Kattenren zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Kattenren zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:45

Als ik het de laatste tijd heb over een kattenren, wordt dit al snel zielig bevonden.

Maar is dit nu echt zielig?

En wanneer is een kattenren nu echt zielig?

"Katten horen in de wilde natuur. Niet in een ren." Maar als dan het woordje "raskat van 350 euro per stuk" Voorbij komt is het "Ja, nee, dat is wel logisch. Je zou maar hebben dat hij wordt aangereden, ben je 350 euro lichter." Of... "Waarom zou je in hemelsnaam zo'n dure kat willen? Er staan zat gratis op marktplaats?"

En wanneer is een ren, nu een haalbare situatie?
Vanaf welke afmetingen, wordt het niet meer als zielig gezien?

Je ziet ook balkon katten?
Je ziet ook katten, waarvan de achtertuin, onder stroom staat. Daarmee bedoel ik, dat de omheining onder stroom staat...?

Kan iemand mij een duidelijk antwoord geven? Of een richtlijn?

En dan te beelden, 2 Noorse boskatten, stamboomkatten.
Hoe zou jij die houden?

Alvast bedankt!! :D

blue_sky

Re: Kattenren zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:49

Wij hebben jarenlang 2 Noorse boskatten en een Bengaal gehouden in een huis in het centrum van Rotterdam. Die gingen daar ook echt niet naar buiten hoor! Niet omdat het raskatten waren maar omdat ik om die beesten gaf en absoluut niet wilde dat ze onder een auto zouden komen. Die hadden wel een groot huis met 3 verdiepingen tot hun beschikking en een hoog afgemaakt balkon van ongeveer 2,5 x 8 meter. Nadat we verhuisd zijn naar een klein dorp zijn de Noorse boskatten wel eens naar buiten gegaan. Maar ik bleef het doodeng vinden. Gelukkig zijn ze alledrie bijna 20 jaar geworden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:51

Wauw, kijk bleu_sky, dankjewel voor je ingeving!

Dit verhelderd nu al iets meer de zaak voor mij.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:51

Er zijn katten die zijn doodgelukkig binnen en zouden nooit naar buiten willen. Er zijn ook katten die, al zijn ze vanaf kitten binnen gehouden, alleen maar buiten willen. Dat weet je van tevoren niet wat je treft.

Waarom zou je kiezen voor een ren ipv het afzetten van de achtertuin? Dat lijkt mij leuker voor een kat. Als ik zie hoeveel plezier mijn kat heeft met het jagen op vlinders, het besluipen van vogels (verder als het besluipstadium komt ze niet gelukkig) dan zou ik haar nooit in een ren willen houden.

Ik heb twee stamboomkatten, een Russisch Blauw en een Brits Korthaar. De RB is niet binnen te houden. Heeft zelfs een tijdje op stal gewoond. Zij blijft niet in de tuin, en is snel en schuw genoeg om met een gerust hart rond te laten lopen.

De BK wilt wel uit de tuin (is in 10 jaar tijd 2x ontsnapt en dat vond ze geweldig heb ik zo het idee) maar is wat dommig en niet zo snel. Ze kan niet tegen schuttingen op springen ed. Zij blijft dus in de achtertuin.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:52

Ik zelf had hiervoor een noorseborskat kater, blauw. Ik heb hem gewoonweg een bandje om gedaan en naar buiten gelaten. Echter vergeten mensen wat er dan gebeurd.... soms worden katten vergiftigd of aangereden,klopt. Maar wat ook gebeurde bij ons, en dat was erg irritant, elke dag werden we gebeld: "hallo mevrouw, ik heb uw kat Gigi hier binnen gehaald, want ik denk die hoort niet buiten zo mooie dure kat, maar nu wil ik hem naar buiten doen of aaien en hij haalt uit". Ja sorry maar blijf dan met je tengels er van af. Raskatten hebben we mede hier door niet meer,maar gewoon htk. Hun willen alleen zelf niet naar buiten, alleen Mioux soms en die wil niet buiten de tuin dus makkelijk ook. Ik vind een ren op zich niet zielig, zolang ze maar op verschillende hoogtes kunnen zitten van de grond af. En katten zijn niet wilde katten, dus die horen niet in de natuur ;). Ze zijn zo door gefokt zeg maar dat ze niet t wild overleven.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:54

Waarom zielig...het is veilig ,ze kunnen toch buiten en met genoeg plekjes om te spelen etc...hebben ze toch een grotere belevings wereld.

Na thuis twee katten gehad te hebben die dood gereden zijn, een ren gemaakt en ze hadden het net zo goed naar hun zin, ging om een Maine Coon, Birmaan en hkt.....

