op zoek naar een nieuw vriendinnetje voor mijn siamees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

op zoek naar een nieuw vriendinnetje voor mijn siamees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:49

Tot voor enkele dagen geleden had ik twee katten: een Oosters Korthaar en een Thai Siamees. Tot mijn grote verdriet hebben we de Oosters Korthaar moeten laten inslapen.

Nu is onze Siamese dame alleen. En ze houdt niet van alleen zijn. Wat dat betreft is het een echte Siamees. Ze plakt erg aan me, mauwt veel. Eigenlijk is ze minstens zo verdrietig als ik. Ik ben niet van plan om haar voor altijd alleen te laten blijven. Ik werk een paar dagen in de week en ik gun haar een maatje. Met onze andere poes had ze namelijk een hele goede band. En met de siamees die we daarvoor hadden ook. Samen spelen en stoeien, maar ook samen slapen en elkaar wassen....heel aandoenlijk.

Ik heb ooit, jaren geleden, een Europees Korthaar gehad naast een oosterse kat. Dat was geen succes. Hij sneeuwde totaal onder naast die oriëntaalse luidruchtigheid, speelsheid en aanwezigheid. Ze spraken gewoon elkaars taal niet. Een kat van hetzelfde kaliber lijkt me dus een betere match. Bovendien matcht het ook beter met wat ik en mijn man leuk vinden. We vinden Oosterse katten geweldig qua karakter.

Toch ben ik huiverig om weer een Siamees of Oosters Korthaar te nemen. Ze zijn soms doorgefokt en hebben toch wel wat rasproblemen. Tenminste: onze Oosters Korthaar was een superlief stamboompoesje van een tentoonstellingsfokker. Een klein, breekbaar, kwetsbaar katje met rasgebonden gedragsproblemen (nagelbijten en gaten in fleecetruien kauwen). Onze stamboomloze Thai Siamees is echter een bonk van een poes, één en al spier en kerngezond. Als er eentje bij komt, wil ik liever niet weer zo'n doorgefokt diertje.

Wat zal ik doen? Uitkijken naar een ander (gezonder?) ras, met vergelijkbare eigenschappen? Dus mensgericht, aanwezig, enorm speels, moedig, aanhankelijk en intelligent? En welk ras dan? Of misschien toch weer een siamees of oosters korthaar? Of een kruising? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Rosie

Re: op zoek naar een nieuw vriendinnetje voor mijn siamees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:52

Hoe oud waren de katten toen je de HTK erbij deed?
Ik heb bv. een HTK (eigenlijk 2, de ene is een kruising Maine Coon) en een Balinees. En dat gaat juist heel goed. Ik denk dat het dus ook per kat verschilt of het wel of niet werkt. En oh, Balinees is er als kitten bijgekomen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:54

met die eisen kun je naar verschillende rassen kijken. Ikzelf fok heilige birmanen, die zijn ook mensgericht,behoorlijk aanwezig, erg speels, etc.
wel wat langhariger.
onze brit hier wordt een beetje ondergesneeuwd door de birmaan, maar dat is op zich geen erg groot probleem, we geven ze gewoon elk apart op hun eigen manier aandacht...

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:09

Nu alweer 4,5 jaar geleden ben ik voor onze Thai siamees ( kater van toen 2 jaar oud) op zoek gegaan naar een vriendje. Onze thai is heel sociaal naar mens en dier maar inderdaad erg aanwezig. Ik durfde het toen ook niet aan om te kiezen voor een HTK gezien zijn neiging om te overheersen. Ik wilde wel perse een herplaatser oid en heb lang rondgezocht. Uiteindelijk zelf een advertentie geplaatst op marktplaats ( meer onder het mom van niet geschoten is altijd mis) en tot mijn verbazing kreeg ik daarop een reactie van iemand. Zij had onlangs een siameze kater ( moderne type) overgenomen van fokster omdat de stand van zijn oren niet helemaal volgens de standaard was en hij daardoor ongeschikt was om te fokken. Kat had indrukwekkende pedigree met alleen maar kampioenen ( interesseert mij geen klap natuurlijk) Zij heeft zich toen over hem ontfermd met ong 10 maanden oud. Zij had een huishouden met meerdere katten allemaal Maine Coons. En dat bleek dus water en vuur. De siamees terroriseerde de rest zodanig dat de hij boven moest leven en de rest beneden en af en toe mocht ie eruit. Dat was dus geen leven. Wij waren na het zien van de fotos gelijk om en hebben het risico genomen en zijn hem gaan halen ( 2,5 uur rijden heen en terug met krijsende boze siamees op schoot is geen pretje) En eenmaal thuis gekomen was het zo beklonken. Ze hebben een dag om elkaar heen gedrenteld. Niet gesisd of uitgehaald en lagen binnen 2 dagen tegen elkaar te slapen. Zijn de beste vrienden. Overigens is deze kat kerngezond. In de 4,5 jaar dat we hem hebben nog nooit voor iets anders dan vaccinaties bij dierenarts geweest. Voor mij ook nooit meer anders dan een ( thai) Siamees ( mits herplaatser).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:20

