kat heeft gaatje in vacht??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liesen

kat heeft gaatje in vacht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 19:41

Hoi,

Ik kom net tot de ontdekking dat mijn kat een bizar gaatje in zijn vacht heeft. Het lijkt wel een hagel gat.
Heeft iemand zoiets eerder gezien en zou ik er mee naar de dieren arts moeten?

Het gaatje is al wel wat ouder want het stonk als de pest.

Ik heb het net schoongespoten met gekookt water en wou er wat vacht om heen wegknippen zodat er lucht bij komt. De haren plakken er nu een beetje op.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BGHEAKW8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BXWMG3Q8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7OF6UAQG.jpg

Ik heb ook nog een filmpje maar die is nog aan het uploaden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: kat heeft gaatje in vacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:42

Dat lijkt inderdaad op een kogelgaatje. Stank is meestal een ontsteking of iets. Zou er even mee naar de DA gaan.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:43

jeutje dat ziet er pijnlijk uit ! geen idee wat dit zou kunnen zijn , sterkte met je kat in ieder geval , moet geen pretje zijn!

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 19:44

Ja vind het ook heel zielig. Kon er geen kogeltje in ontdekken. Maar hij voelt zich duidelijk niet lekker. Nu ik er over nadenk is hij ook al 5 dagen veel binnen. :(

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:45

Is een gaatje in de huid! Gauw mee naar de DA om te laten schoonmaken, check op inwendig letsel en hechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:46

Dan zou ik toch het zekere voor het onzekere kiezen en even de spoedarts bellen, weet niet welke je normaal hebt in Almelo, maar ik heb tot nu toe steeds hele fijne vervangende artsen gehad.

Gordy18

Mhhh , ik zou even de dierenarts opbellen , voor het een grote infectie wordt ! succes met je poezebeest!

batje

Mijn hond had zo'n gaatje na een gebarsten abces. Daar moest wel een antibiotica kuurtje tegenaan, dus ik zou wel even naar de DA gaan. Als de poes verder gezond en levendig is kan je misschien tot maandag wachten, zou ik even telefonisch overleggen.

Edit, als ze niet lekker is idd sneller gaan

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:47

Mijn hond heeft ook wel eens zulke gaten en dat komt van de hoektanden van de terriers op stal, die kunnen af en toe wat lomp hard happen.
De stank zal een ontsteking zijn, weet niet hoe makkelijk jouw kat is maar eigenlijk moet het even uitgespoeld worden met water en betadine. Maar als je echt denkt dat t een kogelgaatje is kan de hagel er nog in zitten, dan moet je sowieso naar de DA. Zou even bellen wat ze adviseren

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:51

Heb ik hier ook wel eens gezien bij één van de poezels na een abces :j Als het abces opengemaakt/opengebarsten is, blijft er dus zo'n gaatje over... heelt goed van binnenuit, dus als jouw poes gewoon gezond en fit oogt, zou ik mij niet direct zorgen maken.
En ja, de stank is inderdaad...euhm...nogal fel :D

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:52

Dit lijkt mij óf een ontstoken bijtwond, óf een gesprongen abces. Bij beide gevallen is AB nodig (zeker als het zo stinkt!), dus ik zou een bezoekje aan de DA brengen :)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 19:53

Bedankt voor jullie adviezen. Altijd kloten dat het nu vrijdag avond is ander had ik gelijk gebeld voor overleg.
Ik heb zo verjaardag bij een vriendin die dierenartsassistente is. Zal ook even met haar overleggen. Ik bel morgen naar de dierenkliniek

@Joolien. Ik ben bij de weemelanden in vriezenveen

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 19:59

Naranga schreef:
Mijn hond heeft ook wel eens zulke gaten en dat komt van de hoektanden van de terriers op stal, die kunnen af en toe wat lomp hard happen.
De stank zal een ontsteking zijn, weet niet hoe makkelijk jouw kat is maar eigenlijk moet het even uitgespoeld worden met water en betadine. Maar als je echt denkt dat t een kogelgaatje is kan de hagel er nog in zitten, dan moet je sowieso naar de DA. Zou even bellen wat ze adviseren

Ik heb het net uitgespoten met uitgekookt water. Met een spuitje voor medicijnen. Nu is het wel schoner.

Pandora2 schreef:
Heb ik hier ook wel eens gezien bij één van de poezels na een abces :j Als het abces opengemaakt/opengebarsten is, blijft er dus zo'n gaatje over... heelt goed van binnenuit, dus als jouw poes gewoon gezond en fit oogt, zou ik mij niet direct zorgen maken.
En ja, de stank is inderdaad...euhm...nogal fel :D

Hmm oke ik. Zo klinkt het minder erg. Aan een abces had ik nog niet gedacht!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:01

Ook de spoedlijn kan je bellen voor advies als je erg twijfelt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:02

Zulke gaatjes kun je ook bijvoorbeeld krijgen als er een teek heeft gezeten. Soms geven die vieze reacties en krijg je abcessen. Deze kunnen dan openspringen en dan krijg je inderdaad een mooi rond, soms vrij diep gaatje :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:04

Zoeken of je nog meer gaatjes vind, ziet er uit als bijtwond.
Doorgaans is dit een tand geweest van collega kat. (soms vind je er keurig 4 gaatjes bij elkaar van de 4 hoektanden)
Zeker als er abcessen of onstekingen bij zijn vind je vaak van dit soort gaatjes.
Goed schoon houden en open houden.

