2e konijn erbij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

2e konijn erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:12

Ik heb jaren geleden 2 hangoorkonijnen van een konijnenopvangcentrum geadopteerd.
2, omdat eentje zielig zou zijn.
Het vrouwtje (Fay) werd al heel vlug ziek, zat onder de abcessen. Nadat we eerst bij de DA waren geweest, uiteindelijk de konijnenopvang gebeld en ben met haar terug gegaan. Zij zeiden (ook) dat het niks meer zou worden, dus konjin ingeslapen en nieuw vrouwtjeskonijn (Lindy) uit opvang meegenomen. Dat konijn werd na een jaar ook ziek; snotterde en hield haar kopje scheef, verloor haar evenwicht, hele achterlijf leek zich te verdraaien. Na herhaaldelijk dierenartsbezoek, de nodige antibioticakuren e.d. verder, uiteindelijk besloten ook dit konijn een verdere lijdensweg te besparen en ook laten inslapen.

Naar mijn achterbuurman gegaan (die konijnen fokt) en daar een lief exfok konijntje gekocht (Snoepie). En ja hoor... ca. 1jaar later werd ook Snoepie ziek. Vanaf dat we haar hadden, vonden we al dat ze enigszins sleepte met haar achterlijf, oftewel haar achterpootjes niet goed onder haar lijf zette. Wij dachten dat het kwam door het fokken en altijd in een klein hokje te hebben gezeten.
Nu is ze dus ook 1 keer bij ons ontsnapt en heeft ze verkering <3 :+ gehad met een wild konijn, want we vonden op een ochtend 1 jong konijntje in het hok.
Dit jonge konijntje, Black Jack, is dus nu de enige die nog over is.

Want moeder Snoepie is afgelopen november ingeslapen, omdat ze helemaal niet meer kon lopen.
En stiefvader Justin (ons 1e konijn uit de opvang) is net voor de zomervakantie ingeslapen. Hij at niet meer. Bleek dat hij ontstekingen aan zijn kiezen had, terwijl we hem nog in November aan zijn kiezen hadden laten helpen.

Nu hebben we Jack, die we vrij vlug hebben laten castreren omdat hij bij zijn moeder en stiefpapa in het hok zat, proberen te koppelen aan een logeerkonijn. De mensen die ons het konijn te logeren brachten wilden hem eigenlijk niet terug, want hun kinderen keken er niet naar om. Dit was ook een mannetje, en helaas gingen die 2 niet samen.
Mijn nichtje heeft ook een paar konijnen en toen ze tijdens de vakantie bij ons in huis logeerden (om voor alle dieren te zorgen) had ze haar konijnen meegenomen. Met haar vrouwtjeskonijn kon onze Jack het wel vinden.

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen: weer een vrouwtje erbij halen voor Jack of hem de rest van zijn leven alleen laten zitten. Ik kan zo natuurlijk wel bezig blijven met elke keer 1 nieuw konijn erbij te nemen, maar ooit houdt het een keer op.
Ik wil hem niet wegbrengen naar de opvang, want het is echt mijn mannetje. Hij is hier geboren.
Hij hoort hier.
Van de andere kant: hij is pas 1 jaar.De kans dat een "2e hands" konijn uit de opvang weer langer leeft dan Jack is niet zo groot natuurlijk.
Of ik spreek de achterbuurman weer eens aan en vraag of hij weer een lief vrouwtje heeft zitten.
Tja....ik moet er nog eens goed over nadenken.

Geryon

Re: 2e konijn erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:18

Mannetjes gaan ook maar zelden goed samen.

Ik snap niet waarom je elke keer weer een nieuw konijn erbij zou nemen? Omdat je denkt dat ze snel dood gaan? Het is jammer dat je die ervaring hebt, maar dat is echt uitzonderlijk.

