Cavia wordt dunner en drinkt/plast meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poek

Cavia wordt dunner en drinkt/plast meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 16:00

Na lang twijfelen open ik toch maar een topic.
Al een aantal maanden merkten ik en mijn moeder dat onze lieve cavia steeds dunner werd, steeds meer dronk en daardoor ook meer ging plassen. Wij hebben dit gezien als ouderdom (ze is 5 jaar). Tot ze een week voor wij op vakantie gingen (iets meer dan een maand geleden) opeens heel down werd, haar ogen stonden slecht en het was vies rondom haar ogen. Toch maar naar de da gegaan om te kijken of het niks ergs was. Da zei dat ze gewoon een griepje had, voor het dunner worden had ze geen duidelijke verklaring. Ze zei wel dat ze mogelijk suikerziekte kon hebben, dus dat we 1x per dag moesten voeren en dan niet te veel. Voor het griepje had ze een antibiotica kuur van 10 dagen meegegeven. Door die antibiotica werd ze vrolijker en opgewekter. Weer de cavia die wij kende. Ze dronk minder en plaste dus ook minder. Wij hebben haar dus met een gerust hart naar het oppas adresje gebracht. Toen we 2 weken later terug kwamen was ze nog steeds vrolijk en opgewekt. Tot afgelopen week, ze drinkt weer zo ontzettend veel en het hok moeten we elke 3/4 dagen verschonen (voorheen deden we dat om de 5/6 dagen). Haar ogen staan weer slecht en het piepen wat ze voorheen zoveel deed, doet ze nu niet meer. Verder eet ze gewoon goed. Ik ben er niet helemaal gerust op, maar mijn moeder wil niet naar de da. Ze zegt; ja dan gaan ze je weer een antibiotica kuur geven.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is en/of wat ik kan doen?

Mizora

Re: Cavia wordt dunner en drinkt/plast meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:10

één van mijn cavia's is overleden aan chronisch nierfalen. Dat valt wel te rekken maar is in principe dodelijk. Ga er vooral niet te lang mee door is mijn advies. Bij de andere cavia (broertjes) heb ik hem pas ingeslapen na een week dwangvoederen, daar bleek naderhand ook intern van alles niet goed te zijn. De cavia met nierfalen heb ik dus niet verder mee gedokterd en in laten slapen in plaats van dwangvoederen (die at ook niet goed meer aan het einde).

En ik lees niet of je 2 cavia's hebt? Indien deze alleen zit, geen nieuwe meer nemen totdat je er 2 kan hebben.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 16:19

Ik heb even snel gegoogled op nierfalen en ben toch wel geschrokken. Veel van de symptomen heeft deze cavia ook. Dwangvoederen doe ik niet, hier heb ik ervaring mee en dat was niet prettig.

Helemaal vergeten te zeggen: Ik heb 2 cavia's, die al vanaf dat ze 3/4 maanden oud waren bij elkaar staan. Met de andere cavia gaat het gewoon goed, die heeft nergens last van!

Edit: Mocht deze cavia nierfalen hebben, dan is het beter gewoon niks te doen?

Poek

Re: Cavia wordt dunner en drinkt/plast meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 20:53

Zijn er nog meer mensen die een idee hebben wat het kan zijn en wat ik kan doen?