Een villa voor de gerbils: Het bouwen van een gerbilarium!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartvosje

Een villa voor de gerbils: Het bouwen van een gerbilarium!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 23:19

Hallo,

In het grote gerbiltopic heb ik beloofd om een topic aan te maken tegen de tijd dat ik een gerbilarium zou gaan bouwen. Belofte maakt schuld, dus bij deze mijn bouwverslag! :D

In den beginne waren er twee kleine gerbilletjes zonder naam, door mij omgedoopt tot Buurman & Buurman. Deze waren 5 weken bij mij te logeren omdat mijn kleine neefje op vakantie ging.
Ik raakte helemaal verliefd en mijn keuze was binnen een maand gemaakt: Ik wil gerbils.

Gelijk allerlei sites bezocht en informatie ingewonnen, ik wilde wel een gerbilarium op maat en naar eigen design, ik wil er iets speciaals van maken. Daarom heb ik glasplaten op maat laten maken en zelf alle materialen gehaald om zélf het gerbilarium te bouwen. (met hulp van mijn lieftallige papa en liefste vriend +:)+ ).

Goed. De gerbilpups heb ik al gekozen en die worden ergens in september opgehaald bij de fokker, daar maak ik tzt nog een update over.

De maten zijn 80x60x60cm geworden en er is een groot plateau van 80x30cm die is gesplitst in 2 delen van 40x30cm.
Genoeg gebabbel, nu foto's :):)

1. Lieve vriend lijmt de eerste glasplaten.
Dit is een plateau tegen de achterwand die over de gehele breedte loopt (80cm) en 30cm in de lengte.
Afbeelding

2. Niet goed zichtbaar, maar op het bubbeltjesplastic ligt de plaat die als achterwand gaat fungeren, met daarop het plateau gelijmd met tussenwand. (hierdoor zullen de gerbils constant omlaag en omhoog moeten klimmen om op de beide kanten te kunnen komen).
Afbeelding

3. Hier wordt de opstaande rand tegen het plateau aangelijmd, om te voorkomen dat ze voerbakjes etc. van het plateau af gaan gooien. Standaard zijn deze randjes 3 á 4cm hoog. Ik heb gekozen voor 10cm hoog zodat ik ook daar nog een lekker laagje bodem neer kan leggen.
Afbeelding

4. De zijwanden worden geplaatst. Deze platen zijn 60x60cm, met behulp van tape hielden we het grotendeels op de plaats zodat de kit een beetje uit kon harden.
Afbeelding

5. Close-upje van de platen. Zoals te zien moet er nog wel wat kitresten weggesneden worden om te voorkomen dat de gerbils daar aan gaan knagen. (Gelukkig is deze kit niet giftig, maar goed...dat maakt het nog niet eetbaar :+ )
Afbeelding

6. De voorste glasplaat is nu ook bevestigd. Niet heel goed zichtbaar helaas. Deze plaat zit aan de onderkant en komt slechts tot halverwege. Dit is omdat het bovenste gedeelte van de voorkant nog geplaatst moet worden, in de vorm van schuifruitjes.
Afbeelding

7. Een frame van hardhouten hoekprofieltjes maakt dat het er net wat mooier uitziet en meer opvalt.
Afbeelding

8. Wederom een Close-upje.
Afbeelding

9. Aan de bovenkant hebben we bewust een lat geplaatst die uitsteekt over de glasplaten zelf, want hier komt het deksel in te liggen. Doordat de lat uitsteekt valt het deksel mooi weg in het geheel ipv er maar gewoon op te liggen.
Afbeelding

Tot zover zijn we gekomen. Nu moeten we nog de schuifruitjes plaatsen en het deksel inelkaar timmeren, de boel schoonmaken, vergeten kitresten wegsnijden en inrichten maar! *\%/*

Het deksel wordt overigens een compleet uitneembaar raamwerk, maar met optilbare kanten, zodat ook gewoon 1 helft opengemaakt kan worden, of de ander, of allebei, zonder het deksel echt eraf te moeten tillen. Lastig uit te leggen, maar zodra die er in komt update ik daar graag ook weer foto's van!

Bedankt voor het lezen en kijken van mijn allereerste topic ooit, ik hoop dat jullie mijn projectje (en de komst van mijn gerbilletjes) volgen!

Groetjes!! :wave:

Blue_Eyes

Re: Een villa voor de gerbils: Het bouwen van een gerbilarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:22

Zo, wat knap! Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat wordt :)

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:24

Wat gaaf dat jullie dat zelf doen!
Mag ik vragen hoe lang jullie daarmee bezig zijn en hoe duur het ongeveer is om te maken?

