Hondenhalster?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Hondenhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:10

Zie steeds vaker honden lopen met een extra riempje om de neus.
Trekken ze dan minder ofzo?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:11

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:12

Ja zo eentje. :D

NAIWHL

Re: Hondenhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 06:53

Ik kan je zeggen, ze trekken er niet minder om... Dat heeft allemaal met de opvoeding te maken.
Maar ik heb er wel 1 voor mijn 40 kilo zware reu als hij mee mag naast de fiets. Hij vindt meerennen met de fiets zo waanzinnig leuk dat hij proppen in zijn oren krijgt en alleen maar als een idioot vooruit wil gaan.
De gentle leader voorkomt dat ik van mijn fiets lig :+

Met gewoon wandelen trekt hij niet (meer), maar fietsen, pfoei...

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 06:57

is mij hier inderdaad ook opgevallen. In eerste instantie dacht ik dat het kwam doordat het misschien een bijterige hond was, kun je nagaan wat een vooroordeel je kunt hebben, lag nl een beetje aan het ras waarom ik dat dacht. Gelukkig zag ik snel waar het om ging omdat het niet om de mond zelf heen ging.
Mijn hond trekt ook ik zat te denken aan de u-leader...die gaat om de benen/schouders heen zeg maar

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:02

Ik heb jaaaaaaren geleden voor mijn vorige hond zo'n halstertje gehad. Was zo'n beetje de enige hier in het dorp die er een had.
Werkte geweldig bij dr, groot nadeel; 9 van de 10 mensen die ik tegenkwam, dachten dat ze een muilkorf om had. Echt zwaar irritant, ding lijkt in de verste verte niet op een muilkorf. Iedere keer weer dat 'o jeetje die heeft een muilkorf om' , om vervolgens met een grote boog om me heen te lopen.

Maar je ziet ze nu vaker, dus misschien hebben mensen nu eindelijk door dat het geen muilkorf is, maar gewoon iets om de hond mee te leiden.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:07

xxCYNNxx schreef:
Ik heb jaaaaaaren geleden voor mijn vorige hond zo'n halstertje gehad. Was zo'n beetje de enige hier in het dorp die er een had.
Werkte geweldig bij dr, groot nadeel; 9 van de 10 mensen die ik tegenkwam, dachten dat ze een muilkorf om had. Echt zwaar irritant, ding lijkt in de verste verte niet op een muilkorf. Iedere keer weer dat 'o jeetje die heeft een muilkorf om' , om vervolgens met een grote boog om me heen te lopen.

Maar je ziet ze nu vaker, dus misschien hebben mensen nu eindelijk door dat het geen muilkorf is, maar gewoon iets om de hond mee te leiden.

Herkenbaar dit.

Wij hadden het vroeger ook voor onze hond, maar die vond het zo verschrikkelijk dat ze niet meer mee wilde lopen :=

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:21

dito schreef:
is mij hier inderdaad ook opgevallen. In eerste instantie dacht ik dat het kwam doordat het misschien een bijterige hond was, kun je nagaan wat een vooroordeel je kunt hebben, lag nl een beetje aan het ras waarom ik dat dacht. Gelukkig zag ik snel waar het om ging omdat het niet om de mond zelf heen ging.
Mijn hond trekt ook ik zat te denken aan de u-leader...die gaat om de benen/schouders heen zeg maar

Gentle leader helpt wel degelijk bij trekken, wordt vaak geadviseerd door trainers. Een U tuig juist niet, dat is nadelig voor spieren en gewrichten door de druk die er ontstaat.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:54

DatBenIkNou schreef:
dito schreef:

Gentle leader helpt wel degelijk bij trekken, wordt vaak geadviseerd door trainers. Een U tuig juist niet, dat is nadelig voor spieren en gewrichten door de druk die er ontstaat.

ow echt waar, ik las juist ergens dat het juist wel werkte. Maarja als je googled staat er zoveel..maakt het lastig!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:03

Misschien werkt het wel, maar is niet goed voor het lijf, een U tuig. Gentle leader is meer een trainingsmethode, heb dit zelf 3 maanden gebruikt op advies van een gedragstrainer en heeft ons goed geholpen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:08

Wij hadden er vroeger ook zo een voor de hond van mijn oma en opa. (Labrador)
Van mijn opa mocht hij altijd trekken wat hij wilde en toen hij een tijdje de hond niet uit kon laten en mijn moeder, mijn zus en ik het gingen doen. (voor mijn oma was hij echt veel te sterk) Hadden we veel moeite om hem bij ons te houden met een gewone halsband.

