Cavia deprie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jaleesa89

Cavia deprie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:22

Hoi hoi.
Ik heb een kei lieve cavia beer van ongeveer een jaar genaamd Hammy (van over the hedge ;)) de cavia van mijn broertje heeft een paar maanden bij mij gelogeerd en nu is ze weg.

Nu heb ik het idee dat Hammy of deprie is of liefdesverdriet heeft of iets. Hij is stiller en een stuk rustiger en loopt minder om eten te bedelen. Hij eet en drinkt verder goed en zijn ontlasting is nog precies hetzelfde.

Ik heb niet nu direct plek voor een tweede cavia dus hebben jullie ideeën om hem er in de tussentijd een beetje op te vrolijken?

Jildau

Re: Cavia deprie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:24

Een cavia kan zelfs doodgaan van eenzaamheid. Ze hebben echt een vriendje nodig! Anders zal hij doodongelukkig blijven.

Waarom is er geen ruimte voor twee?

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:27

Zit voor nood in een b&b. Mag hier met veel moeite 1 kooi houden. Maandag heb ik een bezichtiging dus als dat goed gaat kan ik over 1 a 2 weken een vriendje voor hem regelen

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:28

Ze kunnen toch samen in 1 kooi?
Of zeg ik nu iets stoms

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:28

Vraag of je cavia nu anders even bij je broertje kan logeren.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:32

Mijn broertje was op t dier uitgekeken toen ie dus terug moest en dat die cavia is dus naar n zorgboerderij gegaan. Ik baal gewoon dat ik haar niet hier kon houden. Want had hem best willen castreren, dan hadden ze op een gegeven maar voor nu te laat moment bij elkaar gekunt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:34

Kun je niet ergens uit een opvang een castraat of een gesteriliseerd vrouwtje halen die dan bij jouw mannetje kan? Een cavia alleen in een hokje is gewoon echt niet goed, die beestjes horen niet alleen :n Dat is hetzelfde als dat je zelf in een apenkooi woont en nooit mensen ziet, dat is niet goed..

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:36

Nee i know maar ik kan er nu eventjes geen 1 bij nemen.
1 de nieuwe villa met twee verdiepingen moet nog gebouwd worden
2 als ik er nu 1 bij neem heb ik een probleem met de b&b eigenaar als in dakloos

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:38

melody7 schreef:
Kun je niet ergens uit een opvang een castraat of een gesteriliseerd vrouwtje halen die dan bij jouw mannetje kan?

Een castraat en een beer (twee volwassen beren) werkt vaak niet. Een gesteriliseerd vrouwtje lijkt me zeer moeilijk te vinden want dat is geen simpele ingreep.

Ik zou eerder gaan voor een heel jong mannetje. Een baby die net bij de moeder weg mag. Dit gaat vaak goed want de kleine is 'automatisch' lager in rang.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:41

Dat was ik idd van plan om er een jong beertje die net bij de moeder weg komt bij te zetten.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:43

Ik haal m wel zo veel mogelijk uit zijn hokje zodat ie wel gewoon iets van interactie heeft. Huiswerk maken vind ie ook hardstikke interessant.
Iemand nog meer ideeën die hem in de tussentijd even bezig houden?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:44

Wij hebben dit ook gehad met onze toen 4-jarige (mannelijke) cavia. Altijd een super vrolijk beestje, liep lekker los in huis en in de tuin. Ook zeer aanhankelijk. Kon urenlang bij je blijven liggen en kroelen. Toen hebben we een vrouwtjes cavia te logeren gehad en ook al hadden ze geen fysiek contact met elkaar (een nestje had niemand interesse in), ze zagen en roken elkaar wel altijd. Hij was behoorlijk ''verliefd'' op het beestje. Maar toen is die cavia weer naar de eigenaar gegaan en hij begon een paar weken daarna steeds magerder geworden, at bijna niet meer en is uiteindelijk doodgegaan.

Wij denken ook dat ie liefdesverdriet had. Probeer jullie cavia nog even onder te brengen bij die ander? Een maatje is natuurlijk ideaal maar of je nog 1 à 2 weken naar een ongelukkige cavia wil kijken weet ik ook niet.

Als je denkt aan bezighouden kan je misschien een soort van parcours voor hem maken?

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:49

Dat is dus het lastige. Die crush van hem heeft mijn broertje naar de kinderboerderij gedaan en ik denk niet dat mijn kooi groot genoeg is voor 2 (ongeveer 70 bij 40cm) daarom wil ik ook n villa bouwen. Genoeg ruimte voor twee.
En zal dat parcours eens proberen. Misschien vind ie t wat

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:51

Ik zou kijken voor een maatje.
Echter is Hammy al wel volwassen en spelen zijn hormonen ook op.
Ik zou toch echt zoeken naar een geholpen vrouwtje, of hopen dat het goed gaat met een beertje.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:53

Ja die hormonen werken goed bij hem. Ik ben inderdaad ook op zoek naar een babybeertje.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:15

Ess_Ramona schreef:
Ik zou kijken voor een maatje.
Echter is Hammy al wel volwassen en spelen zijn hormonen ook op.
Ik zou toch echt zoeken naar een geholpen vrouwtje, of hopen dat het goed gaat met een beertje.

