Hond en kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Hond en kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 19:56

Hoi,

Ik heb een kat en mijn vriend een hond. (Amerikaanse stafford)
Mijn kat is 6/7 jaar oud en zijn hond net 1.
Nu gaan wij over 2/3 weken samen wonen in zijn huis waar dus de hond al woont.
Mijn kat is altijd al wat banger geweest tot ze bij mij kwam toen trok ze helemaal bij.
En zijn hond is heeel speels maar ook happerig en druk. Alles wat wegrent gaat die achterna met een hapje als gevolg (niet echt doorbijten)
Nu ben ik super bang dat die mijn kat pakt,
Maar hoe miet je nou een hond en kat gaan wennen samen?
Uiteraard blijven ze zoiezo de eerste tijd gescheiden.
Maar hoe laat je ze nou goed wennen aan mekaar.

Goof

Re: Hond en kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:58

De hond opvoeden en leren niet achter de kat aan te gaan is al een heel begin denk ik ;)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 19:59

Ja maar dat is logisch niet waar? Maar die is dus niet gewent aan een kat in huis. Die kent heel het kat zijn in de buurt niet, alleen als ze een x buiten zitten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 20:05

Je kunt je hond sowieso leren nergens achter aan te rennen, ook buiten. OP de eerste dag dat de kat er is kun je beginnen met afleren.

Ik had al twee katten en heb er toen een hond bijgenomen. Deze was volgens de vorige eigenaar ook geen katten gewend en rende er achteraan. Op dag 1 heb ik haar direct duidelijk gemaakt dat die katten niet haar speeltjes zijn en dat er al helemaal niet achteraan gerend wordt. Dat pikte ze prima op en het is dan ook gewoon goed gegaan.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 08:30

Oke dankjewel, dat ga ik ook zeker doen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:30

Ik had een hond die achter alles aanjoeg. De kat was er al.
Ik heb mijn hond gewoon aangelijnd gehouden tot ik vertrouwde dat hij zich netjes kon gedragen naar de kat. 's nachts de hond op de slaapkamer en kat vrij door het huis.
Weet het niet zeker meer maar heb hem volgens mij 2-3 dagen aangelijnd gehouden.

Als de hond namelijk wel een keer een spurt naar de kat kan maken, wordt de kat ook banger voor de hond. Dus zal de kat sneller wegrennen wat de hond weer triggert. De kat moet dus ook het vertrouwen krijgen dat de hond niks doet.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:34

En zorgen dat als je niet thuis bent, ze NIET bij elkaar kunnen.
Klinkt zo simpel, maar bijna niemand doet dat. Het zou heel wat dodelijke "ongelukjes" schelen.
Want per ongeluk iets te hard van de hond is einde voor de kat.

Bij ons zijn de katten boven als we niet thuis zijn, de hond beneden. Of, als we heel kort weg zijn, de hond in de bench en de katten los.
Altijd, zonder uitzondering.

Overigens hebben wij een braaf, vriendelijk klein hondje dat gek is op de katten. (Kruising Border Collie x Sheltie, 9 kg)

Maar ik heb helaas iets te vaak gezien dat zoiets toch fout ging, inclusief het bijbehorende verdriet en schuldgevoel van de eigenaren.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 15:40

jaa ze blijven zoiezo int begin goed gescheiden, moet het niet zien gebeuren dat de hond wat doet.
ook omdat ik niet echt een band heb met de hond kan ik niks van hem hebben. bij mij moet die gewoon luisteren geen ja maar. thanks voor de tip

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:49

Wij hadden eerst 2 katten, toen de hond als pup bij ons kwam en toen we vorig jaar er een 3e kat bijkregen ging dat dus gelijk super. Bij ons slapen ze ook samen en als de hond iets doet wat de katten niet aanstaat, geven ze haar op haar donder. Hier is de hond dus banger voor de katten, dan de katten voor de hond en daarom durf ik ze ook prima bij elkaar te laten wanneer wij er niet zijn. Daarbij zijn er ook voldoende "veilige" plekjes voor de katten, waar de hond niet bij ze kan komen.

