Spinnenvraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Spinnenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 07:01

Zoals de titel al laat vermoeden, heb ik een vraagje omtrent mijn "huisdieren". (hier gaat mijn laatste beetje zelfrespect :') )
Het zit zo:
Ik woon, samen met mijn zoontje, op een appartement waar geen huisdieren mogen. Zelfs een aquarium is niet toegelaten. Nu zitten er spinnen in huis. Variërend van kelderspinnen tot ieniemienie spelde kopjes. Mijn zoontje wilde heel graag toch een eigen beestje, dus ik heb hem gezegd dat hij er 2 een naam mocht geven en de rest moest gewoon weg.

Dit zijn dus Bob en Rambo geworden. Nu is Bob de laatste 3 maanden verdubbeld in grote en van zijn lieftallige bruine kleur is ook niet veel meer over. Hij is nu zwart met een beige lijf.
Maar goed, het gaat hier om Rambo. Deze spin, zelfde soort als Bob, is altijd al de grootste van de kleine spinnen geweest. Nu had hij/zij pas geleden tot 2 keer toe een hard bolletje in zijn web hangen. Dit heb ik verwijderd, het had de grote van een doperwt, het was zwaar en als het op de grond viel was het net een metalen bolletje.
Nu had onze Rambo gisteren een geel bolletje in het web hangen, maar voor ik deftig kon kijken of het nu een nest is of niet, heeft hij het meegenomen naar zijn schuilplaats, achter het scharnier van de deur in de muur -O-

Nu is mijn vraag, zou Rambo een vrouwtje kunnen zijn, die op dit moment haar eitjes in haar schuilplaats heeft gesleurd? Of kan het een gevangen prooi zijn? Moet er wel even bijzeggen dat die vervelende vlieg ook niet meer aanwezig is.

Ps: Die spinnen lijden niet onder de tirannie van mijn zoontje. Hij weet dat hij mag kijken met zijn oogjes en babbelen tegen ze met zijn mondje, maar verder niks en doet dit heel goed. :j

mick75

Re: Spinnenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 07:55

Hoe zag het bolletje van rambo eruit? Was het echt een hard bolletje of een beetje pluizig dingetje?

Spinnennesten zijn meestal een beetje pluizig/ wollig, om het grut te beschermen. Prooien pakken sommige soorten spinnen helemaal in. Zoals die spin bij Frodo doet in LOTR zegmaar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 07:57

Voor zover ik weet trouwens zijn vrouwtjesspinnen meestal flink groter dan mannetjes. Kan dus heel goed zijn dat je zoontje 2 dames als kamergenotes heeft ipv heren.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 08:03

Het laatste was een pluizig geel bolletje. Maar ik dacht dat ze hun nest altijd met een web ergens op een veilige plek vasthingen? Deze ging er mee aan de wandel toen ik het wilde bestuderen >;)

Ze zitten trouwens niet in zijn kamer, Bob woont naast de wc en Rambo bij de voordeur.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:05

Hahaha TS :')

Wit/gelig en pluizig is meestal een nestje ja.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 08:18

Voor die ene keer dat ik met 2 spinnen in huis durf leven :\

Bob is nog in de groei, hoe lang duurt het ongeveer voordat een spin vruchtbaar is?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:23

Ik vermoed dat het ook een nest is. Sommige spinnen kunnen hun nesten meenemen als ze het niet vertrouwen.

Spinnen zijn volwassen na een aantal vervellingen. Hoe oud ze dan zijn weet ik niet, en ik weet ook niet vanaf welke vervelling ze vruchtbaar zijn. Wel dat ze sperma kunnen opslaan om te gebruiken wanneer het ze uitkomt. Veel hangt trouwens af van de soort spin. De gedragingen van verschillende soorten loopt nogal uiteen.

Gelieve trouwens geen foto's te plaatsen haha.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:32

Zet maar alvast een 100-tal wiegjes klaar voor een heleboel lieve spiderlings ! *D
Jouw Bob en Rambo heten eigenlijk Bobette en Ramba en zijn in blijde verwachting. :')

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 08:35

Ze lijken op kelderspinnen qua model, maar dan een stuk kleiner. Zwarte pootjes, zwarte kop en een beige lijf. Ze zijn ook heel schrikkerig. Een kruisspin of iets kan je in de buurt komen, zelfs pakken als je dat wilt. Deze absoluut niet. Er zitten hier en daar nog wel spinnen in huis, maar allemaal hebben ze een web op een plaats dat ze direct veilig in een gaatje weg kunnen kruipen (in de muren, kieren bij de plinten en bij de verwarmingspijpjes) Bob kan je nog net een goedemorgen wensen, of welterusten voor hij weg is, Rambo is weg zodra er beweging in de buurt is.

