Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
.. Net zoals dat ze op commando kan opspringen, want ik wilde haar afleren dat ze op iedereen en alles sprong. Ook daar is het niet mee gelukt, ondanks dat ik het op commando heb gezet en haar ook heb geprobeerd de commando's aan te leren zoals stil en laag... Laag kent ze wel, maar ze zal altijd wel eerst springen en gaat daarna wel netjes laag als ik het vraag
.. Maar de bedoeling was om haar het springen uit zichzelf totaal af te leren. Stil heb ik haar nooit kunnen aanleren tot nu toe.
Mijn jongste wil nog wel eens extreem blaffen, dan loop ik naar hem toe (of roep hem) zeg: 'Dank je, stil' en geef hem dan een beloning. Dat kan ook een bal of ander speeltje zijn. Het is waaksheid en dat wil ik niet afstraffen, dat is gewoon instinct voor mijn honden. En daar werkt wegsluiten niet bij. Ik leer hem dus gewoon dat aanslaan mag, maar hij ook weer moet stoppen. Ondertussen blaft hij dus een paar keer en gaat daarna gewoon weer verder waarmee hij bezig was, want ik handel het af.
.MyWishMax schreef:In het begin gaf ik hem of meerdere snoepjes, of ging na de 1e even met hem spelen. Gewoon de aandacht er vandaan halen. Het ligt er ook aan wat voor een hond werkt. Onze andere hond houd ik bijvoorbeeld weer even vast, maar zij blaft uit angst/onzekerheid en geen waaksheid.