Ziek konijn, maak me zorgen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gub

Ziek konijn, maak me zorgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 09:49

Ons lieve konijntje van 10 weken oud heeft dinsdagavond een ontstoken oogje gekregen.
Woensdagmorgen was hij nog vrolijk, at wat uit mijn hand.
Woensdagavond zat hij zielig in zijn hokje. Toen ik hem eruit haalde klonk hij erg benauwd, dus binnen maar een hokje voor hem klaargemaakt.
Hij heeft de hele nacht niet gegeten. Vanmorgen zag zijn andere ook er ook ontstoken uit.

We zijn net naar de dierenarts geweest, conclusie ontstoken ogen, en last van de luchtwegen. Ik heb een oogzalfje meegekregen en een antibiotica.
Hij heeft bij thuiskomst een paardenbloemblaadje gehad. Net weer geprobeerd een te geven maar hij wil niet eten, dus ik ga zo maar even wat olvarit potjes halen.

Ik ben bang voor myxomatose, maar volgens de dierenarts kwam het hier weinig voor. Hij kon het niet helemaal uitsluiten, maar de symptomen leken hem meer op een flinke verkoudheid.

Ik vind het zo zielig voor dat arme beestje, je ziet hem van die grote ademteugen nemen, en hij zit voornamelijk te suffen in zijn hokje.
Af en toe is hij even alert en hupst hij even rond, maar hij is echt duidelijk niet zichzelf.

Hebben jullie verder nog tips of ervaringsverhalen? Het liefst hele positieve 'en ze leefden nog lang en gelukkig' verhalen ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ziek konijn, maak me zorgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:50

Kan er niet op myxomatose getest worden? Dan heb je in ieder geval zekerheid.
Arm dier, sterkte :(:)
Heb je hem gewogen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:59

Als je twijfelt aan het oordeel van deze dierenarts kan je misschien nog naar een andere gaan voor een second opinion?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:14

SO is inderdaad verstandig bij twijfel. Kun je eens goed de oren voelen? Zitten daar verdikkingen in? Heb je de anus bekeken en ziet die er dik uit? Dat zijn simpele dingen die je zelf kunt bekijken of de komende tijd in de gaten kunt houden.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:24

Misschien hier een succesverhaal. Één van mijn konijnen heeft ook oogonsteking en luchtweginfectie gehad en is na antibiotica en oogzalf nu weer hersteld. Wel is ze nu gevoelig voor stof. Dus met hok verschonen moet ze even uit de buurt.

Dan moet hij eigenlijk wel vandaag al opknappen. Eet hij wel? Want dat is voor konijnen heel belangrijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:25

en als konijn opgeknapt is inenten tegen mixomatose

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:26

Ik zou een andere dierenarts ook even informeren en laten nakijken, dan heb je meer zekerheid... houdt goed in de gaten dat een konijn eet EN drinkt dat is beide erg belangrijk ivm de darmen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:30

Oei, heel goed in de gaten houden! Zorg er ook voor dat ie eet, heel belangrijk. Heb je ook pijnstilling voor m?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 10:40

Ik heb hem net met een spuitje wat olvarit (wortel) gegeven, hij eet zelf niet meer.
Anus en oren zien er normaal uit. Verder heeft hij nergens bultjes oid. Oren zijn wel warm.

Hij heeft in ieder geval nog wel genoeg energie om tegen te stribbelen... dat dwangvoeren vond hij maar niets.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:41

Maar heeft hij ook pijnstilling? Is zeer belangrijk bij konijnen omdat ze anders niet eten. Is er ook gecontroleerd op gas of een verstopping?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 10:45

Hij is verder helemaal nagekeken. Ik heb geen pijnstilling meegekregen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:46

Ik heb op dit moment ook een ziek jong konijn, maar deze is 8 weken en heeft vanaf 9 dagen geen moeder meer en is het de hand grootgebracht.
Deze voer ik dagelijks met melk voor jonge konijnen (https://www.faunaland.nl/knaagdier-en-k ... p6144.html). Ik geef dit puur als bijvoeding. De ene dag drinkt/eet hij namelijk meer dan de andere dag. Hij krijgt hiervan meestal 3x daags 5/6 ML in een spuitje bijgevoerd wat hij wel zelf wegdrinkt. Daarnaast heeft hij gewoon een waterfles en brokjes/brood/groenvoer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:48

