Kitten is ENORM gefocust op eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Kitten is ENORM gefocust op eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 06:50

Vorige week hebben we tijdens een buitenrit een kitten gevonden ([BB-ITP] Katje gevonden tijdens buitenrit). Ze zit nu bij mij thuis en alles gaat eigenlijk heel goed. Ik heb haar na aan dag apart zitten langzaam geïntroduceerd bij mijn eigen katten en dat gaat ontzettend goed. Alsof ze er altijd is geweest. Ze is ondertussen uiteraard overal aangemeld als gevonden, maar tot op heden is er nog niemand geweest voor de kleine kat.

Toen we haar vonden was ze niet extreem mager. Ze had duidelijk wel even rondgelopen, maar hooguit een dag of 2 maximaal. Ze was uitgehongerd en uitgedroogd, maar dat was al snel weer goed.
Ze bleef de eerste dagen obsessief drinken, maar dat is ook aardig bijgetrokken.
Alleen het eten. Ze is echt enorm gefocust op eten. Ze krijgen bij mij 2x per dag KVV, waar ze het goed op doen. Met de honger die ze had, at ze daar meteen van mee. Maar ze is werkelijk geobesedeerd door eten. Ze hebben alle 4 hun eigen bakje, wat ze gewoon uit mijn hand slaat. Als maar 1 van de andere katten in de buurt is bijt ze. Is haar eigen bakje leeg (en dat is heel snel, hap slik weg, ook brokken of grotere stukken vlees gaan zonder kauwen naar binnen), dan mept ze een van de anderen bij hun bakje vandaan en eet ze dat leeg. Ik haal haar daar weg, maar ze bijt mij ook gewoon. Enige optie is vastpakken in haar nekvel, tegen me aan houden en wachten tot de rest klaar is. Nu heb ik een langzame eter, waar ik de rest ook al bij weg moet houden, dus het is wat lastig :+

Ook als ik zelf aan het eten ben op de bank, ben ik constand bezig die kleine kat weg te halen bij mijn eten. Maar het is net zo'n boomerang.

Haar apart zetten met eten heb ik al aan gedacht. Maar zijn er nog andere opties om dit obsessieve gedrag te doorbreken? Of is het gewoon langere tijd apart zetten, zodat ze kan ervaren dat ze geen honger meer krijgt? Want ik vermoed dat het daar vandaan komt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 06:52

Geef ze eens een hele kwartel, of een kipkarkas. Daar moet de kitten wel op kauwen en zijn ze langer mee bezig. Een kwartel is handig omdat het een geheel prooidier is, dus wat ze laat liggen kun je later weer aanbieden en zo haal je de percentages van de KVV niet door de war.

MarianneW

Re: Kitten is ENORM gefocust op eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:01

Krijgt ze wel genoeg?

Een kitten heeft meer nodig dan je volwassen katten

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:01

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 07:10

Sassol: waar haal ik dat vandaan? Kan het eens proberen :j
Ik geef ze wel eens runderlappen. Voor de rest in stukjes, voor haar een groot stuk. En nog is ze eerder klaar.

Marianne: ze krijgt genoeg :j
Ze krijgt als enige in de middag ook nog een extra voerbeurt. Ze is ook mooi op gewicht. Mits de geschatte leeftijd natuurlijk klopt, maar dat is moeilijk te zeggen met een vondeling. Voor hetzelfde heeft ze een achterstand. Maar ze is niet mager, krijgt een mooie zachte vacht en doet het verder heel goed.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:12

Hoe oud schat je haar ongeveer? Ik weet niet hoe het zit met kvv, maar met brokjes en blikvoer hebben kittens meer dan 2x per dag eten nodig, anders hebben ze steeds na een uurtje of 4 honger. Hier kregen ze tot 6 maanden 4x per dag eten (8:00, 13:00, 18:00 en 23:00) en tussen 6 en 12 maanden 3x per dag (8:00, 15:00, 23:00). Sindsdien 2x per dag en dat gaat heel goed, maar toen ze jonger waren hadden ze echt vaker nodig.

edit: ik zie dat ze 3x per dag krijgt, dat zou dan goed moeten gaan. Misschien heeft het gewoon meer tijd nodig? Ik zou haar voor de rust gewoon apart zetten, desnoods in de wc. Dan leert ze snel dat echt niemand haar eten af pakt, en is eten jatten ook opgelost. Misschien toeval trouwens maar we hebben hier 2 katers en een poes (alles gecastreerd) en de poes heeft ook jat neigingen, de katers niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 07:24

Mijn andere 2 poezen hebben geen jatneigingen en eten ook op normaal tempo, maar de kater is wel de langzaamste inderdaad

Ze krijgen overigens voor ik naar bed ga ook nog een handje brokjes (Applaws) voor het lekker. Dus eigenlijk heeft ze wel 4 voerbeurten op een dag.
Ik bedenk me net dat ik ook nog kippennekken heb liggen. Ik kan er wel een paar door de KVV doen, eens kijken hoe dat gaat.
En inderdaad dan toch maar apart eten.

Ze is geschat op 10-12 weken. Ze is er ook nog maar een week. Ik ken het probleem wel van al mijn katten toen ze hier als kitten kwamen. Maar nooit zo extreem en meestal alleen rond etenstijd. Ze is echt geobsedeerd, heel de dag door.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:35

Let er wel op dat kippennekken alleen vleesbot zijn. Het beste geef je deze dus met een stuk spier- of orgaanvlees.

Kipkarkas kun je bij een slager meestal wel krijgen. Kwartels moet je bestellen, dus dat hangt er vanaf waar je woont.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:40

Misschien toch nog erg hongerig. Lamshart vinden ze vaak ook wel lekker. (Hier wel).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 07:48

Sassol: idee was om er tijdelijk 1 of 2 door de KVV te doen :j

Misty: ze eet het allemaal erg goed, dat is het probleem niet. Maar misschien hongergevoel. Ze krijgt al meer, kan het me haast niet voorstellen. Ik denk dat het meer in gedrag zit dan echt in honger. Of nou ja, door de eerdere ervaring van honger eigenlijk.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:50

Ik lees even mee.

Wij hebben geen kat maar een paard dat erg mager bij ons kwam.

Die valt ook nog steeds op eten alsof de hongerwinter er weer aankomt.
Net of het in het systeem blijft zitten?!