Border Collie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Border Collie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:36

Ik hoop dat het hier goed staat zo niet, sorry!

Aan gezien ik helemaal verlieft ben op het ras & ik deze liefde over het ras graag wil delen met andere...
Ik ben wel erg benieuwd wie er dus ook een border collie heeft & wat je er mee doet =) Brand los

Kirrr

Re: Border Collie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:39

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:44

ApolloPaard schreef:
Ik hoop dat het hier goed staat zo niet, sorry!

Aan gezien ik helemaal verlieft ben op het ras & ik deze liefde over het ras graag wil delen met andere...
Ik ben wel erg benieuwd wie er dus ook een border collie heeft & wat je er mee doet =) Brand los

Ik heb er twee, hun belangrijkste taak is het helpen de schapen van de berg weer naar huis te krijgen.

Morgen begint het serieus, dan ga ik met twee paarden en mijn bc teef Gláma op de eerste tour van de göngur van dit jaar. Twee dagen lang, en een overnachting op het hoogland.

Gláma is 4 jaar en op redelijk goed trainingsnivo. Max is ruim één, en is nog een beginneling.

Voor mij is het ras bordercollie onlosmakelijk met drijfwerk verbonden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:12

Ik ben een enorme bordercollie-fanaat! :))
Daarom heb ik er nu:

geen. :=

Een bordercollie is niet zomaar een hond. Het is een werkbeest. Mijn borders (met name de laatste) hadden zo'n berg energie, intelligentie en will-to-please dat je er gewoon echt een pittige taak aan had om ze te geven wat ze nodig hadden. Een taak. Als schapendrijvers hebben ze natuurlijk een taak waar ze voor geboren zijn. Maar niet iedere bordereigenaar heeft daar de mogelijkheid toe. Zomaar 1 rondje behendigheid in de week daar red je het niet mee. (dat is overigens ook de reden waarom ik er nu geen heb, heb er gewoon niet de tijd voor)

Helaas heb ik het (omdat 'men' mijn hond zo gruwelijk leuk vond) in mijn omgeving al 4 keer verkeerd zien gaan met een bordercollie. En dat is eigenlijk al vaker dan dat ik het goed heb zien gaan bij onervaren bc-eigenaren. Ik ken ook een heel netwerk met zeer gedreven behendigheidsmensen hoor, ik ken ook ontzettend veel borders die het fantastisch hebben, maar ik wil je ook echt op de keerzijde wijzen. De keren dat het verkeerd ging was omdat mensen dachten dat zij met een pittige wandeling en 'goed moe maken' wel genoeg invulling gaven aan het dagelijks leven van hun border.

Al snel werden dat honden die trekjes begonnen te krijgen en dat ging van kwaad naar erger. De een die begon op auto's te drijven tot hij overreden werd, de andere op kinderen inclusief het nodige kuithappen. De andere zat tot zijn dood zn eigen schaduw achterna en de laatste werd gewoon levensgevaarlijk. Weet waar je aan begint. Het zijn echt geweldige honden en ik zou geen andere meer willen. Maar echt. Denk er heel goed over na.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:23

Haha zo herkenbaar! Onze staleigenaar had jaren Border Collies. Zo leuk! Uiteindelijk hebben wij er een weekend een 'te leen' gekregen van een vriendin. Een volledig opgeleide schapendrijver in ruste. Ik werd er stapelgek van haha. Dus hier helaas ook geen BC..

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:35

Ik heb stage gelopen op een Border Collie fokkerij, en borders zijn écht de meest fantastische honden die er zijn. :+: Ze zijn ontzettend gehoorzaam, doen alles voor je in een oogwenk, zijn onuitputtelijk (in werk en liefde geven) en zijn altijd bezig met alles.
En dat is ook precies wat het probleem is van de borders, als je ze niks te doen geeft draaien ze door. Ik heb een hond gezien op stage die nog geen ervaring had met drijven en ook bijna nooit mee naar buiten ging. Van het begin tot het einde van het schooljaar heb ik deze hond zien veranderen van een ontzettend lief, actief, kroelig en werklustig diertje naar een zenuwachtig, springerig, gestresst beest die meteen op je begon te springen en takjes voor leggen etc. om maar bezig te zijn. Dit was echt ontzettend sneu om te zien, aangezien een aantal andere honden echt dagelijks mee mochten en die dus "normaal" bleven.

