Honden van de buren jammeren de hele dag, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Honden van de buren jammeren de hele dag, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 12:08

Ik zit met een dilemma.... Ik woon in een vrij drukke woonwijk, met rijtjeshuizen. Een paar huizen verderop woont een stel die werkt in de beveiliging. Daar hebben ze honden voor en die houden ze in de tuin in kennels. Ze hebben er minimaal 4, waarvan 1 jong dier van ik gok een maand of 6 oud.

Het is nu 12.50 uur, en waarschijnlijk zijn de eigenaren net wakker (zij komen midden in de nacht thuis uit hun werk) want het is net stil geworden en we hoorden het rammelen van voerbakken. Maar tot net heeft 1 van de honden echt onafgebroken zitten piepen en janken. Echt uren lang. Vermoedelijk het jonge dier (als ik de stem vergelijk met de stemmen van de honden die ik 's nachts hoor en zo kan koppelen aan de dieren).
En zo gaat het eigenlijk elke dag. Ik ben weing thuis, maar mijn moeder en zus wisten mij te vertellen dat de dieren echt uren per dag zitten te jammeren in hun kennels. Het is niet alleen blaffen, maar vooral hoogtoning gekef.
Helaas zijn de dieren gehuisvest in kennels achter een schutting, dus ik kan helaas niet precies zien hoe ze erbij zitten.

Soms zie ik dat de honden worden uitgelaten. Dat is dan rond een uur of 1 's nachts als ik uit mijn werk kom. Ik kan ze dan door mijn slaapkamerraam zien, en vooral horen. De oudere dieren zitten aan de lijn en het jonge dier rent door de speeltuin, tuinen van buren en zit vrolijk te poepen midden in de speeltuin. Als ik het ruim neem lopen ze een rondje van 300-400 meter met de dieren. Gevloek ("kap toch eens met aan de riem trekken f*cking t*ring hond!"), geruk aan riemen en zelfs af en toe een schop omdat de hond zo aan de riem trekt, ik heb het allemaal langs zien komen. Ik heb het geprobeerd te filmen, maar daar was het helaas te donker voor.

Mijn zus is deze mensen een keer tegengekomen toen ze onze eigen hond uitliet. Ze hebben even staan kletsen terwijl de vrouw het jonge dier aan de lijn had. Het jonge dier was helemaal hyper en gestresst. In plaats van de hond te kalmeren zat ze hem op te jennen (eigenlijk motiveren om actie te ondernemen richting onze hond) en aan de riem te rukken omdat hij wel braaf moest blijven zitten.

Ik snap niet hoe die mensen op deze manier toch goede beveiligingshonden kunnen trainen... Tijdens hun verbouwing zaten de dieren gedurdende de dag opgesloten in een busje, met de deur op een kier. Ik hield mijn hart vast als ik langsliep om onze hond uit te laten. Ik weet zeker dat ze hem grijpen als ze los zijn.

Wat moet ik hiermee? Ik wil het graag melden, maar wat kan ik doen? Ik wil het wel anoniem melden, omdat ik echt geen zin heb ik gezeur met de buren. Maar volgens de site van de politie moet ik eerst zelf langsgaan bij deze mensen. Bovendien gaat het dan om een melding voor geluidsoverlast, en ondanks het feit dat we wel geluidsoverlast hebben is dat niet mijn grootste zorg. Ik vind vooral dat de dieren worden aangetast in hun welzijn. Ik vrees echter dat deze mensen wettelijk niet in overtreding zijn, dus dan gaat een melding bij de dierenpolitie niet op iets uitdraaien.

Hebben jullie ideën wat ik het best kan doen?

BigOne

Re: Honden van de buren jammeren de hele dag, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:11

De verhuurvereniging of de wijkagent inschakelen.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:18

Even aanbellen en een praatje maken bij de buren. Werkt dat niet ? Dan inderdaad zoals bigone zegt verhuurvereniging, vve of de wijkagent inschakelen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:20

Wijkagent bellen voor advies.

