Hond blaffen afleren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Hond blaffen afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 22:35

Ik heb een hele lieve slimme hond die perfect luistert naar alle commando's die ik haar heb aangeleerd..

Of nou, bijna perfect dan. Het enige wat ik er niet in krijg is het stoppen met blaffen.

Ze blaft niet veel. In huis is ze eigenlijk altijd stil. In de tuin ook. Ze blaft alleen als er iemand aan de deur is of als er veel geluid is voor het huis, maar dat gebeurd niet heel vaak... Maar het gebeurd wel en het is heel vervelend. Ik kan haar corrigeren wat ik wil, maar het helpt niet. Ik corrigeer haar door af te zeggen'eh', haar weg te sturen, af te leiden met andere commando's en soms van overmaat van ramp te schreeuwen of een duw (ik tik/sla niet) te geven gewoon omdat ze niet ophoud en ik gewoon niet fatsoenlijk de deur open kan doen. Maar niets heeft baat.

Buiten in het park mag ze eigenlijk blaffen naar hartenlust. Een hond moet ook lekker kunnen blaffen.. Maar als je om 11/12 uur nog in het park loopt 's nachts en ze gaat dan blaffen omdat ze met een andere hond wil spelen, met jouw of een ander mens ziet, dan wil ik dat gewoon niet. Het park ligt tussen twee straten in en ze is in de huizen duidelijk te horen dan..

Maar ik krijg het er niet uit.

Ik kan foei, boe of bah zeggen, ze negeert het of ze blijft 2 seconden stil en begint weer.

Ze weet dat het niet mag, want als ik haar aan wil lijnen als ze het doet, ontloopt ze me expres.

Als ik haar aan de lijn heb en ze blaft zo probeer ik dat op te lossen met een ruk aan de lijn, maar dit is eigenlijk geen oplossing, want ik doe liever niets fysieks. Daarnaast helpt het niet, want ze gaat gewoon door. Ik denk, al zou ik haar aan een boom opknopen, ze zou gewoon doorgaan met blaffen.

Voor de rest is het een schat van een hond die eigenlijk altijd luistert... Maar niet met blaffen..

En ik heb niet genoeg kennis in huis om te weten hoe ik het moet corrigeren. Normaal is mijn stem met een 'eh' voldoende om haar voor al het andere te corrigeren.. Maar met blaffen niet en dan ben ik mijn corrigeer methode's kwijt omdat ik nooit meer dan een eh hoef te doen eigenlijk.

Iemand de gouden tip?

xRaisin

Re: Hond blaffen afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:41

Ik zal eerlijk zeggen hier geen ervaring mee te hebben.

Wel meen ik jaaaaren geleden, toen onze hond nog pup was, op puppy training te hebben gehoord, dat het dan miss handig was om ze eerst op commando te leren blaffen en daar dan bij een heet commando ´stop met blaffen´ te leren. En daar zou je dan je hond mee kunnen laten stoppen met blaffen, ookal begint hij niet op commando.

Zoals ik al zei, ik heb er zelf geen ervaring mee, dus geen idee of het werkt. Heb het alleen toevallig ooit gehoord.

Maar wie weet.
succes in ieder geval verder!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 22:42

Ze kan blaffen op commando, maar dat heeft geen verschil gemaakt :').. Net zoals dat ze op commando kan opspringen, want ik wilde haar afleren dat ze op iedereen en alles sprong. Ook daar is het niet mee gelukt, ondanks dat ik het op commando heb gezet en haar ook heb geprobeerd de commando's aan te leren zoals stil en laag... Laag kent ze wel, maar ze zal altijd wel eerst springen en gaat daarna wel netjes laag als ik het vraag :').. Maar de bedoeling was om haar het springen uit zichzelf totaal af te leren. Stil heb ik haar nooit kunnen aanleren tot nu toe.

Verder kan ze zit, lig, poot, blijf, los, links, rechts, volg, halt, hier, achteruitlopen, rondje draaien, dood etc.. En ook nog eens een groot deel commando's in het Engels door al mijn Engelse vrienden die haar gewoon commando's in het Engels gaven die ze eigenlijk niet kende, maar na een paar weken wel. Slim genoeg dus.. En prima dingen aan te leren.

