Oppaskat overlijdt tijdens vakantie eigenaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Oppaskat overlijdt tijdens vakantie eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:42

Tja, het is gebeurd.. Het meest nare wat je je kan bedenken wanneer je op een dier van iemand anders past, gebeurde ons.

T arme meisje van mijn ouders is vorige week overleden.
Ik lag net op bed (slaap aan de kant van de weg) en hoorde het gebeuren... Deur open, hoorde mijn man over de poes die de deur uit was geglipt en binnen een paar seconden een doffe klap... Het was mis. Arme lieve Siepje was aangereden... Mijn man heeft haar gelijk opgepakt en mee naar binnen genomen. Het was goed mis. En toen ik haar zag wist ik het gelijk. Het was over. Ze was er niet meer. Bloed uit haar bekje en neusje.. Haar oogje zag er naar uit. Waarschijnlijk frontaal op haar koppie geraakt. Tegen beter weten in (she was already gone) de dierenarts (spoedarts) gebeld en in de auto gestapt. Hopende dat de dierenarts me ging vertellen dat ze een kwartiertje nodig had om Siepje op te knappen... Maar nee, toen in binnenkwam luisterde de dierenarts naar haar ademhaling. Ze zei gelijk dat ze al weg was.
Wat een tranen hebben er gevloeid vorige week. Wat vond ik het erg! Ik had de verantwoordelijkheid voor dit meisje, en plots was ze er niet meer...

Maar wat doe je op zo'n moment? Vertel je het gelijk of wil je hun vakantie niet verpesten en vertel je het na de vakantie? En wat doe je met de poes? Laat je haar in de koeling tot de eigenaar terug is of begraaf je haar? Maak je een foto om het te verwerken? Of of of... Ik wist het niet meer.

De dag na de aanrijding ben ik bij mijn zus langs gegaan. We hebben samen besloten om Siep te begraven in mijn ouders' tuin, dit leek ons de beste oplossing. De hele dag heb ik mijn ouders proberen te bereiken maar helaas ging dat niet gemakkelijk (geen bereik). Godzijdank appte mijn moeder mij later in de avond. We belden elkaar en ik heb het verteld. Ze vond het gelukkig fijn dat ik hen gelijk op de hoogte had gesteld. Ze hebben samen een traantje weggepinkt. Het is wat het is... En ik had er álles voor gedaan haar terug te kunnen krijgen, maar helaas is dat niet meer mogelijk.

Siep was een lief speels meisje van een paar jaar oud. Ze was een zwervertje die erg gericht was op mensen. Mijn ouders hebben haar toentertijd uit het asiel gehaald.

Lieve Siep, het ga je goed. Speel fijn verder in de kattenhemel meisje.

Stel dat... Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

Evelyne79

Re: Oppaskat overlijdt tijdens vakantie eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:46

ah gossie wat sneu, goed gehandeld hoor.
Ook al hadden anderen het anders gedaan, je moet handelen naar wat goed voelt en dat heb je gedaan zoals ik het lees.

Kleine troost, waarschijnlijk heeft ze niet geleden :*

Veel sterkte

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:48

Wat ontzettend naar..
Onze hamster, en konijn zijn overleden in verschillende vakanties en onze oppas heeft het er niet fijn mee gehad..

Sterkte!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:48

Wat een vervelende situatie, maar het kan nou eenmaal gebeuren :(
Vervelend voor de eigenaren, maar ook gewoon vervelend voor jullie.

Ik zou denk ik hetzelfde als jullie hebben gedaan, wat konden jullie meer doen? Wachten tot ze terug komen vakantie is ook weer zoiets, dan kan het voelen alsof het voor hun achter is gehouden.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:49

Dankje Evelyne79. Ik voel me nogsteeds heel erg schuldig...
En idd, ze was ws. op slag dood gelukkig...

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:49

ik werk zelf op een spoedkliniek voor dieren tot nu toe hebben de mensen waar het bij gebeurd is altijd overleg gehad met de eigenaren die op vakantie waren met verschillende mogelijkheden wat nu kon.
ik zelf zou toch bellen en overleggen wat hun graag willen is toch hun diertje.

veel sterkte nog voor jouw en je ouders

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:51

Sterkte ermee.. Je hebt goed gehandeld.. Voel je alsjeblieft ook niet schuldig.. Zoiets kan de beste overkomen..

Wat ik zou doen? Tja geen idee.. Ik spreek zoiets wel af als ik iemand op mijn dieren laat passen..

