Mijn zus wil een hond... Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Mijn zus wil een hond... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 08:17

Mijn zus (die het verstand heeft van een 12 jarige en nog wat andere problemen) woont samen met haar vriend in een flat op 5 hoog in een 1 kamerappartementje en ze gaan morgen een labrador pup ophalen. (reu). Ze hadden eerst een kat maar die is vorig jaar november naar het asiel gegaan omdat mijn zus bang is geworden voor de kat. En ze is ook bang voor honden, zelfs voor mijn hond. Dus ik snap niet waarom ze een hond wil. Maar dat terzijde.
Ik had het nog geprobeerd om het uit d'r hoofd te praten, ze vond het huis eigenlijk al te klein voor de kat dus laat staan een hond. Maar ja, als ze eenmaal iets in d'r hoofd heeft dan moet het zoals zij het wil. Ze hebben beide nog nooit een hond gehad en mijn zus is echt niet in staat om een hond op te voeden, ze heeft ook een konijn en als die iets deed wat niet mocht dan kreeg die al een tik...
Ik ben gewoon bang dat de hond een keer iets doet wat niet mag en maar meteen weer naar het asiel wordt gebracht, een hond neem je niet zomaar...
Moest mijn verhaal gewoon kwijt, bedankt voor het lezen.

DewiRox

Re: Mijn zus wil een hond... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:21

Sommige eigenaren van een nest geven niet zomaar aan iedereen de pups mee, dus misschien prikt deze eigenaar ook wel door je zus heen en krijgt ze hopelijk de pup niet mee..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:22

Als ze morgen de pup al op gaan halen kan je denk ik niet veel meer doen dat de hond niet komt.
Het enige wat je wel kan doen (als ze dat accepteert) is haar helpen met de opvoeding en de boel een beetje in de gaten houden.

Jammer dat ze hem morgen al gaan halen anders hadden ze misschien een hond op proef (te leen of van mensen die op vakantie gaan) kunnen hebben.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:22

Nadelen van broodfok en 'fokkers' zonder liefde voor dieren... Iedereen kan bij hen een pup kopen.
Een goede fokker zou je zusje en haar vriend nóóít een pup verkopen (tenzij ze liegen over hun woonsituatie).
Heel triest dat nu een pup hiervan de dupe gaat worden.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:27

Lastige situatie ts :\

Zelfs zonder haar angst is het absoluut geen omgeving voor een labrador :(:) Laat ze zich ook niet overtuigen voor een klein hondje? Ook niet ideaal natuurlijk, maar als ze effectief op 12 jaar is blijven steken verstandelijk, dan is het dus eigenlijk nog een puber en die breng je niet zomaar op andere gedachte.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:28

Kan jij anders niet met de eigenaar gaan praten of mee gaan en het tegen houden?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:30

Het gaat vanzelf wel mis.
Als het is zoals jij het vertelt, is de hond daar binnen de kortste keren weer weg.
En hopelijk vindt hij dan wel een goed baasje. :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 08:35

Nee helaas een klein hondje willen ze niet, het moet per see een chocobruine labrador zijn... Ik zal haar zeker helpen met de opvoeding in de hoop dat het dan goed gaat maar feit blijft dat ik het gewoon te klein vind waar de hond komt te wonen. Ze heeft zelfs nog gezegd tegen de fokker (geen erkende trouwens) dat ze bang is van honden maar de fokker zei dat ze daar wel overheen zou komen zodra ze de pup in huis hebben. Dus fokker wil gewoon verkopen en kijkt niet naar de situatie.
Overigens woont boven hun een Duitse herder die vals zou zijn volgens haar (al is ze bang voor elke hond dus blaffen interpreteert ze al als vals) en toen zei ik al wat nou als je die tegen komt? Maar volgens haar zou dat niet gebeuren. Ze gaan wel naar puppycursus zei ze.

Ik heb geen idee waar ze de hond vandaan haalt en helaas woon ik 130 km er vandaan dus ik kan niet zomaar er naar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:40

Woont je zus niet begeleid of heeft ze een mentor? Heeft ze een bewindvoerder of iemand die zeggenschap heeft over haar financiële situatie?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:42

Een echte broodfokker dus >;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 08:46

Nee helaas niet meer begeleid, ook geen bewindvoerder meer. Ze meent dat ze het allemaal zelf kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:59

Oei dat maakt dit soort dingen wel een stuk lastiger. Heeft ze ook geen indicatie?Ze zal niet de enige zijn die vind dat ze het zelf kan en een bewindvoerder oid kan prima op de achtergrond functioneren.
Maar goed dat is offtopic en gaat helaas deze situatie niet terug kunnen draaien.

Is het een idee om afspraken met haar te maken? Dat ze bijvoorbeeld twee keer per week met de hond gaat trainen en twee keer per week met de hond naar een honden uitlaat groep gaat?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:00

En haar vriend dan?
Of gaat hij zo overal in mee?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:01

Lastige situatie zeg...

