In het grote gerbiltopic heb ik beloofd om een topic aan te maken tegen de tijd dat ik een gerbilarium zou gaan bouwen. Belofte maakt schuld, dus bij deze mijn bouwverslag!

In den beginne waren er twee kleine gerbilletjes zonder naam, door mij omgedoopt tot Buurman & Buurman. Deze waren 5 weken bij mij te logeren omdat mijn kleine neefje op vakantie ging.
Ik raakte helemaal verliefd en mijn keuze was binnen een maand gemaakt: Ik wil gerbils.
Gelijk allerlei sites bezocht en informatie ingewonnen, ik wilde wel een gerbilarium op maat en naar eigen design, ik wil er iets speciaals van maken. Daarom heb ik glasplaten op maat laten maken en zelf alle materialen gehaald om zélf het gerbilarium te bouwen. (met hulp van mijn lieftallige papa en liefste vriend

Goed. De gerbilpups heb ik al gekozen en die worden ergens in september opgehaald bij de fokker, daar maak ik tzt nog een update over.
De maten zijn 80x60x60cm geworden en er is een groot plateau van 80x30cm die is gesplitst in 2 delen van 40x30cm.
Genoeg gebabbel, nu foto's

1. Lieve vriend lijmt de eerste glasplaten.
Dit is een plateau tegen de achterwand die over de gehele breedte loopt (80cm) en 30cm in de lengte.

2. Niet goed zichtbaar, maar op het bubbeltjesplastic ligt de plaat die als achterwand gaat fungeren, met daarop het plateau gelijmd met tussenwand. (hierdoor zullen de gerbils constant omlaag en omhoog moeten klimmen om op de beide kanten te kunnen komen).

3. Hier wordt de opstaande rand tegen het plateau aangelijmd, om te voorkomen dat ze voerbakjes etc. van het plateau af gaan gooien. Standaard zijn deze randjes 3 á 4cm hoog. Ik heb gekozen voor 10cm hoog zodat ik ook daar nog een lekker laagje bodem neer kan leggen.

4. De zijwanden worden geplaatst. Deze platen zijn 60x60cm, met behulp van tape hielden we het grotendeels op de plaats zodat de kit een beetje uit kon harden.

5. Close-upje van de platen. Zoals te zien moet er nog wel wat kitresten weggesneden worden om te voorkomen dat de gerbils daar aan gaan knagen. (Gelukkig is deze kit niet giftig, maar goed...dat maakt het nog niet eetbaar

6. De voorste glasplaat is nu ook bevestigd. Niet heel goed zichtbaar helaas. Deze plaat zit aan de onderkant en komt slechts tot halverwege. Dit is omdat het bovenste gedeelte van de voorkant nog geplaatst moet worden, in de vorm van schuifruitjes.

7. Een frame van hardhouten hoekprofieltjes maakt dat het er net wat mooier uitziet en meer opvalt.

8. Wederom een Close-upje.

9. Aan de bovenkant hebben we bewust een lat geplaatst die uitsteekt over de glasplaten zelf, want hier komt het deksel in te liggen. Doordat de lat uitsteekt valt het deksel mooi weg in het geheel ipv er maar gewoon op te liggen.

Tot zover zijn we gekomen. Nu moeten we nog de schuifruitjes plaatsen en het deksel inelkaar timmeren, de boel schoonmaken, vergeten kitresten wegsnijden en inrichten maar!

Het deksel wordt overigens een compleet uitneembaar raamwerk, maar met optilbare kanten, zodat ook gewoon 1 helft opengemaakt kan worden, of de ander, of allebei, zonder het deksel echt eraf te moeten tillen. Lastig uit te leggen, maar zodra die er in komt update ik daar graag ook weer foto's van!
Bedankt voor het lezen en kijken van mijn allereerste topic ooit, ik hoop dat jullie mijn projectje (en de komst van mijn gerbilletjes) volgen!
Groetjes!!