Tips "konijnenflat"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Tips "konijnenflat"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 17:42

Ik heb op dit moment vier konijnen, deze verblijven alle onder onze kapschuur.
Drie van deze konijnen zitten in één ruim buitenhok van 2 verdiepingen. Moeder en baby op verdieping één, volwassen vrouw op verdieping twee. Konijn nummer vier is nog jong en moet nog gekoppeld worden. Deze zit nu tijdelijk in een zeer ruim binnenhok.

Echter is het idee qua hokverdeling als volgt:
Mama en baby blijven samen (2 voedsters).
En volwassen vrouw en andere baby (ook 2 voedsters) gaan ook samen.

Ik heb dus al één buitenhok met twee ruime verdiepingen voor mama en kind. Ik wilde hetzelfde hok bestellen voor de andere twee, maar deze is pas over 6 weken leverbaar.
Daarnaast wonen wij buitenaf en komt hier onder wilde konijnen een zeer gevaarlijke oogziekte voor.
Ik wil daarom eigenlijk alle vier de konijnen in een hok wat hoger op zijn poten staat (de huidige staat zo'n 10 cm van de grond).

Nu eindelijk mijn vraag:
Wie weet één of twee goede hoge en grote buitenhokken voor konijnen (zonder vaste ren)?
Het mag één hok met meerdere verdiepingen voor vier konijnen zijn (een soort flat) of twee hokken voor ieder twee konijnen.

Wie weet waar ik zulke hokken kan kopen of wie ze maakt? Of is er hier iemand die aanbiedt ze betaalbaar voor mij te maken?

Ik heb namelijk door recente privé omstandigheden totaal geen tijd om zelf aan de knutsel te gaan.
Qua budget mag het overigens best wat kosten, maar wel tot in het redelijke.

eline_di

Re: Tips "konijnenflat"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 19:28

Overigens is de huidige oplossing:

Hok verhoogt met vier bakstenen bij iedere poot en zo ver genoeg van de grond. En wachten tot het hok leverbaar is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:31

Hoe groot zoek je?

Normaal zeggen ze 1m2 per konijn tot middenmaat, anders 1.5m2 per konijn. Maar ik weet niet hoe groot je konijnen zijn?

Dus je zou dan op zoeken moeten naar 2 hokken of 2 verdiepingen van 2-3m2. Of heb je iets anders in gedachten?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 19:52

Dat is wel wat ik in gedachten heb.
Ik heb nu een hok van 116 x 65 cm en dat dan 2 verdiepingen met een trapje.
Het volwassen konijn is redelijk van formaat, mama en dochter zijn gemiddeld en de andere baby is dwerg.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:43

Tjah qua hok kom je vaak niet echt zo ver dat ze voldoende ruimte hebben. Waarom zoek je geen ren? Zeker omdat je met alleen dames zit en de vraag nog is of dat altijd goed gaat zou ik wel flink richting ruimte gaan. Ik zelf ken geen hokken die groot genoeg zijn namelijk.

Die zeer gevaarlijke oogziekte ook wel myxomatose genoemd wordt over het algemeen niet door de konijnen overgedragen, maar door vliegen en muggen dus die vliegen ook wel omhoog. Daarvoor kan je overigens wel gewoon jaarlijks laten inenten :)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 21:52

Ik precies over welke ziekte het gaat, maar voor mensen die het niet kennen wilde ik het algemeen houden.
Het is zeker overdraagbaar tussen konijnen bij direct contact.
Een ren is al aanwezig.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:01

Ik zeg ook niet dat het niet wordt overgedragen door konijnen, maar dat het meer wordt overgedragen door vliegen en muggen dus een paar centimeter om hoog je niks helpt. Inenten daarin tegen wel.