Ik heb eentje een keer mee naar huis gehad, de rust zelve, kon met mijn Jackie opschieten en lag heerlijk te snurken naast mijn bed de hele nacht! Zij was dan ook extreem lief en gemakkelijk in de omgang.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:52

ik vind ze leuk... van een ander ;)
mits je echt elke dag schapenwerk hebt voor ze vind ik ze leuk, bij kugger zullen ze als "een god in frankrijk" leven

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:02

Ik heb er 1.
En hij is er als waakhond niet als drijf hond.
Je ziet van kleins af aan het drijven er al in zitten. En dat probeer hij dan ook vaak zat. Hij is super gehoorzaam en ontzettend fanatiek. Word 7 en merk dat zijn maatje (jack) nu fanatieker is en dat mijn collie af en toe aangeeft niet nog langer achter de bal aan kan rennen. Gaat dan expres in de wei liggen met de bal en komt hem niet terug brengen. Komt even op adem en brengt dan weer aan de voet. Hij is schuw naar mannen toe, is niet een allemansvriend maar als jij je eenmaal kent gaat hij door het vuur. Ik ben verhuisd naar een huis met tuin, en ookal is de collie van mij ik heb gekozen hem op de boerderij achter te laten, want daar is zijn plek.
Ik zou een collie ook niet als stads hond aanraden. En alleen aanraden als je er echt actief dagelijks mee gaat trainen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:06

Mijn (niet zo heel verstandige) tante heeft er 2... in een rijtjeswoning in de stad... ik vond het vanaf begin af aan al niet echt een heel slim plan en als ik hier zo lees blijf ik het een niet goed plan vinden.

Buiten dat vind ik het wel echt fantastische honden! Maar je moet toch wel aardig de ruimte en de tijd hebben om er één te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:23

ik woon ook in een rijtjes huis& mijn border is gedekt dus ik verwacht pups....

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:56

miccamaaike schreef:
Mijn (niet zo heel verstandige) tante heeft er 2... in een rijtjeswoning in de stad... ik vond het vanaf begin af aan al niet echt een heel slim plan en als ik hier zo lees blijf ik het een niet goed plan vinden.

Buiten dat vind ik het wel echt fantastische honden! Maar je moet toch wel aardig de ruimte en de tijd hebben om er één te houden.

Waarom zou dat niet kunnen? Als je dan met de auto elke dag naar het bos rijdt of gaat trainen, maakt het verder niet zo veel uit of je in een rijtjeshuis in de stad woont. Ik woon ook in de stad met mijn herdershond, maar ik kan d'r nog steeds prima uitlaten en ze breekt de boel niet af.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:03

Mijn ouders hebben een border collie geërfd en het is werkelijk waar de mafste hond die ik ooit heb meegemaakt. Waanzinnig intelligent, maar vooral hyperactief. Hij heeft zichzelf verklaard tot paardenherder en is hier dagelijks druk mee bezig. Denk dat het moeilijk zou worden hem onder controle te houden als mijn ouders niet zoveel ruimte zouden hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:05

luf_horses schreef:
Hij heeft zichzelf verklaard tot paardenherder en is hier dagelijks druk mee bezig.

Vriendelijke tip, leer hem dat zsm af als je hond je lief is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:11

Wrrm achepteerd niemand elkaar?

Als ik een border collie heb in een rijtjes huis, laat me...
Als zei dr hond achter paarden aan laat lopen, laat dr...

Iedereen maakt eigen keuzes, niet dat die van een ander juist fout of goed zijn..
Maar vlieg een ander niet aan!

