2e konijn, HELP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

2e konijn, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 06:37

Hallo,
Wij hebben op dit moment een mannetjeskonijn van twee jaar oud, die we inmiddels ongeveer een jaar hebben.
Alleen, hij is helemaal alleen. Toen we hem net hadden was er sprake van dat er een vriendinnetje bij zou komen, maar dat us door omstandigheden toen niet gelukt (castratie, ziekte, geen match in het asiel).
Mijn ouders zijn er nu van overtuigd dat hij zich prima alleen kan redden, en dat hij zo heel gelukkig is.
Op dit moment lijkt hij ook wel gelukkig te zijn hoor, er wordt iedere dag met hem gespeeld (hij is dol op aandacht en spelletjes) en hij wordt bijna iedere dag geborsteld (langharig monster :+)

En toch zijn mijn zusje en ik ervan overtuigd dat het nóg beter kan, namelijk mét een vriendinnetje (zeker als wij door studie minder tijd voor hem krijgen)

Dus mijn vraag aan jullie is, hóe halen we onze ouders over? We hebben echt harde argumenten (en eventueel cijfers) nodig, al het andere hebben we inmiddels geprobeerd.
Zij zijn bang dat hij minder tan wordt, en dat de koppeling mislukt. (Als iemand tips heeft on buitenkonijnen te koppelen hoor ik het ook graag, overal staat dát het anders gaat dan met binnebkonijnen, maar nergens staat hóe het dan moet :+).
En hoe moet dat met borstelen? Moeten ze tegelijk of kunnen ze om de beurt? Moet eerst de hoogste in rang of kunnen we ook gewoon ons langharige konijn pakken?

Oh, en natuurlijk komt er dan een vriendinnetje uit de opvang :)

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp :)

Ps, ouders hebben geen bokt, dus boos worden en zeggen dat een konijn alleen dierenmishandeling is heeft geen zin, dat zien ze toch niet

Mijati

Re: 2e konijn, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 06:49

Als je ouders er geen konijn bij willen, dan is dat zo. Een konijn red zich ook prima alleen.
Ik heb hier 2 konijnenkoppels en 1 konijn alleen zitten. Het konijn wat alleen zit krijgt over de dag verdeeld wat lieve woordjes, zijn eten en drinken en als ze wil een aai. Dat is voor haar voldoende. De eerste week nadat haar vriendje overleed, treurde ze wel, maar ik wil op natuurlijke wijze, geen konijnen meer. Dus een nijn erbij is voor mij geen optie, aangezien ze chronische snot hebben is herplaatsen geen optie. Dan zal het dus zo moeten.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 07:07

Mijati schreef:
Als je ouders er geen konijn bij willen, dan is dat zo. Een konijn red zich ook prima alleen.
Ik heb hier 2 konijnenkoppels en 1 konijn alleen zitten. Het konijn wat alleen zit krijgt over de dag verdeeld wat lieve woordjes, zijn eten en drinken en als ze wil een aai. Dat is voor haar voldoende. De eerste week nadat haar vriendje overleed, treurde ze wel, maar ik wil op natuurlijke wijze, geen konijnen meer. Dus een nijn erbij is voor mij geen optie, aangezien ze chronische snot hebben is herplaatsen geen optie. Dan zal het dus zo moeten.

Als dat voor jouw konijn genoeg is dan is dat mooi :)
Maar ons konijn leeft echt op aandacht en nu wij beide gaan studeren zal er dus minder tijd voor komen (we zijn 17 en 18, dus geen penny's die moeten doen wat de ouders zeggen, er is zeker overleg mogelijk, we moeten alleen met goede argumenten komen)

Edel_wijs

Re: 2e konijn, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 08:57

Voor het koppelen zou je eens kunnen navragen bij een konijnenopvang in de buurt. Daar hebben ze vast een leuk vrouwtje zitten en de meeste opvangen willen zeker wel helpen met koppelen.