Dan zou ik wel nog pijnstilling gaan halen. Een konijn met pijn eet niet. En misschien dan ook meteen een medicijn dat de darmen op gang houdt.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:37

Ik heb geen ervaring met ontstoken ogen, maar wel met een konijn die niet meer wilde eten.. dwangvoederen ging met moeite en van mijn DA moest hij toen na een dag door de medicatie weer zelf gaan eten. Hou ook het drinken in de gaten mijn konijn dronk ook niet meer omdat hij dat niet meer kon.. hij was al redelijk op leeftijd en ik wilde hem de ellende besparen en heb em waardig laten gaan ..

Als je je zorgen maak bespreek het dan met je DA en haal idd eventueel pijnstillers, ik hoop dat je konijn er weer bovenop komt :)!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:44

Raar dat je geen pijnstilling of koortsverlagende middelen heb gehad, ik zou die zeker ook halen, als ze pijn hebben stoppen ze met eten en als ze stoppen met eten en drinken dan is t snel afgelopen...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:54

Die kleine van mij kon zelf slecht eten ivm zwakte en coordinatieproblemen, maar als ik het in een spuitje aanbood was hij er wel happig op.
Hoe dwangvoer je hem? Wat voer je en hoe? En hoe vaak/hoeveel?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:12

Heeft deze Da wel ervaring met konijnen? Ik durf haast zeker te zeggen van niet... Een flinke verkoudheid?? Snotterend konijn is altijd fout en geen simpel iets zoals bij ons mensen. Wat voor antibiotica heb je meegekregen?
Ik zou toch naar een dierenarts met ervaring gaan in dit geval. Een nijn die niet eet met deze klachten, moet behalve antibiotica ook pijnstilling krijgen, primperan/primperid om de darmen op gang te houden en voor fatsoenlijk dwangvoer heb je meer nodig dan een potje olvarit. Dat de DA dit allemaal niet heeft gegeven, is voor mij bewijs dat deze DA niet geschikt is om konijnen te behandelen.
Een konijn met pijn eet niet en binnen een dag liggen de darmen stil, waardoor ze al zeker niet meer willen eten. Dus pijnstilling is essentieel, net als de darmen actief houden dmv medicatie en genoeg dwangvoer met vezels. Ik gebruik zelf altijd Critical Care als dwangvoer, heb het ook altijd in huis liggen voor het geval dat...

Ik heb wel succesverhalen, maar niet met deze symptomen. Wel 'gewoon' chronisch snot, maar geen opgezette ogen. Paar dagen volop medicatie en elke paar uur dwangvoeren hielp ze er altijd weer bovenop. Probeer sowieso steeds lekkere dingen aan te bieden, alles wat nijnemans nu zelf eet is mooi meegenomen!

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 12:14

Jee... zeg, ik heb van de dierenarts alleen een spuitje meegekregen met de mededeling dat ik olvarit wortel moest halen en hem dat met een spuitje moest geven. Meer niet.
Dus geen idee hoeveel en hoe vaak.

Op google heb ik gevonden dat het om de 2 uur moet, hoeveelheid geen idee... ik kreeg er net met moeite zo'n 4 ml in.

Hij vind dat echt niet leuk, stribbelt flink tegen, met als gevolg dat hij nog benauwder wordt.

Ik wil dolgraag dat hij weer beter wordt, het is zo'n leuk nieuwsgierig beestje. Kwam altijd bij je, wou altijd knuffelen. Nu zit hij maar in zijn hokje te zitten...

Tot hoever moet je gaan? Wat vinden jullie? Wat is eerlijk voor het beestje?
Ik vind het erg naar hem zo te zien en wil graag het beste voor hem.