Zoveel katten, zoveel karakters. Ook binnen een ras kunnen karakters enorm verschillen.
Moet het een korthaar zijn? In combi met het oosterse type, kan je eens kijken naar een Abessijn of Egyptische Mau. Ben niet bekend met hoe deze katten qua karakter zijn in huis.
Als het ook halflangharig mag zijn, wellicht een Noorse Boskat? Die zijn zeer sociaal, intelligent, moedig en speels. Uitstekende klimmers ook, net als de Siamees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:29

@roodvos Grappig dat je een Noorse Boskat noemt. Die was mij ook al door het hoofd geschoten als iets wat zou kunnen klikken. Het hoeft voor mij geen korthaar te zijn. Ik vind uiterlijk eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Maar anderzijds ben ik niet iemand die elke dag uitgebreid gaat zitten kammen ofzo.
Maar zijn ze gezond? En hoe doen ze het in de praktijk met siamezen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:33

Als je echt een bepaald ras wilt,zou ik kijken naar een goed adres die alles voor elkaar heeft. Kijk even welk karakter (over t algemeen) t ras heeft. En of t bij jullie past. Dan zou ik rustig kijken bij goed aangeschreven fokkers,dus geen huis tuin en broodfok of wat je niet vertrouwt. Ook even op internet eventuele revieuws opzoeken.

Noorseboskat is ook een leuke, houd er wel rekening mee dat hun graag buiten zijn, dus als je echt een binnenkat wilt zou ik zelf een noorse niet nemen, zelf ook een noorse gehad en was meer buiten als binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:44

bruceandnoon schreef:
Nu alweer 4,5 jaar geleden ben ik voor onze Thai siamees ( kater van toen 2 jaar oud) op zoek gegaan naar een vriendje. Onze thai is heel sociaal naar mens en dier maar inderdaad erg aanwezig. Ik durfde het toen ook niet aan om te kiezen voor een HTK gezien zijn neiging om te overheersen. Ik wilde wel perse een herplaatser oid en heb lang rondgezocht. Uiteindelijk zelf een advertentie geplaatst op marktplaats ( meer onder het mom van niet geschoten is altijd mis) en tot mijn verbazing kreeg ik daarop een reactie van iemand. Zij had onlangs een siameze kater ( moderne type) overgenomen van fokster omdat de stand van zijn oren niet helemaal volgens de standaard was en hij daardoor ongeschikt was om te fokken. Kat had indrukwekkende pedigree met alleen maar kampioenen ( interesseert mij geen klap natuurlijk) Zij heeft zich toen over hem ontfermd met ong 10 maanden oud. Zij had een huishouden met meerdere katten allemaal Maine Coons. En dat bleek dus water en vuur. De siamees terroriseerde de rest zodanig dat de hij boven moest leven en de rest beneden en af en toe mocht ie eruit. Dat was dus geen leven. Wij waren na het zien van de fotos gelijk om en hebben het risico genomen en zijn hem gaan halen ( 2,5 uur rijden heen en terug met krijsende boze siamees op schoot is geen pretje) En eenmaal thuis gekomen was het zo beklonken. Ze hebben een dag om elkaar heen gedrenteld. Niet gesisd of uitgehaald en lagen binnen 2 dagen tegen elkaar te slapen. Zijn de beste vrienden. Overigens is deze kat kerngezond. In de 4,5 jaar dat we hem hebben nog nooit voor iets anders dan vaccinaties bij dierenarts geweest. Voor mij ook nooit meer anders dan een ( thai) Siamees ( mits herplaatser).