Begin augustus twee weken naar spanje geweest.. Stalgenoot zorgde voor Wiebe en stalhoudster van Sneakers (staat elders gestald) ook op de hoogte gebracht..
Ik wilde het namelijk niet weten als er iets was..

Ik ga volledig uit van hun ervaring met paarden en de professionaliteit van de behandelend dierenarts of kliniek.. Als mijn paard dan toch niet te redden is, dan heb ik liever een fijne vakantie en hoor ik de ellende wel thuis..

En als mijn paard nog levend en wel op de kliniek staat, dan betaal ik de rekening wel.. :+

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:51

dancertje schreef:
ik werk zelf op een spoedkliniek voor dieren tot nu toe hebben de mensen waar het bij gebeurd is altijd overleg gehad met de eigenaren die op vakantie waren met verschillende mogelijkheden wat nu kon.

Mijn ouders zijn heel erg dankbaar dat we haar in hun tuin hebben begraven. Daarnaast heb ik hen een foto gestuurd van het meisje waar ze vredig lag.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:58

nine1987 schreef:
Sterkte ermee.. Je hebt goed gehandeld.. Voel je alsjeblieft ook niet schuldig.. Zoiets kan de beste overkomen..

Wat ik zou doen? Tja geen idee.. Ik spreek zoiets wel af als ik iemand op mijn dieren laat passen..

Begin augustus twee weken naar spanje geweest.. Stalgenoot zorgde voor Wiebe en stalhoudster van Sneakers (staat elders gestald) ook op de hoogte gebracht..
Ik wilde het namelijk niet weten als er iets was..

Ik ga volledig uit van hun ervaring met paarden en de professionaliteit van de behandelend dierenarts of kliniek.. Als mijn paard dan toch niet te redden is, dan heb ik liever een fijne vakantie en hoor ik de ellende wel thuis..

En als mijn paard nog levend en wel op de kliniek staat, dan betaal ik de rekening wel.. :+

Dankje. Toch zal het schuldgevoel nog wel een tijdje blijven.. En helaas hadden we niets afgesproken met mijn ouders. Ik ging er ook niet van uit dat zoiets als dít ging gebeuren... :'(

Een ding; Ik pas nooit meer op andermans dieren...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:02

Ik wil het ook niet weten, maar mijn ouders (die meestal de oppas zijn) en ik hebben mijn vorige kat tot gezamenlijk dier gebombardeerd en daar gingen ook de nare dingen als vanzelf bij. Ze weten wat ze moeten doen, dierenarts bij twijfel, inslapen als de dierenarts dit het beste vindt, en individueel cremeren en de as naar mij.
Maar we hebben ook afspraken over wat te doen als er in de familie wat mocht gebeuren tijdens vakantie, want dat kan ook zomaar gebeuren..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:10

He bah, wij spreken altijd af dat als ze al dood zijn dat ik het dan niet hoef te weten. Als ze ziek zijn uiteraard wel... Gelukkig is er nog nooit wat gebeurd.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:32

Wij hebben dit een paar jaar geleden met de ho d van kennissen gehad. Dezs hond was al 15 jaar oud en bij ons gebleven omdat de reis te zwaar zou zijn. Een paar dagen nadat ze weg waren werd hij opeens heel ziek en gaf de dierenarts aan dat de hond ingeslapen moest worden (vonden we zelf ook). We hebben toen de eigenaren gebeld en die hebben het hele inslapen meegemaakt via de telefoon. Bij deze hond was het alsof het zo moest zijn. Wij hebben hem zijn eerste zomer gehad (toen was hij 12 weken oud en was de reis ook te ver) en zijn laatste. Daartussen hebben we hem geen enkele zomer gehad.

heel veel sterkte....

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:08

Vivian__ schreef:
dancertje schreef:

Mijn ouders zijn heel erg dankbaar dat we haar in hun tuin hebben begraven. Daarnaast heb ik hen een foto gestuurd van het meisje waar ze vredig lag.

Meid je hebt super gehandeld.
Heb ook op je pb gereageerd.
Het was misschien kort door de bocht getypt maar ik bedoelde het echt niet zo

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 18:16

Vivian__ schreef:
dancertje schreef:

Meid je hebt super gehandeld.
Heb ook op je pb gereageerd.
Het was misschien kort door de bocht getypt maar ik bedoelde het echt niet zo[/quote]
:)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:21

lijkt mij ook altijd een vervelende situatie. ben altijd blij als alles blijft leven.
Ik zou ook gelijk de eigenaar op bellen. Zelf had ik dit jaar een dode eend. Heb de eigenaar op gebeld en overlegt wat ik er mee zou doen.
Hopelijk gebeurt het bij mij niet bij een hond of kat. Vind ook al erg als ze alleen al naar buiten glippen of slecht eten.
het is natuurlijk wel een risico die er bij hoort.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:23

He wat ontzettend naar, maar ik vind het ook goed van je hoe je het hebt aangepakt. En sterkte nog, voor jou en je ouders.