Ik zou, zeker met een happerige Stafford (veel bijtkracht, ook al is het maar een klein hapje) zeker voor lange tijd er heel streng op toezien dat er niet wordt gejaagd. Daarbij ze natuurlijk ook uit elkaar houden als jullie er niet zijn, maar je zei al dat je dat zou doen, dus dat is super. En ook heel belangrijk, voldoende veilige plekjes voor je kat creëren waar ze zich terug kan trekken.

Wij hebben hier laatst een "vreemde" hond op bezoek gehad, woonde thuis met 4 katten al van pup af aan, dus wel katten gewend. Onze jongstee kat kwam een kijkje nemen, omdat ze door onze hond niet bang is van honden. Mijn vriend en de 2 eigenaren zaten bij de honden in de tuin en de vreemde hond greep opeens onze kat. Dus zelfs al zit je er met je neus bovenop, het kan heel snel fout gaan. Gelukkig sloeg onze kat gelijk richting de neus en ogen van de hond, waardoor ze er met minimale verwondingen vanaf is gekomen, maar het was geen pretje om dat gegil te horen (ik stond in de keuken en zag opeens vanuit mijn ooghoek dat de hond onze kat in zijn bek had).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:33

Gezien jullie kat ook nieuw in huis komt: laat de kat eerst even wennen aan de woonkamer als jullie met de hond zijn wandelen. Hoe relaxter de kat, hoe minder trigger voor de hond.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:14

Is het een optie om de kat eerst zonder hond aan het huis te laten wennen voor een paar dagen? Dat de kat weet waar die zich kan verschuilen en hij is in ieder geval niet meer zo extreem gespannen.
Toen we onze kat verhuisde was hij echt heel gespannen, ik moet er niet aan denken dat daar ook nog een hond bij zou zijn. Ben bang dat zijn hartje het had begeven ;)

Iedere kat is natuurlijk wel anders :D

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 08:24

Dagen niet, paar uur wel. Dus dat doen we eerst en we maken het hele huis schoon met detol citroen schoonmaak middel. Dat ze zo weinig mogelijk hond ruikt als ze er net is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:50

Waarom? Het is juist goed voor de kat om de geuren te ruiken!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 08:57

Oh ik dacht juist dan nog meer stress, dan doen we het 2dagen van te voren dat tog nog de honden geur eris!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:00

Wij laten bij een nieuwe kat wel altijd de kat eerst de verstopplekjes zoeken. Komt de hond dan binnen kunnen ze 'veilig' op een kast gaan zitten ;)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 17:28

Vandaag was de dag dat we ze samen lieten. de kat zat onder het bed en de hond kwam binnen in huis, de hond liep gewoon rond te ruiken want die rook die kat in zijn huis. hij vond der niet maar de kat zag hem wel toen die wegliep (de hond) liep die kat er achteraan en maakte zich heel groot, daarna draaide de hond om en zag der, liep er naar toe en de kat nam een aantal stappen naar achter, en haalde toen uit omdat de hond te dichtbij kwam. de hond ging eerst een stukje naar achter zetten toen ze haren overend en blafte en gromde (best aggressief) toen rende de kat weg onder het bed. later nog een x de kat gepakt en me vriend de hond ik ben gaan ziteen met de kat op schoot en hebben de hond gepakt maar wel vast houden en toen steeds dichterbij mekaar. uit eindelijk liet ik de kat los en bleef heel groot voor het bed staan toen lieten we de hond los, die liep er op af en kreeg weer een snouw waarop hij weer zo agressief reageerde dus pakte de hond beet en trok hem weg en stuurde de kat weer onder het bed. maar zodra de kat er weer onder ligt gaat de hond wel kijken en rustig om het bed lopen maar gaat daarna gewoon liggen slapen op de grond. en is heel rustig.

wat moeten we nou?! we hebben ze nu maar even gescheiden want wil dat ze ff rustig word, want ze zit ook pas 1 dag in dit huis.