Zelf namelijk muizen zitten en daar is dit natuurlijk ook super voor!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:26

Wat gaaf! Mijn beste vriendin neemt ze ook en die is net zo fanatiek als jij! Die heeft een hok besteld bij een fokker in R'dam!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:26

mooii! :) wordt prachtig!!

het enige wat voor mij ontbreekt is goede ventilatie v/d kooi..
maar misschien bedoel je met 'raamwerk' gaas..?
en komt er in de (schuif)ruitjes v/d voorkant ook gaas..?
je zal toch minimaal op twee plekken doorlaatbaarheid van lucht moeten hebben voor echte ventilatie v/d kooi :)
(maar uit je verhaal krijg ik nog niet helemaal duidelijk of je dat dus wel of niet doet, maar als niet, aub ga het wel doen!! :)

alleen al onder je schuifdeurtjes aan de voorkant een roostertje maken en op de dakplaat een rooster kan al genoeg zijn :)
(anders zitten ze zelf in een niet schone lucht (nog niet eens stank, maar gewoon geen luchtcirculatie is slecht...(en natuurlijk kan stank wel ontstaan) maar zeker ook bij warme dagen dat ze gaan zweten etc...)
Ken het helaas al te goed vanuit ervaring...
op warme dagen was het een hell en je merkte zelf dat het constant in 'dezelfde lucht zitten' invloed had op hun luchtwegen...

daarna op 30cm hoogte een roosterstripje gemaakt en het dak ingedeeld in glas-roosterstrip-glas, en het probleem was helemaal verholpen :j

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 23:36

eline1991 schreef:
Wat gaaf dat jullie dat zelf doen!
Mag ik vragen hoe lang jullie daarmee bezig zijn en hoe duur het ongeveer is om te maken?

Zelf namelijk muizen zitten en daar is dit natuurlijk ook super voor!

De glasplaten hebben alles bijelkaar 110 euro gekost. Klinkt als een hoop geld maar viel me reuze mee. 't Zijn natuurlijk een heleboel platen glas en de platen die niet afgewerkt zijn met profieltjes moesten ook nog geslepen worden zodat de gerbils (en ikzelf :+ ) zich niet openhalen aan dat glas... Dat koste per glasplaat 5 euro extra, dus dat tikte voornamelijk aan.
Voor de profielen van hout (en aluminium, maar die zitten er nu nog niet in) zijn we circa 3 euro per meter kwijt. De latjes kosten me intotaal 20 euro en het voliéregaas wat in het dak komt hadden we nog liggen van toen we een voliére bouwden vorige maand.
Das dus ongeveer een sommetje van 110+12+20=132 euro.

KingYasFenn schreef:
mooii! :) wordt prachtig!!

het enige wat voor mij ontbreekt is goede ventilatie v/d kooi..
maar misschien bedoel je met 'raamwerk' gaas..?
en komt er in de (schuif)ruitjes v/d voorkant ook gaas..?
je zal toch minimaal op twee plekken doorlaatbaarheid van lucht moeten hebben voor echte ventilatie v/d kooi :)
(maar uit je verhaal krijg ik nog niet helemaal duidelijk of je dat dus wel of niet doet, maar als niet, aub ga het wel doen!! :)

alleen al onder je schuifdeurtjes aan de voorkant een roostertje maken en op de dakplaat een rooster kan al genoeg zijn :)
(anders zitten ze zelf in een niet schone lucht (nog niet eens stank, maar gewoon geen luchtcirculatie is slecht...(en natuurlijk kan stank wel ontstaan) maar zeker ook bij warme dagen dat ze gaan zweten etc...)

Er komt zeker wel ventilatie in inderdaad! Het volledige deksel bestaat uit voliéregaas in een raamwerk van hardhoutenlatjes, dus van bovenaf is het helemaal open. Verder hebben we rekening gehouden met de hoogte van de bak zodat ook onderin goed genoeg geventileerd blijft worden door de bovenkant. Ze komen in de woonkamer te staan in de hoek, waar dus geen zon vol op het glas komt te schijnen en de temperatuur wordt in de kamer gereguleerd, dus ze zullen ook niet stikken van de warmte. :+
Het welzijn van de beestjes staat bij mij natuurlijk vooraan en bovenop, ik heb het ontwerp ook voorgelegd aan de fokster waar ik mijn gerbilpups vandaan ga halen, die keurde het goed en was ook zeer benieuwd naar het resultaat. :o

Iedereen bedankt, ik had niet nu al zoveel reacties verwacht!! :))

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:41

Werd al nieuwsgierig van je idee in het gerbil topic dus deze ga ik zeker volgen.
Ziet er al gaaf uit!

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:48

Knap hoor!
Ik wist niet eens dat ze bestonden :oo , dus net even opgezocht. Ze zijn iig minder 'eng' dan tamme witte ratten ;) (Jeugdtrauma)
Kunnen ze ook loslopen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:51

Ik volg!

Heb wel ervaring met alleen bovenkantje open dat de bak vochtig wordt.. Zeker met zand. Natte platen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:52

Wauw mooi stekkie straks!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 23:52

Ze zijn wel handtam en ik hoop dat mijn gerbilletjes net zo lief zullen zijn/worden als die van mijn neefje, die kon lekker over je schouder lopen e.d. Maar echt loslopen doe ik ze liever niet aan, gezien mijn ozo nieuwsgierige kat en hond die ook nog rondlopen... (De kat zal ze, in principe, niet opeten, is ie te dom en te goed voor... maar tsja, ermee spelen is toch erg verleidelijk!)