:D Wat een prachtig verhaal. Zo herkenbaar! Die boos krijsende Siamees in de auto, ik zie het gewoon voor me... :') En hoe zo'n beest een heel kattenhuishouden naar zijn hand kan zetten. :D Mijn eerste Burmees mepte destijds de HTK gewoon weg met haar voorpoot als hij voorbij liep. En hij snapte niet dat het spelen was / klieren was en kroop dan schuchter in een hoekje. Heel zielig. Uiteindelijk is hij na scheiding bij mijn ex gebleven. Is hij een stuk gelukkiger van geworden. Toen is er bij mij een Burmees bij gekomen. Die mepte gewoon een paar keer terug op haar hoofd en dan renden ze wat achter elkaar aan door het huis en klommen ze samen in de gordijnen. Dikke vriendinnen. :')

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:48

safina schreef:
bruceandnoon schreef:

:D Wat een prachtig verhaal. Zo herkenbaar! Die boos krijsende Siamees in de auto, ik zie het gewoon voor me... :') En hoe zo'n beest een heel kattenhuishouden naar zijn hand kan zetten. :D Mijn eerste Burmees mepte destijds de HTK gewoon weg met haar voorpoot als hij voorbij liep. En hij snapte niet dat het spelen was / klieren was en kroop dan schuchter in een hoekje. Heel zielig. Uiteindelijk is hij na scheiding bij mijn ex gebleven. Is hij een stuk gelukkiger van geworden. Toen is er bij mij een Burmees bij gekomen. Die mepte gewoon een paar keer terug op haar hoofd en dan renden ze wat achter elkaar aan door het huis en klommen ze samen in de gordijnen. Dikke vriendinnen. :')

Dat klinkt als het spel wat mijn 2 europese kortharen ook doen.
Tevens een die ook erg luidruchtig is is dat ik pa en ma ken anders ging ik twijfelen aan zijn ras :P
Misschien toch gewoon gaan kijken bij rassen en eventuele herplaatsers of ze je aanspreken?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:00

Geen idee hoe ze het met Siamezen doen, maar gezien jouw karakteromschrijving dacht ik gelijk aan een Noor. Ik heb mijn Noorman samen met een HTK poes. De Noor is duidelijk actiever, speelser en brutaler dan de HTK. Mijn Noorman was qua karakter de zachtste van het nest. En ik verzucht regelmatig dat ik zooo blij ben dat ik niet de brutaalste heb... :Y) .

In het algemeen zijn de fokkers van Noren erg bezig met gezondheid. Het enige wat mij zo bekend is van de Noren is dat ze nog wel eens gevoelige darmen hebben. Niet steeds van voer wisselen dus en kwalitatief goed voer geven.

Kammen doe ik 1x in de week, op zondag (als ik het niet vergeet). Niet omdat het nodig is, hij heeft nooit klitten in zijn vacht, maar omdat baas en kat het zo fijn vinden. Even quality time <3 . Een pluizige, en daarmee klittende, vacht wordt bij de Noren gezien als een vachtfout en deze dieren zijn niet geschikt voor de fok.

Ik heb mijn katten 's morgens en eerste deel van de middag buiten. Verder zitten ze binnen. Als je binnen voldoende ruimte hebt kan een Noor ook prima binnen. Wel wordt/blijft de vacht mooier als ze dagelijks even naar buiten kunnen. Ook met vorst en sneeuw is die van mij graag een paar uur buiten. Ik heb hem eens serieus zien baantje glijden over de ijssporen van mijn auto :') . De HTK blijft binnen met zulk weer, is met geen stok naar buiten te krijgen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:16

Ik heb sinds een maand een Abessijn kitten erbij als kameraadje voor mijn Thai en dat gaat supergoed! :D Ze zijn beiden actief (en luidruchtig) en ondanks dat de Abessijn een tenger ras is en de kitten dus minuscuul vergeleken bij de Thai, kan hij prima voor zichzelf opkomen! Ze kunnen samen enom druk spelen en daarna heerlijk op een hoopje slapen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:27

Wat leuk, al die tips en ervaringen!

@Mioux en @roodvos: ik woon buitenaf langs een rustige weg, dus wat dat betreft kunnen de katten naar buiten. De siamees gaat ook naar buiten. Maar binnen hebben we ook ruimte zat. Ze lijken me wel heel leuk, Noorse Boskatten.

