We hebben een aantal jaren konijnen gehad. Helaas nu even niet. Deze leefden in een grote volière van 4x2 buiten verblijf en 2x1 binnen. Buiten konden ze 40cm diep graven als ze dat wilden.
Nu willen we weer graag konijnen, mijn man liever wat grotere maar vind het hok dan wat aan de kleine kant. Tevens zou de volière mogelijk weggaan.
Wat we nu aan het bekijken zijn is de mogelijkheid om ze op onze dierenweide te houden. Ik heb een apart stuk gereserveerd van 300m2 plus nog 15 meter doorloop naar dat stuk dus zeg 315m2. Dat was gereserveerd voor 2 dwerg geitjes die volgend jaar komen en enkele kipjes. Op de rest staan de paarden. Nu zijn we dus aan het kijken of dit wel mogelijk is.
geiten en konijnen kon naar wat ik begreep mits ongehoornd. In princiepe kippen ook maar begreep dat ze wel kunnen pikken naar de konijnen. Als het niet anders kan zouden de kippen de rest van het erf kunnen krijgen waar de paarden lopen.
Gaas moet goed zijn, wil grotere konijnen maar zit met het graven eigenlijk. Hoe is dat op te lossen. Deze afmetingen ga ik niet uitgraven om er gaas in te leggen eigenlijk. Zonde van het gras ook. En hoe doe ik het bij rovers met name van boven af , dat is ook niet af te zetten. Welk type konijn past er het best in dit plaatje. Uiteraard hebben de konijnen hun eigen verblijf. Ik denk aan twee koppels uit het asiel trouwens.
Air
Geplaatst: 29-08-14 21:11
Wilde konijnen.... Situatie lijkt mij voor tamme konijnen niet zo geschikt. Die zullen of ook verwilderen of niet slim genoeg zijn en opgevreten worden door roofdieren oid.
In de avond gaan de kippen naar binnen, konijnen dan ook in dit geval. Dan komt reintje de vos langs. Af en toe vliegt er een roofvogel uiteraard. Weide zit aangrenzend aan de woonwijk en vooral dat stuk. Maar toch zaken om rekening mee te houden uiteraard. Omdat onze kinderen er ook bij horen moeten het ook nog eens vriendelijke dieren zijn. Maar ze zullen lekker de ruimte hebben waar menig konijn jaloers op zal zijn.
Vlaamse reuzen zou ik zelf voor gaan of lotharingers
Sjolvir
Geplaatst: 29-08-14 21:19
Tja, als je er paar hele grote Franse Hangoren in zet heb je ook geen last van het locale torenvalkje.
Hier heeft de boer een landje met 1 eenzame geit, 1 verdwaald konijn en zooitje kippen, men leeft in harmonie. Konijn probeert wel eens te rijden op kip, maar dan heb je het ook wel gehad. Overigens is dit gewoon een van de straat geplukt (echt gevonden) hangoortje.
Kippen hebben hier overigens nog een hok, gaan ze zelf 's nachts in, denk het konijn ook, want die zie ik in het donker ook zelden of nooit. Vossen zijn hier dan weer niet zo'n probleem (nog niet gespot), groter probleem is de hond van boer zelf, die al diverse kippen heeft vermoord.
Je hoeft niet hele terein te ondergazen, als je buitenkant maar diep genoeg hebt gemaakt. Wat ook helpt is al soort kunstwal/heuvel aanleggen in het midden om ze te stimuleren daar dan maar hun holen te graven.
PBA_
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-14 21:21
Vlaamse reuzen is ook de favoriet van mijn man, ik zelf vind ze iets minder, vraag me niet waarom. Lotharingers ga ik naar kijken.
@sjolvir, gaas kan ik niet meer aanpassen qua hoogte/diepte. Moet ik een andere oplossing voor zien te vinden. Een heuveltje wilde ik zo wie zo al creëren, moet leuk zijn voor die beestjes.
anjaenrene
Geplaatst: 29-08-14 21:26
Ik zou ook voor vlamen of lotharingers gaan. Zit je met de roofvogels overdag ook waar beter. En ik heb hier al jaren kippen en konijnen in een hok, nog nooit problemen gehad.
Kippen en konijnen gaan heel prima samen. Je zou langs de rand gaas kunnen in graven. Franse hangoren zijn idd geen enorme gravers, maar ze kunnen het wel en ze zijn leukkk. Denk wel om instortingsgevaar na graafwerkzaamheden. Van de nijnen.
PBA_
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-14 21:59
Instorten van hun hun holen zijn mij bekend. Gooide ze ze met regelmaat dicht.
de totale om omheining komt op circa 120 meter neer.
Hier in de buurt is iemand die heeft van zijn weide de hele buitenomheining 1 meter diep de grond in gegraven en heeft 2 weiden 1 voor rammen en 1 voor voedsters. Dit gaat al vele jaren goed. Er is ook iemand die een konijn heeft lopen tussen de geiten zonder dat het gaas ingegraven is. Ook dat gaat goed het konijn graaft alleen af en toe in de weide zelf maar niet veel omdat ze daar ook een hol heeft (berg grond met een pijp erin. Konijn kan in de pijp en geit op de berg)
Een vriendin van mij heeft 3 groot lotharinger x franse hangoor rammen (allen gecastreerd i.v.m. mogelijk voortplanten met wilde konijnen....) los in haar tuin in buitengebied wat 1 meter hoog omheind is vanaf de grond. Ze graven wel eens maar echt maar zelden nu ze zo enorm veel ruimte hebben eigenlijk zelfs helemaal niet. Over de omheining gaan hebben ze ook geen behoefte aan omdat ze zo'n enorm terrein hebben. Dit gaat al een jaar goed (de nijnen zijn nog niet ouder ) Bij haar blijven de nijnen overigens vrij van roofvogels. (zwarte nijnen) overdag liggen ze te slapen en in de schemer en 's nachts zijn de nijnen pas erg actief. Ze slapen eigenlijk altijd ergens onder of in (zoals een tunnel, karretje, hok, enz.) Haar krielkipjes verdwijnen echter wel af en toe 1 (haar grote kippen dan weer niet). Het lijkt er dus op dat grotere dieren niet zo in trek zijn.