Hannanas schreef:
Ik volg!

Heb wel ervaring met alleen bovenkantje open dat de bak vochtig wordt.. Zeker met zand. Natte platen.

Ik denk dat dat ligt aan het type bodembedekking.. Ik wil er zelf hennepvezel, hooi en supasoft indoen (en de billetjes zelf lekker karton laten versnipperen). Het gerbil/chinchillazand zal in een potje zitten, dus daar zal geen probleem mee zijn denk ik.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:58

Kun je dit ook voor een cavia doen denk je? Ik vind dit echt een heel tof idee en tot nog toe ook zeer geslaagde uitvoering.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 00:00

Geen idee, ik heb zelf geen ervaring met cavia's. Een vriendinnetje had vroeger welk cavias, maar die piste die hele bak onder....weet niet of je dat fijn vind als 't glas is... Al kun je misschien wel een leuk ontwerp maken met een plastic/plexiglas onderkant.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 00:11

ik ga ook volgen ben benieuwd na het resultaat en naar de gerbils

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 00:19

Zwartvosje schreef:
Geen idee, ik heb zelf geen ervaring met cavia's. Een vriendinnetje had vroeger welk cavias, maar die piste die hele bak onder....weet niet of je dat fijn vind als 't glas is... Al kun je misschien wel een leuk ontwerp maken met een plastic/plexiglas onderkant.

Ja had al op google gespiekt, heb al hele toffe dingen gezien :) succes verder met je villa

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:24

gaaf idee! ik volg

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:29

Ha wat leuk! Nog zo'n fanatieke zelfbouwer!
ziet er al mooi uit :)

Ik ben momenteel ook een gerbilarium aan het bouwen! Alleen het glas moet nog op maat gemaakt worden en ingebouwd worden haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:34

Heb je ook een schets van hoe het geheel moet worden, of een foto van hoe het totaal nu is?
Want ik kan van de foto's eerlijk gezegd niet veel maken :')
Wel is duidelijk dat je er goed over nagedacht hebt, top!

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:16

Jeej daar is het topic :D
Ziet er echt al heel gaaf uit, eigenlijk gewoon zoals onze bakken allemaal alleen is die van jouw 'custom made' 8-) wat fijn dat je zo'n handige vriend hebt ook!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:27

Mooie bak zo! Ben benieuwd naar het resultaat :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:31

Aaa wat gaaf! Ben heul benieuwd hoe het word en hoe ze hun nieuwe huis gaan vinden

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:49

Ik ben net terug van introductiekamp (begin dit jaar op de HU aan m'n opleiding ^^) en ik heb gezien dat mijn vader de schuifruiten erin gezet heeft en de houten randen in de beits gezet heeft (dan past de kleur bij ons meubilair :+ )

Ik zal proberen vanmiddag nog foto's te update, dan zal ik ook een totaalplaatje erbij zetten, ben ik inderdaad vergeten vorige keer 8)7

Nu nog een deksel erop, maar die komt over een week hoop ik, samen met mijn vriend. Mijn vader wordt morgen namelijk geopereerd aan een dubbele liesbreuk, dus die kan niet meer helpen -O-

Bedankt voor de vele reacties :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:37

Beterschap voor je vader!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 22:47

Weer een update! Vanaf hier hoeven we alleen nog het deksel te maken, en hebben we besloten aan de binnenkant in de hoeken nog metalen profieltjes te plaatsen, al is dit niet per se nodig.

1. Hij staat op z'n plaats! Het witte eronder is piepschuim om het kastje te beschermen en tegen het schuiven.
Afbeelding

2. De schuifruitjes zitten erin. Er moeten tzt nog wel handvaatjes aankomen om vette vingers op de ruitjes zelf tegen te gaan. Voorlopig geen prioriteit - gezien mijn vaders revalidatie de komende weken. En het nieuwe schooljaar van mijn vriend en mij.
Afbeelding

3. Profieltjes waar het deksel op komt te liggen. Zoals je kunt zien valt het deksel weg in het geheel. (Hopen we tenminste, we zijn vergeten rekening te houden met de dikte van het hout voor de deksel 8)7 ).
Afbeelding

4. Dit is het plaatje dat je tegen de achterwand ziet zitten. Op de muur waar het gerbilarium voorstaat zit nog een stopcontact dat verplaatst gaat worden, dit was een mooie eenvoudige oplossing om dat mooi weg te werken. O:)
Afbeelding

Zo. Dat was 'm voorlopig. Nu hopen snel het deksel te kunnen gaan maken... Hoop dat het snel lukt om wat tijd te vinden.... ;(

Trouwens: sorry voor de gigantische foto's.... Ik verklein ze steeds qua pixels en toch verschijnen ze zo groot :?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:49

Heel erg gaaf zeg!