Gisteren is bij de buurman in de draad helaas een egel opgehangen die jongen had. Daar zat een jong bij dat we toen naar de opvang hebben gebracht, maar helaas vertelden zij ons dat er waarschijnlijk nog waren. Heel de avond gewaakt maar er waren geen andere jongen meer te zien.
Vandaag heb ik echter nog 2 jongen van de egel gevonden. Ze zijn natuurlijk al veel meer verzwakt dan het andere jong, maar ik kan pas binnen 2 uur vervoer hebben om ze naar de opvang te brengen. Weet iemand toevallig wat je het best doet op vlak van warmte etc? Ze zijn duidelijk uitgeput, de ene bibbert ook heel de tijd.
Zet ik ze best in een handdoek op mij voor warmte, of in een handdoek op de verwarming en die aanzetten?
Jasmijn159
Geplaatst: 09-09-14 14:47
Niet opwarmen als ze niet gegeten hebben! Dan zijn ze zó dood!
Als je ze opwarmt gaat hun stofwisseling sneller en zullen ze dus meer energie verbranden.
Het beste wat je even kunt doen is de opvang bellen en vragen wat zij adviseren voor deze komende twee uurtjes. Mocht je hun niet kunnen bereiken kun je wat kattenvoer geven, gemengd met water. Als ze dit goed eten kun je ze daarna wat opwarmen, maar zeker niet op een warme verwarming zetten! Huiskamer temperatuur en een kleedje is meer dan genoeg! Buiten is het nu ook niet zo warm
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 09-09-14 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Kikka
Geplaatst: 09-09-14 14:47
Vul een kruik of een lege fles met warm water en leg de egeltjes in een handdoek daar tegenaan voor de warmte. Nog een handdoek eroverheen tegen de stress. Op de verwarming kook je ze!
Edit: Als ze nog heel klein zijn is een handdoek niet genoeg om ze weer warm te krijgen, daar hebben ze echt een beetje hulp voor nodig, bijvoorbeeld door een warme kruik.
Laatst bijgewerkt door Kikka op 09-09-14 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Poeky
Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-14 14:48
Ook niet gewoon in een handdoek steken als een holletje? Ik heb van de opvang melk meegekregen en heb ze allebei al wat kunnen geven met een pipetje, maar veel lukt niet echt...
Onze verwarming kan ik kwa temperatuur zo regelen dat je er als mens comfortabel op kan liggen, is dat met 2 handdoeken eronder nog te warm? Dat lijkt mij hetzelfde effect als een warme kruik te hebben..
Het broertje/zusje dat we gisteren hebben binnengebracht woog toen 98 gram, dat maakt ze een paar weken oud, ze hebben al al hun stekeltjes enzo maar zijn nog aangewezen op melk.
Geryon
Geplaatst: 09-09-14 14:55
Oh dat is jammer. Ik heb er verder ook niet zoveel verstand van, maar mij lijkt de tip om de opvang om tips te vragen een goede