Hoe krijg ik mijn hond aan het eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Hoe krijg ik mijn hond aan het eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:39

We hebben onze hond inmiddels een klein half jaar.
Toen we hem kregen zeiden die mensen dat hij het eten van de liddl prima at, wij dit gekocht maar dat was dus niet het geval, vervolgens daar weg nog de andere kleur zak geprobeerd maar ook dit eet hij niet tot nauwelijks.

Ik heb al verschillende proefzakjes besteld en meegenomen uit dierenwinkels.
maar geen enkele brok vind hij echt lekker heb ik het idee.
Hij laat z'n eten gerust 2/3 dagen staan.

Eindelijk dacht ik een brok te hebben gevonden die hij wel redelijk wou eten.
Dit is van Topper geloof ik. maar hier zitten stukjes mais in, en jawel, deze wil meneer niet.
Dus hij neemt een hap, spuugt alles op de grond en gaat de brokjes er uit eten waarna mijn hele huis z'n beetje onder de mais snippers ligt.

Daarnaast krijgt hij eigenlijk bijna niets, hij heeft een kauwbot maar dit ligt gerust 2/3 weken onaangeroerd op het woonkamer kleed.
Heel af en toe krijgt hij een keer een honden koekje. ( wanneer ons buurjongetje er is bijvoorbeeld, mijn buurjongetje vind het geweldig dat zo'n grote hond dan naar hem luistert )

Inmiddels heb ik maar weer nieuwe brokken meegenomen uit de winkel.

Weet iemand misschien een goede oplossing?
of een site waar je proefzakjes etc kan bestellen?

Ik vind het namelijk ook wel wat dat ik elke keer 20 tot 60 euro kwijt ben aan voer wat hij vervolgens met tegenzin naar binnen werkt.

Hij is trouwens een Friese stabij x Australian kelpie, in juni 5 jaar geworden en ondanks het weinig eten en veel bewegen nog steeds een beetje aan de dikke kant.

Kirrr

Re: Hoe krijg ik mijn hond aan het eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:41

Verse vlees? KVV?
1 rol van 1kg kost €3 tot €4.

Veel honden willen dit wel eten, terwijl ze heel veel moeite hebben met andere dingen.

Ook goed om de andere factoren te bekijken, waarom wil ie niet eten?
Mentaal niet genoeg uitgedaagd? Fysiek te veel energie? Medisch?

Succes

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:45

Proberen jullie ook langer uit of hij het wel of niet wil eten? Of na 3 dagen gewoon weer iets anders? Ze hebben vaak ook gewoon even de tijd nodig om aan iets te wennen namelijk.

Als je hill's of royal canin koopt, en hij eet het gewoon echt niet, dan krijg je je geld terug van de winkel. Deze fabrikanten hebben een smaakgarantie, dus dit is makkelijker proberen zeg maar voor jou als eigenaar.

En eet hij echt niets? Of gewoon weinig?

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:46

Lastig zeg. Onze honden eten de brokken van de aldi, maar ook de goedkoopste van een tuincentrum. Ook had ik wel eens via internet besteld goedkoop en ook volgens de DA super van samenstelling. Helaas ging die uit het assortiment.
Nu heb ik weer andere brokken maar die eten beide honden erg slecht. Ze laten anders nooit brokken staan en nu wel. Gelukkig kunnen ze wel minderen want ze zijn beiden aan de dikke kant.
Nu giet ik er wat karnemelk over en dan eten ze het wel beter.
Suc6 met je zoektocht naar passend voer.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:48

Aan de dikke kant?

Als je hond dus meer zou eten, zoals jij dat wilt. ...dan krijg je een veel te dikke hond.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:50

Als je hond al aan de dikke kant is en je vind dat hij te weinig eet? Nogal tegenstrijdig.
Hij wordt niet dik van lucht dus geen eten en toch dik?
Beweegt hij wel genoeg?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:51

wendy1987 schreef:
Proberen jullie ook langer uit of hij het wel of niet wil eten? Of na 3 dagen gewoon weer iets anders? Ze hebben vaak ook gewoon even de tijd nodig om aan iets te wennen namelijk.

