Wij hebben 2 katten (geholpen vrouwtjes) 1 heb ik sinds dat ze 10 maand oud is en ze was altijd zindelijk zij heet Blanche. Omdat ze een binnen kat was (waar ik toen woonden was het gewoon niet veilig om ze naar buiten te laten) en ik merkte dat ze gezelschap miste heb ik er na een jaar een nieuwe kat bij genomen. Zij was een half jaar oud en kwam van een boerderij waar ze alleen maar buiten leefde, maar omdat ze gevaarlijk werd voor de oma van mijn man (voor de voeten lopen en ze is boven de 90 en niet stabiel op de been) hebben wij haar mee genomen. Van een bang katje werd ze een schoot kat (na 2 jaar) ook zij was gelijk zindelijk toen ze bij ons kwam. Zij heet Madame (roepnaam kitty)
Maar na een tijdje begon blanche voor de bak te plassen af en toe. Ik kon het goed voorkomen door de kattenbak goed schoon te houden. Maar tijdens mijn zwangerschap ging dat minder goed en ging ze het steeds vaker doen. Met matten er voor kon ik voorkomen dat het op de vloer kwam.
Nu zijn we 1 augustus verhuist naar een plek waar ze wel naar buiten kunnen (boerderij van mijn schoonouders) Na een wen periode ze naar buiten gelaten en kitty voelde zich al heel snel thuis. Blanche koste het wat meer tijd, maar lijkt het buiten zijn nu ook minder eng te vinden en leuk te vinden.
Kitty gebruikt de katten bak al niet meer en doet alles buiten. Blanche gebruikt de kattenbak nog wel. Maar het plassen voor de bak blijft ze doen. En meer dan er voor nu doet ze alles voor de bak. Poepen doet ze wel in de bak. (hebben 2 bakken staan, meer geprobeerd heeft geen effect). Pas alles goed schoon gemaakt vloer en bakken met sop en huishoud azijn. Maar ook dat werkte niet. Nu in etappes de bakken buiten bij de voordeur onder afdak gezet, wand als ze op de tegels plast vind ik het minder erg kan ik makkelijk schoon maken met de slang. Poepen doet ze daar in de bak, maar plassen doet ze helaas nog op dezelfde plek waar eerst de bakken stonden. Al gespoten met stay away en kattenschrik korrels gestrooid, maar dat werkt niet.
Heeft er iemand tips wat ik nog meer zou kunnen doen. We hebben een kleine van 5 maanden en zou het fijn vinden als dit opgelost is als ze gaat kruipen.
Misschien ander kattengrit proberen? En de bak echt met cmters per dag verplaatsen richting buiten? Alleminium folie op oude plek van kattenbak leggen?
Misschien een urinetest laten doen door de dierenarts. Het kan blaasgruis zijn en dan heeft ze speciaal voer nodig. Helaas ervaring met blaasgruis hier en voor de kat echt geen pretje.
Dit hebben we dus ook gehad. We hebben gewisseld in het kattengrid, extra bak genomen, andere bak genomen, na laten kijken en niks hielp. De laatste poging was een hele grote (echt mega) bak gekocht en dat was de oplossing. Sinds die tijd nooit meer geplas voor de bak!
Onze kat ging voor de bak plassen en bleek een nierprobleem te hebben. Ze is over op speciale voeding en vanaf dag 1 niet meer buiten de bak geplast! Ik zou dus even langs de dierenarts gaan.
een goedkope oplossing maak je bak schoon met chloor dit ruikt lekker en je kan eucalyptus olie op die plekken doen waar ze plast dit haten ze ontzettend en kattenschrik interesseert de meeste katten niks
Misschien kun je aluminiumfolie neerleggen op de plek waar ze plast? Dan spettert het op haar eigen pootjes en dat schijnen katten niet fijn te vinden. Ik heb trouwens ook weleens gehoord dat bacteriën uit kattenbakken gevaarlijk zijn als je zwanger bent / borstvoeding geeft, heb er verder geen verstand van maar wilde het wel noemen
Eerst plasje laten testen. Dan pas verder gaan kijken naar andere 'oplossingen'. Een kat piest echt niet zomaar opeens naast de bak, dat moet een reden hebben. Dan moet je eerst blaasgruis en blaasontsteking uitsluiten.
Nu pas weer op pc. Op telefoon reageert niet fijn.
Bij de Da geweest en alles is goed.
tineke8889 Klopt idd dat is de bacterie toxoplasmose en is voor zwangere vrouwen die nog niet besmet zijn gevaarlijk (nou ja voor het ongeboren kindje). En zit in de poep van de kat, niet in de urine. Als je voor dat je zwanger bent al besmet bent is het niet meer gevaarlijk. Deze bacterie zit ook in rouw vlees, vandaar dat je als je zwanger bent ook geen rouw vlees mag zoals biefstuk wat niet doorbakken is. Bij borstvoeding is dit niet gevaarlijk is echt alleen bij zwangerschap.
Heb al meerder katten grit geprobeerd, veel grotere kattenbak is er niet (zou eerst kruising main coon krijgen vandaar al grote bakken). Ze weet de bakken buiten al wel te vinden want poepen doet ze daar al. Alleen plassen doet ze dus nog op de oude plek. En het is niet ineens is eigenlijk sinds de andere kat er is en eerst was het af en toe en werd steeds meer en nu dus altijd. Heb er nu aluminiumfolie liggen op de plekken waar ze het meest doet en lijkt et helpen. Ga het denk ik over het hele stuk leggen. Heb der ook en paar keer boos naar buiten gestuurd toen ik zag dat ze daar wou plassen en ook dat lijkt te hebben gewerkt.
Casarell ze gaat echt voor de bak zitten. En nu dus op de oude plek van de bakken. En alleen om te plassen. Poepen doet ze wel op de bak.
Weet iemand een goed middel/methode om de urine lucht eb vlekken weg te krijgen of iets wat katten echt vies vinden ruiken wat ik daar kan strooien/spuiten/leggen? Misschien dat ze dan daar niet meer plast.
Je kunt er ook een sensor plaatsen die ze bijv. voor de vijver gebruiken. Citroengeur houden katten niet zo van. Misschien eens wat citroensap daar sprayen?