Konijn koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 03:41

Hallo,

Omdat ons vorige vrouwtje is overleden moest er voor ons gecastreerde man een vrouwtje bijkomen.
Opvang in de buurt is gesloten vanwege een ziekte, en de opvangs in de buurt hadden geen konijnen meer zitten.
Vorige week een klein dwergje gehaald bij de dierenparkwinkel.
Helaas wil het koppelen niet zo vlotten.
Konijnen zitten in 2 hokken op de keukentafel, ze kunnen elkaar dus zien en ruiken.
Bij de eerste ontmoeting(op neutraal terrein de badkamer), vlogen de haren in het rond, het rammetje moest niets van het vrouwtje hebben, en het vrouwtje zat passief in een hoekje.
Dag 2
Vrouwtje zat nog steeds redelijk passief in een hoekje, mannetje beet nog wel een keer, maar minder heftig als dag 1 vlogen geen haren in het rond.
Dag 3
Vrouwtje wordt wat minder passief liep ook wat rond, af en toe voorzichtig richting mannetje maar die jaagde haar dan weg ( Mannetje ging er verder niet meer achteraan zoals de eerste 2 dagen,)
Dag 4:
Konijnen huppelen alle 2 lekker rond in de badkamer, vrouwtje probeert elke keer toenadering te zoeken maar ram jaagt haar weg. Liggen op een gegeven moment wel alle 2, en zijn ook een aantal keer zichzelf aan het wassen.
Konijnen zijn ook al 2 maal een uur in elkaars hok geweest om aan de geur te wennen. Hebben jullie verder nog tips voor ons?

Laptopmuis

Re: Konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:18

Hoe oud is het vrouwtje?
Soms moeten konijnen gewoon aan elkaar wennen, maar het is ook vaak zo dat er geen klik is tussen beide.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 15:29

Vrouwtje is rond de 12 weken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:24

Als ik zo'n speeddate heb in de opvang kap ik hier mee, want het klinkt niet of het rammetje behoefte aan deze dame heeft.
Je hebt wel de mogelijkheid dat als het niet gaat klikken om allebei hun eigen maatje te geven?
Want ook konijnen hebben echt voorkeuren.
Ik zou nu in ieder geval zien of je door kan koppelen zonder ze elke keer uit elkaar te trekken en natuurlijk zorgen dat er een grote ren klaar staat om ze daar straks in te plaatsen.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 17:46

Ik hoef ze nu verder niet uit elkaar te trekken. Maar is even afwachten hoe het verder gaat

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 09:11

Update!
Het koppelen heeft best wat tijd in beslag genomen maar inmiddels zitten ze sinds 2 dagen samen buiten en gaat het goed