
-En de belangrijkste vraag: kan ik de dierenbescherming bellen omdat deze kitten onder de vlooien zit of mag dat gewoon? En wat vinden jullie van de rest van de situatie?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

LilChar

Re: Overburen verzorgen katten slecht.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:13

Weet niemand iets hierover? :(

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:30

Uh, misschien hebben ze de kat met gebroken poot wel laten inslapen? Of zelf afgemaakt natuurlijk.. Maar dat zijn ze niet verplicht jullie te vertellen. Beesten gaan dood, dus dat kan idd wel kloppen dat je ze dan niet meer ziet.

En wbt de vlooien, laat die katten buiten em haal als de bliksem omgevingsspray en behandel de kamer/bed waar die kat opgelegen heeft, anders zit je hele huis er straks onder zonder dat je zelf katten hebt.

Oh en trouwens, beetje meer geduld, je topic bestaat nog geen uur. Niet iedereen reageert onmiddelijk ;)

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:37

Ik weet niet of het pootje gebroken was, maar iets in die richting. Maar vind je het niet raar dat er alsmaar
nieuwe katten zijn terwijl ze er helemaal niet goed voor kunnen zorgen?
Ja is dat zo,blijven vlooien ook op plekken leven zonder dieren? Want ze moeten toch ergens van leven..?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:38

hai hai, je zou een keerjte bij ze kunnen aanbellen en zeggen wat je ziet en denkt, mocht je echt vermoedens van verwaarlozing hebben dan zou ik even de dierenbescherming bellen, die kunnen dan gaan kijken misschien. Als je het liever anoniem houdt is dat misschien de beste optie. Heb jij je best gedaan en wordt evt. verwaarlozing door iemand anders aangemerkt. Geen ruzie, wel zekerheid.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:39

Sja, het is niet verboden en dus kun je er weinig aan doen.. Ook al zou het mijn keus niet zijn! Je kunt eens kijken of jullie gemeente van die castratie'acties' houd en dat dan voorstellen aan de buren.
Verder kun je er helemaal niks mee.

Ja, vlooien kunnen 3 maanden zonder eten, en anders bijten ze jullie wel :+ En die leggen weer eitjes, die weer uitkomen etc.. Je hebt voor je het weet je hele huis vol zitten.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:00

Weten jullie heel erg zeker dat de dieren slecht verzorgd worden?

Ik heb namelijk ook 6 katten. Zijn allemaal niet dik maar ook zeker niet te dun. Veel huisdieren hebben overgewicht en één die normaal is word al snel als dun gezien...

Hier ook mensen in de buurt die blijkbaar denken dat mijn dieren wat te kort komen dus geven ze ze maar van alles te eten. Heel erg onprettig, zeker aangezien er 2 een speciaal dieet hebben en dat is niet voor niks...

Verder ontvlooi ik mijn beestjes keurig netjes en behandel mijn huis ook mee. Helaas krijgen de poezels dan bij andere mensen weer eten en gaan daar binnen en vervolgens komen ze weer met vlooien thuis.

Verder zijn mijn katten Schatjes maar ook schuw voor vreemden. Dat is niks geks.

Je bedoelingen zullen gerust goed zijn maar dingen kunnen anders zijn dan ze lijken...

Ik zeg altijd maar zo: als je vermoed dat iemand zijn dieren niet goed verzorgd ga dan eerst eens praten. Vaak zijn dingen anders dan ze lijken en als het toch echt niet goed is kun je altijd nog de dierenbescherming bellen ;).

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:06

Heb je al met je buren gepraat TS? Dat lijkt me toch wel stap 1. Voordat je allemaal instanties gaat inschakelen terwijl je helemaal niet weet hoe het zit.

Bijvoorbeeld: ik heb 2 katten, die krijgen onbeperkt te eten. De ene is aan de 'normale' kant (mag wat lichter zijn), de andere heeft een prachtig figuurtje maar zou voor heel veel mensen te dun lijken. Helaas zijn heel veel mensen gewend om te dikke beesten te zien en weten we haast niet meer hoe een gezond dier er uit ziet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:22

ach...als mensen katten maar kittens laten krijgen alsof het niets is,dan kan ik wel bedenken dat ze de verzorging niet zo heel nauw nemen.
Die vlooien zijn vermoedelijk vlooien die op konijnen of mollen zitten.Die zijn groter.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:29

Bedankt voor de antwoorden! De katten zijn ook niet vreselijk dun het was meer om een situatie te schetsen en alles bij elkaar opgeteld ziet het er niet zo best uit allemaal in mijn ogen. De kitten die hier alleen loopt is ook pas zeven a acht weken gok ik en die zit dus onder de vlooien. Vind het gewoon allemaal een beetje raar hoe er daar met de katten omgegaan wordt. Vandaar mijn vraag of ik het bij het juiste eind had of dat ik misschien een beetje overdrijf!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:13

Jeffcha schreef:
Bedankt voor de antwoorden! De katten zijn ook niet vreselijk dun het was meer om een situatie te schetsen en alles bij elkaar opgeteld ziet het er niet zo best uit allemaal in mijn ogen. De kitten die hier alleen loopt is ook pas zeven a acht weken gok ik en die zit dus onder de vlooien. Vind het gewoon allemaal een beetje raar hoe er daar met de katten omgegaan wordt. Vandaar mijn vraag of ik het bij het juiste eind had of dat ik misschien een beetje overdrijf!

ik heb niet het idee dat je overdrijft...de vraag is alleen hoe je dit kunt veranderen?
Ga iemand maar eens vertellen dat hij niet goed voor zijn dieren zorgt.Mensen die dat namelijk niet doen zijn niet het meest sociale en makkelijk aanspreekbare soort :+