Ik ben recentelijk verhuisd en heb nu lekker mijn eigen plekje.
Even voor het idee een situatieschets:
Ik ben opgegroeid met dieren. Tijdens mijn studententijd merkte ik al snel dat ik echt niet zonder dieren kon, en heb een aquarium in huis gehaald. Heel erg leuk en ik heb mijn vissen nog steeds met veel plezier. Toen mijn ouders op vakantie waren heb ik twee maanden op hun kat gepast. Hartstikke leuk om ook een dier op schoot te kunnen nemen en te kunnen aaien, ook al was de omgeving niet ideaal (studentenhuis, kat kon niet naar buiten en moest op mijn kamer blijven). Omdat ik toch contact miste met mijn dieren (vissen houden niet van aaien

Op het moment heb ik vier cavia's in een open caviahok, en twee aquaria. Nu ik een echte eigen plek heb, zit ik eraan te denken om een kat aan te schaffen. Ik ben dol op katten, mijn ouders hebben ook altijd katten gehad. Ik weet wat er bij komt kijken en hoe ik voor katten moet zorgen. Heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel, dus ik weet ook dat de kat goed terecht zal komen. Financieel kan het ook.
Mijn dilemma's zijn: het open caviahok, ik ben er overdag niet (werk) en ik weet niet of de kat wel naar buiten kan.
Open caviahok: ik wil natuurlijk niet dat de kat de cavia's lastig valt, laat staan aanvalt. Het is ook niet makkelijk om er 'even' iets overheen te leggen, het hok is nogal groot (zelfgebouwd). Is natuurlijk altijd wel een mouw aan te passen als het moet. Hok staat in de woonkamer, dus deur dicht is niet mogelijk (dat betekent kat opsluiten in slaapkamer overdag...)
Overdag weg: niet alle katten vinden dit een probleem, maar voor kittens bijvoorbeeld lijkt het me niet zo geschikt.
Niet naar buiten: ik heb een tuin die vrij hermetisch is afgesloten, maar katten vinden altijd wel een weg. Nu is dit een vrij rustige buurt, maar ik vind het niet zo fijn als de kat in andersmans tuin gaat poepen of anderen lastig valt. Het is mijn kat, anderen moeten daar geen last van hebben. Overigens heb ik ook een (open) vijver met vissen, die liever niet in mond van kat moeten verdwijnen.
Een wat oudere kat uit het asiel een lekker verdiend pensioen geven lijkt me nog wel een mogelijkheid. Hij kan lekker op de bank slapen (ik stofzuig wel een keer extra) en naar buiten kijken, en in de woonkamer/keuken rondbanjeren. En 's avonds natuurlijk lekker bij mij op schoot!
Is dit mogelijk/verstandig, of kan ik beter wachten op een handiger moment? Wat zijn jullie ideeën?