Vanuit huis een soort katten luik in de muur gemaakt met een tunnel naar de ren, zodat ze zelf konden doen wat ze wilden.
Laatst bijgewerkt door kally op 28-08-14 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:56

Amaris schreef:
Er zijn katten die zijn doodgelukkig binnen en zouden nooit naar buiten willen. Er zijn ook katten die, al zijn ze vanaf kitten binnen gehouden, alleen maar buiten willen. Dat weet je van tevoren niet wat je treft.

Waarom zou je kiezen voor een ren ipv het afzetten van de achtertuin? Dat lijkt mij leuker voor een kat. Als ik zie hoeveel plezier mijn kat heeft met het jagen op vlinders, het besluipen van vogels (verder als het besluipstadium komt ze niet gelukkig) dan zou ik haar nooit in een ren willen houden.

Ik heb twee stamboomkatten, een Russisch Blauw en een Brits Korthaar. De RB is niet binnen te houden. Heeft zelfs een tijdje op stal gewoond. Zij blijft niet in de tuin, en is snel en schuw genoeg om met een gerust hart rond te laten lopen.

De BK wilt wel uit de tuin (is in 10 jaar tijd 2x ontsnapt en dat vond ze geweldig heb ik zo het idee) maar is wat dommig en niet zo snel. Ze kan niet tegen schuttingen op springen ed. Zij blijft dus in de achtertuin.

Waar ik erg bang voor ben, is dat mijn geliefde kat(ten) zowiezo 2), vanuit de schutting, die 3 stroomdraden zou gaan krijgen (Geen klein achtertuintje, maar 1 van 15 x 50 totaal in meters) naar de buren zou gaan, en daar in de bek van een van de bull teriers komen...

Of over de weg gaan, voor of achter, waardoor hij of zij op die wijze zijn einde zal gaan vinden.

Een kat binnen houden ben ik zelf niet van...

Om een schets te maken bezitten wij over een garage van 3 x 6 met een schuur van 3 x 2, beiden verwamd. Een stookhok van 3 x 3, wat ook geisoleerd is, en zeker verwarmd kan gaan worden.

Dit is ook een 5 jaren plan hoor... Dus ik maak geen overhaaste keuzes, en probeer alles zo goed mogelijk te overzien. Misschien hebben we over 5 jaar, wel hele andere meubels!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:59

Aha... ja dat is een kwestie van goed genoeg afzetten. Dat zou gewoon moeten lukken toch? Het maken van een ren is ook niet 1 2 3 gedaan dus als je dat geld en die energie steekt in goed afzetten...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:00

We hebben hier 3 katten waarvan er 1 buiten loopt. Die hou je ook niet binnen. Dat vindt ze verschrikkelijk. Nummer 2 is geestelijk niet helemaal goed (als kitten een ongelukje gehad voor ze bij ons kwam wonen). Die laat ik niet alleen naar buiten. Die raakt de weg kwijt, in de stress als er wat gebeurt, noem maar op. Die mag naar buiten onder begeleiding. Voor haar wil ik graag een grote kattenren hebben. Nummer 3 is erg bang voor andere katten en heeft de bovenverdieping voor haar alleen. Zij komt van de manege en vindt binnen wonen nu prima. Zij kan niet naar buiten want dan moet ze door de huiskamer en daar lopen de andere 2 en de hond.
Ik wil graag een grote ren zodat de katten gewoon naar buiten kunnen zonder te verdwalen, overreden te worden of noem maar op.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:03

Mijn kat wil niet naar buiten. Ja, als ik buiten zit komt ze erbij zitten, maar als ik ook maar aanstalten maak om op te staan, vliegt ze naar binnen. Al het kouder is buiten komt ze zelfs nauwelijks van de bank af en ligt ze opgerold in wat ze maar kan vinden. Koukleumpje :').

M'n andere kat werd helemaal gek binnen, die sliep ook nauwelijks thuis.

Ik vind dat katten wel buiten horen, maar dan moet de woning het wel toelaten. Ergens midden in de stad zou ik mijn katten ook niet graag naar buiten laten, als gevaar voor eigen leven zeg maar.
Afzetting van tuinen heb ik bij verschillende mensen gezien, maar bij die mensen waren de katten slimmer en gingen dus gewoon de tuin uit. Was overigens met gaas en geen stroomdraden. Ik zou persoonlijk ook geen stroomdraden in m'n tuin willen,. maargoed, ik heb het niet nodig met die huismuts :=.

