Kat poept overal! HELP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartvosje

Kat poept overal! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:03

Hey,

Wij zitten thuis met een enorm vervelend probleem.
Wij hebben sinds twee jaar een katje uit het asiel gehaald nadat onze vorige kat helaas overleden was. Hij is altijd zindelijk geweest en heeft altijd netjes op de bak z'n behoeftes gedaan. Tot nu.

In principe gaat hij nog steeds naar de bak voor z'n behoeftes, maar de laatste tijd vinden we steeds overal plasjes en poep. Zonet zag ik hem heen en weer rennen, stilzitten en weer wegrennen. Toen bleek hij op 4 punten in huis gepoept te hebben.
Dit probleem speelt nu 2 weken, waarvan vorige week ook nog met veel kotsen, het leek nu net beter te gaan en nou poept hij dus ineens weer buiten de bak, op zo'n gekke manier. Het leek wel alsof hij niet doorhad dat hij poepte en schrok van het gevoel bij z'n kont...

Even kort samengevat kotste hij vorige week veel, heeft twee keer een plas ongelukje gehad en nu al meermaals gepoept buiten de bak, op deze gekke ren-poep-ren manier...

Heeft iemand énig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Of ervaringen hiermee en oplossingen?
We willen wel naar de dierenarts, maar mijn ouders zijn altijd zo ontzettend afwachtend of het vanzelf weer over gaat -gezien je al gauw 20 euro kwijt bent voor enkel door de deur van de kliniek lopen-

Ik wil wél antwoord, dus, als iemand iets weet?!

Froukje
Forever young

Re: Kat poept overal! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:12

Hoe oud is de kat? Recent toevallig gewisseld in kattenbakvulling?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:14

Ik zou echt naar de DA gaan. Dit klinkt als een echt en misschien ernstig probleem. Als hij om de een of andere reden niet doorheeft wat daar achter gebeurt is het natuurlijk logisch dat hij niet zindelijk meer is. Hij is nog zo jong dat ik echt direct actie zou ondernemen. Overgeven is - behalve voor haarballen - ook niet normaal.
Als een dier zich zonder aanwijsbare reden ineens anders gaat gedragen is dat eigenlijk altijd een teken dat er iets mis is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:19

Zou het kunnen zijn dat het pijn doet bij het poepen? maar dat het echt echt nodig is en hij het niet meer kan ophouden en dus hier en daar bij het rennen poep verliest en daarna weer rent van de pijn?

Toch maar ermee naar de dierenarts gaan.

Pfff wat is dat toch tegenwoordig met de mensen die te lang ermee willen wachten maar wel vrolijk huidieren neemt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:25

Is er iets in huis veranderd de afgelopen 2 weken? (ander kattengrit, voeding, familieleden op vakantie etc etc)
Hoe ziet de ontlasting eruit?
Loopt hij verder gewoon normaal?

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:28

hoe ziet de poep eruit? Zijn het hele harde of juist zachte keutels of diarree. Een kat die naast de bak plast en poept is niet ok, helemaal als die ervoor altijd netjes naar de bak ging. Als je van kattenbakvulling veranderd bent, zou het daar nog aan kunnen liggen, maar katten zijn over het algemeen juist hele schone dieren. Was het overgeven vorige week elke dag/meerdere keren per dag. Eet hij/zij nog goed? Is het overgeefsel slijm/gal/onverteerde brokken? Hoe oud is het katje?

Er kan echt van alles aan de hand zijn van iets onschuldigs tot iets heel ernstig, obstipatie, intern orgaanprobleen, maag-darminfectie, onzindelijkheid door pijn...

Lief dat je ouders een kat uit het asiel adopteren, maar dan heb je natuurlijk wel gewoon een zorgplicht. Enne bellen voor advies kan natuurlijk altijd, dat kost niks. Dan kunnen de assistentes gerichte vragen stellen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:47

Wij hebben er eentje die uit protest poept, als we op vakantie zijn of zoiets.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:42

dit klinkt ongeveer als bij mijn hond het geval was. De darmen wilden de poep wel netjes kneden in goede vormen maar niet het lichaam uit persen. Enkel bij veel beweging kwam het los en dan moest hij ook. Zo was hij niet zindelijk in de tuin. Als hij waakte dan moest hij poepen (gelukkig binnen niet). Met speciaal dieetvoeding, laxeermiddel enz. gaat het nu goed.

Zijn jullie niet onlangs over gestapt op andere voeding? Of geef eens een paar dagen wat (meer) blikvlees eventueel zelfs nog extra water daar door gemengd (dan pate blikvlees nemen). Kan zijn dat hij gewoon wat verstopt zit.

Als hij ook kleine plasjes doet dan zou ik toch eens urine opvangen en laten onderzoeken (dat is niet eens zo duur) misschien een blaas ontsteking.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 19:53

Bedankt voor de reacties allemaal!