Je zegt zelf al, een konijn alleen is zielig. Eentje erbij dus! Er zijn ook jonge konijnen in de opvang hoor, en kijk eens op marktplaats bijvoorbeeld.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:24

Jeetje wat een pech! ''De kans dat een konijn uit de opvang weer langer leeft dan Jack is niet zo groot natuurlijk'' -> waarom niet? In mijn ogen heb je veel pech met je konijnen gehad. Ik heb sinds gisteren een konijn uit de opvang van 13 weken die al gecastreerd is en ingeënt. Er zaten oudere konijnen, konijnen waarvan ze de leeftijd niet precies weten, maar ook jonge konijnen die daar geboren zijn uit 'oeps'nestjes die ontstaan zijn bij de vorige eigenaar.

Wat je omschrijft bij een paar konijnen doet me denken aan EC. Je kunt je konijn preventief 4 keer per jaar hiertegen behandelen. Dit is een interessante link:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html

Waren je konijnen wel allemaal ingeënt? Ik zou inderdaad wel voor een gecastreerde ram (Jack) en een voedster gaan. Jack is nog maar 1 jaar en kan echt nog jáááren mee als het goed is. Ik zou voor hem zeker een vrouwtje erbij zoeken.

Leg de voorgaande problemen eens voor aan de persoon van de opvang. Misschien kan zij je goed adviseren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:27

@ Geryon:? Ik snap de 2e+3e zin niet goed. :+
Mijn antwoord hierop zou zijn:
Ik neem niet elke keer 2e konijn er elke keer bij omdat ik denk dat ze snel dood gaan. Ik neem een 2e konijn erbij omdat ik ze graag niet alleen heb zitten.

Maar ik ga er van uit dat je bedoelt: waarom zou ik geen 2e konijn erbij nemen? Omdat ik denk (bang ben)dat ze snel dood gaan? ....Nu, dat ze snel doodgaan is het probleem niet. Het probleem is dat je elke keer met 1 konijn blijft zitten (of nou het nieuwe konijn eerst doodgaat of Jack maakt niet uit) en dan elke keer 1 nieuwe erbij moet zetten. Maar op een gegeven ogenblik ben ik wel klaar met de zorg voor een (of meerdere) konijnen. En dan moeten ze weg. En dat wil ik niet. Ik wil dat ze hier kunnen blijven tot hun dood. En aangezien ze meestal niet tegelijk doodgaan, zal er dus eentje uiteindelijk moeten overblijven. Maar ja...voor Jack duurt het hopelijk nog lang eer hij dood gaat. Aangezien hij een kruising met een wild konijn is, ga ik er van uit (hoop ik) dat zijn gestel wat sterker is.

@ Delphi: ja, mijn konijnen worden elk jaar geent. Dat wil ik ook, omdat hier ook wel eens wilde konijnen rondwandelen en ik wil niet dat ze door iets besmet worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:38

Oehh, nu zit ik toch maar weer bij het dierenhulpcentrum eens te kijken naar een ander konijn en wat zie ik op hun startpagina: Uitbraak van Myxomatose bij konijnen!! http://www.dierenhulpcentrum.nl/

Gelukkig is onze Black Jack daartegen ingeent.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:39

Dat bedoel ik inderdaad. En ik begrijp ook wat jij bedoelt. Maar Jack is nog heel jong en konijnen kunnen makkelijk de 10 jaar halen. Dus voor hem zou ik er sowieso eentje bijhalen, van dezelfde leeftijd. Met een beetje geluk gaan ze ongeveer tegelijk dood, en anders kan je dat overgebleven konijn toch gewoon naar een opvang brengen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:40

Isabonny schreef:
Oehh, nu zit ik toch maar weer bij het dierenhulpcentrum eens te kijken naar een ander konijn en wat zie ik op hun startpagina: Uitbraak van Myxomatose bij konijnen!! http://www.dierenhulpcentrum.nl/

Gelukkig is onze Black Jack daartegen ingeent.