Maar wat is het beste voor hem? Hem zo laten zitten, en elke twee uur de strijd met hem aangaan?
Of hem laten gaan?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 12:15

Zwerte schreef:
Heeft deze Da wel ervaring met konijnen? Ik durf haast zeker te zeggen van niet... Een flinke verkoudheid?? Snotterend konijn is altijd fout en geen simpel iets zoals bij ons mensen. Wat voor antibiotica heb je meegekregen?
Ik zou toch naar een dierenarts met ervaring gaan in dit geval. Een nijn die niet eet met deze klachten, moet behalve antibiotica ook pijnstilling krijgen, primperan/primperid om de darmen op gang te houden en voor fatsoenlijk dwangvoer heb je meer nodig dan een potje olvarit. Dat de DA dit allemaal niet heeft gegeven, is voor mij bewijs dat deze DA niet geschikt is om konijnen te behandelen.
Een konijn met pijn eet niet en binnen een dag liggen de darmen stil, waardoor ze al zeker niet meer willen eten. Dus pijnstilling is essentieel, net als de darmen actief houden dmv medicatie en genoeg dwangvoer met vezels. Ik gebruik zelf altijd Critical Care als dwangvoer, heb het ook altijd in huis liggen voor het geval dat...

Ik heb wel succesverhalen, maar niet met deze symptomen. Wel 'gewoon' chronisch snot, maar geen opgezette ogen. Paar dagen volop medicatie en elke paar uur dwangvoeren hielp ze er altijd weer bovenop. Probeer sowieso steeds lekkere dingen aan te bieden, alles wat nijnemans nu zelf eet is mooi meegenomen!

Begin idd ook behoorlijk te twijfelen aan de dierenarts... ik heb hem al veel lekkere dingen aangeboden... hij wil niets.. :(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:17

Ik zou met spoed een andere DA bellen die meer ervaring heb met konijnen en hun ziektes

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:25

Ik zou het niet nu al opgeven hoor! Ik heb bijv een dametje gehad die bij een beetje stress stopte met eten. Vriendje was overleden en hop madam eet niet meer. Vriendje erbij gehaald maar ik heb haar toch een goede twee weken gedwangvoerd. Ben blij dat ik haar niet heb opgegeven toen. Konijnen geven echt snel op, sneller dan voor een huisdier nodig is. Je zal niet de eerste zijn die zo'n geval weer gezond krijgt, maar daarvoor heb je wel de juiste middelen en voorlichting nodig.

Als je kan, echt naar een konijnkundige DA gaan (lijstjes staan wel online) Die kan je nijn nog extras geven om zich beter te laten voelen en wellicht weet deze wel een goede diagnose te geven.

Wat betreft dat dwangvoeren: nu je nijn zich nog zo vreselijk voelt en niet de juiste middelen heeft gekregen, zou ik nog wel elke twee uur dwangvoeren. Een paar mL per keer is prima hoor, zoveel past er ook niet in het maagje. Hij vind het niet leuk en het levert stress op, maar hij heeft de energie nu heel hard nodig. Wanneer hij opknapt, dan kan je het dwangvoeren wel minder vaak doen. Ik bekijk het altijd per konijn. De echte stresskippen verminder ik zo ver als mogelijk en makkelijkere konijnen kregen vaker. Beetje balans vinden tussen stress en voeding. Maar dan praat ik dus wel over een toestand waarin ze niet echt meer ziek zijn maar al half herstelt.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:44

Ik heb een succesverhaal voor je. Maar allereerst zou ik zeggen, ga naar een andere dierenarts! Want bij de mijne werd het wel even anders aangepakt!

Vorige week woensdagavond stopte mijn konijn van 8 met eten. Nu heeft hij wel vaker een verstopping gehad en hij heeft zijn hele leven al chronisch snot (en niezen, zwaar ademen). Als hij pijn heeft gaat hij net als de jouwe ook nog moeilijker ademen.
Ik heb vaak gedacht dat hij het niet zou redden...
Dus even afgewacht, ik weet dat dit normaal max 12 uur duurt en dan eet hij weer. Deze keer niet dus. Hij keutelde ook niet meer en lag alleen maar in een hoekje. Donderdagmiddag ben ik olvarit wortel en olvarit banaan voor hem gaan halen ( hij is gek van banaan) en hem met de spuit gedwangvoerd. Zelf wilde hij er niks van weten.Maar hij had in elk geval wat eten binnen. Ik heb 's nachts nog hooithee (hooi laten trekken in heet water en laten afkoelen) voor hem gemaakt, dit dronk hij zelf uit het spuitje, vond hij erg lekker.