Het is echt niet zo dat mijn ouders de zorg nalaten door niet naar de dierentuin te gaan, hoor. Dat vat ik vrij kwalijk op. De beestjes hebben het hier meer dan uitstekend en we gaan altijd naar de dierenarts als er iets mis is, maar wij wachten altijd even af of het gewoon een griepje oid is, maar dat lijkt het nu dus niet te zijn en willen we naar de dierenarts, maar wil ik gewoon zo snel mogelijk mogelijkheden vinden!

Wat betreft de poep, het ziet er in principe heel normaal uit, maar het valt uitelkaar en het glimt meer dan anders, dus ik denk dat het toch wel zachter is dan hoort. Op het moment van schrijven heeft hij nu net de bank onder gepiest, dus ook dat probleem is weer terug -O-

De kat is tweeënhalf jaar oud. Er zijn onlangs geen veranderingen in huis geweest, hoewel, er staat sinds deze week een -nog niet gevuld- gerbilarium tussen de banken, maar daar kwam hij nooit dus ik zie niet in hoe hij daar last van kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:30

Ik zou in dit geval toch echt je ouders overtuigen wat sneller naar de DA te gaan. Los van het welzijn van je kat ook in hun eigenbelang: als dit begint vanuit medische oorzaak maar doordat je het zo lang laat afwachten straks onbedoeld een gewoonte wordt, ben je verder van huis.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 16:13

We zijn vandaag naar de dierenarts geweest met ons verhaal -zonder kat- die wilt nu urine onderzoek doen en aan de hand daarvan enkele dingen uitsluiten. Als het geen blaasgruis oid is dan wilt ze de kat graag zelf zien en zijn wij zeker ook bereid om dat te doen. :j

Nogmaals, we willen echt wel naar de dierenarts en het is geen overtuigen, maar zoals bij bijna iedereen zit er aan het einde van het geld nog een beetje maand en dan is het die laatste week erg vervelend om een duur dierenartsbezoekje en allerlei medicijnen te moeten betalen!

Ik persoonlijk denk niet dat het blaasgruis is, maar iets anders, dus ik weet vrij zeker dat we volgende week een bezoekje dierenarts wordt. -O-

Bedankt voor de reacties allemaal!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:55

Vervelend probleem zeg! Ik hoop dat jullie snel uitsluitsel hebben of het iets medisch is.

Hoe veel kattenbakken hebben jullie? En waar staan die?

het is overigens niet zo dat katten uit protest naast de bak poepen. Als je kat dat doet tijdens jouw vakantie is dat omdat jouw vakantie de kat stress oplevert.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:50

lieniminnie schreef:
Als je kat dat doet tijdens jouw vakantie is dat omdat jouw vakantie de kat stress oplevert.

Klopt dit is stress. We gaan dan ook bijna nooit op vakantie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:52

WildWings schreef:
Ik zou in dit geval toch echt je ouders overtuigen wat sneller naar de DA te gaan. Los van het welzijn van je kat ook in hun eigenbelang: als dit begint vanuit medische oorzaak maar doordat je het zo lang laat afwachten straks onbedoeld een gewoonte wordt, ben je verder van huis.

Ja, en bij een gewoonte is het haast onmogelijk om het af te leren.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:56

Kunnen veel dingen idd zijn hoor. De mijne krijgt het al als er een doos in de woonkamer staat. Of voor een keertje whiskas krijgt (krijgen ze dus niet meer). Als dierenarts nu nog geen optie is, houd in de gaten of het dier niet uitdroogt en levendig blijft.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:09

Gaat op het moment ook een virus rond, tenminste hierzo en bij de honden. Ook overgeven en diarree.
Was 1 dag en ze oogden verder gezond, alleen sliepen ze meer, en nu is af en toe de ontlasting een beetje dun maar voor de rest niets.

Alleen vind ik 2 weken toch wel een ander verhaal.
Zou er zelf wel mee naar de dierenarts gaan. Je kunt ook een beetje uitzoeken welke dierenarts je neemt, tenminste hier in de regio zit er een aardig prijsverschil tussen.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:49

Hallo,
Wij zijn vandaag het resultaat van de urineonderzoeken gaan halen, en enkel het naast de bak plassen heeft tot de diagnose geleid. Het kotsen was waarschijnlijk van iets verkeerd hebben gegeten en het poepen leg ik zometeen kort uit.

Vanaf vandaag krijgt Bommel enkel nog speciaal voer. Geen mensenhapjes, geen runderhart van de hond of kip etc. voor hemzelf. Geen nat voer, geen kattensnoepjes, helemaal NIKS meer. Dit mag hij ook nooit meer hebben. In plaats daarvan krijgt hij een levenslang superstrict dieet van speciale anti-blaasgruis brokken.

