Hoe leer je nou een kat kunstjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Hoe leer je nou een kat kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 12:31

Naar aanleiding van het topic over katten disciplineren ben ik hier eigenlijk wel benieuwd naar.

Jack woont binnen en die heeft wat meer uitdaging nodig en dingen om over na te denken. Nadenk spellejtes met voer heeft hij al, maar vindt hij na een paar keer niet meer leuk en hoeft hij er niet meer over na te denken.

Dus ik dacht, als ik nou eens elke dag met hem een tijdje ga oefenen zodat ik hem wat kunstjes kan leren.
Maar hoe pak ik dat aan? Zodra er een snoepje in beeld komt gaat hij in jaaghouding halverwege de kamer zitten en wacht ie net zolang tot ik het snoepje de kamer door slinger :+

Maar hoe zorg ik er nou voor dat hij gaat begrijpen wat ik van hem wil. Dat hij iets moet gaan doen voor hij het snoepje krijgt. Ik kan moeilijk zelf door de kamer gaan rollen om het voor te doen :+

Hoe hebben jullie dat gedaan? Het lijkt me geweldig als hij wat trucjes zou kunnen, die af en toe ook praktisch van pas kunnen komen.

Ik heb op youtube al wat opgezocht, maar dat zijn vaak filmpjes van katten die het al kunnen.
Jack is een kater die snel afgeleid is, maar hij is ook zeker slim en fanatiek genoeg om dingen te kunnen leren. Zo draait hij dus zijn rondje voordat hij vlees krijgt. Maar dat ging eigenlijk best vanzelf.

Nou ik ben benieuwd :j

Jasmijn159

Re: Hoe leer je nou een kat kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:35

Net als bij een hond.. Snoepje in de hand houden en bij de kat gaan staan of zitten. Snoepje laag bij de grond houden, in de hoop dat hij gaat liggen oid en belonen als ie dat doet. Daarbij een commando bedenken en ze hebben het zó door! Op dezelfde manier kun je zitten, staan op de achterpoten en rondje draaien aanleren. Voor rollen hebben ze soms wat meer tijd nodig.

Mijn kat kan inmiddels ook apporteren :D Ook erg leuk om aan te leren!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:36

Naar m toe lopen, snoepje laten ruiken, snoepje IN je hand stoppen. M laten ruiken. Hand naar m toe en iets omhoog bewegen, neus volgt hand: kat gaat zitten, hand open, kat krijgt snoepje.

Of kat begint te hengelen naar hand dan wordt het voetje of pot zelfde verhaal.
dit dan aantal keer herhalen, valt vanzelf t kwartje.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:42

Bij ons kunnen ze inmiddels alles op stem commando, maar ook op handgebaar (en ik heb geen snoepjes meer nodig, maar t blijven katten, soms hebben ze er gewoon geen zin in).

'kom' is simpel. Gewoon 'kom' roepen als je eten gaat geven, ook al is ie er al, legt ie de link snel genoeg; 'kom' betekend eten, dus dan komt ie wel!

'Hoog' is ook makkelijk, dan hou je je hand met snoepje of brokje gewoon hoog.

'Highfive' heb ik geleerd door ze eerst voetje en hoog aan te leren en die vervolgens te combineren, dus eerst hoog te vragen en dan voetje.

'op' ergens op laten springen is ook goed te doen, gewoon erop kloppen, dan doen de meeste katten het zelf al.

Ze leren al gauw om te targetten op je hand, omdat je daar t snoepje in hebt.
Na een tijdje ben ik met mijn andere had het snoepje gaan geven.

Je hebt vooral veel geduld nodig. Aan het begin beloon je alles wat er maar op lijkt, na verloop van tijd wordt je strenger, dan ga je het verfijnen. Dan zeg je rustig nee, en vraag je het nog een keer, tot de kat het wel goed doet. Let erop dat je het vooral in het begin kort houdt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:05

Idd hetzelfde als elk ander dier via clickertraining. Maar dan heb je alleen 10x meer geduld nodig gemiddeld :D :D Komt omdat het solitaire dieren zijn. In principe.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:06

Apporteren kan hij heel goed en dat doet hij niet eens voor een snoepjes. Maar hij vindt dat gewoon echt heel erg leuk. Zijn muis gebruiken we daarvoor en dat doet hij heel goed. Soms krijgt hij een snoepje als we klaar zijn, meestal ben ik er namelijk eerder zat van dan hij :+

KLinkt allemaal best simpel en ga vanavond of morgen eens kijken of hij het een beetje wil begrijpen. Ik ga hem trouwens geen snoepjes geven, een brokje doet hij het ook wel voor. Overgewicht is niet iets waar ik op zit te wachten. Misschien dat het in het begin wel even nodig is, maar dat zie ik dan wel even.
Onze andere kat hoef ik het neit mee te proberen, die is niet zo mensgericht en heeft daar gewoon geen zin in. Als ze binnen is wil ze gewoon eten en slapen en verder niks :+ Jack is echter wel heel erg mensgericht omdat hij met de fles grootgebracht is.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:10

Stukje gekookt kipfilet werkt als een tierelier ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:22

Ja snoepjes hoeft ook niet, ik ben nu niet meer actief aan het 'trainen' maar toen ik dat wel deed zette ik altijd het afgemeten voer (brokjes) klaar in een beker en pakte ik daar dan brokjes uit voor het trainen, dan krijgen ze dus nooit teveel op een dag.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:24

Hij krijgt het voer idd in een bal en daar zit eigenlijk altijd nog wel wat in. Meestal haal ik daar ook wat uit als ik wat met brokjes ga gooien.