(hond is stafford reu 1jaar en geholpen.)
(kat is gewoon europese kort haar, poes 7jaar en ook geholpen.)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:49

Hond niet meer loslaten, het kan dat de kat een keer uithaalt, dat moet de hond gaan respecteren. Dus ervoor zorgen dat je de hond corrigeert als hij te dicht op de kat af loopt om ongelukken te voorkomen.
Komt de hond toch te dichtbij en krijgt een haal, dan hond naar gepaste afstand sturen.

Je wilt de hond echt leren dat hij wijkt voor de kat en niet andersom.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:57

Ik neem aan dat je de hond gecorrigeerd hebt toen hij zich 'agressief' opstelde?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:59

Ik heb mijn hond de eerste tijd gewoon aan de riem in huis gehad en elke keer als ze achter de kat aan wilde dat gelijk de kop in gedrukt en gecorrigeerd. Ze had al heel snel door dat het niet mocht en nu liggen ze gewoon samen op de bank.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:06

Je hond wegtrekken maakt vaak alleen maar agressiever. Niet wegtrekken, corrigeren. Vooral zelf rustig blijven, niet schreeuwen of trekken aan de hond. Neem aan dat de hond een 'dat mag niet' commando heeft?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:13

De hond aangelijnd houden en direct corrigeren zodra hij naar de kat uithaalt of gromt oid! De hond kan nu nog niet los in 1 ruimte met de kat. De hond direct corrigeren is heel belangrijk.

In dit stadium mag de hond puur en alleen naar de kat ruiken, meer niet.
Elkaar aanraken komt in een later stadium wel als de hond de grens weet.

De belangen van de kat staan nu voorop, ook al woont de hond er al langer.
Succes!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:02

thanks voor de tips! uiteraard heb ik de hond gecorrigeerd! hij is van zich zelf ergggg koppig. en hij weet dat ik de baas ben. als ik alleen al naar hem toe loop weet hij bij mij al genoeg (met een dat mag niet houding) dus dat zit wel goed, vandaag tog weer gedeeltelijk geprobeerd. kat lag op de krabpaal en ik ben op de grond gaan zitten om 1,5 meter afstand en steeds hond bij me laten zitten of liggen, bij grommen blaffen of piepen corrigeerde ik hem, ben tot een halve meter afstand gekomen! maar toen vond de kat het wel genoeg, ben toen gestopt en heb beide beloont!

denken jullie dat dit goed komt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:09

Ik ben van mening dat het het snelste gaat als je ze zoveel mogelijk bij elkaar laat. Elke dag een uurtje oefenen is spannender dan een volle dag je energie erin stoppen.

Je hoeft de hond niet dicht bij de kat te roepen, de hond moet de kat gedogen. Ik heb mijn hond de eerste dagen aan de riem gehouden, bij mij. De kat kon zelf kiezen wat hij wilde doen en ik kon de hond altijd op tijd corrigeren. Alleen als ik weg was/slapen had ik ze gescheiden.
Dat was na 3 dagen dus gedaan en toen konden ze prima samen los in de kamer.

Dus dat zou ook mijn tip zijn: zorg dat de kat kan gaan en staan waar die wilt en scheidt ze zo min mogelijk. Houdt de hond aan de riem tot ze samen overeen komen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:31

En soms wil het ook weleens gewoon niet. Mijn hond heeft echt een jacht instinct en gaat gewoon achter katten aan. Ik heb het ook geprobeerd met mijn hamster die ik als huisdier heb, die staat die toe en daar is hij rustig naar maar wel super gefocust. Doet niks als ik er bij ben maar ik moet niet weg gaan. Nou zit een hamster gelukkig merendeels in zijn kooi en dan maalt hij er niet om.

Mijn advies: Ga niks forceren. Elke keer als de hond een wat opgewonden staat vertoont (jacht achtige houding) als die de kat ziet, gelijk corrigeren. Zorg dat hij weet dat hij gewoon niet aan de kat mag komen. Ook niet snuffelen. Op een gegeven moment gaat het beter als de hond de kat dan gedoogt in zijn omgeving. Maar ga je een dagje weg? Zorg dan dat de kat lekker boven is/blijft en de hond beneden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:02

Jup, echt belangrijk, scheiden als je er niet bent. Ook al is het maar een paar minuten!