Als je hill's of royal canin koopt, en hij eet het gewoon echt niet, dan krijg je je geld terug van de winkel. Deze fabrikanten hebben een smaakgarantie, dus dit is makkelijker proberen zeg maar voor jou als eigenaar.

En eet hij echt niets? Of gewoon weinig?

De zakken voer die ik koop isbijna altijd 10/15 kilo , hier moet hij dus langere tijd van eten omdat ik het niet ga weggooien.
2/3 dagen eet hij gewoon eigenlijk niets, misschien hooguit een paar brokken. Na een paar dagen ( met het voer dat ik nu heb ) eet hij dan zijn bak wel leeg.

Van het terug krijgen van het geld was ik niet op de hoogte en is dan misschien ook nog wel het proberen waard

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:53

Weet je zeker dat hij medisch in orde is? Slecht eetlust en aankomen van "niets" kan ook iets medisch zijn...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:53

Als je op vaste tijden voert en het voer weghaalt wat dan niet op is?

Voer je de hoeveelheid (nagewogen) die de fabrikant aangeeft?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:56

Oke, maar dan zou ik gewoon even blijven volhouden.
En inderdaad wat friesam zegt, geef op gezette tijden eten, en haal het na 20 minuten weg. En dan pas weer op de volgende tijd aanbieden. Niet zelf laten bedenken wanneer hij eet. Vaak gaan ze van deze methode ook beter eten.

En ik zou gewoon echt even hetzelfde blijven voeren. Als hij ook te zwaar is, kan hij best iets hebben qua minder eten. Voor een hond is dat veel minder erg dan bijv een kat. Een hond kan best even vasten. En als hij paar brokken eet, is het iig iets! :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:58

friesam schreef:
Als je hond al aan de dikke kant is en je vind dat hij te weinig eet? Nogal tegenstrijdig.
Hij wordt niet dik van lucht dus geen eten en toch dik?
Beweegt hij wel genoeg?

Ik wil ook niet dat mijn hond maar 1 x in de week eten krijgt omdat hij te dik is.
Hij loopt in de ochtend een uur, als ik vrij ben kan hij daarnaast de hele dag in de tuin.
Regelmatig loop ik dan rond 2 uur ook nog zeker een half uur.
Na het avond eten loopt hij 1 tot 2 uren.
en voor het slapen nog een kwartiertje.
Alle keren loopt hij los, behalve voor het slapen.

Met een bal/frisbee vind hij tijdens het lopen niks aan, dit wil hij alleen af en toe inde tuin.

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:58

Onze hond at ook altijd slecht. Wij voerden ook de brokken van de LIDL en Aldi, maar dan weekten we het een beetje in handwarm water.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:01

Medisch is hij in orde, laatst nog bij de dierenarts geweest voor een nieuw paspoort en check.

Hij komt ook niet aan, hij blijft op het zelfde gewicht.. hij valt dus niet af.

De brokken die ik nu heb gekocht ga ik dan inderdaad maar om vaste tijden geven, als hij niets wil haal ik het na een half uurtje weer weg.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:09

Op vaste tijden en met vast ritme de brok aanbieden.
Dus na 15 min ong. brok weer wegnemen. Brok 2 x p dag aanbieden

daarnaast kun je brok eventueel natmaken of wat bouillon erdoor heen of wat vlees.
Of mengen met vers vlees zoals bv smuldier of zo

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:23

In huis is hij verder gewoon rustig, na het wandelen gaat hij gewoon rustig liggen of slapen.
Kan het dan nog steeds zo zijn dat hij dan te weinig zijn energie kwijt kan?
Binnenkort ga ik ook met hem skeeleren.
9 van de 10 x dat ik vrij ben wandel ik trouwens samen met mn moeder en haar hondje.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:30

We hadden laatst een vrouw in de winkel die haar hond had al in 4dagen niks gegeten. Mijn vriend pakte een pak renske vers vlees en die at ze zo op. Misschien dat het te proberen valt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:33

Maar wat is dan het probleem?

