2 zwangere cavias in 1 hok?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

QuintySnoepy

2 zwangere cavias in 1 hok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:38

hallo bokkers :)
ik heb twee cavias die zwanger zijn.
Ze lopen normaal buiten maar ik wil ze graag binnen doen als ze gaan bevallen.
Maar kunnen die twee cavias dan samen in een hok of moet ik ze apart doen?

KimD

Re: 2 zwangere cavias in 1 hok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:44

Waarom wil je ze binnen doen? Als ze buiten een mogelijkheid kunnen maken tot nesten kun je ze beter buiten laten. Dat is vertrouwt en met het weer kan het nog makkelijk. Dan zou ik niet bewust teveel met ze gaan sjouwen. :n

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:57

Je kunt ze prima samen laten, geen probleem. Als je ze echter naar binnen haalt niet meer voor volgend jaar ver in het voorjaar terug buiten doen. Hun vacht en lichaam zijn dan niet meer ingesteld op buiten en dat kan ernstig mis gaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:10

Gewoon lekker buiten laten. Als het goed is heb je een goed nachthok die droog en tochtvrij is en groot genoeg. :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 06:27

Cavia's maken geen nesten hoor..
Samen doen idd geen probleem, ze zijn ook met hun jongen heel sociaal (ik neem aan dat ze nu ook al samenzitten?)
Hoe zitten ze buiten? In een hok of ren? Een ren zou ik niet doen met die kleintjes, die moeten toch veel moeite doen ok zich warm te houden

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:36

Ik ga er van uit dat je je dames binnen wilt halen om ze goed in de gaten te houden en de jongen handtam te maken. Prima plan! Als de dames ongeveer tegelijk moeten bevallen kun je ze samen laten. Zit er echter meer als een week tussen de uitgerekende datum, dan zou ik het niet doen. Zeugjes helpen elkaar bij de bevalling, heel fijn, maar in de placenta zitten hormonen die een bevalling kunnen opwekken. Niet dat dit altijd gebeurd, maar het risico is er. Zit er dan te veel verschil in de uitgerekende dame, bevalt de dame die nog niet aan de beurt is, van dode jongen.
Als het rasdieren met stamboom zijn, is het ook goed om te weten welke jongen bij welke zeug horen. Dus als er een duidelijk verschil in kleur en ras is, is dat geen probleem als ze bij elkaar zitten, maar zijn het soortgelijke kleuren en ras, dan kan ook dat een probleem vormen.

Heel veel succes en plezier met je aanstaande moeders

PS: over het terug naar buiten zetten hoef je je niet druk te maken, zolang het geen verschil van 20 graden is, is het geen probleem, zeker niet als ze goed beschut kunnen wegkruipen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:31

Chessie schreef:
Cavia's maken geen nesten hoor..
Samen doen idd geen probleem, ze zijn ook met hun jongen heel sociaal (ik neem aan dat ze nu ook al samenzitten?)
Hoe zitten ze buiten? In een hok of ren? Een ren zou ik niet doen met die kleintjes, die moeten toch veel moeite doen ok zich warm te houden

Niet nesten maken, maar nesten. ;)