wat moet ik hier nu mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraa12

wat moet ik hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 23:14

Ik zit een beetje in een rot situatie en ik heb werkelijk geen idee wat ik er tegen kan doen.
Het is allemaal een beetje lastig uit te leggen dus ik hoop dat jullie het begrijpen.

Onze buren hebben een aantal honden, ze hebben 1 herder die wordt gebruikt als waakhond en 3 labradors.
De honden zijn niet super aardig en iedereen die er langs fiets is er wel bang voor.
het probleem is nu dat ze al een aantal maanden van het erf van de buren naar ons huis lopen (wij wonen niet direct naast elkaar, er zit zo'n 100 meter tussen), dat lijkt natuurlijk niet zo'n probleem, maar het is wel lastig als je 2 jonge katten hebben die sinds een tijdje buiten mogen en nog nooit een hond hebben gezien en een konijntje dat bijna in shock raakte door een hond die langs haar ren liep.

We zagen de hond een aantal keer voorbij lopen en een aantal weekjes terug waren de katjes buiten toen de honden ook weer langs kwamen lopen, die schrokken natuurlijk wel.
Honden en katten vinden elkaar niet echt aardig, maar ik denk ook niet dat de honden zo ver gaan dat ze 1 (of misschien allebei) van de katten grijpen.

Het ging een tijdje lekker, katten lekker vaak buiten zodat ze de weg helemaal weten en konijntje vakar buiten (met de hoop dat er geen roofvogel of hond langs komt)
Helaas was het vandaag wel het geval dat de hond langs kwam (de herder en 2 van de 3 labradors).
Mijn moeder en ik waren even boodschappen doen bij een winkeltje dichtbij en mijn broer was thuis.
net toen we naar de kassa liepen belde broer om te zeggen dat de honden langs waren geweest, het konijntje uit het en hebben gerukt en er mee weg gelopen zijn.
Ik werd helemaal boos en ging snel naar huis en inderdaad het hokje was leeg, het rennetje was uit zijn fatsoen gerukt en er lag een hele bos haren.

ik barste natuurlijk in tranen uit.
Moeders kwam ook snel daarna thuis en samen gingen we even naar de buren.
Dat was ook niet echt leuk voor mij, want toen kwam de o zo gezellige hond aanlopen met een veels te jong konijnen diertje in zijn bek.
!!Het zinnetje hieronder moet je misschien maar niet lezen als je het een beetje viezig/ongepast vind!!
Spoiler:
De hond legde Lollie (mijn konijntje) op de grond en begon er stukken vlees van af te trekken

Mijn moeder ging praten met de buren en die vonden het natuurlijk vreselijk en wilden het graag goed maken.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar ze helpen eigenlijk een stuk meer als die hond weg blijven van ons huis (we hebben ze er al een keer eerder over aangesproken en toen zei de eigenaar dat we ze maar weg moesten sturen).

Hier komt het deel waarvan ik geen idee heb wat te doen.
wat als die honden terug komen?
We hebben ze er nu al 2x over aangesproken en toch gebeuren er nog zulke dingen.
Onze andere buren (wel direct naast ons)
vinden het maar onbeschofte mensen en we zouden de politie moeten bellen als de honden nog eens terug komen.
Dat vind ik dan weer een beetje overdreven, maar het is natuurlijk ook niet fijn dat inze dieren niet veilig op op ons erf kunnen lopen.
Mijn vader vond het een goed idee om die honden, als ze terug komen een aantal harde meppen te geven met een tak ofzo.
Dat vind ik zo vreselijk idee!
Zelf vind ik geen van beide opties echt goed, maar wat moeten we dan wel doen?

De buren met de honden hebben wel gezegd dat ze de honden voortaan niet meer los laten lopen, maar of ik dat echt moet geloven :?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat jullie misschien een idee hebben, want ik zit er wel erg mee.
Ik vind het echt vreselijk dat mijn lieve konijn (zie profielfoto en foto's in profiel) zo moet sterven ;(

Spoiler:
respect als je alles hebt gelezen

Vanillia

Re: wat moet ik hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:30

He wat vervelend van je konijntje :(:) De honden niet meer los laten lopen lijkt mij de beste optie, en de ren van je konijn hond-proof maken ook.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:32

Vreselijk heel veel sterkte.

Je ziet vaak op boederijen een lint over de grond gespannen.
Als de hond eroverheen gaat of erop stapt krijgt hij stroom een mens niet.

Misschien kunnen je buren dat aan het einde van hun erf neerleggen?

Of dat jullie dit doen maar je moet wel eerst (minder virendleijk) de hond met zijn neus op het lint drukken zodat hij weet lint =stroom. Dan gaan ze er niet meer overheeen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:35

Weet je........als ze niet willen luisteren moeten ze maar voelen.
Doen de buren er niks aan, dan bel je de politie en doe je je beklag over loslopende honden. Vertel je over het voorval van je konijn en dan gaan ze echt wel wat doen.

Ik zou niet te lang meer wachten, want de volgende x probeer jij ze weg te jagen en wordt jij gegrepen.

Die mensen bouwen maar een kennel, leggen ze aan de lijn of wat dan ook.

Heel veel sterkte met het verlies van je konijntje :(:)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:37

Och wat sneu van je konijntje!

