Opbouwen conditie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Opbouwen conditie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 00:23

Hoi bokt!

Sinds vandaag hebben wij de hond van mijn opa en oma 5 weken te logeren. Nu heb ik de opdracht gekregen de conditie weer op te bouwen aangezien de hond mee moet op jacht als m'n opa terug is en hij dan te weinig tijd heeft. Ik moet dus vast beginnen.

Info over de hond:
Middelgrote, werkwillige teef van 8 jaar oud
Is tot nu toe ieder jaar op jacht meegeweest
Ietwat aan de dikke kant dus op licht dieet

Opa trainde haar conditie naast de fiets, ik heb haar vandaag voor het eerst weer meegenomen voor een rondje van +- kwartier. Aan het begin kon ze me haast meetrekken en aan het eind bleef ze wat achter.

Ik ben van plan haar om de dag mee te nemen naast de fiets en het rondje uit te breiden naarmate ze het beter volhoud.
Ook zal het rondje (bijna) iedere dag met haar gewandeld worden.

Ben ik zo goed bezig of is het fietsen en wandelen te veel/vaak? Moet ik naast het fietsen en wandelen nog iets doen?
Graag tips en brand me niet af, ik vraag bewust tips om niet te hard van stapel te lopen :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:44

Fietsen is prima om de conditie op te bouwen!
Als je het in de buurt hebt, zijn heuvels goed voor de spieropbouw.
En zwemmen is ook heel goed voor de conditie.

Tip voor het fietsen: laat ze rustig beginnen, dan kan ze het langer volhouden dan wanneer je ze in het begin al haar kruid al laat verschieten.

MerleSimone

Re: Opbouwen conditie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 15:45

Vandaag voor de tweede keer gefietst, minder hard van start gegaan maar ik kreeg haar met moeite in actie, ze leek echt kapot -O- Dus heb echt een rustig rondje gefietst, zij op een sukkeldrafje naast me en af en toe liep ze zelf wat harder.
Dat is wel fijn aan haar, als ze weer kan dan gaat ze vanzelf over van 'draf' naar 'galop' en ga ik dus wat harder fietsen.

De vuilisbult zit hier achter dus daar kan ik inderdaad wel eens op met haar, eerst even wat meer conditie krijgen dus want dit rondje houd ze nog niet eens vol..

Iemand nog meer tips? :) Ook over opbouwschema oid?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:16

Ik zou niet meteen iedere dag de fiets pakken, maar ze ook even een dag tijd geven om te herstellen tussendoor.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:21

kun je niet als afwisseling eens$ met haar zwemmen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:24

Ik zou ook niet iedere dag fietsen, eerder om de dag. Mensen mogen ook niet iedere dag gaan rennen maar moeten ook minimaal telkens een dag 'rust' nemen zodat de gewrichten en spieren niet overbelast raken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:25

Ik zou niet meer als 3 keer per week fietsen en in een rustig draftempo bouw je meer mee op dan rennen, laat hem dat maar iets langer volhouden, met rennen loop je het risico dat ie misstapt en dat is aangezien zn leeftijd niet zo gek, verder is zwemmen ook fijn om conditie op te bouwen voor de spieren en ook nog eens onbelast, verder gewoon lekker wandelen op een stevig tempo, maar ook af en toe even een relax stukje, hij moet wel op kunnen laden, anders breek je spieren juist af.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:29

Ik zou beginnen met drie rondjes te wandelen per dag voordat ik die fiets er bij zou pakken.Het dier is tenslotte al 8 en wat aan de dikke kant.
en dan niet iedere dag de fiets maar om de dag een stukje als ze na een kwartier al moe is ,dat is best al snel dus ze heeft dan gewoon weinig conditie.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 16:39

How, ik heb het topic om half 2 's nachts geplaatst, ik heb uiteraard de dag daar voor met haar gefietst dus om de dag ja.
Vandaag heb ik het tempo bewust laag gehouden omdat ze inderdaad moe was. Volgende keer hou ik een drafje aan, bedankt voor die tip :) Wandelen gebeurt, zwemmen ga ik even zien hoe ik dat ga doen, ik wil zelf namelijk liever geen nat pak halen :')
Is dan met een bal spelen en haar die laten halen in het water een goed idee? Dat is namelijk wel haalbaar :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:12

Ja hoor doe ik ook, gewoon iets meenemen wat ie graag apporteert naar t water.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:24

niet gelijk heel ver gooien...steeds een stukje verder...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:27

Wat voor ras of type hond is het?

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:33

Lijkt mij prima training!
Heb zelf twee honden waarvan de oudste (stabij van bijna 6) altijd ontzettend veel energie overheeft... Fiets met haar om haar rustig te laten worden maar haar conditie wordt er ook beter op dus moet steeds harder fietsen waarbij de jongste het nauwelijks volhoudt :')
Conclusie: de conditie wordt er wel beter op!!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 15:11

Kruising labrador met type jachthond, maar welke weet ik zo niet. Foto's van gisteren, ze wilde alleen heel graag zitten en liggen haha:
Afbeelding

Afbeelding
Ik ga eens kijken of zwemmen haalbaar is! Dit weekend is hier volksfeest dus gaat het fietsen hem niet worden denk ik, maar ik heb nog 5 weken! :+