Katten staan trouwens hun mannetje wel tegen honden hoor. Pas was ik ff bezig met de buum en de poortdeuren stonden open en hun hond kwam even in de tuin snuffelen. Poeslief rook het, want die kwam uit haar slaap aangesjeesd met een dikke staart en met wat gemauw jaagde ze zo die arme hond hun eigen tuin in :'). Terwijl ze naar haar "eigen honden" (van mn ouders) echt superleif en kroelerig is.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 28-08-14 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:04

Sinds ik bij de dierenambulance werk en daar heel veel platte katten van de weg haal, ik vervolgens hele verdrietige baasjes met kinderen moet bellen dat hun kat dood is, in dusdanige staat dat ID niet meer mogenlijk is of er doodleuk geen eigenaar zich meer meld ben ik nog meer een voorstander van je katten in huis met ren/afgeschermde tuin.
Tuurlijk zijn er gevallen die echt niet op te sluiten zijn dan kan het niet anders.

Er is heel veel mogenlijk. Meestal is het een kwestie van budget. Maar hoe groter hoe beter natuurlijk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:05

Je moet niet kijken naar afmetingen o.i.d. Je moet kijken naar het karakter van de betreffende kat en diens behoeftes. Als je aan die behoeftes kan voldoen, is de kat gelukkig en dus niet zielig. Dit kan zijn op een 1 kamerflat of op een boerderij met alle ruimte.
Meest eenvoudige en optimale situatie voor een kat is in het algemeen toch wel gewoon vrij naar buiten toe. Dan kan ie zn eigen behoeftes gewoon heerlijk uitleven zonder dat je als eigenaar hier iets voor hoeft te doen. Maar uiteraard zijn er allerlei situaties te bedenken waarin dit niet wenselijk is en dan moet je de kat gewoon beperken tot eigen tuin (dmv stroom, ren etc) of zelfs binnen houden. Maar ook dat laatste hoeft helemaal niet zielig te zijn, het vraagt alleen meer aandacht van de eigenaar. De kat heeft namelijk gewoon een interne behoefte tot bewegen, spelen en jagen. Dit kan je grotendeels prima opvangen door meer met de kat te spelen en te zorgen dat ie binnen (of in de tuin) genoeg uitdaging kan vinden.

Ik heb hier vier katten, allevier totaal verschillend. De ene is mensgericht en is de hele dag bij mij te vinden en zou binnen zitten dus ook helemaal prima vinden. Deze moet ik dus wel zelf een beetje bezig houden, anders wordt ze vervelend. Ik heb een halfwilde, die leeft juist permanent buiten en wil niet eens naar binnen. Dan heb ik er nog twee die daar tussen zitten, de zogenaamde mooiweerkatten. Ze zijn met dit weer lekker buiten maar zodra het koud of nat wordt, komen ze binnen.
De basisbehoeftes zijn allemaal gelijk, maar de mate waarin verschilt echt per kat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:08

Amaris schreef:
Aha... ja dat is een kwestie van goed genoeg afzetten. Dat zou gewoon moeten lukken toch? Het maken van een ren is ook niet 1 2 3 gedaan dus als je dat geld en die energie steekt in goed afzetten...

Dan ben ik erg benieuwd naar welke opties, en hoe.

Qua geld lig ik niet echt wakker. Als je een dier wil, moet je er goed voor zorgen.

Maar als het nu wel een ren zou worden, puur door het gevoelsmatig.
Welke afmetingen zouden nu voldoen aan een ren voor 2 katten?
En dan denkend met een geïsoleerd, verwarmd, binnenverblijf.

(Ik denk ook aan grote klim en speelmogelijkheden, zoals in de natuur.
Daar wil ik best wel een halve boom voor op de kop tikken. En ik ben zoiezo van plan, om een eigen grote krabpaal te maken. Ook gevoelsquestie)

Edit:

Wat super fijn, dat iedereen mee denkt, en zijn ervaring laat spreken! Echt super bedankt!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:12

Tja, wat is zielig? Toen ik mijn 2 kittens (htk-kat en van de straat, dus gratis) kreeg, woonde ik in en huis met tuin, waarbij het echt niet te doen was om die af te zetten. Dus kregen ze een kleine kennel aan huis vast van een paar vierkant meter. Ze konden daardoor wel buiten zijn en lekker in het echte zonnetje liggen. Ze wisten niet beter en voor hen voldeed het (geen loerende katten bij de achterdeur oid).
Waarom? Omdat ik van mening ben dat andere mensen geen last hoeven te hebben van mijn katten en ik ze ook niet graag platgereden zag worden.
Huis 2 had een kleinere achtertuin die ik af had gezet met schrikdraad. 1x auw en nooit meer geprobeerd. Resultaat: meer ruimte voor ze, maar nog steeds geen overlast en veilig.
Huis 3: Nu lopen ze wel gewoon los. Ik woon buiten en niemand die hier last van ze kan hebben. De kans dat ze hier platgereden worden is echt zeer klein, dus dat risico neem ik nu. Ik zeg wel eens "als ze hier onder een auto weten te komen, dan zijn ze er letterlijk voor gaan zitten".
Wel zie ik duidelijk dat het katten zijn die gewend zijn om binnen te zijn. Dat zijn ze namelijk nog steeds veel en heel ver weg dwalen ze ook niet af. Ze zijn altijd in de buurt.

