Paardrijden met de hond, hoe aanleren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Paardrijden met de hond, hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 11:22

Hoi bokkers,

Sinds eind mei ben ik de gelukkige eigenaar van een geweldige Border Collie pup, genaamd Luka. Het is een reutje van nu bijna 6 maanden. Nu heb ik ook een paard waar ik graag buitenritten mee maak. Het zou natuurlijk vreselijk leuk zijn om in de toekomst de hond mee te kunnen nemen op onze ritten.

Onze situatie is als volgt. Paarden staan in een grote wei aan huis. Hond loopt vanaf dag 1 mee. Eerst aan de riem, tegenwoordig altijd los. Luka heeft heilig respect voor de paarden en houdt keurig afstand. De paarden zijn gewend aan de hond en vinden hem niet eng of spannend. Ook niet als hij uit het hoge gras ineens langs gespurt komt.

Mijn vraag is vooral hoe jullie je hond hebben aangeleerd om naast het paard te lopen. Welke commando's gebruik je, vanuit welke oefeningen heb je het aangeleerd. En, loopt je hond altijd los of ook wel eens vast? Wat voor lijn gebruik je dan?

Het spreekt voor zich dat zowel hond als paard eerst goed moeten luisteren voor we überhaupt van huis gaan. Gezien de leeftijd van de hond is dat voorlopig nog niet aan de orde. Maar het lijkt me goed en leuk om hier al wel spelenderwijs mee bezig te gaan, zodat we straks veilig en wel op pad kunnen.

Brand los!

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Paardrijden met de hond, hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:26

ik begon eerst met 'naast' gewoon lopend, zodat de hond naast je loopt. daarna heb ik 'naast' met de fiets geoefend zodat dat er ook goed inzat.
daarna ben ik met een grote rolriem op het paard gestapt, ik moest een paar keer opnieuw 'naast' vragen maar daarna liep mijn hond prima mee! :D

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:28

Wat een super leuk idee! Ik heb er zelf geen ervaring mee maar lijkt me echt geweldig.
Ik zou inderdaad zeggen dat je hond moet komen als je hem roept en dat hij naast je blijft lopen. En natuurlijk oppassen voor de hoeven van je paard :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:33

Ons viel op dat Sjors( herdershond van de eigenaar vd paarden) tijdens het longeren achter de paarden aanliep. Niet jagen gewoon rustig meelopen. Op n gegeve moment hebben we hem gewoon ns meegenomen de bossen in, het eerste stuk (ong 100 meter) zit hij aan de riem aan het zadel vast (ik weet het beetje gevaarlijk := , maar het is een ontzettend drukke weg ) zodra we dan het bos in zijn word zij los gemaakt. Zo is het altijd goed gegaan, ze loopt nooit echt langs ons maar sprint 10/20 meter vooruit en wacht daar dan weer. Ook n rengalop houd sjors prima bij :+

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:45

Met mijn oppashond (Australian Shepherd) heb ik het gewoon gedaan. Deze hond heeft wel respect voor paarden, maar is er niet ervaren mee. Ze staat wel goed onder appel.
Ik heb niks extra's gedaan en ben gewoon op pad gegaan. Het ging hartstikke goed, maar ik heb dan ook een bomproof paard.
Wel was het handig dat ze de commando's 'voor' (voor me uit lopen), 'naast' en 'kom hier' goed kende. Op het paard begreep ze meteen hoe ze uitvoering aan deze commando's moest geven.

Als ik het vaker zou doen zou ik het commando 'op' nog leren, zodat ze op een boom/bankje klimt en ik de riem makkelijk af/aan kan doen.

Al met al geen big science dus! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:49

Net als volgen aan de voet zonder paard of naast de fiets, bedenk een commando en leer het hem.

Let wel zo ongeveer overal in NL is een aanlijnplicht dus los mee nemen gaat je bijna overal hele dikke prent opleveren.

Aan een lijn meenemen ben ik geen fan van, als paard een keer schrikt en opzij springt kans dat paardenbenen en lijn in de war raken, met als eindresultaat geplette hond.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:50

Zodra ik op de sulky stap met roos draait ze zich om :evaw: het gaat haar veel te hard, ze wil namelijk ook niet met paps mee hardlopen. _O-

Maar het is een kwestie van een goed gehoorzame hond...
En Sjolvir, hier in het oosten wordt veel gedoogd hoor.
Hier in het bos waar ik woon, dat wordt beheerd door een stichting, mag het gewoon. de beheerders doen het zelf ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:53

Woon ik toch alweer aan verkeerde kant van he land...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:59

eerlijk gezegd zou ik de hond niet meenemen naast het paard naar het bos..

allereerst.. ik ben iemand die mijn hond altijd los heeft lopen hoor (ook bij aanlijnplicht) omdat ze los nog veel beter onder appel staat dan aan de riem (dan is ze te lui om op mij te letten en hangt ze dus in de riem).. dus daar komt mijn standpunt niet vandaan.

aan die riem zoals gezegd is tamelijk gevaarlijk.

maar zonder riem kun je hem niet even snel aanlijnen als er wandelaars in de buurt zijn of andere loslopende honden.. Niet iedereen is gecharmeerd van jouw los lopende hond (idem bij mij).. als je wandelt kun je een hond letterlijk tegen je been laten plakken als het nodig is als er iemand aankomt.. tegen een paardenbeen gaat dat niet (immers als hij zijn voet verzet, auwie voor hondenbeest).

daarnaast zit je met het issue dat je nog niet zeker weet wat hij gaat doen als er ruiters van de andere kant aankomen.. of een konijn dat wegspring.. of een hert. of als hij bijvoorbeeld onverwacht vee tegenkomt..