Ik heb 2 konijntjes tegelijk uit de opvang gehaald, dus kan niet precies zeggen of die van jullie minder tam zal worden. Maar ik heb wel gemerkt dat die van mij elkaar "geholpen" hebben om tam te worden. Als de een naar me toe kwam, kwam de ander ook naar me toe. En ze zijn nu echt allebei niet meer bang van me :-)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:51

Mijn ouders hadden eigenlijk geen keus, konijnen zijn groepsdieren dus een tweede moet er simpelweg komen.

Je moet je voorstellen dat jijzelf alleen maar contact hebt met andere honden (of een ander diersoort). Op den duur ga je je behoorlijk eenzaam voelen en heb je behoefte aan contact van je eigen 'soort'. Dat is ook het geval bij konijnen. Natuurlijk is hij dol op jullie aandacht, want verder is er gewoon géén aandacht. Als er een tweede konijn is, dan heeft je konijn 24/7 aandacht van zijn eigen soort. Je moet jezelf zien als bijzaak.
Mijn ram moest twee jaar terug even alleen zitten omdat zijn vriendinnetje (mijn andere konijn dus) overleden was. Hij heeft 'maar' twee weken alleen gezeten, maar oh wat was hij blij als ik hem aandacht gaf. Terwijl dit gedrag helemaal niet bij hem hoorde, want zo blij was hij nooit om mij te zien.

Bij de opvang kun je je ram meenemen en aan verschillende konijnen laten kennismaken. Ik heb dus wel eens gehad dat een voedster van mij met vijf verschillende rammen heb laten kennis maken (wel steeds om en om hoor, niet tegelijk!). Gewoon om te kijken waar de klik het beste te zien is en meeste kans van slagen zou geven.

Het zou trouwens heel goed kunnen dat je ram minder tam wordt als er een tweede konijn bij komt. Hij zou dan immers het andere konijn hebben en daarmee is de interactie natuurlijk veel leuker. Dan zul je er wat extra tijd in moeten stoppen om hem nog tam te laten houden. Maar in principe staat het welzijn van het konijn boven aan jullie eigen wensen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 18:01

Nimfee schreef:
Mijn ouders hadden eigenlijk geen keus, konijnen zijn groepsdieren dus een tweede moet er simpelweg komen.

Je moet je voorstellen dat jijzelf alleen maar contact hebt met andere honden (of een ander diersoort). Op den duur ga je je behoorlijk eenzaam voelen en heb je behoefte aan contact van je eigen 'soort'. Dat is ook het geval bij konijnen. Natuurlijk is hij dol op jullie aandacht, want verder is er gewoon géén aandacht. Als er een tweede konijn is, dan heeft je konijn 24/7 aandacht van zijn eigen soort. Je moet jezelf zien als bijzaak.
Mijn ram moest twee jaar terug even alleen zitten omdat zijn vriendinnetje (mijn andere konijn dus) overleden was. Hij heeft 'maar' twee weken alleen gezeten, maar oh wat was hij blij als ik hem aandacht gaf. Terwijl dit gedrag helemaal niet bij hem hoorde, want zo blij was hij nooit om mij te zien.

Bij de opvang kun je je ram meenemen en aan verschillende konijnen laten kennismaken. Ik heb dus wel eens gehad dat een voedster van mij met vijf verschillende rammen heb laten kennis maken (wel steeds om en om hoor, niet tegelijk!). Gewoon om te kijken waar de klik het beste te zien is en meeste kans van slagen zou geven.

Het zou trouwens heel goed kunnen dat je ram minder tam wordt als er een tweede konijn bij komt. Hij zou dan immers het andere konijn hebben en daarmee is de interactie natuurlijk veel leuker. Dan zul je er wat extra tijd in moeten stoppen om hem nog tam te laten houden. Maar in principe staat het welzijn van het konijn boven aan jullie eigen wensen.

Dankjewel :)
Wij (mijn zusje en ik) hadden natuurlijk allang hetzelfde standpunt als jij, maar jij verwoordt het echt heel goed, ik denk dat ik dat argument van de honden zeker ga gebruiken