Onze lieve Bommel is namelijk gediagnosticeerd met een zeer ernstige vorm van blaasgruis. :(:)
Wanneer er onderzoek wordt gedaan naar blaasgruis wordt er een plasmonster onder de microscoop geplaatst. Bij 100x vergroten wordt er meestal pas zichtbaar of er gruis in de urine zit. Wij hebben echter zelf door de microscoop mogen kijken omdat onze DA nog nooit zulke grote kristallen heeft gezien, zonder dat de kat daardoor is overleden aan blaasverstopping en uiteindelijk nierfalen... Bij slechts 10x uitvergroten kon je de gruis al zien, dat zag eruit alsof er iemand suiker onder de microscoop had gelegd. :(:)
Het is bijzonder dat onze Bommel niet eerder aan is gaan geven dat het plassen zeer deed.
(Onze vorige kat jankte de buurt bijelkaar toen hij 2 was, die had ook blaasgruis, maar niet zo erg als Bommel nu heeft).

Het is ons op het hart gedrukt nooit meer iets anders dan deze speciale brokken te geven. Omdat wij onze kat vaak tandverzorgende snoepjes gaven als beloning heeft ze ons gezegd dat die vervangen kunnen worden door de speciale brokken. Zo kunnen we hem toch tussendoortjes geven en verwennen. (want wat verwennen wij dat beestje graag zeg, 't is namelijk al z'n hele leven een zorgekindje :(:) )

Het poepen is volgens onze DA een dominantieprobleem wat veelal bij dominante, puberende katers voorkomt. Een kat begint meestal véél eerder met puberen en zou op 2 jarige leeftijd al klaar moeten zijn, maar vertellen waarom onze kat nu pas begint met puberen, is wel een erg lang verhaal. Als je het wilt weten kun je PB'en, ik vertel het graag :Y)

Iedereen bedankt voor het meedenken! +:)+

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:20

Heel veel succes met Bommel.

Als ik zo brutaal mag zijn, katten kennen geen dominantie.. Dit heb ik geleerd van een kattengedragsdeskundige, helaas weten dierenartsen zelf niet veel van katten gedrag. Ik wil je echt van harte aan raden met een gedragsdeskundige contact op te nemen, blaasgruis is ook vaak een reactie op stress bij katten.

Ik wil je graag helpen via pb met meer uitleg of tips, omdat ik inmiddels een aantal lezingen en crusussen heb gevolgd over kattengedrag.

Poepen in huis kan geen gewoomte worden, dit heeft vrijwel altijd een oorzaak, als medische oorzaken zijn uitgesloten kan je er van uit gaan dat er niet genoeg kattenbakken zijn, deze te vies is, niet op de juiste plek staat of dat er een andere oorzaak is.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:30

Wij hadden dit probleem ook.
Helemaal in paniek de kamer door waardoor er dus overal poep ligt.
Alsof ze niet doorhebben wat er van achteren aan de hand is
Schrok zelfs een keer van zijn scheetje op de kattenbak :') (gevolg bak ondersteboven)

Nu is dat gedrag opgehouden maar is het overgegaan in epileptische aanvallen.
Zo 1 x per maand / 1,5 maand krijgt hij een aanval.
Begint met kotsen en daarna dikke paniek.
Compleet onbehouwen door het huis heen in paniek om vervolgens ergens neer te komen en flink te stuipen op de grond.
Hij herkent ons ook niet na zo'n aanval
Na een paar minuten is dit voorbij en heeft hij nog een tijdje nodig om bij te komen.

Geen idee of het een voorbode van de epilepsie is geweest maar ik heb het gevoel van wel

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:36

Persoonlijk denk ik dat het dominantieprobleem ook niet heel zinnig is.

Eerlijk denk ik eerder gewoon heel simpel: blaasgruis doet pijn, plassen doet pijn, pijn in de kattenbak, stress als het idee 'kattenbak' in zn hoofdje opkomt (als ie moet poepen bijv) en dus poepen buiten de bak. Omdat de bak 'pijn doet' en omdat de bak stress oproept.

Dat lijkt me eigenlijk veeeeeeeeeel zinniger dan dominantie. Dat is echt raar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:11

renate85 schreef:
Wij hadden dit probleem ook.
Helemaal in paniek de kamer door waardoor er dus overal poep ligt.
Alsof ze niet doorhebben wat er van achteren aan de hand is
Schrok zelfs een keer van zijn scheetje op de kattenbak :') (gevolg bak ondersteboven)

Nu is dat gedrag opgehouden maar is het overgegaan in epileptische aanvallen.
Zo 1 x per maand / 1,5 maand krijgt hij een aanval.
Begint met kotsen en daarna dikke paniek.
Compleet onbehouwen door het huis heen in paniek om vervolgens ergens neer te komen en flink te stuipen op de grond.
Hij herkent ons ook niet na zo'n aanval
Na een paar minuten is dit voorbij en heeft hij nog een tijdje nodig om bij te komen.

Geen idee of het een voorbode van de epilepsie is geweest maar ik heb het gevoel van wel

Er zijn goede medicijnen tegen epilepsie bij katten. Het zijn wel humane medicijnen overigens. Onze kat heeft ze ruim anderhalf jaar gehad. Zij kreeg een kwart tablet per dag en we hadden een soort 'eerste hulp spuit' voor rectaal gebruik als ze niet uit een aanval kwam.
Zo'n aanval is erg pijnlijk. Vraag je DA anders even naar die medicatie.