In Frankrijk kun je het rustig doen in ongerepte bossen als het geen jager is (want dan knallen ze hem zo af als ze hem zonder begeleider zien).. Maar de Nederlandse bossen zijn gewoon meer 'parkjes' in verhouding tot veel natuurgebieden.. je loopt dus grote kans andere mensen en dieren tegen te komen.. het appel vanaf een paard is minder als te voet..

het is dus welk risico je zelf wilt lopen en of je issues 'wilt' met boswachters of andere mensen. maar vanuit het oogpunt van de veiligheid van mijn hond zou ik het zelf niet doen (matpartij met een andere hond kan zo maar gebeuren.. en probeer dan maar een paard onder controle te houden die misschien zal freaken van een gevecht en dan ook nog je hond weer heelhuids te pakken)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:14

Hondlief gaat bijna altijd mee.

Ik begon natuurlijk eerst met de commando's tijdens het lopen. Gewoon Volg, Halt, Wachten, Rechts, Links en ook Achter als in achter me aan lopen. Ik wil haar namelijk aan elke kant van het paard zetten. Halt gebruik ik als ze volgt en stil moet staan. Wachten is als ze te ver voor me uit loopt (dus dan heb ik geen volg commando gegeven) en op me moet wachten.

Nadat ze dit onder de knie had met lopen deed ik het naast de fiets. Eerst met de riem naast de fiets, uiteindelijk zonder riem en ook elke commando naast de fiets 'opnieuw' aanleren. Rechts van de fiets is natuurlijk wel anders dan rechts van het baasje. Dus daar had ze even moeite mee.

Toen ze dat kon en ik vele kilometers met haar naast de fiets maakte, heb ik 2x geoefend in de bak om haar te laten volgen naast het paard. Dit pakte ze snel op. Ze rende sowieso tijdens het rijden in de bak altijd al mee, nu was het een kwestie van het gecontroleerd maken.

Eerste keer ging er iemand mee die haar aan de lijn had en, mocht het nodig zijn, de commando's overnam als het mij op het paard niet lukte. Maar het was geen moeite. Ze volgde zonder problemen.

Ik laat haar eigenlijk altijd los rondlopen in het bos, ze blijft wel bij me. Ze kan ook andere honden gewoon negeren, daar gaat ze niet heen als ik dat niet wil. Hetzelfde met mensen. Jagen houd ze wel van, maar ook daar is een 'nee' voldoende. Mocht ik het wel nodig vinden om wat strenger op te treden laat ik haar halthouden, zitten en blijven naast het paard. Echt niet dat ze dan weg gaat. Ze weet wel beter.

Moet ik een weg moeten oversteken etc of rijd ik op het fietspad of soms gewoon om het commando te onderhouden zet ik haar vaak rechts van me neer en laat ik haar volgen en dus ook halthouden etc. Mocht ik aan de andere kant van de weg zitten, zet ik haar links van me neer. In ieder geval volgt ze altijd aan de 'binnenkant', tussen mij en de berm, als er verkeer is, zodat de auto's en fietsers langs mij en het paard razen en niet langs haar.

Kan haar overal mee naartoe nemen nu. Naast de fiets en naast het paard.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElineS op 16-09-14 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:16

Bij mij in het bos geldt inderdaad een gedoogbeleid. Dus dat maakt het een stuk makkelijker. Bovendien hoefde ik niet ver over de weg en hoefde ik de hond dus bijna niet aan de riem te doen.

Dat je hond minder luistert te paard dan aan de hand vind ik onzin. Zo heb ik het absoluut niet ervaren. Je kan wel minder makkelijk ingrijpen, maar je moet er gewoon voor zorgen dat dat niet hoeft.
Je hond moet dus goed onder appel staan.

Verder vraag ik me af hoeveel meer last mensen van je hebben als je paard rijdt en je een hond mee neemt dan zonder hond. Je neemt toch al aardig wat ruimte in beslag :D

Ik vond het het leukste ooit om te doen, zeker toen we samen het water in gingen. Ik zou het je dan ook echt aanraden!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:20

Onze hond zou het perfect kunnen, als hij niet bang zou zijn van paarden (en ik een paard zou hebbben :+ ) Het trainen langs de fiets is heel belangrijk. Dan kan je rustig oefenen, in principe is het paard hetzelfde als de fiets. Handige commando's zijn: links en rechts (betekent bij mij achter de fiets lopen en van kant wisselen), opzij (Max springt dan keurig een halve meter opzij), er zijn ook mensen die hun hond leren om tegen het paard te springen om de leiband vast/los te maken, lijkt me erg handig maar geen ervaring mee. De hond bij mijn vverzorgpaarden kent 'pas op' dan gaat hij aan de kant als je aan het galopperen bent. :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:26