Hopelijk houden de buren woord en laten ze dus de honden niet meer loslopen. Mocht dit wel weer gebeuren kan je 2 dingen doen:
* jullie eigen erf afschermen met stroomdraad zodat ze niet meer bij jullie dieren kunnen komen
* met bv een wijkagent gaan praten of die wil bemiddelen met de buren.

1e optie is absurd dat je voor een andermans dieren de boel moet afschermen maar houdt wel je eigen dieren veilig.

2e optie zou ik wel overwegen met je ouders, het is natuurlijk nu je konijntje geweest, de volgende keer misschien wel een ander konijntje of bv een van de katten. De honden hebben zo te lezen een behoorlijk jachtinstinct en dat is er moeilijk uit te trainen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:44

jeej, veel sterkte dat is niet erg fijn om zo je konijn aan te treffen.

Wat ik zou doen? zo wiezo de ren even hondproof maken, ik zelf heb een ren die compleet dicht is van boven en beneden en een zwaar metaal, dus honden of katten kunnen hier niet bij.

Ik zou een ultimatum geven, of deze week de ren of dergelijke in orde voor de hond, of de politie word ingeschakeld. Aangezien honden dit vaak niet maar 1 keer doen, kan hoe bot ook het ook je kat gebeuren, of wie weet wel 1 van jullie zelf. Waakhonden zijn vaak anders getraind als een hond voor de gezelligheid. Het moet niet zo zijn dat jullie je vrijheid moeten opgeven van je tuin, omdat je buren een hond hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:18

sja, ik zou toch op een gegeven moment melding doen bij de gemeente/politie van loslopende honden als de eigenaars te bedonderd zijn om er iets aan te doen.

wij hebben ook een hond, maar daar hoef ik een ander niet mee op te schepen en de hond van een ander, daar hoeven ze mij niet mee op te schepen ...
dus hebben wij gewoon een schutting om de tuin met poort en die zit op slot, de mensen verderop bij jullie, zouden wat mij betreft dus ook een hek om de tuin moeten hebben waar de honden niet doorheen/overheen kunnen, of een andere manier van afheinen, honden horen gewoon niet zonder begeleiding over straat te zwalken en overlast te bezorgen en al helemaal geen lunch te shoppen bij een ander in de tuin.

dus ik zou toch nog eens langs de buren gaan en verzoeken dat ze de honden op eigen terrein houden omdat jullie de honden niet bij jullie op bezoek willen hebben met alle gevolgen van dien.
mochten ze er niets mee doen, dan blijft er uiteindelijk toch alleen de oplossing van autoriteiten er bij halen over (of zelf de eigen tuin grondig afheinen zodat ze niet meer bij jullie het terrein op kunnen, maar goed, das ergens ook de omgekeerde wereld, het zijn niet jullie dieren die overlast veroorzaken)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:22

Wat ontzettend sneu voor je konijntje, dat is het laatste wat je wilt. Je zou idd je terrein af kunnen zetten met wat stroomdraad, maar als je katten straks los blijven lopen lost dat niet heel veel op. Hun terrein af laten bakenen is beter...

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:44

Dankje voor alle antwoorden!

Mijn moeder had vandaag weer even met de buren gepraat en toen zeiden de buren dat ze het heel erg voor ons vinden en dat de honden vanaf nu aan de ketting blijven.
Ook hebben ze besloten dat de honden a.s donderdag weg gaan (behalve de herder, dat is hun waakhond), ergens hier een eind vandaan.

De buren hebben al een tijd een probleem met de ontsnappende honden.
Ze hebben zelfs professionele hulp ervoor ingeschakeld, maar dat heeft dus kennelijk niet erg geholpen.
Ze dachten er dus al over om de honden weg te doen i.v.m dat ze ook zomaar de weg op lopen, maar dit was echt de druppel voor ze.
De herder ligt nu aan de ketting en meer kunnen ze ook niet voor ons doen denk ik.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:04

Nou, dat is een hele rigoureuze oplossing van de buren. Maar goed, dan hoeven jullie ook niet meer druk te maken om alles.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:13

blijkbaar toch ook iets wat ze al even aan het overdenken waren, maar goed... als je je dieren niet onder controle of achter een hek kunt houden is het misschien voor de dieren ook beter dat ze verhuizen.
maar hebben de buren ook een bedrijf oid ? dat het terrein toegankelijk moet zijn voor anderen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:19

Wat een knappe beslissing van de buren zeg :j dapper en wijs! Pluim voor de buren dus (als ze ook echt weg gaan natuurlijk)

Wel vervelend dat jij je knijntje hebt moeten verliezen voor het opgelost werd :(:)

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 16:35

Sonja_vR schreef:
blijkbaar toch ook iets wat ze al even aan het overdenken waren, maar goed... als je je dieren niet onder controle of achter een hek kunt houden is het misschien voor de dieren ook beter dat ze verhuizen.
maar hebben de buren ook een bedrijf oid ? dat het terrein toegankelijk moet zijn voor anderen?

de buren hebben een bedrijf met paarden, maar de honden ontsnappen door een gat in het hek.

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 16:39

Ik vind ook dat ze een erg dappere keuze hebben gemaakt, het zal ook wel moeilijk zijn voor die mensen.
Toen ze het zeiden vond ik het best heftig, maar het was de beste oplossing. :j