Apporteren hebben we al een tijd niet meer gedaan trouwens.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 06:57

Heb het gisteren even geprobeerd en het ging eigenlijk heel goed. Hij heeft maar een hele korte spanningsboog dus we konden ook niet te lang.
Op de TV is nu een Felix reclame en nog een andere reclame waarin een deurbel gaat. Deze klinkt precies zo als onze eigen deurbel. Bij die reclames denkt hij dus steeds dat onze eigen deurbel gaat, en omdat het een halve hond is rent hij dan naar de deur van de hal.
Dat zorgde er dus gisteren voor dat we echt maar heel even konden oefenen :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:14

Wij hebben een echte wildebras in huis, maar ook wij hebben het voor elkaar gekregen hem een kunstje te leren.
Met behulp van snoepjes.
We hebben hem geleerd op de achterpoten te staan en dan met twee (voor) pootjes je pols te pakken en zo het snoepje aan te nemen.
Deed hij het met 1 pootje kreeg hij het snoepje niet, had hij snel genoeg door!
Begonnen met het snoepje voor hem te houden, en zo steeds het snoepje iets hoger.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:19

Tv uitzetten als je gaat trainen? :+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 09:28

Optie :j :+
Maar dan is er wel een vliegje, beestje, pluisje op de grond oid wat ineens heel interessant is. Hij heeft gewoon een korte spanningsboog en het is sowieso een hele drukke kat. Dus wellicht vergt dat nog wat extra geduld. Maar we proberen gewoon door. Ik dwing niks af trouwens hoor. Als hij na twee minuten wegloopt is dat maar zo.
Wat dat betreft zijn ze toch niet te sturen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:22

+:)+ Het blijven katten, die zijn gewoon niet zo slaafs als een hond dus ja als ie dat vliegje eenmaal in t oog heeft of gewoon iets anders bedacht heeft, kan je er idd niets meer mee beginnen ^)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:25

Mijn katten kunnen allebei zitten op handgebaren en:

"tik 'm aan ouwe" (ja van Coen en Sander show).

Je houdt je hand op ongeveer heuphoogte en mijn katten tikken met een kopje je hand aan

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:28

Bij ons scheelt het ook als de een iets geleerd heeft, neemt de ander het vaak over! Ze gaan tegenwoordig al zitten zonder comando als ze wat lekkers willen :D

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:29

Wij hebben onze kat aangeleerd om terug te komen als we fluiten :) Het is een super aanhankelijke kat en we hebben hem nu een half jaartje en hij is nu 13. We begonnen met fluiten en dan gelijk snoepje geven als ie ook maar 1 stap zette. En zo hebben we dat opgebouwd. Nu zijn we hem 's avonds nog wel eens kwijt en dan hoeven we maar een paar keer hard te fluiten (tenzij hij echt ver weg is xD) en hij komt al keihard aangerend en dan krijgt ie een snoepje, reuze handig voor als je hem kwijt bent en snel weg moet :)

Gekookte kipfilet kreeg ie altijd in het asiel, dus meneer die doet alles voor een stukje kip ^_^.
Laatst bijgewerkt door soloro op 05-09-14 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:31

Simpel:
Stap 1. Schaf een bordercollie aan.
stap 2. Noem hem "kat".

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 10:33

Kuggur schreef:
Simpel:
stap 2. Noem hem "kat".

:n Want ik heb de ruimte en de tijd niet om een hond te bieden wat hij nodig heeft ;)

En het is toch leuk om je kat wat kunstjes te leren. Mentaal ook gewoon goed voor ze :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:39

Sakkia, het was niet zó serieus bedoelt... ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 10:47

Weet ik toch!

Ga vanmiddag weer een poging doen. Als hij een keer iets kan ga ik een filmpje maken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:52

De spanningsboog van een kat is inderdaad erg kort, maar het leuke is wel dat die naarmate je traint steeds langer wordt. Mijn siamees kon ik in het begin met geluk 2 of 3 keer voor iets belonen voor ze het zat was en iets anders ging doen. Tegenwoordig zit ze gerust de hele avond op de armleuning van de bank te wachten tot we eindelijk met de spelletjes aan de gang gaan. Soms leg ik dan gewoon een paar snoepjes neer met zoiets van joh, veel plezier ermee, geen zin vandaag. Na een aantal geirriteerde en onderzoekende blikken worden die snoepjes dan wel opgegeten, ze liggen er tenslotte, maar mevrouw vertrekt niet. Dat doet ze pas nadat ze ook echt opdrachten gekregen heeft. En ook niet denken dat ik na 2 opdrachtjes jackpot geven kan en klaar ben, neehee, er moet wel echt serieus en met aandacht getraind worden :j Dus weet waar je aan begint :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:09

Kuggur schreef:
Simpel:
stap 2. Noem hem "kat".

Hahaha _O- Die leer je wel een stuk sneller dingen ja. Katten trainen heb ik ook gedaan maar je hebt wel écht geduld nodig en ze hebben idd een echte korte spanningsboog. Wisselt ook erg per kat, maar mijn katten gaan na een paar trucjes lekker liggen en vinden t wel best. Nee konijnen trainen is toch 10 x makkelijker :P

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:58

friesam schreef:
Mijn katten kunnen allebei zitten op handgebaren en:

"tik 'm aan ouwe" (ja van Coen en Sander show).

Je houdt je hand op ongeveer heuphoogte en mijn katten tikken met een kopje je hand aan

''Ziet kat de keuken in duiken er terug komen met een thee kopje om tegen je hand aan te tikken.'' :D