Naar aanleiding van mijn ander topic "cavalier king charles met hartproblemen", zijn we er ondertussen achter dat mijn hondje van 10 jaar bovenstaand syndroom heeft, wat zich vooral uit in 's nachts aanvallen van een stokkende adem/apneu.
Verder heeft ze wat slechte tanden, die er ook voor gezorgd hebben dat haar amandelen ontstoken en etterig zijn, en waarschijnlijk haar luchtwegen gezwollen. Morgen wordt ze geopereerd (gebit) en wordt er gekeken hoe en wat de behandeling inhoudt.
Voor vannacht comfortabeler door te komen heeft ze een spuitje antibiotica en metacam gehad, + moet cortisone inademen via een puffer.
Heeft iemand hier soms ervaringen mee? Ik ben erg ongerust...
Hmm van hoofdpijn heeft de chirurg niet gesproken, enkel van een belemmerende ademhaling tgv korte snuitje. Tja wat ik wil horen? Misschien bokkers waarvan de hond het ook had (de aanvallen bedoel ik dan), en het opgelost hebben gekregen? Inky is 10, ze is mij altijd overgekomen als een erg vrolijk hondje. Ik besef dat dit zielig is, maar ik mag toch proberen haar een kans te geven niet?
Als ze operatief wat kunnen doen, zal ze zich ook stuk beter gaan voelen, weet niet of er bij jouw hond wat aan te doen is. Constant "ademnood" geeft meer problemen dan alleen maar met het ademen hele lijf heeft er uiteraard last van en bij constant probleem krijg je vaak ook dat ze dan vorm van hoofdpijn krijgen.
Leve de conformatie fok. Valt me trouwens op dat er de laatse tijd veel topics zijn over cavaliers met hun rasgebonden gezondheidsproblemen.
Sjolvir
Geplaatst: 10-09-14 21:20
Kuggur schreef:
Leve de conformatie fok. Valt me trouwens op dat er de laatse tijd veel topics zijn over cavaliers met hun rasgebonden gezondheidsproblemen.
Helaas totaal kapot gefokt, zijn juist (indien gezond) zulke leuke sportieve hondjes.... Wij mensen ook altijd met ons idee dingen te willen "verbeteren", zucht.
Mizora
Geplaatst: 10-09-14 21:34
Dat de chirurg niet gesproken heeft over hoofdpijn klopt, dat is namelijk een andere ziekte.
je hebt SM - syringomyelia, welke de grootste veroorzaker is. En de andere variant CM - Chiari-like malformation. Dit komt door de relatief kleine schedels.
Jouw hond heeft een andere afwijking, meer voorkomend bij kortsnuitige honden.