Dat betekent niet dat ze het niet kunnen krijgen he! De kans is wel kleiner, en de kans op herstel groter. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:27

Ja op die manier zal er altijd een konijn zijn dat de ander overleefd. Bij een oud konijn op leeftijd, kun je er voor kiezen hem/haar naar binnen te halen en zelf van voldoende aandacht te voorzien (even van uitgaande dat ze buiten zitten).
Maar Jack is nog maar 1 jaar. De meeste konijnenrassen kunnen inderdaad makkelijk de 10 jaar halen en ouder ook nog wel.
Ik zou hem nu wel een vriendinnetje gunnen en hopen dat het nu goed gaat en ze nog jaren van elkaar plezier kunnen hebben.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:33

Miss een cavia erbij halen ?? Die zijn niet zo moeilijk met koppelen en heeft hij toch nog een vriendje

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:34

faunty schreef:
Miss een cavia erbij halen ?? Die zijn niet zo moeilijk met koppelen en heeft hij toch nog een vriendje

Nee, geen vriendje, maar een kennis. Heb je dus eigenlijk niets aan :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:47

faunty schreef:

Geen goed plan, behalve als je twee van elk hebt ;)

Ik zou er toch een konijntje bijhalen, je hebt wel veel pech! Maar er zijn ook wat oudere konijnen, die leven dan sws niet langer :).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:47

Denk dat je gewoon wat pech hebt gehad met de konijnen, heel zonde.
Maar ik zou gewoon een leeftijsgenootje voor bij je mannetje zoeken, of twee. Vaak zeggen mensen dat een trio konijnen niet is, maar we hebben nu al 2 jaar een leuk trio samen zitten op de kinderboerderij en ze vinden elkaar gewoon echt superleuk.
In de opvang kan je ook koppelen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 20:53

Bij ons ging 3 konijnen samen dus ook goed. Misschien dat het ook scheelde dat Jack bij Justin in het hok geboren werd. Hij ging ook altijd als babynijn lekker tussen Justin en Snoepie in liggen. Toen snoepie (zijn moeder) er niet meer was, bleef het gelukkig goed gaan tussen de 2 mannetjes. Misschien omdat ze beiden gecastreerd waren?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 08:11

Denk het wel, maar is geen garantie. Mannen gaan over het algemeen niet goed samen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 13:25

Over 3 weken komt bij de achterbuurman een rexkonijntje beschikbaar. Ze heeft nou jongen bij zich zitten en aangezien dit al haar 2e nest met alleen maar zwarte jongen is, moet ze nu weg, want zwarte jongen raakt mijn achterbuurman/hobbyfokker bijna niet kwijt. En dus wachten we nog een paar weekjes en dan kijken we of we haar gekoppeld krijgen. Dan "redden" we weer een konijntje van de pan :Y)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:05

Mijn eerste gedachten zegt ook E.cuniculi bij je vorige konijntjes, alle symptomen wijzen erop. Helaas, vele konijnen drager en ik zie het ook overal uit de grond schieten. Wel te behandelen in veel gevallen, maar preventief geloof ik niet zo. Ze zijn drager of ze zijn het niet, genezen kan je het niet en je kan het alleen behandelen bij symptomen. Blijft wel enorm lastig, maar misschien heb je er wel wat aan dat je daar nu op kan ingrijpen, omdat Jack bijv. ook drager is en dat weer door kan geven aan nieuwe konijntjes.

Super dat je een maatje voor Jack gaat zoeken en wie weet als je toch uiteindelijk een senior konijn nog alleen hebt die herplaatsen via de senioren site? Al is daar nu natuurlijk nog lang geen sprake van :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:03

Zooo, 2e konijn is erbij!
Beetje vlugger dan verwacht, maar we kwamen de achterbuurman met wandelen tegen, waarvan we een rexvrouwtje zouden krijgen en die zei dat hij nog een ander klein wit konijntje had, wat ongeschikt was voor de fok (te eng van achter, kreeg de jongen er niet goed uit). Dus die moest ook weg. Die mochten we zo hebben en kon meteen mee, dus meteen meegelopen en meegenomen. Nu hebben we dus een sneeuwwitje en een (gecastreerde) Black Jack *\o/* (moeten nog een leuke naam voor haar verzinnen).