Als er een ren aanwezig is hoeft een hok niet groot te zijn. Verdiepingen voegen namelijk niks toe in bewegingsruimte. Ik zet meestal een schuilhokje in de ren waar ze zowel onder kunnen als erin springen, zo behouden ze optimaal ruimte om te rennen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 22:43

Door de grote dreiging van de ziekte kunnen ze niet zonder toezicht in de ren. De wilde konijnen lopen namelijk ook regelmatig in de kapschuur. Vandaar het ruime hok erbij.
Het hok staat nu incl. pootjes zo'n 40 cm van de grond.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:30

Dan nogmaals je kan ze gewoon laten inenten en op hoogte zetten helpt niks. Ik ken mensen waarbij hun konijn myx heeft gekregen die binnen staan of midden in een woonwijk.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:39

Is de ziekte alleen via direct contact overdraagbaar of ook op andere manieren? Als dat niet zo is kan je misschien bij je ren dubbel gaas doen met een ruimte ertussen zodat de wilde konijnen geen contact kunnen maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:44

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 07:51

Inenten kan zeker, ben ik absoluut met je eens. Maar het jonge konijn zonder mama is een flessenkind met een ziekte verleden en hierdoor waarschijnlijk nog niet sterk genoeg voor de enting. En drie enten, maar de laatste niet is ook geen volledige oplossing.
Ik wil zeker niet beweren dat hoge hokken het 100% voorkomen, maar het helpt wel mee.

Daarom zoek ik dus de opties voor één of twee zeer grote hokken op poten.
En het liefst op korte termijn.

Thnx voor de gegeven tips.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:48

Geen volledige oplossing, maar heb je in ieder geval drie beschermd.
Mijn flessenkind heeft inderdaad ook de nodige problemen gehad, maar inmiddels wel ingeënt, als ze sterk genoeg is kan je die dan altijd nog doen.
Ik zou dan voor je hokken ook nog zo fijn mogelijk horrenspul doen zodat er ook minimaal vliegen/muggen bij kunnen komen.

Ik zou dan het iemand laten maken, ken geen bestaand hok wat 2 meter bij een meter is. Dan kun je ook nog twee boven elkaar laten maken. Succes!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 13:55

Maar wat zijn de grootste hokken die verkrijgbaar zijn zonder ren?
Zijn er hokken die echt groter zijn dan mijn huidige? (los van handgemaakt)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:15

Er zijn denk ik geen hokken op poten die groot genoeg zijn.. Wat jij ruim vindt is eigenlijk ook te klein, het hok wat je nu hebt. Ze horen lekker te kunnen rennen en daarom moet het hok juist zo klein mogelijk zijn, zodat ze meer ruimte in de ren hebben. Omdat je zo bang bent voor de ziekte is dubbel gaas inderdaad een goede optie. Maar dat maakt de kans op ziekte maar een heel klein beetje kleiner omdat het vooral overgedragen wordt via mugjes enzo.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:16

Ik heb een konijnenhok van 1.40 van ferplast. Prima materiaal (soort kusntof iets) dus makkelijk schoon te houden. Makkelijk de lades eruit te halen en dak kan open. Je kan er een soort onderstel onder maken omdat t een licht hok is, en staat t hoger. T kost wel echter wat zo'n hok... maar knagen er ook niet aan wel weer voordeel en kan jaren mee, geen dakleer dus ook geen onderhoud aan. http://www.petsplace.nl/knaagdier/diere ... adetracker

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 14:18

Het klopt dat het hok a sich niet voldoende ruimte biedt, maar ik wil het hok wel zo ruim mogelijk voor de periode dat ze simpelweg niet in de ren kunnen.

Maar ik denk dat ik inmiddels voldoende info heb.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:22

Laat ze gewoon lekker 24/7 in de ren joh. :) Een hok is gewoonweg te klein.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:32

Een hok zelf vind ik ook te klein, maar is mijn mening. hier hebben ze 24/7 een ren, ook een grote maat, en elke dag uurtje los in de hele tuin van 10 meter lang :)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 14:42

24/7 in de ren kan in verband met de mogelijkheid op besmetten (de wilde konijnen lopen hier volop en zitten zowel overdag als 's nachts in dezelfde kapschuur) nu gewoonweg niet, helaas.
Ik vind het risico van besmetten door aanraking dan echt te groot.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:14

Dan moet je proberen de konijnen te weren uit je kapschuur.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 19:35

Dat wordt hij een kapschuur die aan de voorkant 30m lang is een beetje lastig ;-)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:36

Ja je zult dan toch wat moeten verzinnen :) je kan heel simpel dmb pallets je hok en ren hoger zetten, dan kan er geen ander konijn van buiten af bij