Hond toont opeens veel stress..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Hond toont opeens veel stress..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 19:02

Ik wil eens kijken of ik op Bokt een goed advies kan krijgen voor onze hond.
Wij hebben een shih-tzu kruising (xmalteser xpoedel) van nu ruim 8 jaar.

Nu moet ik er gelijk bij zeggen dat ze niet uit het beste nest komt. Gevalletje van niet mijn verstand gevolgd, maar mijn gevoel. Altijd al gevoelig hondje geweest. Enorm bang voor vreemden en grote honden. Met de nodige hulp van gedragsdeskundige bij de hondenschool dit leefbaar kunnen krijgen.

Goed, wat is er nu aan de hand. Sinds een paar weken vertoont de hond opeens veel stress gedrag in bepaalde situaties. En ik kan er maar niet de vinger er opleggen.
Stress uit zich in hijgen, piepen (soms) en trillen. Veel kleven en steun zoeken.
* Ons is inmiddels opgevallen dat ze dit nu doet elke keer dat er bezoek komt. Bezoek die ze al jaren kent en er eerder nooit wat aan de hand mee was. Veel wegkruipen, opdringen bij mij en m'n man (bijna in je kruipen)
* Ook bijv als mijn man met zijn gympen piept op onze laminaatvloer.
* Bii vertrek is ze wat onrustiger denken we. Dit weten we niet helemaal zeker. Je zoekt aldoor naar redenen.

Wat zou een reden voor haar veranderin gedrag kunnen zijn?
Ik kan geen pijn ontdekken bij haar. Dat dat een reden voor dit zou zijn.
Ik weet ook niet wat een dierenarts nu al voor haar kan doen? Anders ga ik uiteraard heen.
Wie weet wat het zou kunnen zijn? Of wat ik het beste zou kunnen doen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:08

verminderd zicht? ogen al eens laten spiegelen

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:16

Ik vermoed beginnende staar en/of gehoor dat slechter word. De achteruitgang v.h. gehoor kan zich uiten in algemene doofheid of overgevoeligheid voor hoge tonen.

Een ritje naar de DA voor controle op oogafwijkingen en algemene ouderdomskwaaltjes lijkt mij verstandig. Dan sluit je bepaalde factoren uit.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:19

Net als mijn voorgangers denk ik ook aan oren of ogen maar ook een eventuele hersentumor zou een optie kunnen zijn. Ik zou dus zeker even langs de DA gaan om dit te laten checken en kijken of er een mogelijkheid is om eventuele pijn uit te sluiten. Dit wil ook nog wel eens voor gedragsverandering zorgen.

Meloen

Re: Hond toont opeens veel stress..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 19:44

Goh, dus toch. Dank jullie wel. Gaan we hier volgende week even achteraan.

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:13

is er wat veranderd in jullie gedrag naar haar toe, in de omgang dus?
En hoe zitten julie er zelf bij, honden kunnen stress oppikken van hun baas.
verder zou ik idd eventuele ouderdomsklachten laten uitsluiten bij de da.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 19:47

De afgelopen twee dagen was ik niet thuis, ik wil morgen even dierenarts bellen.

Ik zie in zoverre geen verandering in ons gedrag richting haar.
Ze reageert ook zo als m'n ouders op visite komen. Die worden normaliter altijd met veel plezier en enthousiasme begroet. Alleen nu plakt ze zowat aan je vast. En hijgen en trillen.
Eerst dacht ik dat ze dingen voelde. Immers dat hoor je vaker. Mijn moeder blijkt (bleek) baarmoederkanker te hebben. Is al paar week geleden succesvol geopereerd gelukkig en is (zover nu lijkt) kankervrij. Onze hond reageerde al op m'n moeder voor de diagnose.
Maar al snel bleek ze ook zo te reageren op ander bezoek dat hier veel vaker komt.
Ze kan ook bij ons opeens momenten hebben dat ze heel 'plakkerig' wordt. Steun zoeken.

Morgen bel ik de dierenarts en ga om advies/afspraak vragen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:37

Is er misschien iets gebeurd op een moment dat jullie niet thuis waren?
Zijn er mensen om het huis geweest die ze niet kende en die haar bang hebben gemaakt?

Klinkt namelijk als de reactie van mijn kater na een woninginbraak. Geen idee wat er toen precies gebeurd is, maar zelf 2 jaar na dato is hij bang als er mensn binnenkomen en al helemaal als er mannen binnen komen met zware schoenen aan.
Dit was voor die tijd niet zo en vond hij iedereen leuk en gezellig.

Goed dat je even naar de DA gaat om het medisch ook te laten checken :j

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:38

Heb vandaag contact gehad met de dierenarts.
Zij dacht inderdaad ook dat staar (verminderd zicht) en/of gehoor een oorzaak kan zijn voor nerveuzer gedrag bij bijv bezoek.
We hebben even alle opties besproken. Floor (onze hond) is enorm bang voor de dierenarts, dus een vluchtige bezoek/controle doet vaak meer slecht dan goed.
(Voorbeeldje; nagelknippen en voeten verzorgen moet onder verdoving. Anders teveel stress en angst)
Afgesproken is even aankijken hoe het gaat. Gaat dit gedrag zich verergeren dan trek ik weer aan de bel.
Ze noemde ook nog iets wat in stopcontact kan wat feromonen afgeeft? Daar moet ik nog even over inlezen.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:42

Gebruikt ze verder geen medicatie ofzo?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:42

Onze hond? Nee helemaal niets :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:49

Feromonen scheidt iedereen af en het zorgt ervoor dat je oa verlieft word (kort door de bocht). Wat als de DA aan huis komt voor een huisbezoek?
Probeer zoveel mogelijk regelmaat aan je hondje te geven, nog meer dan eerst om alles zo voorspelbaar mogelijk te maken.

Wat je aan 'medicatie' kan gebruiken is Bach rescue. Dat haalt de scherpe randjes weg. Of een thunder shirt aantrekken. Via pets place is er nu een oproep om een nieuw soort thunder shirt te testen. Misschien ook iets om je voor op te geven.

https://www.hondenpage.com/hondenforum/ ... stig...php Lees deze link even. Hierin wordt ongeveer hetzelfde probleem omschreven en staan nuttige tips bij.