Ik maakte dit topic met het idee van leuk mensen met borders! Zelfde passie!
Ik wil niemand aan vallen of beledigen maar ik wil me topic zo vriendelijk mogelijk houden!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:16

Ik denk niet dat het aanvallend is bedoeld..
Maar ik snap het stukje over achter paarden aanlopen wel.
Als ik naar het bos wil met mijn vz pony kom ik langs een huis waar ook een border loopt. Super lief beestje, maar die vliegt ook meteen op de pony af. Naast hun huis staan ook paarden en ik zie haar regelmatig die paarden opjagen.
Gelukkig ken ik de hond en ken ik de commando's, dus ik heb haar zo weer terug gestuurd.
Hiermee maar aan te willen geven dat het dus des te belangrijk is om je border dit af te leren voor dit te laat is.

Natuurlijk zijn het geweldige beesten waar je wel een hoop tijd voor moet hebben. :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:25

Ik heb zelf ook een bc en af en toe drijf ik er schapen mee. Ze loopt vaak ook los naast mn paard als we op buitenrit gaan.
ken ook een border die paarden drijft. Daar is het iets minder goed mee afgelopen. Gebroken poot, stukje van de staart af.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:28

Ik heb er nu 3 en vind het een heerlijk ras. ( nu ga ik even vloeken in de kerk voor sommige) Ik heb ze allemaal uit een showlijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:30

Hier al jaren de gelukkig eigenaar van een border collie. Helaas is er bij haar op 4 maanden leeftijd zware hd met artrose gevonden waardoor zei per definitie niet mag werken. Of beter gezegd lichamelijk werk uiteraard. Speuren vind ze niet zo en is ze te ongeduldig voor. Het is een geweldige huishond geworden, te lange wandelingen mogen uiteraard ook niet. Wel loopt ze altijd lekker los te banjeren waardoor ze lekker bezig is. Op deze manier leeft ze al 3 jaar in de reserve tijd. Ze zou max 4 worden aldus meerdere artsen en gelukkig is ze al 7 jaar. Doordat ze af en toe meegaat met mij en mijn paard het bos in houdt ze puur en alleen dat paard in de gaten, ook in de wei is het haar schaduw. Mijn andere paard waar ze niet mee meegaat laat ze met rust. Dat ze dus niet werkt vind mijn border dus niet zo boeiend, wat zij het belangrijkste vind is onze aandacht en de knuffels.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:24

yvje86 schreef:
Ik heb zelf ook een bc en af en toe drijf ik er schapen mee. Ze loopt vaak ook los naast mn paard als we op buitenrit gaan.
ken ook een border die paarden drijft. Daar is het iets minder goed mee afgelopen. Gebroken poot, stukje van de staart af.

Precies, ik snap ook niet waar de TS dat "aanvallende" vandaan haalt.
Mijn tip was vriendelijk bedoeld, (en zelfs als zodanig aangekondigd), ook ik ken hier meerdere gevallen van bordercollies die door hun argeloze eigenaren werd toegestaan paarden lastig te vallen met ernstige verwondingen voor de betreffende hond tot gevolg.
Mijn bordercollies gaan mee op buitenrit, ook nodig ze goed aan paarden te wennen, ze gaan mee op de göngur (net terug van de eerste trip schapen halen).

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:08

De ééne border is de andere niet. Net zoals andere honden.
Als je voor een border gaat, ga dan zeker naar de puppyklas. Daar leren ze met omgaan met andere honden. Mijn border is heel rustig. Een schat van een hond. Hij heeft wel een strenge opvoeding gehad waar ik nu heel dankbaar voor ben.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:04

Nimfee schreef:
miccamaaike schreef:

Waarom zou dat niet kunnen? Als je dan met de auto elke dag naar het bos rijdt of gaat trainen, maakt het verder niet zo veel uit of je in een rijtjeshuis in de stad woont. Ik woon ook in de stad met mijn herdershond, maar ik kan d'r nog steeds prima uitlaten en ze breekt de boel niet af.

Ik vind dat soort honden over het algemeen geen stadshonden. Die honden hebben ruimte nodig en niet een kleine rijtjeswoning. Als je er iedere dag mee naar het bos gaat zou het misschien wel kunnen, maar dat doet mijn tante voor zover ik weet niet... één van de honden vindt ze ook vrij druk, GOH!
Mijn ouders wonen vrijaf en hebben veel ruimte, daar zou zo'n hond mi prima passen. Maar goed die zijn hondloos wegens te weinig tijd.

