slakken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

slakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 10:32

tja :')
en niet van die huis-tuin en keuken slakken maar echt reuze slakken zoals de afrikaanse reuzenslak.
ik wil me er toch wat meer in verdiepen. voor misschien als toekomstig huisdier.
dus hier de dingen die ik wil weten;

afmetingen bak
voer (wat eten ze)
drinken??
medisch (kunnen ze ziek worden)
eitjes (wat moet je ermee? ik heb gelezen dat ze veel eitjes kunnen leggen)
soortgenoot (kan je hem ook in zijn eentje houden?)

EmptyWords

Re: slakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:12

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:18

afmetingen bak: minimaal 3x de lengte x 3x de breedte van je slak, je kunt dus beginnen met bijv 10x10x10 en telkens groter gaan maar handigst is als je uitgaat van een eindmaat van 20cm en dus een bak pakt van ong 60x30x30cm, groter mag natuurlijk ook.
voer (wat eten ze): groenten, fruit, tuinkruiden, sepia en geweekt visvoer/kippenkorrel/brinta
drinken??: je kunt een bak met water neerzetten maar dat is niet echt noodzakelijk
medisch (kunnen ze ziek worden): er komen weinig ziektes voor, je hoort soms van prolapsjes (uitstulping), deze zijn meestal dodelijk. bij wildvang is er kans op wormen, deze kun je ontwormen door (ik dacht) hennepzaad te voeren.
eitjes (wat moet je ermee? ik heb gelezen dat ze veel eitjes kunnen leggen): minimaal 24u invriezen, pletten of koken.
soortgenoot (kan je hem ook in zijn eentje houden?): ze kunnen alleen zijn maar stellen een vriendje zeer op prijs. Met een vriendje zijn ze veel actiever dan alleen.

De Afrikaanse reuzenslak is overigens een verzamelnaam voor alle grote slakkensoorten uit Afrika, heb je al een soort op het oog of wil je gewoon voor het makkelijkste gaan?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:26

lor1_1984 schreef:
afmetingen bak: minimaal 3x de lengte x 3x de breedte van je slak, je kunt dus beginnen met bijv 10x10x10 en telkens groter gaan maar handigst is als je uitgaat van een eindmaat van 20cm en dus een bak pakt van ong 60x30x30cm, groter mag natuurlijk ook.
voer (wat eten ze): groenten, fruit, tuinkruiden, sepia en geweekt visvoer/kippenkorrel/brinta
drinken??: je kunt een bak met water neerzetten maar dat is niet echt noodzakelijk
medisch (kunnen ze ziek worden): er komen weinig ziektes voor, je hoort soms van prolapsjes (uitstulping), deze zijn meestal dodelijk. bij wildvang is er kans op wormen, deze kun je ontwormen door (ik dacht) hennepzaad te voeren.
eitjes (wat moet je ermee? ik heb gelezen dat ze veel eitjes kunnen leggen): minimaal 24u invriezen, pletten of koken.
soortgenoot (kan je hem ook in zijn eentje houden?): ze kunnen alleen zijn maar stellen een vriendje zeer op prijs. Met een vriendje zijn ze veel actiever dan alleen.

De Afrikaanse reuzenslak is overigens een verzamelnaam voor alle grote slakkensoorten uit Afrika, heb je al een soort op het oog of wil je gewoon voor het makkelijkste gaan?

een albino vind ik wel mooi!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:33

das een kleur, maar de soort fulica heeft ook wel albino's. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:44

lor1_1984 schreef:
das een kleur, maar de soort fulica heeft ook wel albino's. :)

ja dat weet ik maar welke soort weet ik nog niet

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:52

wat heb je te bieden qua verzorging?
kun/mag je bijv met warmtematten oid werken of is dat moeilijk?
Durf je moeilijkere soorten aan of wil je liever beginnen met een makkelijke soort?

De basisverzorging voor elke soort is dit:
dagelijks controleren, poepjes opruimen en ruiten schoonmaken (met een vochtig stuk keukenrol).
1-2x per dag de bak sproeien met water
elke dag of om de dag voer verversen en de bodem controleren op eitjes.
elke maand tot 1x per half jaar de bak geheel schoonmaken en bodembedekking verwisselen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:57

ik begin het liefst met een makkelijkere soort zodat je een beetje kan wennen aan de slak. eventueel kunnen er warmte matten komen. er is plak voor een bak van max 80 cm bij 40 cm.
de basisverzorging van wat jij zegt is eigenlijk niet zoveel dus dat moet lukken!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:05

Dan raad ik je aan om eens te kijken naar de Achatina fulica. :)
De makkelijkste en meest voorkomende soort, is in 4 kleurtjes te krijgen:
wildkleur
albino
white jade (wit lijf, donkere schelp)
rodatzi (donker lijf, lichte schelp)
Worden zo'n 15-20cm groot en hebben een voorkeurstemperatuur van 20-25c, kunnen in een wat warmer huis dus gemakkelijk zonder warmtematje oid.
Ik heb ze altijd zonder verwarming gehad in een huis wat standaard 21-22c was, wel aan de zonzijde van het huis zodat ze wat warmer stonden.

A fulica rodatzi's te koop
oa A fulica albino babies te koop

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 14:24

lor1_1984 schreef:
Dan raad ik je aan om eens te kijken naar de Achatina fulica. :)
De makkelijkste en meest voorkomende soort, is in 4 kleurtjes te krijgen:
wildkleur
albino
white jade (wit lijf, donkere schelp)
rodatzi (donker lijf, lichte schelp)
Worden zo'n 15-20cm groot en hebben een voorkeurstemperatuur van 20-25c, kunnen in een wat warmer huis dus gemakkelijk zonder warmtematje oid.
Ik heb ze altijd zonder verwarming gehad in een huis wat standaard 21-22c was, wel aan de zonzijde van het huis zodat ze wat warmer stonden.

A fulica rodatzi's te koop
oa A fulica albino babies te koop

in mijn kamer is het 22-23 graden dus dan hoeven ze geen warmtemat te hebben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:24

Je zou evt wel voor de zekerheid een warmtematje kunnen kopen voor de koude dagen of wanneer de verwarming het eens begeeft ofzo.
Maar zonder warmtematje lukt het ook prima met de fulica en de temperaturen die je aangeeft, mocht het toch eens te koud worden en de slakken gaan duidelijk in winterslaap kun je altijd nog iets van verwarming erbij doen of voor die dag/daagjes even met heet water in colaflesjes werken. :)

Met 60x30 kun je overigens ong 4 volwassen fulica kwijt, met 80x40 ong 2 extra. :)