met dat neusriempje ging het echt heel goed. De hond wist het ook. Hij werd eerst gewoon gecorrigeerd aan de gewone riem en daarna pas aan het "halster".
Na een tijdje konden we hem ook weer aan de gewone riem uitlaten.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:11

ik hou dit topic even in de gaten in de hoop meer ervaringen te lezen:)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 08:53

Ik heb ook t idee dat ze in zon tuig nog meer gaan hangen.
Gelukkig trekt mijn hond niet, ook niet aan de fiets.
Heb nu zon jachtlijntje, vind t ideaal, geen halsband enzo.

Kleine hond trekt af en toe wel, maar na een correctie is dat ook klaar.

Zelf dacht ik ook dat zon halstertje een soort van muilkorf was.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:37

BB-ITP -> BB

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:50

Sabbientje schreef:
met dat neusriempje ging het echt heel goed. De hond wist het ook. Hij werd eerst gewoon gecorrigeerd aan de gewone riem en daarna pas aan het "halster".
Na een tijdje konden we hem ook weer aan de gewone riem uitlaten.

Maar kun je er ook feitelijk een correctie mee geven? Lijkt me niet de bedoeling toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:54

Het is zeker niet de bedoeling om de hond aan de Halti te corrigeren! Dat is not-done! De bedoeling van de Halti is dat de hond zichzelf corrigeert. Hij loopt namelijk tegen de druk aan, waardoor de correctie wordt uitgevoerd. Daar mag jij je niet mee bemoeien.

Ze zijn vooral heel handig als je met vier honden loopt. :P

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:58

NAIWHL schreef:
Ik kan je zeggen, ze trekken er niet minder om... Dat heeft allemaal met de opvoeding te maken.
Maar ik heb er wel 1 voor mijn 40 kilo zware reu als hij mee mag naast de fiets. Hij vindt meerennen met de fiets zo waanzinnig leuk dat hij proppen in zijn oren krijgt en alleen maar als een idioot vooruit wil gaan.
De gentle leader voorkomt dat ik van mijn fiets lig :+

Met gewoon wandelen trekt hij niet (meer), maar fietsen, pfoei...

Daar zou ik toch echt mee stoppen hoor! Gentle Leader is alleen gemaakt om mee te wandelen! Door de band die om de neus zit, is er sprake van een licht hefboomeffect. Hierdoor is het corrigeren makkelijker(de bedoeling is dat de hond zichzelf corrigeert overigens). Stel dat je hond wegspringt: misschien dat zijn poot ergens tussen komt, misschien dat hij onverwacht uitvalt naar een andere hond, misschien dat hij van passerend verkeer schrikt. Dat zijn allemaal reële mogelijkheden en dat gebeurd altijd wel een keer! Dan krijgt hij dus een veelvoud van die kracht op zijn neusbot en zijn nekwervels. Dat is géén fijn gevoel en er kan serieuze schade ontstaan.

Ik zou minimaal een halsband of het liefste een tuigje ernaast gebruiken. Dus de riem aan beide verbinden zodat de druk verdeeld wordt.

Wat veel mensen vergeten is dat een Gentle Leader(of Halti, oid) een hulpmiddel is, zo is het ook ontworpen. Als je het permanent gebruikt, dan zou ik daar snel mee stoppen. Je pakt dan het symptoom aan, maar niet het onderliggend probleem.

Wanneer de Gentle Leader om is, zal de hond misschien niet trekken. Maar als je hem af doet wel. Je leert je hond geen goed gedrag aan, je beperkt je hond alleen zo enorm zodat hij het gedrag niet meer kan vertonen. Daarom wordt het als hulpmiddel gebruikt voor honden die met andere manier niet zonder te trekken aan de riem kunnen lopen. Het uiteindelijke doel is dan om zonder Halti/GL fijn aan de riem te kunnen lopen.

In België moest je een tijd een muilkorf omdoen in het openbaar vervoer bij je hond, daarvoor hebben we een GL aangeschaft. Onze hond trok niet, maar was dan ook erg gevoelig. Veel mensen zagen de GL aan voor muilorf, maar hij had dan toch meer vrijheid. Onze hond gaf duidelijke signalen aan dat hij het weg wilde hebben. Hij liep er heel onderdanig bij, bleef om de paar meter staan en probeerde het met zijn poot te verwijderen. Hij luisterde altijd heel goed, maar als hij de GL omhad was hij alleen daar mee bezig en luisterde hij voor geen meter. We gingen 2x per week met het openbaar vervoer, dus het was geen kwestie van gewenning.

