Ik wil toch even terug vallen op Cesar Milaan:
No touch
No talk
No eye-contact
Niet elke hond is een allemans vriendje, zeker niet elke chihuahua. Sterker nog: een Chihuahua dat een allemans vriendje is, is eerder een uitzondering dan de regel! Het zou goed kunnen zijn dat deze chihuahua niet gediend is van allemaal aandacht, ondanks dat wij het goed bedoelen.
Dus in plaats van de hond continue aan te vallen: want dat doen de bezoekers en de eigenaar laat het toe! Laat de eigenaar zeggen dat iedereen de hond met rust moet laten tenzij de hond naar diegene toe komt.
Ik zou het persoonlijk niet fijn vinden als iedereen met zijn handen naar mijn gezicht toe komt. Deze Chihuahua vind dat ook niet fijn. Ik zeg: blijf met je handen van mij af en als mensen niet luisteren duw ik ze weg. De Chihuahua gromt en als mensen niet luisteren bijt hij. Niks anders dan normaal honden gedrag.
Als je de hond ruimte geeft gaat hij vanzelf het gedrag van de andere Chihuahua kopieren en wordt aandacht als een leuk ding gezien. Misschien wordt het geen schoothond, maar dan zeker geen angstbijter.
Verder over het bang zijn voor dingen ga ik mee met Sassol:
Sassol schreef:Wat betreft enge voorwerpen: ik ben van mening dat je moet laten zien dat jij het niet eng vindt, maar wel begrip moet hebben voor het feit dat de hond het eng vindt. Dus loop er zelf gewoon recht langs, hond aan een flex en laat de hond maar kiezen of die een boog wilt maken of niet.
Als jij niet reageert en de andere hond ook niet, wordt die bocht vanzelf kleiner.
Angstige honden moet je duidelijke grenzen geven, binnen de mogelijkheden van de hond. Dus is een fiets heel eng, kun je niet verwachten dat de hond op de stoep blijft als dat heel dichtbij is.
Wacht dan gewoon even tot er geen verkeer is en laat de hond zelf een afstand kiezen.