Zelf woon ik ook aan de rand van een dorp tegen allemaal boomgaarden aan. Hier veel roofvogels en katten. Echter mijn nijnen lopen dag en nacht los op een omheind stuk. Deels kunnen ze niet graven (rubberen tegels) deels wel maar daar heb ik het gras kort gemaaid. Gaas over het gras gespannen en het gras door het gaas laten groeien. Zodoende kunnen ze daar ook niet meer op graven (15 vierkante meter dus dat is goed te doen). 1 meter hoog hekwerk erom en ik heb alleen maar grote nijnen (2 gecastreerde rammen en 2 voedsters). Dit gaat al jaren goed gelukkig....
Ik zou zelf geen geiten samen zetten met konijnen. Wij hebben op de kinderboerderij een geit die het geweldig vind om de vacht van de konijnen uit te trekken (van de franse hangoren). We hebben een rennetje naast de geitenweide, grenzen wel aan elkaar. Iedere keer als het konijn langs de draad ging liggen kwam mevrouw en trok weer flink haren uit. We hebben er dus nu kuikengaas omheen gemaakt.
Geiten zonder hoorns zijn eigenlijk hetzelfde als geiten met hoorns qua sterkte. Een geit met hoorns ramt een andere geit (of een ander dier) met haar hoorns, een geit zonder met haar schedel. Deze is enorm sterk.
Dan nog de hoefjes. Als je geit met haar scherpe hoeven op een konijntje gaat staan kan die die flink verwonden.
Ik zou zelf een apart stuk omheinen voor de zekerheid.
In Nederland kennen we drie grote rassen: Vlaamse Reus, Lotharinger en Franse hangoor. En natuurlijk allerlei kruisingen. Ik zou zeggen kijk in de opvang naar een leuk groot setje, er zitten er genoeg. Wij zitten nu zelfs overvol met van die leuke grote lobessen. Betreft het graven tjah een dame kan in een heel kort tijdsbestek zo weggegraven zijn als ze een nestje wil maken (schijnzwangerschap). Altijd een beetje lastig wat hiermee te doen. De meeste mensen die ik ken gooien dan de holen binnen no time weer dicht.
Mbt de nacht opsluiten, kippen zitten 's nachts op stok, maar konijnen zijn juist 's nachts actief. Ik zou dan wel zorgen voor een stuk overdekte ren zodat ze 's nachts lekker actief kunnen zijn. Overdag liggen ze hier de hele dag te luieren.
@faniek, jou site had ik van de week al gespot. Al een paar leuke dieren gezien. Maar wil eerst de boel op orde hebben alvorens de eesrte dieren arriveren. De konijnen krijgen ook een ren uiteraard voor het ophokken. Wil het zodanig voor elkaar hebben dat mocht ik om wat voor reden de dieren niet buiten kan laten, ze toch nog de ruimte hebben. Ik denk dat de dames ook geholpen worden zodat ze niet door wilde konijnen evt bezwangerd worden of ze problemen met hun hormonen krijgen. Maar de mannen in ieder geval. 2 mannen en 2 vrouwen in koppels is toch ideaal of niet?
Me een klein beetje aan het inlezen van de types. Wat ik kan vinden is dat de franse hangoor niet zo oud wordt. Zo tegen de 5 jaar. Erg opvallend. Ook zouden de voedsters erg graag graven in tegenstelling tot de rammen. Zou dat anders zijn als ze gesteriliseerd of gecastreerd zijn?
zijn erg eigenlijk rassen die iets minder graag graven?
de groter lotharinger spreekt mij wel erg aan eigenlijk.
Als ze de kans hebben om te graven, zal elk konijn graven. Man of vrouw. Kan je niet een stuk voor ze maken waar je gaas onder de grond doet? Zodat ze niet kunnen ontsnappen?
Grotere rassen bereiken inderdaad niet zo'n hoge leeftijden als kleintjes.
S'nachts pakken? Nee tegen de avond krijgen ze dan wat eten in het hok en gaan ze niet dan pech gehad. Als ik stuk moet afzetten is mijn hele idee weg van een lekkere ruim twee e voor hen en doe ik het niet.
Aha, aangezien je zegt dat de konijnen in de avond ook naar binnen gaan en je spreekt over 'ophokken'. Snachts naar binnen, dat zullen ze waarschijnlijk niet doen, konijnen zitten maar heel weinig in hun hokje. Maar zodra ze weten hoe laat ze eten krijgen, zullen ze er dan wel elke avond zijn.
Je zou ook eventueel in het verblijf een kleinere ren met binnenverblijf kunnen maken dat je wel geheel af kan sluiten met een poortje. Kunnen ze daar snachts in.