Te dikke kat en een dunne kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Te dikke kat en een dunne kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 21:02

Ik heb een dikke kattin die echt dringend op dieet moet.
Probleem is dat er een magere kater bijloopt. Hij is niet te mager maar we moeten hem wel flink voeren.
Hij is heel actief en heeft geen tanden. Hij heeft moeite met nat eten en eet het makkelijkst kleine droge brokken.
Die staan er een ganse dag zodat hij er altijd van kan eten als hij thuis is.
Probleem is dus dat de kattin echt waanzinnig dik is. Ze is echt een luie kat, en gaat ook bijna niet buiten, enkel als wij buiten zitten eigenlijk... Krijgt een erwt aan natvoer. We zien haar ook niet extreem veel naar de brokken lopen.
We proberen te spelen met haar maar meestal komt de kater dan spelen, en zit ze er maar naar te kijken. Of gaat ze liggen en bewegen enkel haar voorpoten :o

Hebben jullie een oplossing? Zodat de dikke kat afvalt en de dunne zeker niet tekort komt?
Ze krijgen natvoer van almo nature. En korrels van Royal canin sensitieve. Dit omdat haar ontlasting echt vreselijk stinkt bij andere korrels.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:07

De kater ergens voeren waar de poes niet bij kan?

Dwz bijv. Een kattenluik op chip in een bijkeuken oid doen en alleen de kater z'n chip registreren.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:08

ChocoBesnier schreef:
We proberen te spelen met haar maar meestal komt de kater dan spelen, en zit ze er maar naar te kijken. Of gaat ze liggen en bewegen enkel haar voorpoten :o

:')

Is het een mogelijkheid om het droogvoer hoog te zetten? Zodat de luie kat geen zin heeft om er moeite voor te doen?

lor1_1984

Re: Te dikke kat en een dunne kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:15

Vreetschuur maken. :j
Kan gewoon van een oude opbergbox met deksel gemaakt worden:
gat aan een korte zijde, zo groot dat de dunne erdoor kan en de dikke niet, randen aftapen oid zodat er geen scherpe randjes zitten, voerbakje achterin plaatsen, evt 'zekeren' door een opstaand randje eronder te maken zodat het bakje niet verschuift.

Als je een box zonder deksel gebruikt maak je een bodemplaat van bijv triplex, evt met opstaande randjes voor het bakje en zet de box er op z'n kop bovenop.
Ook hier weer een gat aan de korte zijde en de randjes aftapen oid.
Evt iets zwaars erop leggen als de dikke lomp is of erg veel moeite doet om bij het voer te komen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:17

voor de dikke zou je evt iets van denkspelletjes kunnen doen, denk aan een schoenendoos met gaten en daar de brokjes in strooien en er zijn ongetwijfeld nog veel meer denkspellen te vinden.
Hoeft niet duur te zijn als je voor alternatieven naar bijv Action gaat of zelf wat knutselt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:46

Voer inderdaad wat hoger zetten zodat dikke kat wat meer moeite moet doen.
Daarnaast: lui doen maakt lui. Als ze wel meegaat als jullie buiten zijn wordt dat dus met de kat wandelen!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 08:34

Zitten goede tips bij. Ik kan wel enkele plaatsen bedenken waar ze geen moeite doet om op te geraken.
Gaat ze er toch op heeft ze wel iets moeten doen om er te geraken.
Gaan wandelen is moeilijk, want ze is bang van auto's De achtertuin is niet groot genoeg om echt een wandeling te maken...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:40

Toch apart gaan voeren en de poes moeite laten doen voor het eten waardoor ze er langer mee doet en minder nodig heeft.

Een vriendin heeft dit gedaan door de dikke poes te voeren vanuit een eierdoosje. Poes moest met haar pootje de brokjes daaruit vissen en deed dus vrij lang met minder voer. Was een tip van de DA. Die poes is goed afgevallen.

Je hebt ook speciale bakjes (boerenbond) met een soort opstaande 'uitsteeksels' (niet scherp) die hetzelfde effect hebben. Maar een eierdoosje kost natuurlijk niets.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:11

Dat is ook een goede amaris van die eierdoosjes.. Probleem met apart voeren is dat hier alles 1 grote open ruimte is. En in slaapkamers mogen de katten niet. Kan de katten niet in een aparte ruimte laten. De brokken helemaal op de kast zal de oplossing moeten zijn. Voor de kater is dat geen moeite, want hem vind je overal en nergens terug. Maar voor de kattin zal dit al een inspanning zijn.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:18

Over deze lamzak gaat het trouwens. Wordt al moe van ernaar te kijken. :Z
Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:19

omg _O- _O- _O-

Wat weegt ze eigenlijk?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:30

Amaris schreef:
omg _O- _O- _O-

Wat weegt ze eigenlijk?

:D
Ik denk dat ze rond de 10kg weegt. Maar exact weet ik het eigenlijk niet. Zal haar vanavond eens wegen.

Erin_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:36

Jeetje dat is wel zwaar :wow:
En ik maar denken dat mijn bolle kat van 5,4 kg dik was :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:38

Ik gok een kilo of 6 eigenlijk. Maar goed, de foto is niet zo heel duidelijk om gewicht te zien.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:38

Het voer voor de magere in een doos zetten. Maak de ingang zo dat de magere er precies door kan, maar de dikke er niet doorheen past. :D

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:40

Dat probleem hebben wij ook thuis. Alleen zijn de geslachten omgedraaid. Poes snel te dun, kater wat aan de dikke kant (terwijl de kater meer doet dan de poes, qua lichaamsbeweging). Poes is verwend, dus ga haar maar weer vlees bijvoeren. Katertje eet alle brokjes op van de poes, dus geen brokjes meer naar believen neerzetten voor hem...

En die foto :+ :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:43

Amaris schreef:
Ik gok een kilo of 6 eigenlijk. Maar goed, de foto is niet zo heel duidelijk om gewicht te zien.

Ik denk echt zwaarder... De dunne is groot en slank en weegt 4kilo exact. Die is gewogen bij de veearts.
En zij weegt echt dubbel zo zwaar als je haar oppakt, en ongeveer even groot.
Ik weeg vanavond ben benieuwd!

Kahawa dat gaat het indd worden denk ik. En dan 2x per dag als de kater zijn natvoer krijgt, haar brokken geven en een haar erwt natvoer.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:47

ik lees ff mee, ik heb zelf een dunne en een "dikkere'' kat. als ik ze apart doet, gaat de ''dunne'' kat niet eten. en maar mauwen voor de deur totdat de andere kat weer terug komt!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 19:01

Het is dus 8 kilo! Streefgewicht zal rond 4 a 5 kg zijn denk ik voor haar.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:17

Jeutje, dat is wel echt veelste dik. Dan wordt het vanuit gezondheidsoogpunt ook wel een noodzaak...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 20:22

Sassol schreef:
Jeutje, dat is wel echt veelste dik. Dan wordt het vanuit gezondheidsoogpunt ook wel een noodzaak...

Indd! Bangelijk! Het is wel een grote kat. En was al dik toen ze uit het asiel kwam.
We hebben haar niet echt veel eten gegeven naar ons gevoel. Ook eet ze niets van tafel. Enkel paté als ze pilletje moet krijgen, maar dat is zelden geweest.
Nuja blijkbaar toch te veel, dat is duidelijk. :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:02

Haha ja katten hebben ook zo weinig nodig, dat lijkt nooit veel :')

Misschien een tijdje afgepast eten geven? Dus apart eten geven en dat je ook weet hoeveel de kat nu op een dag eet. Zo kun je de dunne kat ook meer eten geven.