Vrijdag had hij 3 keiharde kleine keuteltjes en verder was er niets verbeterd. Ik maakte me flinke zorgen. Ben naar de dierenarts gegaan en hij heeft direct een pijnstilling gekregen (spuitje) en een darmopwekker (ook spuitje). Ik heb paraffine en dwangvoer meegekregen (recovery met extra veel vezels). Als een konijn binnen 24 uur niet eet gaat hij dood.

De dierenarts zou me zaterdag terugbellen. Dat deed ze en ik moest weer langskomen omdat het nog niet beter ging. Het was best wel kantje boord...
Toen heeft hij nog 2 middelen meegekregen die via de mond met een spuitje moeten, Metacam, tegen pijn en Metocloral voor de darmenaan de gang te krijgen. En weer een zakje dwangvoer. Zondag moest ik haar weer bellen hoe het ging (voor mij een teken dat ze het heel ernstig nam).

Zondag nog geen verandering, alleen 5 mini keuteltjes en hij had 1 brokje gegeten, verder wilde hij alleen hooithee en kreeg zijn dwangvoer (wat hij absoluut niet leuk vindt!)
Ze maakte zich echt zorgen en ik al helemaal. Als er niets veranderde moest ik maandag weer terugkomen.

Maar.... hij begon zondagavond laat ineens een paar brokjes te eten! Wat was ik blij!! Maandag heeft hij een stukje witlof gegeten en dinsdag witlof en wat komkommer. Brokjes eet hij nog niet zoveel. Ik heb goede dure science selective brokken (de beste die er zijn) en goedkooe kleine brokjes, ik mix ze altijd. De grrote vindt ie veeeeeel lekkerder, maar nu wil hij nog steeds alleen de kleine eten, ik denk dat hij uitgeput is en op de kleine minder hoeft te kauwen. Ook de fles met water hou ik af en toe voor zijn neus en knijp erin, hij heeft nog moeite zelf te drinken.
Nu eet hij alweer hele bladeren witlof, andijvie en wat peterselie. Hij komt er wel!

Daarom, zou ik als ik jou was een andere dierenarts opbellen en advies vragen. Het is zeker nog niet te laat voor jouw konijntje. Ook zou ik hem als hij wat beter is toch laten inenten. Tegen myxomatose en vhs. Dan kun je jezelf nooit kwalijk nemen dat hij daaraan zou overlijden. Er zijn in het wild weer veel konijnen gestorven dit jaar. Dat is een cyclus die om een aantal jaar plaatsvindt. Laat hem 1 keer per jaar inenten.

Verder zei mijn dierenarts dat ze afgelopen week ongelooflijk veel konijnen had gehad die allemaal dit probleem hadden. Ook cavia's. Ik begon me al bijna af te vragen of er iets in het hooi zit ofzo...

Heel veel sterkte met je konijntje. De mijne heeft het gered, dan moet het de jouwe ook lukken!
Hou je ons op de hoogte?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:49

Ik zou ook niet opgeven nu , bel idd een andere DA . Mijn DA was erg kundig , mijn konijn was in een dag mega hard achteruit gegaan en zelfs de da zag dit niet meer goedkomen .

Er zijn genoeg dierenartsen die je goed kunnen inlichten en je de juiste dingen voorschrijven zodat t konijn weer opknapt :)

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:06

Ik heb sulfatrim meegekregen voor de luchtwegen.
Hij zat trouwens bij twee cavia's in het hok, deze hebben nergens last van.

Ik ben inmiddels al opzoek naar een dierenarts waar we evt einde van de middag nog heen kunnen.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:08

Trouwens, ik heb net nog wel een paar keuteltjes gevonden ;)