Hoe leer ik hem nog alleen thuis te zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoe leer ik hem nog alleen thuis te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 17:39

Ik heb heel wat jaren met beesten te maken gehad, maar zie het even niet meer :+ Sinds een verhuizing ben ik met m'n hondje helemaal opnieuw begonnen met aanleren om alleen thuis te zijn omdat ik weet dat dit soms problemen kan opleveren. In het vorige huis kon hij prima alleen blijven nooit iets aan de hand. Nu ik ben verhuisd krijg ik het gewoon niet meer voor elkaar -O- Hij is mij eigenlijk te slim af. Ik heb een trap aan de buitenkant bij de voordeur en hij hoort het als ik daar vanaf ben, dan duurt het zo'n 4 minten soms 6 en dan begint het ;( hij huilt daadwerkelijk als een wolf. Dit gehuil duurt soms slechts 10 seconde maar kan uitlopen tot 2 minuten dan is hij weer soms 2 tot 6 minuten stil. Als ik dus mijn schoenen aan doe en op de gang ga en de deur zogenaamd dichtdoe, maar blijf zitten hoor ik wel dat hij bij het raampje gaat zitten(wat inmiddels ook is afgeplakt) maar geeft hij geen kick. In huis als ik er ben laat hij dit gehuil ook nooit horen. Ik weet dit trouwens allemaal zo precies omdat we het op hebben genomen met een camera omdat buren vertelde dat ze hem hoorde. Ik vind dit heel erg vervelend want hoe kan ik hem nou laten denken dat ik echt weg ben, maar zo ver gaan dat ik kan weten wat hij doet...kan ingrijpen of op tijd weer binnen kan komen. Zodra hij mij weer de trap op hoort komen is hij weer helemaal stil :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 20:54

Niemand toevallig nog een idee? Las net ook over iemand die geluidsoverlast had van de honden van een ander en dat wil ik heel graag voorkomen. Nu zit ik min of meer ook aan huis gekluisterd of ik breng hem bij mn ouders. Ik voel me al rot als ik een boodschap doe. Ik zorg ook altijd dat ik niet meer dan 3 uur achtereen weg ben en dit beperk ik dan weer tot eens per maand zodat de buren niet gaan klagen.

Sting

Re: Hoe leer ik hem nog alleen thuis te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:07

Blijft hij constant huilen als je weg bent? Wat doe je als je weer thuiskomt en hij is stil geweest/heeft gehuild?
Ik zou zeggen: Ga weg, probeer te oefenen met hoe lang je weg bent en dan proberen te zorgen dat je weer naar binnen gaat vóór hij gaat huilen. Áls je binnenkomt, sowieso niet uitgebreid vrolijk doen, maar gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Heeft hij ooit in een bench gezeten? Soms kan dit juist een veilige plek zijn, al verschilt dat per hond. Hij zal sowieso moeten wennen aan een nieuw huis en zoals je zegt zijn de omstandigheden anders omdat hij je kan zien/horen weggaan.
Heb je goed contact met de buren? Want als je (weer) gaat oefenen is het wel zo fijn als zij ervan op de hoogte zijn dat je eraan werkt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:10

Hoe heb je het hem in je vorige huis geleerd?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 21:16

Nou in mn post staan een aantal vragen al uitgelegd :o hij huilt dus niet constant door. Het duurt een paar seconde Tot hooguit 2 minuten en dan is hij weer 2 tot 6 minuten stil, maar dit herhaalt wel steeds het is niet dat hij daar na een half uur helemaal mee stopt. Omdat hij t ook hoort dat ik de trap weer op kom is hij uiteraard dan altijd stil als ik weer binnen ga komen. Hij Heeft als pup wel in een Bench gezeten, maar dat was hooguit 3 maanden toen hij een pup was dus zon 4 jaar geleden.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:15

Misschien helpt het om een gedragen t-shirt of iets anders waar je geur aan zit, aan de hond te geven als je weg gaat. Inderdaad ook als je terug komt, niet de hond als eerste aandacht geven als hij er om vraagt. Eerst je ding doen en pas als hij rustig Is je aandacht naar hem laten gaan.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:34

Ah ik lees even mee want ik heb hier hetzelfde probleem.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 07:06

Ik doe altijd of er niks aan de hand als ik weer binnen kom maar uiteraard is hij dan altijd Door het dolle. Ik geef m geen aandacht en ga gewoon andere dingen doen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:29

Ik snap dat je moet gaan werken, wat langer duurt als een half uur. Op zich zou hij dat best moeten kunnen een dagje alleen thuis. Maar je hebt hem uit zijn veilige plekje gehaald en naar een nieuw nog redelijk onbekend plekje gebracht. En wat doe jij, als leider van de roedel? Jij laat hem alleen op een onveilige plek. In zijn ogen dan.
Je zal dus terug moeten naar de basis. Een veilig plekje, een thuis maken voor hem. Best kans dat een bench je daar nu weer bij kan helpen. Eigenlijk ga je hem weer leren alleen te zijn zoals je dat met een pup doet. Eerst maar 10 minuutjes weg, terug komen als hij stil is. En zo steeds uitbreiden. In tegenstelling tot de anderen, zeg ik, juist wel belonen met een aai of knuffel als je thuiskomt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 08:16

Mijati schreef:
Ik snap dat je moet gaan werken, wat langer duurt als een half uur. Op zich zou hij dat best moeten kunnen een dagje alleen thuis. Maar je hebt hem uit zijn veilige plekje gehaald en naar een nieuw nog redelijk onbekend plekje gebracht. En wat doe jij, als leider van de roedel? Jij laat hem alleen op een onveilige plek. In zijn ogen dan.
Je zal dus terug moeten naar de basis. Een veilig plekje, een thuis maken voor hem. Best kans dat een bench je daar nu weer bij kan helpen. Eigenlijk ga je hem weer leren alleen te zijn zoals je dat met een pup doet. Eerst maar 10 minuutjes weg, terug komen als hij stil is. En zo steeds uitbreiden. In tegenstelling tot de anderen, zeg ik, juist wel belonen met een aai of knuffel als je thuiskomt.

