Gevaccineerd kitten niest met nat oog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Gevaccineerd kitten niest met nat oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 16:18

Hallo,

Deze zondag een vraag van mijn kant over ons lieve kitten.
Vorige week uit het asiel gehaald als vondeling, met het vermoeden dat hij in april geboren is.
Op het moment is hij nog te bang om zich te laten aaien, vandaar dat ik even wacht met direct naar de dierenarts gaan. Hij vind mensen op dit moment eng genoeg.

Nu valt het op dat hij natte (wel schone) oogjes heeft en regelmatig niest. Wel een schone neus heeft meneer. Eet veel (tot beschermend naar eten toe) drinkt goed, netjes op de kattenbak. Is helemaal nieuwsgierig en druk, buiten de kitten dutjes om.

Nu symptoom kijkend denk ik aan niesziekte. Waar het niet dat hij 27 aug. nog geënt is (Verifel CVR) en dit ook tegen niesziekte is.

Kan hij kou gevat hebben (binnen)?
Allergie?

Heeft iemand een mogelijk idee?
Uiteraard gaat hij alsnog naar de DA als dit aanhoudt,. Dan maar met vangnet erachteraan.. :Y)

Hieronder de kat: El fuego del diablo in kwestie :)
Afbeelding

MarlindeRooz

Re: Gevaccineerd kitten niest met nat oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:19

Je kan de DA altijd even vrijblijvend bellen...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 16:24

Op zondag ook? Buiten spoedgevallen om? Dat ken ik niet in de buurt namelijk, vandaar dat ik hier vroeg.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:24

De enting is maar tegen een aantal soorten niesziekten, helaas kun je niet tegen allemaal dekken.
Als een kat regelmatig niest heeft hij dus wel degelijk een niesziekte te pakken.

Dus een bezoekje brengen aan de vet, maar dikke kans dat het chronisch is, dat is vaak bij wild geboren katten, maar ze kunnen er absoluut oud mee worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:25

Nee maar ik neem aan dat hij niet vandaag pas begonnen is met niezen, en morgen is het vast niet weg.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:31

Een van onze katten heeft chronische niesziekte en heeft deze verschijnselen ook, waarschijnlijk is het dus inderdaad niesziekte.
Ik zou inderdaad om het zeker te weten even langs de dierenarts gaan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:05

Heeft hij wel beide kittenentingen gehad?
Verder beschermt de enting maar tegen een deel van de stammen die niesziekte veroorzaken vergelijkbaar met onze griepprik.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 18:38

Even contact gehad met dierenasiel gehad, ze (zijn 3 kittens) hebben schijnbaar 1 kitten enting gehad, in OP genoemde datum. Dat vond het dierenasiel wel voldoende. Of ze bij voorheen al een keer geënt zijn is onbekend, zijn vondelingen dus de hun verleden is niets over bekend helaas.

Vandaag heb ik hem maar drie keer op een niesje kunnen betrappen. Gisteren kwam er geen einde aan. We gaan het zien..

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 12:08

Zojuist terug bij de dierarts vandaan met de drie kittens. Degene (diablo) uit de OP is heel erg aan het opknappen, niest heel veel minder en is ook niet meer verkouden. Luchtwegen zijn goed bevonden door dierenarts. dus helemaal prima. Wordt niets mee gedaan :j Charon en Hazel (de andere twee kittens) hadden licht koorts en beetje verkouden. Zij gaan aan de neusdruppels en antibiotica! Bij de dierenarts nog een koorts verlager gehad dus ze moeten zich spoedig beter voelen.

Wanneer alle 3 weer helemaal fris en fruitig zullen ze alsnog de 2e kittenenting krijgen :j