Als je kat slomer wordt slechter gaat eten, gaatje dicht gaat en het daar dikker of pijnlijker wordt dierenarts waarschuwen. (kunt je kat ook temperaturen).

Je vind trouwens ook wel eens nagel in je kat, van andere kat.

Voor je idee, de echter vechters hebben de gaten vaak aan de voorkant van hun lijf,
diegenen die het hazepad kiezen, aan de achterzijde.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 20:14

Ik zal eens gaan zoeken of er meer gaatjes te vinden zijn!
Het gaatje zit iets achter de schouder en iets meer omhoog naar de rug.
Ik heb wel eens een nagel gevonden idd in zijn huid!

Mijn kat is zeker een mietje en heeft vast voor het hazepad gekozen. Ik heb m ooit betrapt op een confrontatie met een andere kat.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:17

Kijk anders even met een zaklamp om de wond wel een "bodem" heeft. Misschien kan je zien hoe diep de wond is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:18

Als je nog een korstje vind gewoon eraf trekken met haar en al.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:20

Zo te zien is er niets aan het handje hoor, gewoon een bijtwond.

Mijn kat komt regelmatig thuis met gaten, abcessen (is een echte vechter en zoals sjolvir zegt, heeft hij zijn wonden altijd aan de voorkant). Verse wonden die vies zijn, moet je een kleine tijd open houden, omdat katten te snel helen en er dan een abces ontstaat. Zo'n abces ook open houden, alle pus moet eruit. En dan krijg je gewoon een mooi gat, die je ook weer niet te snel dicht moet laten groeien.

Antibiotica is bij kleine wonden niet nodig, tenzij ze echt vies ontstoken zijn natuurlijk. Wij hebben wel altijd pijnstilling in huis.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:21

Eerste waar ik aan denk is een geklapt abces. Zeker aangezien je zegt dat het stinkt. (Abces is pus/etter). Waarschijnlijk vd week een wondje opgelopen wat is gaan ontsteken en nu dus is open gebarsten. Opzich niet zorgelijk, opletten dat het schoonblijft en netjes kan helen (zodat het niet weer volloopt zodra er een korstje op komt) maar als je twijfelt en je kat oogt ziek zou ik wel even langs een dierenarts gaan.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:23

Het lijkt op doorbraak van een abces. Heeft mijn kat ook een keer gehad, maar die ging er heel erg aan likken waardoor de plek helemaal kaal werd (toen ontdekten we het pas) was ook een rond gaatje die niet zo fris rook. Bij de da, deze stopte een stangetje in het gat om te kijken hoe ver die ging en dat was dus een behoorlijk groot abces(van voor bij de borst tot boven tussen de schouderbladen) We hadden ab meegekregen en moesten met een spuitje in het gat spuiten met water om goed te spoelen.

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:33

Als hij niet fit toont zou ik hem voor de zekerheid zijn temperatuur even opnemen. Als bacteriën in een wondje komen en gaan ontsteken kan de ontsteking in het bloed terecht komen. Onze kat is doodziek geweest laatst na (waarschijnlijk) een aanvaring met een andere kat. Ik vind het wondje op de foto er wel mooi schoon uitzien, maar je weet het nooit..
Succes!

Oja, en let goed op of hij wel blijft eten en drinken, een kat die dat niet meer doet gaat snel achteruit.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:43

Dit had onze kat ook wel eens! Gewoon goed school houden, kan wat pus uitkomen. Die van ons had het altijd veel groter, je kon er zo je vinger onder steken. Altijd gewoon weer goed gekomen :)
Bij hem kwam het van het vechten, was nog een echt mannetje. Helaas was ie 7 jaar geleden aangereden en volledig hersteld van afgelopen jaar is ie overleden..
Ik weet natuurlijk niet hoelang het er al zit bij jou kat maar wij zagen het meestal al diezelfde dag of de dag erna. Hij kwam zeker elke 2 weken wel thuis met zo'n gat.

Edit: die van ons heeft er nooit een dierenarts voor geizen, stonk ook af en toe maar ging altijd weer netjes over.
Meestal laat zn opperhoud los van de onderhuid en heelt het netjes, kan een klein litteken overblijven natuurlijk. Oowjaa en goed uitknijpen zodat de eventuele pus eruit komt.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 20:53

Ah oke, bedank voor al jullie ervaringen!

Ik hou het nog wel even in de gaten tot maandag. Kattenmans blijft even binnen zodat ik m goed in de gaten kan houden.