Wil wel even melden dat de hoeveelheid woonruimte op zich niet interessant is imo, qua geschiktheid om een hond te houden. Ik heb momenteel 2 welsh springers in huis. Ze hebben in principe alleen de woonkamer ter beschikking ( en als ik naar bed ga hebben ze de slaapkamer en de hal. Mogen ze niet in de woonkamer dus. En zolang we elke dag genoeg naar buiten gaan zie ik ze binnen amper, spelen ze vloerkleed. Dus dat is wat mij betreft geen graadmeter..

Wat natuurlijk losstaat van het feit of iemand al dan niet geschikt is voor het houden van een hond, en iemand die om te beginnen bang is voor honden lijkt mij inderdaad al niet direct de meest voor de hand liggende kandidaat voor een puppy. En als ze dat zelf niet in ziet of in wil zien dan wordt dat lastig. Zeker als je niet naast de deur woont. Je geeft aan dat zij een vriend heeft, waar is hij in dit verhaal?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 09:09

Die wil ook graag een hond dus vind het ook een goed idee. Maar ik heb het idee dat hij over zich heen laat lopen met van alles...

Ze heeft die indicatie wel gehad maar toen ze eenmaal oud genoeg was wilde ze niet meer begeleid wonen en mijn ouders konden daar verder niks tegenin brengen omdat ze verder alles mag.

Ik hoop dat ze de puppycursus volhoud en ik zal zoveel mogelijk tips geven met de opvoeding maar het is wachten tot het een keer mis gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:11

Een map aanleggen met leesmateriaal over wat een hond moet en niet mag? Over de hoeveelheid uitlaat tijd e.d.? Misschien kun jezelf een aantal hondentrainers in de buurt bellen en de situatie voorleggen? Een goede trainer traint met name de baasjes en weet de baas te motiveren en het belang van de training uit te leggen.

[edit] wonen jullie ouders in de buurt? Anders zouden ook zij kunnen voorstellen een aantal keer in de week een goed uur te wandelen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:22

Ik zou hier in jouw plaats mijn vingers niet aan branden.
Maar goed, ik zou ook de psychische en sociale problemen van mijn zus niet van de daken schreeuwen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:31

Volgens je profiel ben jij 25. Je zus is misschien iets jonger dan jij? en woont samen. Die is dus volwassene in een volwassen relatie. Dat ze het verstand van een 12-jarige heeft schrijf jij. Misschien is dat waar. Hoe dan ook, van je zus wordt verwacht dat ze haar eigen beslissingen kan nemen en hoe vervelend ook, daar kun jij niets aan doen. Tuurlijk is het jammer als het hondje niet het perfecte huisje zou vinden bij je zus en haar vriend, maar dat is niet jouw probleem. Jij zit 130 km verderop en je bent er niet bij. En dat moet je misschien maar zo laten. Je kunt je zus niet (blijven) behoeden voor de in jouw ogen verkeerde beslissingen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:33

Niet mee bemoeien, af en toe vragen hoe het gaat, maar haar verder absoluut niet helpen. Net doen of je er neutraal in staat. Dan heb je, misschien, nog kans dat wanneer het mis gaat, ze jou om hulp komt vragen.

Als je haar nu op de kast jaagt zal ze nooit willen toegeven dat je gelijk had en dat het mis gegaan is. Oftewel ze zal nooit om hulp komen vragen.

Enigste wat je kunt doen om die hond echt te helpen, is zorgen dat je toegankelijk blijft voor je zus. :(:)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 13:36

Mijn zus is ouder dan mij en mijn ouders kunnen en willen zich er niet mee bemoeien want dan hebben zij het gedaan.
M'n zus heeft echt het verstand van een 12 jarige, ze is verstandelijk gehandicapt.

Ze vraagt me nu al om hulp gelukkig maar ik ben er nog steeds geen voorstander van. Ik wordt dan voor elk wissewasje gebeld door haar omdat ze gewoon niet weet hoe ze de hond moet opvoeden...
Heb al aangeraden om een boek te kopen over de opvoeding van de hond.

Ik kan haar idd niet voor elke fout behoeden maar ik vind het gewoon sneu als het dier er de dupe van wordt en naar het asiel moet. De kat moest immers ook al naar het asiel...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:45

Ik begrijp je helemaal maar jouw bemoeienis van een afstandje gaat gewoon niet werken. En dat is uiteraard hartstikke jammer voor alle partijen, inclusief het hondje.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:50

Wat een moeilijke situatie TS :\ Erg vervelend. Maar denk niet dat jij er erg veel aan kunt doen...

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:51

evt toch erachter zien te komen waar ze de hond gaat halen en dan bellen met de vraag om niet mee te geven?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:52

Zo erg is het niet als de hond naar het asiel gaat.
Zelfs in het asiel zou hij beter af zijn, dan bij jouw zus
Waarschijnlijk zal je zus hem daar toch snel heen brengen (vanuit jouw beschrijving gezien).
En een pup/jonge hond heeft zo weer een nieuw baasje.
En hopelijk komt hij dan beter terecht.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-08-14 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:54

En oefenen met een ''leen'' hond?