T zal per hond ook sterk verschillen, maar over het algemeen zou ik toch wel graag veel ruimte willen met zo'n hond.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:48

Ik ga helemaal mee met Iris82 !!

Inmiddels heb ik mijn 3e herplaatser....deze heeft de eerste 2 jaar van z'n leven opgesloten gezeten in een garage ;(

Hij kan hier de hele dag vrij op het erf en in de wei bewegen en begeleid me bij bij iedere buitenklus (maaien e.d.) en gaat overal, waar mogelijk, met me naar toe.

Echter is dit niet genoeg, BC's hebben zeker ook (dagelijks) een mentale uitdaging nodig !! En dus gaan wij al 6 jaar samen schapendrijven, 2x in de week, in weer en wind...en ó wee als ik een keer verhinderd ben want dan heb ik binnen mum van tijd een kniftige hond :roll:

Tuurlijk zijn BC's in rijtjeshuizen te houden, zelfs op flats.......olifanten ook.

Ik vraag me af hoeveel herplaats-BC's ik nog zal hebben....ik denk genoeg >;)

TS, BC's zijn geweldig, maar je moet er veel tijd en energie in investeren, ongeacht of je in rijtjeshuis of boerderij woont. Ben je daartoe in bereid én in staat - nu maar ook nog over een paar jaar (carriere ?) - dan heb je aan een BC een geweldige hond !!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:11

Hihi ik zal maar niet zeggen dat onze eerste hond een BC is.
En nee, wij wonen niet op een boerderij.. (ik krijg nu vast heel bokt over me heen :+ )

Wij gaan elke dag met haar naar het bos, en als ze er oud genoeg voor is gaat ze waarschijnlijk behendigheid doen en mee op buitenrit. We hebben juist voor de BC gekozen omdat die op afstand bestuurbaar zijn :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:28

Wij hebben er een die ondertussen al 13 is. Aangezien we paarde hebben mag ze daar altijd mee naar toe en 'drijft' ze de paarden ook echt. Toen ze jonger was gingen we er soms 2x daags mee wandelen of soms uren het bos in. We wonen in een rijhuis, dusja, niet verstandig, maar de hond komt veel buiten en ze is ook echt heel goed getrainde waardoor je haar in huis ook kunt bezig houden met opdrachten doen.
Want dat hebben ze echt nodig, dingen doen voor de baas. Zonder worden ze alleen maar vervelend.

Ondertussen kan ze de trap niet meer goed op, en loopt soms kreupel als we terug komen van de paarden, maar er zit nog altijd veel activiteit en werklust in, ook al doet ze nu meer haar eigen zin. Het zijn de allerliefste honden ter wereld, maar ze hebben veel aandacht en training nodig, anders heb je er niets aan en vind ik ook dat je hun potentie mist.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:43

Hier nog iemand die het dus helemaal fout doet :P

Mijn eerste hond werd een border collie van toen 5 maand oud. Ik woon in de nieuwbouw en mijn hond drijft niet. Ik wou het heel erg graag maar kan niets vinden en dat vind ik jammer want het zit in hem. ( mocht iemand iets weten ;) qua drijven omgeving zwolle ). Mijn border collie is nu 6 jaar en luisterd prima. Wel is hij heel erg druk en altijd in voor gekkigheid. Helaas heb ik veel gezondheidsproblemen bij mijn hond. Hij heeft het gen defect wat veel voorkomend is, heeft atopie en voedselallergieen, door het gen defect vaak epileptische aanvallen.

Ik heb hem laten castreren toen hij 2 was. Een man op de club baalde daarvan, hij wou dolgraag een nest van hem hebben en verklaarde me voor gek en vond het vreselijk zonde. Ik zou hem nooit als vaderdier gebruiken, hij is bloedmooi en zijn karakter is perfect maar daar hodt het helaas ook op.

Mijn hond gaat vaak mee hardlopen en heeft een tijd flyball gedaan, helaas is dat er nu niet meer. Hij is verder niet vervelend ofzo maar wil wel graag iets doen...