Maar iets afleren is de uitdaging blijkbaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:11

blaffen is leuk want ze krijgt enorm veel aandacht van het baasje en wat wil je nog meer! Blaffen is gewoon einde pret hier. BLaft de hond en hij reageerd niet als het klaar is? Oke dan de andere ruimte in, deur dicht en ga je goddelijke gang maar. Zodra de hond helemaal rustig is gaat de deur weer open (ik zeg dan niets en maak geen oog contact). Mijn hond had het heel vlot door. Rustig zijn betekend erbij blijven en blaffen en druk gedoe dan moet je weg ;)

Zo ook met gaan spelen. Blaffen? Einde pret we gaan weg dan maar even niet. Mijn ene hond blaft in zijn spel wel enorm als de hond waar hij mee speelt ook blaft maar dat laat ik toe. Mijn honden spelen altijd in buitengebied en dat is ook nog eens overdag dus vind dat wel kunnen.

Gewoon op blijven letten dat negatieve aandacht ook aandacht is. Beter kan je dus negeren als verder toch niets helpt en stil zijn belonen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:21

Ze kan blaffen op commando. Nu ook leren op commando stoppen met blaffen.

Net als je een paard uitgestrekte draf leert, leer je ze ook de overgang terug naar arbeidsdraf, haha dat ziet de jury graag.

Zo ook hier, maak er een overgangstraining van: naar stil en rust.
Doen we ook bij de reddingshonden. Blaffen bij het vinden van een slachtoffer en commando stil en rust als beleider bij het slachtoffer is aangekomen.

Succes met trainen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:56

Bij blaffen in huis idd wegsluiten zoals Dierenfan of schrijft. Of bij je roepen laten zitten of liggen en zeggen dat het goed is oid, vanuit rust, dan pas deur open doen. Als jij gaat 'stressen' en corrigeren werkt dat averechts, 'hee leuk, vrouwtje blaft mee, zie er is wat, vrouwtje is ook opgewonden'..
Afleren van iets is heel moeilijk, makkelijker is om vervangend gedrag te leren.
Tegen opspringen leer ik honden te gaan zitten als ze bij me komen, dan krijgen ze een beloning, bij opspringen negeer ik ze. Het vervangende gedrag levert dan wat op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:53

Ik doe niet aan wegsluiten of negeren. Ik bedank ze voor het blaffen en leer het commando stil aan met een hand voer. :+ Mijn jongste wil nog wel eens extreem blaffen, dan loop ik naar hem toe (of roep hem) zeg: 'Dank je, stil' en geef hem dan een beloning. Dat kan ook een bal of ander speeltje zijn. Het is waaksheid en dat wil ik niet afstraffen, dat is gewoon instinct voor mijn honden. En daar werkt wegsluiten niet bij. Ik leer hem dus gewoon dat aanslaan mag, maar hij ook weer moet stoppen. Ondertussen blaft hij dus een paar keer en gaat daarna gewoon weer verder waarmee hij bezig was, want ik handel het af.

Buiten wordt er niet geblaft, dat wil hij wel eens, maar dan krijgt hij het commando stil en wordt daarvoor beloond.

Ik houd niet van negeren, dat vind ik niet duidelijk genoeg en dat laten mijn honden ook zien bij mensen die het wel doen. Ik vertel ze wat ze wel mogen/moeten en voor dat gedrag beloon ik.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:30

Mijn hond blaft ook uit waaksheid en ik krijg hem ook niet stil. Hij is dan zo gefoccusd op alles behalve mij en als ik hem al afgeleid krijg sprint hij na 2 sec weer terug naar het raam om nog het laatste woord te hebben.

