Als eerste: moest dit echt vaker voorvallen & ik zag nog andere symptomen bij mijn kat dan was ik zeker al bij de DA langs geweest

Voor de (katten)kenners hier op bokt, ik heb een vervelend probleempje en mijn ouders zijn er natuurlijk ook niet blij mee. Een paar keer heeft mijn kat al eens in huis geplast, verder gaat ze gewoon netjes op de kattenbak. Meestal plast ze op mijn kleren nadat ik de stallen heb gemest of net heb paardgereden (gezellig..). Als ik die voor mijn bed op de grond laat liggen is ze er snel bij dus om dat te vermijden heb ik een mand/doos op mijn kamer gezet om mijn vuile kleren in te doen waar ze niet bij kan.
Maar onlangs heeft ze ook op de deurmat geplast, wat weer iets heel anders is dan mijn vuile kleren die naar paarden/zweet/... ruiken. Ook heeft ze al eens op mijn laptoptas geplast.
Volgens mij doet ze het bewust, omdat ik haar wel eens hoor krabben met haar voorpoten zoals ze op de kattenbak doet om haar behoefte te 'bedekken'. Dus misschien kan ik het niet helemaal 'incontinent' noemen, maar zou ze het dan doen om haar territorium af te bakenen ?
Ondertussen is ze al (bijna) 10 jaar oud en we hebben haar sinds ze een kitten was en voorheen heeft ze dit nooit gedaan. Het is trouwens een gesteriliseerde kattin.
(en dan ben ik een dierenartsassistente in opleiding
je kan maar nooit zeker genoeg zijn) 
Iemand die een handige methode heeft ? Anders zal ik maar gebruik maken van katkor, lijkt me nog het gemakkelijkste
) blaasontsteking of gruis kan inderdaad een oorzaak zijn. Nu komt dit vaker voor bij katers dan bij poezen. En omdat ze het ook netjes op de bak doet lijkt het daar niet erg op, vind ik.. Gedraaide eierstokken heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd
. Maar ik zit ook niet lang in het vak. Dus misschien komt het ooit nog eens langs. Overigens verwijderen ze de eierstokken bij 'ons' gewoon.