Wij hadden achterburen die van 630 tot 2330 uur hun honden in de tuin hadden.
Honden sloegen elke 5 minuten aan.
Politie is langs geweest.
Honden zijn nu enkel in de tuin als deeigenaren er zijn en moeten bij blaffen maar binnen.
Heerlijkdie rust.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 12:21

Liever meld ik het anoniem, omdat ik geen zin heb in een burenruzie. Het zijn niet echt mensen met veel empathie vrees ik, anders zou hun omgang met hun dieren ook wel anders zijn.
Qua geluidsoverlast doen ze er misschien wel wat mee, maar het gaat mij vooral om de omgang met de dieren en de manier waarop ze er bij zitten. Ik hoor en zie gewoon dat ze niet happy zijn.

Edit: voor de geluidsoverlast wil ik ze best zelf confronteren, no problem. Maar ik heb van het geluid eigenlijk geen last. Tenminste, niet omdat ze blaffen ofzo. Maar het gejank gaat mij echt aan het hart. Van mij mogen ze zoveel blaffen als ze willen omdat ze blij of enthousiast zijn, maar janken omdat ellendig bent... Dat kan ik dus niet verdragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:39

Wie zegt dat ze ellendig zijn(de honden dan). Je kunt rustig naar je buren gaan en vragen of ze wel weten dat de jonge hond de hele tijd zit te janken. Als niemand het verteld dan weten ze het toch ook niet. Beveiligingshonden word doorgaans prima voor gezorgd, het is wel hun inkomen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:00

bigone schreef:
Wie zegt dat ze ellendig zijn(de honden dan). Je kunt rustig naar je buren gaan en vragen of ze wel weten dat de jonge hond de hele tijd zit te janken. Als niemand het verteld dan weten ze het toch ook niet. Beveiligingshonden word doorgaans prima voor gezorgd, het is wel hun inkomen.

denk je? Je hoopt dat misschien maar ik vind echt van niet hoor!! Een hond die continu jammert in een kennel voelt zich daar niet fijn, verveelt zich te pletter maar is in elk geval geen tevreden hond. Als dit niet iets is wat af en toe voor komt maar iets is wat elke dag weer gebeurd dan vind ik dat al een teken dat er daar iets niet klopt.

Daarnaast zie ik ook hier in de omgeving mensen met beveiligingshonden. Soms zitten ze uren in de bench achterin de auto. Ze kunnen daar in liggen of staan (met kop niet eens omhoog). Uren zitten ze daar in.....

Bij de carpool een eindje verderop worden regelmatig honden uitgelaten uit een beveiligingsauto. Om de beurt mogen ze even een paar minuten daar rond lopen. Ze komen helemaal stram uit de auto (zie je heel duidelijk) en als ze terug moeten zie je een hele hoop (onderdanige) stress signalen bij de honden maar uiteindelijk gaan ze heel gedwee met 'ingekakte' houding de auto in.

Heel anders dan mijn honden die ik thuis zelden hoor en alle ruimte hebben in mijn combo (wel een bench achterin maar die staat open zodat ze kunnen kiezen wat ze willen).

Ook heel anders dan de honden bij ons in het pension en asiel. Er zitten er tussen die je overdag veel hoor omdat ze makkelijk blaffen en wij heen en weer lopen van en naar de weides met honden. Echter zodra wij pauze hebben (en de honden dus ook) hoor je geen enkele hond meer. Soms wel eens een paar die naar elkaar gaan staan blaffen maar ook dat houd snel op. Vanmiddag zat ik alleen op de opvang (en morgen ook heerlijk!!!) met in totaal 20 honden en niet 1 hond die ik hoorde. Tevreden honden hoor je gewoon niet en dan zijn de meeste van deze honden het niet eens gewend om in een kennel te zitten (maar ze worden wel veel bezig gehouden en de kennel in betekend gewoon tijd voor jezelf en rust en niet jezelf gaan vervelen en maar hopen dat je er vele uren later weer eens 5 minuten uit mag).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:05