Ik ben dus zo ook weer begonnen :-) behalve dan dat t nu zonder bench was. Ik ben de eerste tijd met hem thuis gebleven zodat hij ook eerst kon wennen dat het zijn nieuwe thuis was. Het zo langzaam uitbreiden heb ik dus ook geprobeerd, maar omdat ik dus echt weg moet zijn bij t huis voor hij door heeft dat ik echt weg ben maakt het niet makkelijk. Omdat hij hoort dat ik weer bij t huis ben lijkt t voor mij of hij dan stil is. Misschien zit hij dan ook net in zijn stille 2 Tot 6 minuten.
Ik dacht misschien heeft hij toch een andere aanpak nodig is er een manier waardoor ik hem kan foppen? Misschien een manier waardoor hij wel denkt dat ik thuis ben terwijl ik eigenlijk weg ben. Want als je dus op de slaapkamer of op de gang muisstil blijft wachten heeft hij toch door dat ik er ben en dan doet hij niks. Omdat hij ook zo lang niet in een bench heeft gezeten zou hij dat denk ik ook weer opnieuw aan moeten leren. Denk dat hij de bench nu niet meer echt als veilige plek kent en dat hij juist nog meer in paniek zou raken.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:27

Ik zou je zoiezo afraden om een stap op de trap te zetten als hij huilt. Wacht tot het 3seconden stil is en stap dan pas de trap op. Zo beloon je ook zijn gejank niet. Ga gewoon elke dag op meerdere willekeurige momenten even naar buiten, loop een blokje om en wacht vervolgens tot hij stil is voor je naar boven gaat.

Vind hij botjes oid niet leuk? Dat je die aan hem geeft als je weggaat zodat hij wat te doen heeft?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:33

Radio zachtjes aan,kluif geven als je weg gaat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 08:36

kohtje schreef:
Radio zachtjes aan,kluif geven als je weg gaat.

Dat hebben we ook al geprobeerd :) de kluif doet hij dan niks mee.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:53

Je hondje heeft verlatings angst ontwikkeld en dat gaat er niet zomaar meer uit.
Ga hem aub niet opsluiten in een bench. Bench moet een veilige plek zijn en als je er niet bij bent dit goed te begeleiden word het allesbehalve prettig.

Informeer bij je DA over d.a.p. feromonen, wil je meer in het alternatieve circuit blijven dan heelt bach bloesems bij veel honden ook van binnenuit.
Maak je hond moe voor je weggaat. Betekent dus minimaal een uur ravotten. Een tevreden hond zal minder aanleiding vinden tot zeuren.

Een snuffelkleed of puzzel is trouwens veel intressanter dan een kluif vaak.

tot slot schijnt dit erg goed te werken:
http://www.appyhapps.nl

Persoonlijke mening; ik vind als je 8 uur op een dag gaat werken dat het geen overbodige luxe is om een uitlaat service of oppas in de hand te nemen.

edit, typefoutjes

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:59

Ik denk dat het al zou kunnen helpen die gewoon heel erg vaak te doen. Dus heel vaak die trap omlaag lopen en na 10 min weer terug komen. Dan ook belonen dat ie stil is als je naar boven komt zodat hij ziet dat baasje soms wel verdwijnt maar dat baasje ook altijd weer terug komt.

Een opname met je stem erop die elke 10 minuten iets zegt?
Gecombineerd met Tshirt dat naar jou ruikt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 09:08

PenP2014 schreef:
Je hondje heeft verlatings angst ontwikkeld en dat gaat er niet zomaar meer uit.
Ga hem aub niet opsluiten in een bench. Bench moet een veilige plek zijn en als je er niet bij bent dit goed te begeleiden word het allesbehalve prettig.

Informeer bij je DA over d.a.p. feromonen, wil je meer in het alternatieve circuit blijven dan heelt bach bloesems bij veel honden ook van binnenuit.
Maak je hond moe voor je weggaat. Betekent dus minimaal een uur ravotten. Een tevreden hond zal minder aanleiding vinden tot zeuren.

Een snuffelkleed of puzzel is trouwens veel intressanter dan een kluif vaak.

tot slot schijnt dit erg goed te werken:
http://www.appyhapps.nl

Persoonlijke mening; ik vind als je 8 uur op een dag gaat werken dat het geen overbodige luxe is om een uitlaat service of oppas in de hand te nemen.

edit, typefoutjes

Die dogkeeperapp klinkt heel handig! Moe maken heeft trouwens ook geen zin. Hij wordt maandag gecastreerd om andere redenen maar heel misschien maakt t hem ook wel ietsje minder gestrest.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:13

Castratie kan een reu juist onzekerder maken, krijgt ie dan niet juist meer stress?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:32

Dat jij de trap oploopt is voor hem al beloning genoeg, aangezien hij dan alweer weet dat je eraan komt. Dus ik zou heel voorzichtig zijn met het moment van timen dat je de trap oploopt. En verder blijf ik erbij dat een bench een heel goed middel kan zijn. Niet om hem op te sluiten tegen zijn zin, maar om hem een veilige plek te geven.