Black was meteen heel lief en nieuwsgierig, het witje nog wat onwennig in een groot hok met 2 verdiepingen, maar vanmorgen zagen we haar al trap op en af rennen, dus ze weet de weg al.
Gisteravond was ze nog wat "pieperig" als we haar aaiden, dus hebben we haar maar met rust gelaten en alleen in de gaten gehouden of Black Jack ook wel lief was voor haar, maar dat zit helemaal snor. Zo woest als hij werd met een vreemd mannetje in zijn hok, zo nieuwsgierig was hij naar. Hij wilde haar even bespringen, maar deed dat uiteindelijk toch niet en hield het bij snuffelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:17

Wat leuk dat je er weer eentje bij hebt! Konijnen horen echt met z'n twee te zitten :j

Ik ken je ervaringen helaas wel. Ik heb een flink aantal jaren geleden twee konijntjes gekregen; een mannetje en een vrouwtje. Ze bleken niet samen te kunnen, en het vrouwtje heb ik bij de opvang geruild voor een rustiger vrouwtje. Die eerste kreeg een verstopping door de verhuizing en heeft dat uiteindelijk niet overleefd.. De tweede had de pech dat een vlieg eitjes had gelegd in haar neusje, net de enige plek waar de DA niet kon behandelen :n De derde vonden we op een winterdag ineens dood boven in de konijnenflat.. En de vierde bleek een stoer en sterk konijn, maar afgelopen zomer kreeg het mannetje een slappe achterhand en evenwichtsproblemen, waarschijnlijk een herseninfarct ofzo geweest, en een paar weken later eentje die hij niet overleefd heeft, op een leeftijd van zo'n 7 jaar. Uiteindelijk heb ik dat laatste vrouwtje naar de opvang gebracht. Konijnen zijn gewoon heel gevoelig en laten het vaak pas merken als er iets mis is als het al te laat is. Maar ze zijn zo leuk <3 vooral het mannetje was ik gek op! Die was echt gek van aandacht :))

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:22

Het was ook zo lief, als ze angstig begon te piepen, dan kwam hij vlug naar haar toe om aan haar te snuffelen, alsof hij haar wilde steunen en zeggen: Komt allemaal goed :D

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:26

heb je nog naar de e cunniculi gekeken? Kan zijn dat je huidige konijn drager is en dan moet je je nieuwe nijntje wel goed beschermen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:30

Volgende week wil ik zowieso even met haar naar de DA. Mijn achterbuurman doet nl. niet aan enten. Hij doet er heel veel aan om wilde konijnen buiten de deur te houden om ziekten buiten de deur te houden, maar enten kan hij niet aan beginnen zegt hij (met 35 hokken, waarin in sommige hokken moeder met gemiddeld 6 jongen zitten).
Vond het een beetje rare opmerking, want hij gaat ook naar tentoonstellingen met zijn dieren. Daar kunnen ze toch ook met iets besmet worden?

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:42

Mocht je konijn symptomen hebben van myxomatos, geef je konijn dan verse peterselie. Mijn konijn had het best vaak gehad en mijn moeder gaf hem elke dag een klein bosje peterselie. Elke keer knapte hij weer op en lief hij weer vrolijk door het hok.

Ik heb nu 2 dwergkonijntjes. Eerst hadden we er 1 maar je merkte echt dat hij een vriendje nodig had. Als we op de grond lagen bij hem ging hij je haren poetsen, maar dit kon hij alleen dan doen en niet wanneer hij in zijn hokje zat.
Dus hup op mijn eerste stage dag bij intratuin (op de dierenafdeling natuurlijk :P ) een lieve schattige pluizebol meegenomen. Het was een mannetje, ik heb goed naar de karakters gekeken en zag dat de pluis erg onderdanig was. Dit moest dus ook wel goed gaan.