Mosterd na de maaltijd, maar wel goed om over na te denken voor anderen die hun huisdier in andermans handen achterlaten: bedenk wat je zou willen als het gebeurt, want een dier kan onverwachts zomaar overlijden, oud of niet. Zo heb ik een antieke cavia en ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt aan ons buurmeisje dat oppast. Zij weet in zo'n nare situatie dan iig wat ik zou willen en wat zij kan/moet doen. Voor iedereen duidelijk. Dat maakt de dood van je lieve dier er niet minder vreselijk op, maar schept wel duidelijkheid voor eigenaar en verzorger. En besef dat het niemands schuld is, hoe naar het ook voelt als een beestje doodgaat onder jouw hoede :(:)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:27

Wat erg voor je :(:) Het verschilt zo per mens! De een wil het liever niet weten, de ander wel. De een wil het dier liever nog een keer zien, voor de ander hoeft het niet.

Mijn moeder was bij een cursus toen onze hond overleed. Ik wilde haar bellen maar mijn stiefvader verbood het mij. Mijn moeder kwam terug, riep hem en zag vervolgens aan mij dat hij er niet meer was. Ze heeft het mij heel lang kwalijk genomen, dat ik niet meteen gebeld heb. We hadden hem bij de dierenarts in de vriezer zodat ze nog afscheid kon nemen. Zelf zou ik het ook meteen willen weten en afscheid kunnen nemen.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:30

Dat heb je keurig opgelost !

Ik heb het nu al twee keer meegemaakt.
Een keer een hondje waar op ik paste, die was al oud en grijs maar toch nog onverwachts.

En een keer met een paard.
Dit was nog een heel gedoe, m.b.t. verzekering e.d. maar dat is een ander verhaal.
Deze eigenaar was ook heel slecht te bereiken en dat was niet fijn.

Beide eigenaren waren reuze blij dat ik ze meteen op de hoogte heb gesteld en niet als "verrassing" achter af.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:35

Sterkte allemaal...heel naar als iets gebeurt met een logeetje....

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:40

Ik heb dit nu 2 keer meegemaakt, de eerste keer was de hond van mijn vader aangereden (ze leeft gelukkig nog wel) en de 2e keer was het de kat van mijn zus die bij mijn vader woont. Beestje heb ik in moeten laten slapen, vanwege een acute verlamming met veel pijn. Beestje gevonden, naar de dierenarts en een half uur later was hij er niet meer.
Heb mijn zus en vader het wel gelijk laten weten, de crematie geregeld en alles er omheen. Ook gezorgd dat het kaartje naar mijn zus toe ging.

Ik heb beide keren te horen gekregen dat ze blij waren dat ik er was, omdat ik degene ben met de kennis van dieren (opleidingen) en ook het makkelijkst de 'goede' beslissing maak (hoewel het poedersuiker blijft!).

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:41

Sterkte en wat heb je goed gehandeld.

Jaaaaren geleden hadden wij een oppas konijn, beestje kwam ook te overlijden. Vrienden van mijn moeder die er op dat moment waren hadden wel een vervangend exemplaar, zeiden ze :')

Beestje leek er dus totaal niet op, de gene waar het overleden konijn van was trapte er, natuurlijk, niet in en toen zaten wij met een extra konijn. Toen we op mijn vaders verjaardag onze nieuwe 'aanwinst' aan onze familie wilden laten zien hadden we ineens een verklaring waarom dat beest zo dik was en waren we nog een paar konijnen rijker _O- _O-

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 19:31

Bedankt voor de lieve reacties, doet me goed :)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 17:23

Vannacht komen ze thuis. Heb net eventjes bloementjes neergezet en wat vloog er met mij mee? Een wit vlindertje :oo

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:01

Ahh sterkte dat is echt niet fijn!

Mijn vader had laatst meegemaakt met een oppaskonijn dat was overleden, eigenaren wilden hem zelf begraven dus die heeft een paar dagen in een schoenendoos in de vriezer gelegen..

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:18

Aah heel veel sterkte