Hond is dik genoeg en gezond.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:37

Onze hond hadden we op brokken gezet voor de vakantieperiode. Dat was handiger op haar logeeradres. Ze at wel van de brokken, maar at de bak nooit meteen in zijn geheel leeg.
Toen ze thuis kwam en ik de laatste brokken wilde voeren, kwam ze heel hard de bocht omgerend....keek in de bak....keek naar mij...alsof ze zeggen wou: :( Meen je dat nou? Weer brokken? Waar is mijn vlees?
Uiteindelijk at ze de bak wel leeg, maar alleen omdat ze echt honger had, denk ik.
Nu ik weer het vlees erneer zet (Smuldier, te koop in de vriezer bij Plus, C1000, AH enz)., is de bak in een zoef helemaal leeg :Y).
Zijn pakjes van 400 gram voor ca. € 0,70. Is dus gemakkelijk te proberen.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:38

Als ie medisch in orde is en niet afvalt, dan eet ie toch ergens wel genoeg. Dan wel niet elke dag, maar blijkbaar genoeg voor de hoeveelheid beweging die hij krijgt. Ik zou inderdaad proberen gezette tijden eten te geven en verder weghalen en je er vooral niet te druk/zorgen over maken. Anders merkt hij jouw spanning elke keer omtrent voer.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:42

Ik voer selection croc, had ook een moeilijke eter... Nu niet meer :D Als ik wil dat hij het meteen gaat eten, meng ik er een rauw eitje door. Dan is het zo op! En anders eet hij het zodra hij honger heeft. Ik laat het gewoon staan...

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:45

Isabonny, inderdaad, daar heb ik ook al eens bij staan kijken.
Ik ga de zak nog proberen die ik nog gekocht heb.

En bedankt voor alle tips!
Ik zal ze allemaal in mn achterhoofd houden voor t geval hij deze brokken ook niet wil eten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:58

Mijn schoonzus had ook moeilijke eters. Zij kocht van die pakjes houdbaar vlees van 300gr. Overal verkrijgbaar volgens mij. Daar deed ze dan een beetje van door de brokken mengen. Nadeel van die bakjes vind ik alleen dat dat vlees heel erg stinkt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:57

Je zou inderdaad KVV kunnen geven. Mijn hond at zijn brokken ook echt met lange tanden, at ook nooit z'n bak leeg. En ik ben geen pietlut, maak gewoon de zak op en als de hond wegloopt van het eten = het eten weg. Ook wissel ik niet te vaak van merk. Ik heb wel verschillende dingen geprobeerd: eten geven na wandelen, voor het wandelen, na mentale inspanning, klein laagje in de bak, veel in de bak. Maakte allemaal geen drol uit.

Toen een keer Smuldier gekocht. Nou, dat was dus zo op. Sindsdien staat hij op rauw vlees en eet hij elke dag met smaak zijn bak leeg en kauwt lekker op zijn bot. Het gekke is, als ik hem nu een keer een bak brokken geef eet hij dat ook gewoon op. Zijn associatie met eten is denk ik gewoon beter geworden.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:05

ooit aan gedacht dat je hond misschien allergisch is? bvb voor gluten? Klinkt raar maar het kan echt. Vriendin van mij haar hond is er ook allergisch voor.
Probeer is smuldier daar zitten geen gluten in, reageert hij hier goed op is dus de kans groot dat hij idd een allergie heeft, zoja dan ook geen hondenkoekjes enzo meer geven.
Succes!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:22

Proplan heeft voer met extra geur eraan maar mijn honden zijn toch weer over op vlees.