Kat gestrest?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Kat gestrest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 19:13

Hallo,

Ik heb twee ragdolls een poes en een kater. Nu zijn we vanmiddag na 6 weken vakantie thuis gekomen.
Wij gaan elk weekend & vakanties naar de camping, dan gaan de katten mee. Meestal is dit dus 2 dagen of een week maximaal.

Nu zijn we om half 1 vanmiddag thuis gekomen en doet mijn kater niks anders dan op de overloop miauwen. Heel hoog, roepend.
Terwijl de poes er gewoon wat bij ligt, om hem heen loopt. Maar haar interesseert het verder niet echt. Ze miauwt alleen als ze hem kwijt is.
Hij heeft wel gegeten, maar daarna weer miauwen.

Is hij gestrest, bang?

Saaams

Re: Kat gestrest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 05:55

Inmiddels is jij nog niet stil te krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 06:08

Ik heb ook een makkelijk mauwbeest en ja die kan uren mauwen als ze zomaar een 2 uur weg geweest is thuis. De eerste week toen ze hier kwam (volwassen herplaatser) heeft ze een week lang heel veel gemauwt ook ''s nachts........
Oplossing hier is opsluiten in mijn slaapkamer met kattenbak eten en drinken en een paar uur later als ze relaxt is weer los laten.

Wat ook kan helpen is bij thuiskomst nog even een half uur/ uur in mandje laten zitten om weer terug te wennen aan de omgeving en zo kunnen ze niet in paniek raken.

Als hij nu al vele uren zo aan het miauwen is dan zou ik hem toch in een beperkte ruimte met kattenbak eten en drinken opsluiten. Eventueel samen als het een hecht stel is. Je hebt er namelijk niets aan als hij over de zeik is en jij hem laat ''zwemmen'' dat hij er zelf niet meer uit komt. Dan kan je hem beter helpen (sommigen vinden het zielig een kat expres op sluiten echter ik vind het zielig als ze zo gestresst zijn dat ze niet meer weten hoe het nu moet dat ik mijn kat dan niet help om daaruit te komen).

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 06:24

Bedankt voor je reactie.
Normaal is hij nooit zo. We hebben geprobeerd hem gewoon beneden op te sluiten. Maar dan gaat hij aan de deur krabben en 'schreeuwen'. Op de kamers kunnen we hem niet opsluiten dan horen we het nog erger. Hij is niet stil te krijgen.
Hij zit nu hier bij mij op zolder en is voorlopig stil.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:23

Heeft hij al geplast?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 09:12

Ja en gegeten en gedronken.
Hij slaapt nu voor t eerst sinds gistermiddag. Ouders lopen vanmuddag even langs de dierenarts wat het kan zijn.

Ogen heel groot. Oren naar achter.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:14

Hebben ze "alleen" gezeten terwijl jij weg was?
Het kan ook gewoon zo zijn dat hij gigantisch gemist heeft, en dus nu om extra aandacht "schreeuwt"
Dat hoor ik wel vaker van mensen als ze de katten uit het pension ophalen ook. Dat ze dan de eerste paar dagen thuis heel aanhankelijk zijn.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 09:18

Nee ze zijn gezellig mee op vakantie geweest! :D
Heb ze ook zelf mee naar huis genomen. De poes bleef beneden wachten tot er eten en drinken stond en kijken naar alle tassen xd
De kater rende direct naar zolder, doet hij altijd wanneer hij bang is. Maar nu kwam hij al mauwend en bang beneden.
het is van zichzelf een angstige kat, deurbel rent hij weg en nieuwe mensen verstopt hij zich even maar laat zich daarna wel zien. Maar thuis in het gezin kunnen we er alles mee.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:25

Hmm, dan zal het wrs stress zijn. En waardoor, tja, katten zijn rare beesten, haha!
Is het niet een idee om feliway op te hangen in huis? Als hij sowieso al wat gestrest is?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 09:44

Feliway ken ik niet. Zal het eens opzoeken.
Het komt een beetje door zn verleden de angst. Maar dat uitte zich altijd in verstoppen.
Dit miauwen is nieuw voor hem.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:49

Is de kater nog volledig?

Wellicht een krolse poes in de buurt :)*

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 09:53

Nee het is een nepperd :D
Zijn 2 binnenkatten en de poes die hier loopt is ook geholpen.
Haha :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:54

Wij hebben ook een angsthaas (jeweetwelkater) en een stoere dappere onderzoekende poes.
De kater houd niet van verandering en is erg gehecht aan routine, is er wat anders kan hij daarvan van slag raken, dan kruipt ie weg, sluipt met de buik over de grond, is constant op zijn hoede..
Soms gaat hij ook ineens staan krijsen. Ik roep dan altijd 1x terug ik ben hier, kom maar! en verder negeer ik het, ik wil het niet aanmoedigen. Meestal komt hij me dan opzoeken en is het weer goed. Je moet het angstige ook niet teveel 'belonen'. Zelf gewoon normaal doen, anders blijft ie er in hangen. Tuurlijk mag je m wel even geruststellen maar niet van ooh wat is ie zielig.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:01

Bedankt voor je reactie.
Hij lijkt inderdaad hetzelfde. Ik denk dat het de plotselinge verandering ook wel kan zijn.
Hij is het wel gewend normaal mja. Volhebd mij heeft hij de kattenvorm autisme. Zn gedrag soms. :=

We laten hem ook gaan. Alleen af en toe s nachts "BALOU! Ophouden!"