Overigens een straat verderop wonen mensen die honden voor africhting het eerste jaar hebben (daarna gaan ze naar iemand die ze verder gaat trainen). Deze honden zitten met regelmaat uren opgesloten in nachthok (ook overdag als het heel warm is). Verder altijd in de kennel waar ze soms dagen niet uit komen.... Als er mee gelopen wordt is het aan prikband en met stroomband en wordt er regelmatig geschopt, geslagen (ook met de leren riem) en via die band gecorrigeerd als ze niet op commando's reageren of als die commando's niet lang genoeg opgevolgd worden. Ook ophitsen doen ze heel erg en uitvallen wordt beloond. Als die honden weg gaan bij hun zijn ze volledig doorgeslagen (inmiddels al 3 gehad....) maar dus schijnbaar heel geschikt voor het werk. Immers ze zijn gewend aan een pak slaag en wat stroom en uitvals gedrag is vanaf pup af aan al erg beloond dus dat doen ze wel. Werken willen ze wel want ze hebben zich al genoeg 'dood verveeld'.

Diverse keren heb ik er wat van gezegd maar enigste wat gebeurd is dat ik nu genegeerd wordt... Laatste half jaar gelukkig nog geen hond gezien maar er zit wel vaker een redelijk aantal maanden tussen.....

Er zitten vast en zeker enorm veel mensen tussen die in de beveiliging werken en goed voor hun hond zijn dat geloof ik graag en weet ik ook heel zeker maar helaas niet allemaal......

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:21

dierenfan schreef:
bigone schreef:

denk je? Je hoopt dat misschien maar ik vind echt van niet hoor!! Een hond die continu jammert in een kennel voelt zich daar niet fijn, verveelt zich te pletter maar is in elk geval geen tevreden hond. Als dit niet iets is wat af en toe voor komt maar iets is wat elke dag weer gebeurd dan vind ik dat al een teken dat er daar iets niet klopt.

Daarnaast zie ik ook hier in de omgeving mensen met beveiligingshonden. Soms zitten ze uren in de bench achterin de auto. Ze kunnen daar in liggen of staan (met kop niet eens omhoog). Uren zitten ze daar in.....

Bij de carpool een eindje verderop worden regelmatig honden uitgelaten uit een beveiligingsauto. Om de beurt mogen ze even een paar minuten daar rond lopen. Ze komen helemaal stram uit de auto (zie je heel duidelijk) en als ze terug moeten zie je een hele hoop (onderdanige) stress signalen bij de honden maar uiteindelijk gaan ze heel gedwee met 'ingekakte' houding de auto in.

Heel anders dan mijn honden die ik thuis zelden hoor en alle ruimte hebben in mijn combo (wel een bench achterin maar die staat open zodat ze kunnen kiezen wat ze willen).

Ook heel anders dan de honden bij ons in het pension en asiel. Er zitten er tussen die je overdag veel hoor omdat ze makkelijk blaffen en wij heen en weer lopen van en naar de weides met honden. Echter zodra wij pauze hebben (en de honden dus ook) hoor je geen enkele hond meer. Soms wel eens een paar die naar elkaar gaan staan blaffen maar ook dat houd snel op. Vanmiddag zat ik alleen op de opvang (en morgen ook heerlijk!!!) met in totaal 20 honden en niet 1 hond die ik hoorde. Tevreden honden hoor je gewoon niet en dan zijn de meeste van deze honden het niet eens gewend om in een kennel te zitten (maar ze worden wel veel bezig gehouden en de kennel in betekend gewoon tijd voor jezelf en rust en niet jezelf gaan vervelen en maar hopen dat je er vele uren later weer eens 5 minuten uit mag).

