Hoe bepaal je de prijs van een cavia? Waar baseer je dit op? En wat is ongeveer een goede prijs voor cavia's?
Sylvia_muis
Geplaatst: 08-09-14 20:58
Dat is geheel afhankelijk van de fokker en het soort cavia. Heb je een cavia met een stamboom (voorouders bekend), welk ras is de cavia, heeft hij speciale kleuren. Daarnaast kijken fokkers ook of de cavia potentie als fokcavia heeft, dus geen vouworen, mooie bouw (geen spitse snuit etc). Daarnaast is vaak de prijs voor een beer ook anders als voor een zeug. Voor particulieren kan het meespelen of de cavia al tam is, waar hij opgegroeid is.
Eigenlijk erg veel dus.
Ik fok zelf gladharige cavia's, hou stambomen van ze bij (speciaal programma voor) en probeer richting echte showcavia's te fokken (driekleur). Daarnaast is het mijn grote hobby en zullen ze allemaal veel in handen komen. Mijn prijzen liggen meestal tussen de 12,50 en de 20 euro in, afhankelijk dus ook weer van de bouw en de kleuren. Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat ze een goed huis krijgen, met een vriendje. Wanneer ze dus samen mogen verhuizen krijgen ze een kleine 'korting'.
Nu ben ik wel benieuwd om wat voor een cavia's het gaat?
Zijn er ook bepaalde rassen en/of kleuren die een cavia duurder maken?
Seven
Geplaatst: 08-09-14 21:23
Ik vraag voor mijn lilac gladharen en us teddy's voor zeugjes 18-20 euro voor beren 12-15 euro
Voor enkel knuffelgeschikte kleintjes aangepaste prijzen. Dit betekend dat ze dus iets hebben waardoor ik niet wil dat er mee gefokt word.
Bij de meeste fokkers worden deze prijzen ook aangehouden
Zeldzaamheid kwa kleur of ras kan ze duurder msken California's is een relatief nieuw ras-kleurslag daar kosten de diertjes al snel vanaf 40 of meer voor knuffels
de californians zijn nu nog rond de 80-100 euro (een kennis van mij fokt ze, maar verkoopt erg weinig ivm aanhouden voor de fok). Skinny's kosten gemiddeld een 30 euro.
Alle andere rassen zitten tussen de 10-30 euro, rasloos of een rasdier met fokfout kosten tussen 5 en 20 euro. Alle prijzen zijn wel van de fokker cq hobbyist (of oeps-nestje).
Eens met bovenstaande. Bovendien is er tegenwoordig zoveel aanbod dat de prijs al snel zal zakken.
Seven
Geplaatst: 09-09-14 11:38
Ligt eraan wat je zoekt Er zijn bijv maar weinig lilac fokkers die zuiver blijven soms moet je voor een goed dier best betalen. En veel aangeboden word er ook niet.
Het valt me wel op dat opvangen uit de grond schieten gratis dieren opnemen en met dan zielig verhaaltje de dieren voor flinke prijzen verkopen
Bij de dierenwinkel koop je ze inderdaad voor een euro of 20. Maar de dierenwinkel koopt ze zelf in voor 3,50/4,00 euro (bij handelaren, particulier geloof ik ook maar hooguit 6,00 euro).
Vulpes_96
Geplaatst: 09-09-14 15:29
Sylvia_muis schreef:
Ik fok zelf gladharige cavia's, hou stambomen van ze bij (speciaal programma voor)
Nice, wat voor programma heb je daar voor?
Sylvia_muis
Geplaatst: 09-09-14 17:10
judithvos schreef:
Sylvia_muis schreef:
Ik fok zelf gladharige cavia's, hou stambomen van ze bij (speciaal programma voor)
Nice, wat voor programma heb je daar voor?
Het programma dat ik sinds kort gebruik is Zooeasy. Echt enorm blij hiermee, had wel genoeg van het geklooi in word etc.