Ik ben er dus een voorstander van om katten 'bij je te houden'. Stukje veiligheid voor het dier, maar zeker ook omdat er veel frustraties bij buren kan ontstaan door andermans katten die in hun tuin poepen ed. en ik geef ze daar eigenlijk wel gelijk in. Een buitenkat naar binnen halen vind ik weer een ander verhaal, dan neem je ze wel iets 'af'.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:15

Hier ook een kattenren (stukje tuin afgemaakt), mijn katten, mijn verantwoordelijkheid. Ik zou niet kunnen leven met het idee dat er één van de katten verdwijnt en ik niet weet wat haar/hem overkomen is.
Op internet zijn er veel voorbeelden te vinden hoe je je tuin katproof kan maken, misschien eens opzoeken.
Als je wil kan ik wel eens kijken of ik foto's kan vinden hoe ik het heb gemaakt, laat maar weten.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:17

Onze katertjes zijn nu ongeveer 2 maanden oud, en met de hand opgevoed van dag 3. Ze hebben hier altijd in een hele grote doos gespeeld en als het weer het toeliet los buiten. Maar dan moest je er echt bij blijven. Nu slapen ze sinds 2 wekenbinbinnen en bij slecht weer zitten ze ook binnen.

Ze mogen buiten bij goed weer, en dan durf ik ook niet van huis gaan. Daarom hebben wij een rennetje waar ze inmogen bij goed weer en als wij weg zijn. Zo zitten ze toch buiten. De ren is niet zo groot maar ze zitten er ook enkel in als wij er niet zijn om ze in het oog te houden.

Als ze los buiten zitten en de deur open gaat spurten ze naar binnen.. maar het zijn ook wel echt super kroelers en tamme katjes, omdat ze hier zitten vanaf 3dagen.. ze gaan zo vaak mogelijk buiten en vinden dit wel fijn maar als ze mogen kiezen spelen ze liefst binnen!

Hangt dus van kat tot kat af, een kat die snel ontsnapt maar graag buiten zit zou ik gewoon een hele grote ren geven, daar is de kat nog het beste mee af hoor! Vind dat totaal niet zielig!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:18

Weet natuurlijk niet of die mogelijkheid er is bij jullie, maar kennissen van ons hebben een grote ren direct aan het huis en door de muur een luik, zodat ze gewoon in huis kunnen en als ze buiten willen zijn, in de ren komen. Inderdaad een grote boom met diverse planken waarop ze kunnen zitten, kartonnen dozen waar ze het geweldig vinden om in te zitten en een paar heerlijke manden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:21

Mijn twee Heilige Birmaan katers hebben een ren in de achtertuin :) bij is 3 meter lang, 2 meter breed en 2 meter hoog. Daarin een aantal plateaus, een boomstam en tunnels en een zandbak. Teiltje met water en een een berg speelgoed.

Ze zijn ontzettend graag binnen in de huiskamer (hun domein) en talen niet naar buiten. Maar vinden het heerlijk om buiten in het zonnetje te liggen en een frisse neus te halen.
Ze zitten alleen in de ren als wij thuis zijn. Zodra wij weg gaan, halen we ze naar binnen.

Ik heb hiervoor gekozen omdat het inderdaad raskatten zijn, ze iedereen veel te lief vinden en dus met iedereen mee naar huis zouden gaan, ze beetje flierefluiterig zijn en dus niet zo goed op het verkeer zullen letten en omdat ik het zo heb afgesproken met de fokster :)
Daarnaast vind ik het fijn dat ze dus niet doodgereden kunnen worden, niet gejat kunnen worden, niet zo snel ziek zullen worden en daarnaast ook niet in de tuin van de buren poepen :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:24

hier lopen de 6 verschillende katten gewoon los.
Kunnen gaan en staan waar ze willen.
2 liggen hele dagen binnen de rest is de hort op en zie je rond 5 uur weer voor het eten.