Een geholpen vrouwtje gaat TS echt niet vinden. Sterilisatie bij zeugen wordt alleen uit medische noodzaak gedaan en dan nog is het een riskante operatie...

Ik zal Hammie gewoon koppelen aan een jong beertje. Zorg voor een ruime kooi (70 bij 40 is echt veel te klein, dat is imo een hamsterkooi formaat..) minimaal 120 bij 60 maar groter = altijd beter. Als ze de ruimte hebben gaat het vaak wel goed tussen 2 beren.

Nog 1 a 2 weken wachten kan best, hij gaat heus niet ineens dood van eenzaamheid. Gewoon lekker verwennen met groente en zoveel mogelijk los laten lopen.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 19:57

Haha hij gaat strakjes, als t nieuwe hok wat 2 verdiepingen telt en gewoon joekel word, gezellig met een ander jong beertje t delen. Ondertussen vind ie het kei interessant om op mijn telefoon mee te kijken.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:04

Een cavia heeft idd echt een vriendje nodig. Hoe groot is de kooi die je nu hebt?

Edit: sorry overheen gelezen. 70 bij 40 dus. Dat is wel héél erg klein zelfs voor 1 cavia. Indien een toekomstige woonruimte nog zo onzeker is en er vervolgens nog een hok gebouwd moet worden is het misschien een idee om een 1.20 kooi op marktplaats te zoeken? Dat is mooi maatje voor 2 caafjes. Ik heb er ooit een 1.20 kooi voor 20 euro uitgehaald en die was ook nog als nieuw. Wel vervelend voor je deze situatie.
Laatst bijgewerkt door Izep op 06-09-14 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:07

Vaak op schoot nemen als noodoplossing? Hebben wij toen met onze cavia gedaan, na dat onze andere cavia was overleden. Hielp wel wat, dan dat die in zijn eentje in een hok zat :) Nu zit die samen met een ander beertje in ons hok, en nu is die weer helemaal happy!

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 20:25

Hok bouwen is een dagje werk. Ben best handig al zeg ik t zelf. En ik ga niet voor 2 weken tijd n andere kooi kopen. Heb de tekeningen al klaar liggen voor t hok.
Maandag bezichtiging van 2 woningen van dezelfde verhuurder dus dat gaat wel goed komen.
En hij zit al gezellig op schoot en soms zelfs op tafel "helpen met huiswerk" :+
En over 2 weekjes krijgt ie gezellig een vriendje

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:30

melody7 schreef:
Kun je niet ergens uit een opvang een castraat of een gesteriliseerd vrouwtje halen die dan bij jouw mannetje kan? Een cavia alleen in een hokje is gewoon echt niet goed, die beestjes horen niet alleen :n Dat is hetzelfde als dat je zelf in een apenkooi woont en nooit mensen ziet, dat is niet goed..

mijn cavia zit nu alleen.... ze waren met zijn 2 en nu na 5,5 jaar is er 1 overleden.
maar hij heeft wel een vriendje hoor.
http://nl.tinypic.com/r/2vhx1d1/8
en hier staat de kooi bijna altijd open dus heel het huis als hokkie. kan je dat niet doen ts? of zo'n opzetkooi met hekken voor in de tuin? vuilniszakken, kleed en tijdelijke plek.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:35

De meeste kooien zijn te klein, deze al helemaal! Jammer dat je niet nu al een caaf erbij kan halen.

Ik kan me best voorstellen dat je een hok met twee verdiepingen een joekel vindt als je deze kooi gewend bent. Maar ik denk dat dat nog steeds te klein is. Een verdieping is veel beter, en dan natuurlijk groot/lang. Een gelukkige caaf is soms een mongool, rennen en springen :P

Wat is je plan voor het hok nu? Afmetingen enzo. En blijven de caafs binnen of gaan ze dan naar buiten?

Trouwens, twee beertjes gaat ook bijna altijd goed hoor, als ze maar ruimte hebben. Dus gewoon een jong beertje nemen. En het geld van de castratie die je niet gaat doen, in een nog groter hok investeren :D

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:07

Ik had zo gedacht de onderste verdieping 1.20 lang en 1 meter diep en via een breed trappetje met omheining (straks dondert hij ervanaf, zo maf issie wel) tweede verdieping 1.20 bij 0.50 meter. Dat staat dan binnen en ze mogen van mij naar buiten als het weer het toe laat. Dan hebben ze een ren van 2.5 meter lang en een meter breed. Zit er over na te denken om daar een mini heuveltje in te verwerken.
Dus ja dat had ik zelf bedacht.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:12

cavia's kunnen zeker depri zijn :j

Toen mijn konijn overleed was mijn andere konijn zo verdrietig! Kwam niet meer uit haar hok en af heel weinig. Toen we een nieuw vriendje hadden gekocht werd ze weer helemaal happy.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:19

Ja hier komt er ook een nieuw vriendje bij. Zodra dat nieuwe hok klaar is mogen ze samen de boel onveilig maken :)