@rider Een Abessijn lijkt me ook een passende optie.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:54

een Turkse Van zou wat voor je kunnen zijn. Ook een oosterse met bij behorend karakter maar een over het algemeen heel gezond ras
en die vacht hoeft je niet tot nauwelijks wat aan te doen

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:58

Ik heb een Abessijn, en ik denk dat dit alles is dat je zoekt. Ik wil nooit meer een ander kattenras :D (tenzij het een Somali is, haha!), Aby's zijn dapper, stoer, aanhankelijk, gezellig en toch eigenwijs en speels. En ze zijn gewoon prachtig! :D

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:48

Oeps in mijn reactie had ik het over Main Coons maar ik herinner me ineens dat het juist Noorse boskatten waren! Ik haal die 2 altijd door elkaar. Die 2 rassen bij elkaar was in mijn geval dus geen succes. Mijn 2 siamezen spreken gewoon de zelfde taal. Allebei hondsbrutaal dus volledig aan elkaar gewaagd. En ze houden wel van een geintje. Als er een bij de ander in de staart hangt krijgt ie idd een mep terug en dat was het dan weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:38

bruceandnoon schreef:
Oeps in mijn reactie had ik het over Main Coons maar ik herinner me ineens dat het juist Noorse boskatten waren! Ik haal die 2 altijd door elkaar. Die 2 rassen bij elkaar was in mijn geval dus geen succes. Mijn 2 siamezen spreken gewoon de zelfde taal. Allebei hondsbrutaal dus volledig aan elkaar gewaagd. En ze houden wel van een geintje. Als er een bij de ander in de staart hangt krijgt ie idd een mep terug en dat was het dan weer.

Dat is wel handige info! ;)

Bij mij spraken die twee ook dezelfde taal. Hondsbru-taal. ;) Mijn man heeft altijd krassen op zijn schouders. Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat hij een minnares had. Maar het was erger: hij had tot voor kort zelfs twee, die hem allebei regelmatig besprongen. :D
De OK was verschrikkelijk lief. Net een lappenpop en altijd spinnen. Die kon je op je hoofd zetten als bontmuts of om je nek leggen als sjaal. Ze vond het allemaal even leuk. Ik mis dat gekke beest enorm.

De Thai maakt het soms te bont. Die kwam laatst met een (volwassen) konijn aanzetten. Die had ze gevangen op de wei, vermoord en "eventjes" mee naar huis gesleept. |( Nu doe ik haar alleen naar buiten als het nat weer is. Nat gras, houdt mevrouw niet van, dus dan is ze snel weer binnen. :o
Momenteel ligt ze op mijn arm, terwijl ik probeer te typen. :roll: En als ze geaaid wil worden, duwt ze haar poot in mijn gezicht. >;)

Wat altijd verschrikkelijk schattig was: Als de Siamees buien aan kwam lopen, dan sprong de OK op van de bank en rende ze blij mauwend naar het kattenluik om haar te begroeten. En als mijn man of ik thuis kwamen, zaten ze samen voor de deur op ons te wachten. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:39

Haarbal schreef:
Ik heb een Abessijn, en ik denk dat dit alles is dat je zoekt. Ik wil nooit meer een ander kattenras :D (tenzij het een Somali is, haha!), Aby's zijn dapper, stoer, aanhankelijk, gezellig en toch eigenwijs en speels. En ze zijn gewoon prachtig! :D

Die zijn inderdaad schitterend. En naar wat ik lees lijken ze qua karakter ook wel op de siamees...