Ze hebben hier echt de vrijheid en die zou ik ze niet willen ontnemen

Ook onze oude mainecoon en perzen hebben altijd los gelopen.
En ja helaas zijn er 2 perzen gesneuveld door een auto maar het leed was niet erger dan een htk kat.
Dat vind ik zo'n onzin. alsof een merk meer waard is dan een bastaard.
Laatst bijgewerkt door Daks op 28-08-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:25

Als ik het over een ren zou hebben, dan zou die tussen het huis en de stookhok komen.
Ook de stookhok stellen wij beschikbaar voor de katten.
Deze is 3 x 3 en 2.5 meter hoog.
Tussenruimte is 6 x 8 meter, waar het huis aan sluit.

ik wil een luik in de achterdeur, in het bijkeukentje. Dan hebben ze 2 verwarmde plekken, droge plekken.

Maar ook de ren van 6 x 8, mocht deze er wel komen.
Wil ik die zo hebben, dat ik van die platen boven op heb, waar de zon door komt (aaaarhg naam kwijt).
Zitten ze droog, en kan ik als ik thuis ben, mijn was buiten kwijt zonder dat het nat wordt.

Als ik thuis ben, wil ik dat de achtertuin zo is, dat de katten vrij in de achtertuin kunnen rondlopen.

Als ik weg ben, durf ik dit gewoon echt niet.
Ik ben echt veel te bang.
En met raskatten, ben je ze misschien wel zo kwijt?
Wie weet wat er bij ons over de schutting kan klimmen?

Ja, worst case scenarios i know...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:27

houd je er wel rekening mee dat katten klimmers zijn en dus de hoogte in willen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:30

Daks schreef:
houd je er wel rekening mee dat katten klimmers zijn en dus de hoogte in willen

Zeker weten!
Het huis is ook zo'n 2.60 meter hoog, en de schutting 2. (Achterste gedeelte van het huis hoor.. plat dak. )
Dus de afdak zal dus dalend zijn.

Maar zoals ik vermelde, wil ik graag een halve boom (wat voor boom, mogen jullie me ook aanwijzen, want wat zou geschikt zijn?) met veilige klimtakken.
Een grote hoge krabpaal, met meerdere verdieningen.

Ook zou ik graag, door de tips van hier, loopplanken willen gebruiken.

Noorse boskatten mogen graag alles van bovenaf zien, en zijn relaxte klimmers.

Ook het stookhok, wil ik meerdere verdiepingen in hebben, voor de katten, zodat ze staan en gaan waar ze willen.
(Even ter bijgevoegde informatie, het stookhok heeft 2 ramen, die open kunnen, als het te warm wordt.
Vroeger is deze voor kippen gebruikt bij vorige huiseigenaar)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:30

Bij mij zitten alle katten binnen ,ik heb ook aan huis een ren gemaakt hij is 12x3 meter.Wij hebben betongaas met kleine ruiten 5x5 gebruikt en gaas en een deel golfplaten als dak,daar staat een krabpaal en af en toe kartonnen dozen in.Mijn katten zijn nooit ziek de oudste twee zijn nu 15,dus ik denk niet dat het echt zielig is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:32

beatje schreef:
Bij mij zitten alle katten binnen ,ik heb ook aan huis een ren gemaakt hij is 12x3 meter.Wij hebben betongaas met kleine ruiten 5x5 gebruikt en gaas en een deel golfplaten als dak,daar staat een krabpaal en af en toe kartonnen dozen in.Mijn katten zijn nooit ziek de oudste twee zijn nu 15,dus ik denk niet dat het echt zielig is.

Golfplaten!! Dankje, dat woord zocht ik!!

Ook ruimte genoeg dus.

Ook bedankt voor de afmetingen van het gaaspaneel, mocht dit nodig zijn!

PS: Het is een 5 jaren plan.... Dus genoeg om te knutselen en in elkaar te zetten lijkt mij.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:33

Zielig vind ik een te groot woord.
Maar voor een dier als een kat zeker niet ideaal en voor mij persoonlijk niet goed genoeg en niet fair naar het dier toe.
Eigenlijk net zoals bij het houden van paarden heb je goede ruimte nodig.
Maar gek genoeg mag een paard liefst niet in een stal of kleine paddock worden gehouden, maar een kat wel alleen in huis en evt. in een ren in een achtertuintje. Dat begrijp ik niet. Voor mij is een kat juist een huisdier bij uitstek dat nog dicht bij de natuur staat en een zekere mate van vrijheid zeer prettig vind.

Dus voor mij geldt: alleen een kat houden als die op een goede manier naar buiten kan om te struinen en kattedingen te doen.