Daar kan je je echt in vergissen. Deze honden worden veel getraind.Wij hebben zelf werkhonden en die willen maar 1 ding en dat is trainen en in die hondenbox, als de auto los is of de aanhanger, dan gaan ze niet spelen maar maken ze dat ze daar in komen. Je kan die honden niet vergelijken met een hond die thuis op de bank ligt. Onze honden zijn voor een deel ook in de kennel en dat is voor hun rust en geen verveling. En deze honden werken vermoedelijk s'nachts en zullen dan ook werken en slapen dus overdag meer. En de ene hond maakt meer lawaai als de ander.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 20:45

De honden zijn weer begonnen met hun klaagzangen. Ik was overdag weg, dus hoe het vandaag geweest is weet ik niet. Maar ik hoor nu ook weer regelmatig gejank, gepiep en geblaf. De eigenaren zijn thuis, dus bus staat voor de deur, met daarin ook een hond...
Het geluid is niet echt hard, dus geluidsoverlast zou ik dit niet willen noemen. Binnen hoor je het niet, alleen in de tuin omdat dat op 10m afstand is. Daarom vrees ik dat de politie er niet heel veel mee kan.

Maar ik vind het gewoon zielig... Het idee dat zo'n jong dier daar in zijn eentje zit en om hulp en aandacht vraagt. Over een paar uur mag hij even naar buiten om in de speeltuin te poepen. Als hij zijn overtollig energie niet in toom kan houden kan hij een knal krijgen... T is gewoon sneu...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:53

dierenbescherming bellen voor advies. deze mensen kunnen ook met de eigenaren gaan praten en uitleg geven etc.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:00

Je kunt hier wel blijven klagen ts maar daar wordt de situatie niet beter van.

Er zijn verschillende instanties genoemd met wie je contact op kunt nemen. Ook al denk je dat zij je niet kunnen helpen.. Als je het niet probeert weet je het ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:17

Dan bel je nu gewoon de politie wegens geluidsoverlast.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 23:34

Bovenstaande instanties heb ik idd bekeken. Maar anoniem melden kan daar sowieso niet. En ik wil echt geen ruzie. Het zijn niet echt mensen die naar mij gaan luisteren in een gesprek. Ze zien me aankomen. Zij zitten al jaren in het vak en ik ben bij wijze van spreke net uit de luiers. Ze gaan het me zeker niet in dank afnemen als ik ga klagen en het is gewoon niet echt het soort mensen waar je ruzie mee wil...

Bovendien kan ik, zoals gezegd, niet echt aanspraak doen op geluidsoverlast omdat ze qua decibellen bij lange na niet aan de grens komen. Ik hoor het alleen buiten en dan is het ook niet hard terwijl we dichtbij zitten. Ik hoor de andere buren er bijvoorbeeld nooit over. Maar die slapen als zij de honden uitlaten, en ik zit laat in de avond regelmatig buiten een sigaretje te roken. Bovendien heb ik gewoon voelsprieten als het om dierenleed gaat.

Het gaat me meer om het welzijn van de dieren. En daar gaat onze wijkagent echt niets mee doen. Die honden zullen vast gehouden worden binnen de regels van de wet, dus dan heb ik niets, behalve ruzie met de buren...

Net hoorde ik hondengegil op straat, dus ik naar boven, want via mijn raam kan ik de speeltuin zien. Loopt die man daar met de pup, chagrijnig te zijn en aan de riem te trekken. Ik heb geen bewijs, maar weet gewoon dat die hond weer op zijn flikker heeft gehad.

Ik zal maandag op mijn opleiding eens overleggen en anders evt bij de lokale DA.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:57

Maar wat wil je dan voor advies? Alles wordt afgedaan, omdat het niet anoniem kan. Dan zit er niks anders op dan het gewoon te accepteren denk ik :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 09:58

Ik vroeg me meer af of ik gelijk heb en of er misschien instanties waren waar ik niet aan heb gedacht. Maar helaas niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:43

bij de dierenbescherming kun je wel degelijk anoniem aangifte doen. Hebben wij destijds ook gedaan over paarden die ernstig ondervoed in een 'wei' stonden waar we vaak langs reden. Zagen er elke keer slechter uit tot we het zat waren en belden.