Nou het is 4 pootjes op 1 buik, ze kunnen absoluut niet zonder elkaar. Wel beiden gecastreerd omdat ik dat sproeien best onsmakelijk vind in onze woonkamer. Wel merk je dat ze echt liefde naar elkaar hebben, en dat ze dus niet graag geaaid of opgepakt worden door ons.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:10

Oh wat leuk een vriendinnetje erbij! Maar heb je het nieuwe konijntje gewoon direct in het hok gezet bij je andere konijn?
Dan heb je eigenlijk wel geluk dat het direct goed gaat! Eigenlijk is het gebruikelijker om ze eerst op, voor beide konijnen, neutraal terrein te koppelen.
Het rijen op elkaar kan trouwens geen kwaad, dat zie je in het begin meestal eigenlijk als konijnen gekoppeld worden.
Toen mijn konijnen gekoppeld werden in de opvang reed het gecastreerde rammetje ook eerst een paar keer op mijn voedster (andersom kan ook). Thuis in de neutrale ren weer en eenmaal in het permanente hok was het complete rust en gezelligheid.
Twee konijnen zijn zooooo leuk!!! :D

Enten zou ik zeker inderdaad wel doen, mijn konijnen heb ik ook gelijk laten enten. Ik probeer ook sowieso al het wild goed weg te houden, maar dat is geen garantie dat ze niet besmet zouden kunnen worden.
Gek dat de buurman het niet doet, want het lijkt me verplicht als je er mee naar de keuring gaat, al ken ik de regels die daar gelden niet.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:35

Isabonny schreef:
Naar mijn achterbuurman gegaan (die konijnen fokt) en daar een lief exfok konijntje gekocht (Snoepie). En ja hoor... ca. 1jaar later werd ook Snoepie ziek. Vanaf dat we haar hadden, vonden we al dat ze enigszins sleepte met haar achterlijf, oftewel haar achterpootjes niet goed onder haar lijf zette. Wij dachten dat het kwam door het fokken en altijd in een klein hokje te hebben gezeten.

Lijkt mij dan niet echt een fijne fokker, als de konijnen in kleine hokjes zitten. Ik zou eerder dan naar een opvang gaan.
Ik heb ook een paar keer pech gehad met opvangkonijnen. Niet alleen met opvangkonijnen, gewoon sowieso konijnen in het algemeen. De eerste twee konijnen uit de opvang waren elke keer na een half jaar plots overleden. Behalve de laatste twee, die ik nu heb, heb ik nu inmiddels drie jaar.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 18:53

Delphi schreef:
Oh wat leuk een vriendinnetje erbij! Maar heb je het nieuwe konijntje gewoon direct in het hok gezet bij je andere konijn?
Dan heb je eigenlijk wel geluk dat het direct goed gaat! Eigenlijk is het gebruikelijker om ze eerst op, voor beide konijnen, neutraal terrein te koppelen.
Het rijen op elkaar kan trouwens geen kwaad, dat zie je in het begin meestal eigenlijk als konijnen gekoppeld worden.
Toen mijn konijnen gekoppeld werden in de opvang reed het gecastreerde rammetje ook eerst een paar keer op mijn voedster (andersom kan ook). Thuis in de neutrale ren weer en eenmaal in het permanente hok was het complete rust en gezelligheid.
Twee konijnen zijn zooooo leuk!!! :D

Enten zou ik zeker inderdaad wel doen, mijn konijnen heb ik ook gelijk laten enten. Ik probeer ook sowieso al het wild goed weg te houden, maar dat is geen garantie dat ze niet besmet zouden kunnen worden.
Gek dat de buurman het niet doet, want het lijkt me verplicht als je er mee naar de keuring gaat, al ken ik de regels die daar gelden niet.

Yep, meteen erbij in het hok, maar ik heb dan wel een behoorlijk groot hok. Als ik een mannetje had gehad, die erg dominant was en andere konijnen niet gewend, dan had ik dat ook niet gedurfd, maar hij is opgegroeid met 2 andere konijnen en was altijd heel sociaal. Het nieuwe vrouwtje heeft ook regelmatig met een ander samen gezeten (vanwege de fok) en was dus ook wel wat gewend.

Ik weet ook niet wat de regels zijn op een keuring, maar mij lijkt het ook niet meer dan logisch dat de konijnen dan verplicht geent moeten zijn. Misschien dat hij alleen diegenen ent die meegaan op keuring?