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:28

mijn vriend zit dus ook altijd onder de krassen! haha ik maakte vanmorgen nog een opmerking over de krassen op zijn borst. Je zou er idd bijna iets anders van denken!! De thai is wel veel lomper dan de "moderne" siamees. laatst had ie zijn gekke halfuurtje en racede over de bank ( terwijl daar bezoek zat), een gegeven moment maakt ie inschattingsfout en land vol op gezicht van bezoek. oeps.. die hebben we de weken erna gekscheers "scarface" genoemd. De moderne siamees is wat meer een sulletje, of beter gezegd een delicaat exemplaar, hij gebruikt dusnooit zijn nagels bij ons. die kun je als een lappenpop oppakken, die maakt zich helemaal slap in je armen. Zo sleept mijn dochter hem wel eens door het huis. Hij houdt er ook van om van de grond zo in je nek te springen en hij maakt dan altijd eerst even oogcontact met je. Soms gaat dat mis maar dan laat ie zich gewoon weer als een baksteen vallen, hij zal zijn nagels echt niet gebruiken om zich in je vast te houden. Hij doet dit dus ook bij wildvreemden. Tijd terug hadden we hier een tegelzetter, een boom van een kerel. En jahoor Eddie springt ook bij die man in zijn nek. Nou ik heb een volwassen kerel nog nooit zo hard horen gillen. haha. Wat ik ook zo heerlijk vind aan deze katten is dat ze er altijd gezellig bij komen zitten. Andere katten schieten onder de bank en komen niet meer tevoorschijn bij bezoek, deze zitten binnen een minuut bij de indringer op schoot. Wel heeft onze Eddie obsessieve trekjes. Hij wil dus overal bij betrokken zijn anders wordt ie nerveus en gaat ie miauwen ( lees krijsen) Dus als iemand zich hier heeft terug getrokken met de deur dicht in bijv de slaapkamer dan zit hem dat niet lekker en wil hij perse weten wat er aan de hand is. Anyway ik kan nog uren doorgaan over mijn mafketels. Maar even terug on topic; ik zou het dus echt niet aandurven om er een ander ras bij te zetten dan een siamees of een oosters korthaar. binnenkort gaan wij 2 weekjes op een boerderij van vrienden passen en daar hebben ze 2 HTK kittens van 5 maanden. We nemen onze katten dan ook mee , dat zal dan de vuurdoop worden. ben benieuwd hoe ze op elkaar zullen reageren, gelukkig is de boerderij groot genoeg dat ze elkaar kunnen ontlopen mocht het niet klikken ;-) dat is hier op ons appartement een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:11

Haha, die van mij springt dus ook op wildvreemden. Ook op mensen die niet van katten houden. Maar ze klimmen ook overal in. Lege dozen, tassen van de visite, de vrachtwagen van de hoefsmid, de trekker van de buurman....
Ze gaan het liefst tussen mij en mijn beeldscherm in zitten. En dan proberen ze de cursor te vangen met hun voorpoot. En mauwen omdat je je terugtrekt? Onze vroegere Siamees maakte s morgens de deur open als we te lang in bed bleven liggen. Hangen aan de deurklink. Dan kwam hij ons wakker maken. :')
En Soms maakt onze Thai zoveel herrie als ik zit te telefoneren, dat men aan de andere kant van de lijn denkt dat ik een baby heb. :=

Grappig dat jouw Thai ook zo lomp is. De mijne is echt een bodybuilder. Ontzettend zwaar, één bonk spieren. En als je dan op de bank ligt te slapen en je wordt tijdens het speelkwartier voor een tussenlanding gebruikt, dan word je daar niet blij van. De OK was een velletje met wat botjes erin, helemaal tegengesteld. Die woog nog niet de helft. Maar die kon ook wel gek doen en verkeerd landen hoor! Pffff.

Maar gelukkig iemand die snapt dat je er niet zo makkelijk een ander ras naast zet. Ik zou het best aandurven hoor, een HTK. Ze zal hem echt niet vermoorden. Maar voor haar hoef ik dat niet te doen, denk ik.

Ben benieuwd hoe het met de jouwe gaat als jullie op de boerderij gaan passen. :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:21

Ik zou zeker wel een maatje erbij doen, maar of dat nou een raskat is of niet lijkt me niet het grootste punt. Als ze het maar fijn met elkaar kunnen vinden. :D

Wij hebben een Maine Coon en een eeh... tja.. wat zal het zijn? Een Turk/Oosterse korthaar? Allez, het is een poes met 4 poten en een staart en het miauwt, dat is het belangrijkste. En het zijn de grootst mogelijke vriendinnetjes. (zie onderschrift) Wel 2 verschillende karaktertjes maar het gaat prima samen.