Onderzoek heeft dit ook aangetoond:

"Onderzoek (Ogburn, 1998) heeft een duidelijke verlaging in houding van oren en hoofd (submissief) aangetoond tijdens het dragen van de Gentle Leader, bovendien is het oogcontact met geleider beduidend minder dan bij het dragen van een gewone halsband."

Lichaamshouding is voor een hond enorm belangrijk om te communiceren. Zoals je ziet beïnvloed dit de lichaamshouding van een hond. Wanneer hij een andere hond tegenkomt zal hij dus niet helemaal zijn boodschap kunnen overbrengen. Zeer belangrijk punt dus!

De Gentle Leader is gemaakt en ontworpen als trainingshulpmiddel. Niet meer, niet minder. Heb je alles geprobeerd(En dan heb ik het niet over 'even' iets proberen, maar echt volhouden) dan kan je een GL gebruiken als hulpmiddel om het trekken af te leren. Dat doe je door positieve bekrachtiging en door gewenning. Langzaam overgaan op een andere halsband, of een tuigje en veel snoepjes!

Doe je iets anders dan bovenstaand, stop er aub mee. De GL is geen wondermiddel en wordt te pas en te onpas gebruikt. De GL moet nooit permanent gebruikt worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:01

Gentle leaders zijn ideaal bij trekkende honden. Mits goed gebruikt kunnen ze absoluut geen kwaad.
Je mag er alleen nooit een ruk aan de riem geven als ze deze om hebben.

Is bedoeld als trainingshulpmiddel, niet voor altijd gebruik zeg maar.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:16

Een vriendin van me heeft zon ding voor dr hond, ik noem t ook altijd een halster :+ Is idd tegen het trekken.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:27

Ik ga er niet mee stoppen om hem te gebruiken bij het fietsen, ondanks eventuele de risico's.
Als ik met een halsband of zeker met tuig fiets is dat 100x gevaarlijker bij mijn hond. Omdat er dan gewoon niet fatsoenlijk te stoppen is. Hij rent het liefst de hele tijd 30km per uur.

Ik corrigeer mijn hond overigens niet met zijn 'halster' hij heeft het trekken met wandelen af kunnen leren door elke keer stil te gaan staan. (Maar met fietsen is dat geen doen). Dus als hij te hard gaat krijgt hij inderdaad de druk op zijn neus en loopt hij netjes mee hangt het mooi los.

Om een heel klein beetje uit te wijden. Ik fiets nooit met zo'n springveer aan de fiets. Ik heb de riem altijd in 1 hand en als hij opeens besluit te gaan poepen, dan laat ik de riem los en roep ik hem later weer bij mij en zal ik hem niet meetrekken of wat dan ook. Helaas kan ik hem niet de hele weg los mee laten lopen, want dat gaat gewoon het beste...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:20

mariekerocky schreef:
xxCYNNxx schreef:

Herkenbaar dit.

Wij hadden het vroeger ook voor onze hond, maar die vond het zo verschrikkelijk dat ze niet meer mee wilde lopen :=

Uh ja hier was het ding ook niet favoriet. Mevrouw lostte het op door op een dag het ding te versnipperen :+ . Dus dat was dag halster :evaw:
Gelukkig tegen die tijd het trekken wel afgeleerd, dus halsband werkte weer prima. Zal het ding denk ik zo'n 2, 5 tot 3 maanden gehad hebben ofzo.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:51

De meerwaarde van zo'n ding is voor mij vooral dat je zelf rustig kan blijven. Als je een 50+ kilo reu in je handen hebt die bijvoorbeeld uitvalt naar een andere hond, kun je hem met een GL prima houden en zelf dus rustig blijven, wat uiteraard zijn effect weer heeft op de hond.
Ben je meer bezig met de hond vast te kunnen houden, kun je niet meer begeleiden en wordt het meer een krachtspel.

Ook kun je de focus van de hond makkelijk sturen. Zo kun je bijvoorbeeld ook fixeren voorkomen.

Ik zou het ding niet snel gebruiken voor het trekken aan de riem, wel bij uitvallen naar honden/mensen.