Help: oudste poes accepteert moederpoes en kitten niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Help: oudste poes accepteert moederpoes en kitten niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 15:14

De oude situatie: twee poezen, een van zes (is er het langst) en een van anderhalf jaar. Deze twee kunnen het prima met elkaar vinden, spelen met elkaar, slapen samen op bed...
De nieuwe situatie: we hebben nog twee poezen geadopteerd uit het asiel, moeder en dochter. Moeder zal een jaar zijn, het kitten is nu 13 weken. Ze zijn nu bijna vier weken bij ons. In het begin ging het tussen de katten onderling eigenlijk uitstekend, geen geblaas of gegrom, het leek erop dat iedereen elkaar geaccepteerd had. Tot ineens een aantal dagen geleden. Zo uit het niets vindt onze oudste poes dat ze vooral niet meer aardig hoeft te zijn naar het kitten. Blazen, grommen, zelfs aanvallen. Daarbij wordt moederpoes wordt krols, en wij hebben haar direct na haar krolsheid laten steriliseren. Nu is werkelijk de hel thuis losgebarsten. Sinds moederpoes bij de DA is geweest vindt het kitten haar moeder eng, daar wordt naar gegromd (moeder trekt zich er niets van aan), neemt moederpoes het wel op voor haar kitten, 'valt' de oudste het kitten aan door haar vooral bang te maken. Het kitten blaast, gromt en laat haar buikje zien. Uiteindelijk draait de oudste zich om en gaat weer wat anders doen. De een na oudste bemoeit zich overigens nergens mee, die vindt alles best...
Wat me zo verbaast is dat het lange tijd zo goed ging, en het nu bijna de hel op aarde is...gaat dit nog over, en wat zou ik zelf kunnen doen??

Mioux

Re: Help: oudste poes accepteert moederpoes en kitten niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:31

Ik zou eens feliway halen, dit kan je in t stopcontact doen waar de meeste spanning heerst. Ook zou het kunnen liggen aan de introductie ? Heb je er een ruimte tussen gelaten dat ze wel konden ruiken en zien maar nog niet echt bij elkaar ?

Soms kan het ook even duren voor de acceptatie er is, maar zou bovenste opties zeker even nakijken en feliway halen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 19:35

Ga ik morgen doen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:47

Update van de situatie: onze oudste gaat al wat beter om met moederpoes, maar het kitten (inmiddels bijna geen kitten meer) durft eigenlijk niet meer naar beneden. Als ze het wel durft, en de oudste krijgt haar in het vizier krijgt de oudste van die zwarte aanvalsogen...en valt aan. Er is zelfs al een kattengedragstherpeute bij geweest, maar dit kostte vooral veel geld en heeft weinig opgeleverd. En Feliway doet mijn inziens niet zo heel veel... :(

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:39

als het nog steeds zo erg is, dan zou ik toch een ander huisje eventueel overwegen. Als je alles al geprobeerd hebt..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:12

Feliway helpt niet altijd. Ik denk dat je beter kan kijken voor een ander huisje voor de kitten, of helemaal opnieuw introduceren maar kost ook veel tijd.