Wat sneu van je korthaar zeg, vervelend om je maatje (en die van je andere kat) te moeten missen. :(:)

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:24

ja de thai is idd een zwaargewicht tov die andere. Hij heeft ook enorme hangbuik ( hij is liever lui dan moe, als ik met een zo'n stokje met veertje probeer te spelen met hem blijft ie languit op de grond liggen en tikt zo nu en dan met 1 poot verveeld het veertje aan) terwijl de "moderne" siamees nog steeds heel rank is. Gek genoeg is de "moderne" siamees de vreetzak ( eet ook het eten van de hond op) en gapt ook ons eten van tafel ( gek op groentes??) Maar die blijft dus superslank. Terwijl de thai die alleen maar braaf brokjes eet hier degene uit vorm is zeg maar.
Ik ben ook benieuwd hoe ons boerderij avontuur gaat verlopen. Die kittens zijn wel brutaal moet ik zeggen maar zijn echt boerderij katten, hun moeder was een aanlopertje. Ze zijn denk ik meer street wise dan mijn katten vermoed ik haha. Dus ik ben heel benieuwd wie er straks het hoogste woord heeft. Ik verwacht de minste problemen met de Thai, die vind eigenlijk iedereen leuk en interesssant maar Eddie is echt selectief. Ik zal het zeker in dit topic posten ;-)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:54

Hier loop/liep ik met dezelfde overwegingen.
Ik heb een htk kat van 11 jaar, een onzeker meisje, beetje eenkennig, maar lief voor kittens (ze heeft ooit een nestje gehad), reageert op geluiden van jonge katten, maar de zwerfkatten in de buurt moet ze niets van hebben.

Ik wil(de) er nog een kat bij, een kitten want dat zal qua acceptatie een stuk makkelijker gaan. En al jarenlang de wens een traditionele siamees/thai te bezitten.
Maar mijn kat is al 11 (wel erg actief, dat scheelt :), en een thai is een actief ras.
Dus heb ik de keuze gemaakt voor 2 kittens te gaan.

Ik sta al een tijdje op de wachtlijst voor een Thai (via de werkgroep), heb het hele verhaal uitgelegd en de selectie voor een toekomstig kitten wordt dan ook gemaakt op basis van karakter en/of karakter in de lijnen, dat geeft natuurlijk geen garantie maar wel een grotere kans van slagen.

De bedoeling was een htk kitten er ook bij te nemen, 2 kittens die samen opgroeien/elkaar af kunnen matten, zodat ze minder mijn 'oudje' zouden tergen uit energie overschot.
Alleen heb ik dus inderdaad ook van meerdere kanten gehoord dat koele rassen/htk toch vaak niet zo goed samen kunnen, daarnaast is de tijd wanneer mijn Thai kitten komt (over een maandje of 4) niet bepaald kittentijd, en dus minder kans op veel kittens om uit te kiezen qua karakters (in asielen dan).

Dus ben ik inderdaad ook naar het uitkijken voor een ander kitten, met bijpassend karakter voor bij de Thai. Heb mezelf op de wachtlijst laten zetten met een optie op een 2e katertje. Maar ben tegelijkertijd ook aan het rondkijken naar andere actieve rassen en kwam dus (toevallig... lol) ook bij de Abessijn uit

Qua gezondheid, wat ik me heb laten vertellen is dat de Thai (tov de moderne siamees dan) een gezond ras is/minder doorfok in is, maar eigen ervaringen heb ik hierin dus nog niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:52

@annemiek80 het ging destijds wel samen bij mij hoor, de HTK en het oosters geweld.... Maar niet van harte. Maar HTK's zijn sowieso wat meer op zichzelf, is mijn ervaring. Tenminste: de HTK's die ik ken liggen (uitzonderingen daargelaten) doorgaans niet samen verstrengeld te slapen etc. Als de HTK een plekje heeft waar hij zich terug kan trekken om met rust gelaten te worden, dan denk ik dat het best goed kan gaan.

Ik heb ook gehoord dat de Thai gezonder is dan het moderne type. Bij mijn katten was dat ook zo. Maar ik maak me geen illusies: daar waar mensen met katten naar shows gaan om te winnen, gaat schoonheid wel eens voor gezondheid. En ik denk dat dat bij alle rassen wel eens gebeurt.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:57

Ocicatten kun je ook nog overwegen. Zijn ontstaan uit een kruising Abessijn x Siamees. Mijne heeft van beide rassen wel wat weg (mauwt veel, kleeft aan je, is lekker actief en speels, kan apporteren, nergens bang voor, ontzettend vriendelijk) en is vooral ook heel erg gezond omdat er nog door wordt gekruisd met de lijnen om inteelt te voorkomen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:59

En een ragdoll?
Heb hier 2 ragdolls en een rode kater. Gaat prima