Mywishmax hoe zorg jij ervoor dat ie niet na zn snackie alsnog terug gaat en nog een blaf geeft?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:36

In het begin gaf ik hem of meerdere snoepjes, of ging na de 1e even met hem spelen. Gewoon de aandacht er vandaan halen. Het ligt er ook aan wat voor een hond werkt. Onze andere hond houd ik bijvoorbeeld weer even vast, maar zij blaft uit angst/onzekerheid en geen waaksheid.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:47

ik heb de mijne als pup geleerd om 'aan te slaan' als er iemand aan de deur kwam/aanklopte/aanbelde.
immers het aanslaan is positief, of wil je liever een hond hebben die helpt je huis leeg te halen ;).

Tegelijkertijd heb ik haar ook het commando 'klaar' geleerd. 'klaar' betekent hier afbreken van de huidige bezigheid. Dat kan dus blaffen zijn, maar ook het spelen met de bal (als ik zeg 'klaar' dan wandelt ze tevreden weg met haar bal en gaat zichzelf ergens vermaken).

wat betreft het ongelimiteerd aanslaan. Ik denk dat je terug moet naar de basis en 'het aanslaan moet dirigeren'.

Bij mij gebeurd dat door als ze niet oplet even een klopje op de muur te geven (ja ze is wat naief lol, maar ik heb dus geen hulp nodig om aan de deur te rammelen). Daarbij spreek ik heel laag en zacht, maar wel opgewonden 'wie is daar?' of 'wat is dat' tegen de hond. als ze echt niets door had slaat ze aan (anders kijkt ze mij alleen met een schuine kop aan 'ik weet wel dat jij het was').. Hierop zeg ik 'goed zo, braaf' op neutrale toon zonder opwinding en na 3 blaffen en voorwaardse beweging naar de deur rond ik het af door te zeggen.. 'Goed zo (lang gerekt in aflopende toon (dus afnemend enthousiasme), klaaaarrrrrr (langgerekt op 'luie' toon)'..

Doordat mijn 'piek' ligt zodra ik de roffel net gegeven heb en mijn interresse daarna niet meer op de deur gericht is, is zij daarna 'vatbaar' voor het afnemen van de energie en het afronden..

ik vraag haar alleen maar om de situatie te bekijken en duidelijk te zijn dat ze iets gehoord heeft. Meer hoeft en mag ze niet doen van mij (dus ook niet de deur blokeren, alleen maar aangeven uit welke richting zij iets vernomen heeft).

Bij aanbellen wil ze nog wel eens door willen slaan, maar ik besteed er verder geen aandacht aan, omdat ik immers ook in 'actie' kom. Maar daarbij zeg ik wel, dat ik haar gedrag ken en haar dus 'blaffend' toesta mee te lopen. Als ik de deur namelijk opendoe stapt ze gelijk achteruit en is ze stil (ja echt een heldin, not..). ik zou dat af kunnen leren door haar eerst stil te laten zijn met 'klaar' en naar haar mand te sturen.. maar wij hebben hier supersnelle bezorgers zeg maar, die zijn dan al weer verdwenen lol.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:26

MyWishMax schreef:
In het begin gaf ik hem of meerdere snoepjes, of ging na de 1e even met hem spelen. Gewoon de aandacht er vandaan halen. Het ligt er ook aan wat voor een hond werkt. Onze andere hond houd ik bijvoorbeeld weer even vast, maar zij blaft uit angst/onzekerheid en geen waaksheid.

doet mijn ene hond ook (de andere is sowieso na een 'klaar' stil en als de ander niet thuis is dan blaft hij nooit) uit angst blaffen. Tegenwoordig lukt het idd vaak om hem bij mij te roepen en wat te doen geven. Dus een commando o.i.d. uit te laten voeren en dan rustig belonen totdat de blaf situatie weg is. Als hij alleen thuis is loopt hij gewoon niet in de kamer zodat hij geen mensen langs ziet komen en dan blaft hij sowieso niet. Soms echter reageerd hij niet op commando's of beloning en dan sluit ik hem toch weg. Hij is dan snel stil en rustig omdat hij zo zijn rust heeft want de hele situatie is weg en waar hij gezet wordt is een hele bekende ruimte voor hem. Heb ook niet het vermoeden dat hij het 'straf' vind want met regelmaat loopt hij in moeilijke situaties zelf al die ruimte in om daar te gaan liggen ;)