Toen we haar zijn gaan ophalen hebben we meteen een afspraak bij de DA gemaakt. Ze heeft een aantal kleinere gezondheidsprobleempjes die toch echt wel even nagekeken moeten worden, het vaccinatieboekje is voor ons een groot vraagteken, en we wilden morgen ook gelijk een afspraak voor steriliseren maken.
Maar... sinds gisteren is mevrouw loops geworden
Google leert mij dat steriliseren tijdens of vlak na de loopsheid af en toe wel wordt gedaan, maar in principe niet ideaal is. Beter zou zijn om te wachten tot 3 maanden na de loopsheid, maar het lot wil dat ik over 3 maanden uitgerekend ben om zelf te bevallen. Dat is sowieso een periode van grote verwarring en verandering, en het risico om een net geopereerde hond uit logeren te moeten sturen omdat wij een weekje in het ziekenhuis verblijven, willen we gewoon absoluut niet lopen.
Compromis zou kunnen zijn om een maand vroeger te steriliseren, te hopen dat alle hormonen uit haar lijf voldoende verdwenen zijn, en vooral te hopen dat onze kleine niet beslist om vroeger te komen.
Wachten tot na mijn bevalling kan eventueel ook. Maar

Van wat ik begrepen heb, is ze vlak voor de zomer voor het eerst loops geweest, dus dit is eigenlijk best snel opnieuw. Als we wachten tot na de bevalling, als alles weer rustig is, dan lopen we kans dat ze ALWEER loops wordt. En als ik heel eerlijk ben... is dat iets dat ik echt zou willen vermijden...
We hebben het idee dat ze best last heeft van al die hormonen, ze is erg onrustig, en gaan wandelen is echt niet meer ontspannend te noemen. Voor mij is het onmogelijk om op een veilige en verantwoorde manier met haar naar buiten te gaan, alles komt dus op de nek van mijn man, en het zou wel heel krom zijn als die straks ouderschapsverlof moet nemen voor de hond ipv ons kind. Verder is een duitse dog "iets" groter dan het gemiddelde gezelschapshondje, en kan je je vast wel een voorstelling maken bij de hoeveelheid bloed en viezigheid die eruit komt

Mijn vraag: wat zijn de gevolgen en nadelen om wél tijdens of vlak na de loopsheid te steriliseren? Zijn dit "verhoogde kansen op" of loopt het daadwerkelijk regelmatig verkeerd? Heeft iemand hier ervaring mee?
Uiteraard zal alles uitgebreid met de DA besproken worden, maar we weten allemaal dat meningen ook onder dierenartsen enorm kunnen verschillen. Ik wil dus graag al een eerste mening kunnen vormen over dit onderwerp voor ik met de DA in gesprek ga.

Maar niet elke DA zal dit doen veronderstel ik? Misschien dat ik bij een kliniek nog de beste kans heb?