Hond trainen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm_1

Hond trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:02

Onze hollandse herder van 1,5 kan best al wat kunstjes en gehoorzaamheidsoefeningen.

Nu wil ik haar graag leren de bal in de hand geven. Als je op een veld aan het gooien/apporteren bent dan komt ze de bal zeker terug brengen maar ze legt hem nooit in je hand.
Hoe leer ik dit haar aan?

Ik zal hier even neerzetten wat ze al kan want misschien is het handig om vanuit een bepaalde oefening verder te werken.

Zit
Lig
Af
Plat ( op haar zij liggen)
rol om
Draai links ( rondje draaien naar links)
poot
andere poot
allebei ( 2 pootjes)

Wacht
nee
los
vast
zoek
apport

Over ( ergens overheen springen)
Door ( ergens doorheen springen/lopen)
op ( ergens op staan/zitten) (zijn we nog mee bezig)
plaats ( naar aangewezen plaats sturen ( zijn we ook nog mee bezig)
verder kan ze ook afstandscommando's dus op afstand zitten/liggen.

Misschien weet iemand meteen ook nog een leuk kunstje?

Wie o wie?

Suusje92

Re: Hond trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:10

Mijn hond heb ik geleerd kusje op commando, verlegen kijken(allebei de pootjes over de neus) en hij weet het verschil tussen zijn linker en rechterpoot. Poortje weet hij ook. Als ik zijn achterpoten schoonmaak, moet ie door me benen heen half, dus poortje, zodat ik zijn achterpoten kan optillen en kan schoonmaken. Wat ook handig is, is het eten op commando laten doen. Hebben wij ook gedaan, zo weet de hond ook geduld te hebben met eten en dat het niet alleen om idioot aanvallen gaat.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:12

Owja en andere kant en aan voet. Andere kant houd in dat als hij links naast me loopt en ik zeg andere kant dat hij achterlangs aan de rechterkant gaat lopen en zeg ik weer andere kant dan moet hij weer achterlangs naar links toe. Aan voet houd in dat als je de hond roep en daarna als ie voor je zit en Aan voet zegt dat hij achterlangs aan jouw rechterkant naast je moet gaan zitten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:13

Maak het haar gemakkelijk. Hou je hand eerst onder de bal, zodat hij vanzelf in je hand valt. Dat doe je een tijd, hoe lang is afhankelijk van je hond maar ik heb 't eerder over dagen dan minuten. ;) Het moet echt een nieuwe gewoonte worden. Daarna doe je je hand iets naar achter zodat zij zelf wat meer moeite moet doen. Misschien heeft ze het al door en legt ze 'm gelijk in je hand. Als ze de bal op de grond laat vallen blijf je gewoon zitten, met uitgestrekte hand. Geef haar de tijd om te bedenken wat de bedoeling is. Als ze het echt niet snapt laat je haar de bal opnieuw vastpakken en in je hand loslaten (dus met je hand weer onder de bal) en dan beloon je. Waarschijnlijk zal ze dan al heel snel doorkrijgen dat ze haar beloning pas krijgt als de bal in jouw hand is, en dan is het een kwestie van de afstand opbouwen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:19

Inderdaad wat hierboven staat en er consequent mee zijn. De bal is de grote beloning dus zodra de hond de bal in je hand legt(of Nog laat vallen) gelijk weer gooien of zorgen dat je een snoepje in de andere hand hebt om gelijk te kunnen belonen. Als de hond trouwens vast en los kan kan je de hond dan niet het commando vast geven als hij de bal op de grond gooit en pas los zeggen als hij bij je hand is?

Qua kunstjes kan die van mij een hele hoop dus als je echt suggesties wilt kun je t laten weten.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:55

Dat is dus het hele punt, al hou je je hand de hele dag op. Ze legt die bal echt niet in je hand.
@Suusje92 Ohja voet kan ze ook, en naast ook.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:57

Kimmm_1 schreef:
Dat is dus het hele punt, al hou je je hand de hele dag op. Ze legt die bal echt niet in je hand.
Als je je hand onder de bal houd en ik zeg los, Laat ze de bal alsnog ernaast los.

@Suusje92 Ohja voet kan ze ook, en naast ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:01

Dan moet je haar niet de kans geven om de bal ernaast los te laten. Dus je hand dichter onder haar bek. Desnoods begin je met de bal geven als ze voor je zit en dan hand er vlak onder en los. Even loskoppelen van het hele spelletje dus. Zo hebben wij het apporteren aangeleerd, beginnen bij het einde en zo terug werken.