Kat leren krabben aan de krabpaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Kat leren krabben aan de krabpaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 07:38

Hallo,

Mn vriend heeft sinds een week een kat, 5 jarige gecastreerde kater.

Hij is lief, makkelijk en netjes. Alleen snapt hij niet dat zn nagels aan de krabpaal moeten worden gekrabt ipv aan de bank.

als hij de bank pakt en je zegt duidelijk nee stopt hij er mee. Dan word hij bij de paal gezet maar kijkt er niet naar om.

Hij is gewend om de hele dag buiten te zijn maar hij zal hier nog een aantal weken binnen blijven tot hij hier echt helemaal thuis is, hij moet dus echt de paal gaan gebruiken ipv. de bank maar hoe kan hij dit leren?

Britt_Sisi

Re: Kat leren krabben aan de krabpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:40

Wij hebben ook een 5 jarige gecastreerde kater uit het asiel en wij hebben het hem geleerd met volgensmij heet het catnip? Dat is een luchtje wat ze heel lekker vinden, gespoten op de krabpaal en tadaa

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:48

Inderdaad catnip,of beter nog : Valeriaandruppels .. die werken echt als een aphrodisiac :P

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:01

we hebben van die catnip spray maar hij lijkt er niet echt van onder de indruk

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:07

Je hebt van die spray die ze heel vies vinden, die hebben we hier een tijdje op de nieuwe bank en stoelen gespoten als ze die als krabpaal gebruikten (terwijl er een gigantische speeltoren een meter verderop stond). Alleen wel mee oppassen want sommige katten gaan er gigantisch van in de stress. Twee van de drie katten hier meden gewoon het ingesprayde voorwerp en gingen voortaan ergens anders krabben, nummer drie bleef rond hangen en ging vervolgens van de stress midden in de keuken poepen enzo..

Maar het was hier uiteindelijk wel de oplossing, nadat de plantenspuit, een rammelend blikje, 'nee' zeggen, wegjagen, etc weinig deed. Inmiddels blijven ze al een jaar netjes van de meubels af en krabben alleen aan de matten en aan de vele kattenspeeltorens in huis (met uitzondering van eentje, die krabt als je niet kijkt het behang eraf, maar daar hebben we nog geen oplossing voor).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:09

Nagels sowieso regelmatig knippen en verder met zijn pootje langs de paal gaan (zelf doen) en dan een snoepje geven? Zijn geur moet op die paal komen... Wat katten ook vaak super vinden is een goede deurmat om hun nagels te scherpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:10

En de krabpaal naast de bank zetten?

En toch volhouden. Het is een 5 jarige kat, geen kitten van 10 weken dus het zal wat langer duren om het af te leren helaas :(

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:12

Mijn kat moet ook meer met de krabpaal doen ipv de stoelen. Nadeel is alleen dat van de Catnip ze alleen maar kopjes gaat geven en gaat kwijlen ipv krabben. :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:16

Wij leerden de bij ons geboren kittens aan de krabpaal krabben door ze elke keer als ze elders gingen krabben ze naar de krabpaal te dragen en daar de krabbeweging na te doen met hun voetjes.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:19

Met een veter of touwtje bij de krabpaal spelen, dan springt hij er vanzelf tegen aan leert hij het wellicht.
Wat voor krabpaal heb je?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:30

heel basic maar deze hebben we
Afbeelding

hangt tegen de muur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:32

Had ie zo'n krabpaal bij zijn oude huis ook? Ik denk dat mijn kitten zo'n plankje ook niet zo 1,2,3 zou begrijpen. Kleine krabpaal had ie zo door ;)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:33

Kan hij zich ook helemaal strekken als hij er aan moet krabben, voor sommige katten is dat een must.
En van plek verwisselen wil ook wel eens helpen :j

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:35

nee daar hadden ze helemaal geen krabpaal in huis.

deze zit vast aan de muur, die ga ik niet steeds ergens anders hangen :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:36

mijn ene kat gebruikt de krabpaal enthousiast, de andere niet. Zij wilt liever horizontaal krabben, die katten heb je ook.

Grote kans dat het goed komt als je zo'n plank op de vloer bevestigd en dan valeriaan erop.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:37

En zo'n kleine van 6,95 of wat kosten ze.
Zo'n simpel vierkant bord met een paal er op.

Wellicht heeft hij daar meer behoefte aan en die kun je wel verplaatsen.
(Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar die lange enkele zijn nog beter en ook te verplaatsen die zijn 20 euro dacht ik. Marktplaats?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:38

branka16 schreef:
En zo'n kleine van 6,95 of wat kosten ze.
Zo'n simpel vierkant bord met een paal er op.

Wellicht heeft hij daar meer behoefte aan en die kun je wel verplaatsen.
(Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar die lange enkele zijn nog beter en ook te verplaatsen die zijn 20 euro dacht ik. Marktplaats?)

Heb ik ook idd :j Heb zo'n blok, een paal erop, en een plankje erop. Was 11,95 en kat is er helemaal waus van :j

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:41

ja ik had ze idd bij zooplus gezien, hij staat op het verlanglijstje :j
maar ik wacht nog even met bestellen omdat we goed willen uitzoeken wat er allemaal nodig is voordat we straks 10x iets moeten bestellen :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:43

Die krabpaal die je hebt hangen, hebben we hier ook en eerlijk gezegd is het de enige in het hele huis die nooit gebruikt wordt..

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:47

dat geeft me hoop :')

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:31

De reden dat een kat aan de bank krabt is 9 vd 10 keer omdat het alternatief wat geboden wordt niet aantrekkelijk is. Een bank staat vaak in de looproute van ons als eigenaar..(vaak midden in de woonkamer) en wij moeten er regelmatig langskomen om bijvoorbeeld naar de keuken te lopen oid. Een kat krabt aan meubels en bijvoorbeeld deurposten om zijn territorium af te bakeren met de geurkliertjes in zijn poten. Wanneer jij jou alternatief voor de kat niet in de juiste vorm aanbied is het voor de kat logischer om inderdaad aan de bank te krabben. Biedt de kat een krabplek in de vorm van een goede krabpaal(en daar valt het banketstaaf plankje aan de muur helaas niet onder :P ) en plaats deze op een plek wat voor de kat aantrekkelijk is. bijvoorbeeld bij de tuindeur in je huiskamer of bijvoorbeeld bij de deur richting de gang. Wanneer er ook hoogte verschillen in de paal zitten is dat kans groter dat de kat er dankbaar gebruik van maakt. en inderdaad het insprayen met catnip kan helpen. Soms is het voor eigenaren een vervelende bijkomstigheid omdat men bang is dat de krabpaal het interieur verziekt... maar kattenkrabben aan je bank is ook niet fraai. onthoudt dat het scherpen van de nagels voor je kat een natuurlijk gedrag is wat hij niet kan bedwingen. Boos worden heeft geen zin.. een goed alternatief bieden wel...

(medewerker dierenasiel katten afdeling... genoeg ervaring dus :o )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:35

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:38

Katten zijn 2 jaar oud hier, heb datzelfde plankje ook al 2 jaar en is 2 jaar niet aangeraakt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:01

Bij ons verscheidene krabpalen, maar helaas "vergissen" mijn mannen zich ook nog weleens en dan is de bank het zaadje.....