Nadeel is alleen dat mijn zoontje erg gehecht is aan ze. Vooral aan Bob, dus hoe kan ik hem het beste uitleggen dat het toch echt niet bevorderlijk is om ze rond te laten lopen?

@Sevke, daar vreesde ik al voor -O- Dan durf ik duf echt mijn appartementje niet meer in. Spinnen duiden dan misschien op een gezond huis, maar mijn gezondheid lijd daar toch serieus onder :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:57

Hoe oud is je zoontje?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 10:48

3 jaar

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:10

Vertellen dat bob en rambo zelf een ander heel fijn huisje hebben gezocht? Het zijn wel wilde beestjes, en ze vonden het ergens anders blijkbaar net even leuker.

Dat jij ze eventueel een handje helpt met verhuizen hoef je er dan weer niet bij te vertellen en dat het betere thuis de pleepot of zo is natuurlijk ook niet. Ik denk dat ik het zo zou oplossen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:05

Kun je geen goudvis nemen ?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:10

Als het een nest is zou ik toch ingrijpen TS, of je moet je zoontje nog 1000 andere huisdierspinnetjes willen geven. := Word wel een hele klus met namen verzinnen dan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:27

Ach wat lief dat je zoontje zo gehecht is aan 2 spinnen <3 gewoon de spinnen dood maken en dan zeggen dat ze verhuisd zijn? Of zeggen dat ze zeiden dat ze liever in het bos wonen en daar naartoe brengen? Of maak je een kind van drie dat niet meer wijs :D

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:15

sevke schreef:
Kun je geen goudvis nemen ?

Helaas mag dat ook niet. Mijn buurman heeft juist de vissenkom met 2 goudvissen |o weg moeten doen, omdat ook die onder de huisdieren vallen.

Amiigo, ik woon in de binnenstad van Antwerpen, denk niet dat dat lukt om hem dat wijs te maken :n

@ Kana, het nest zelf kan ik niet meer bij. De spin zelf laat zich ook niet benaderen, die is weg voor je in haar buurt bent. De andere, Bob, heb ik geprobeerd maar ook dat lukt niet :\

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:18

Oh wat was ik graag niet zo vreselijk bang geweest voor spinnen!
Zelfs Charlotte's web heeft bij mij niet geholpen. :')

Maar idd, dit duidt op een babyboom.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:24

JoopC, ik deel je angst :') Al valt de angst redelijk mee zo lang ze uit mijn buurt blijven en een naam hebben :x

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:29

brr dat je dat durft :')
heb je misschien een foto? begin ergens wel wat nieuwsgierig te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:31

Ik ook ben ook wel nieuwsgierig!
Kan je niet met een pincet ofzo het bolletje pakken en in een klein potje stoppen?

Ik zie het al voor me, de dag erna opeens een potje dat helemaal zwart is.
''o ze zijn al uitgekomen''

edit: ieeeeel spinnenbeten zien er zo verschrikkelijk smerig uit
LINK OPENEN OP EIGEN RISICO
http://www.tussenhaakjes.nl/forum/view/ ... pinnenbeet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-14 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:38

Ik zal zo even kijken of de dames in zijn voor een foto.

Helaas kan ik niet bij het nest komen. Er zit tussen het scharnier van de deur en de muur slechts een halve cm ruimte. In die onbereikbare muur zit blijkbaar nog een gat van een vroegere scharnier en daar zit het nest in verstopt

Edit
Meet Bob
http://i59.tinypic.com/ridaaq.jpg

Dit is het scharnier met het stukje muur. Als je goed kijkt zie je het gaatje zitten waar het nest zich nu in bevind. Die pootjes die je ziet zijn van Rambo
http://i58.tinypic.com/351ivdl.jpg

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 00:55

brrr.. een spin als huisdier!
voor mij echt een nachtmerrie haha.. zou geen oog dicht meer doen.. (al heb ik een vogelspin in mijn handen gehad)

veel plezier ermee! houd je ze wel daar?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:05

Aah! nog een gekke bokker :Y)

Wij hebben Dolfje... :')
Dolfje is een grote mannelijke zwarte renspin en hij woont in onze uitbouw/schuur. Ik ben blij met hem want hij helpt ons van de mugjes e.d. af. Ik ben ook wel erg blij dat hij netjes in dat vertrek blijft omdat hij daar genoeg te eten heeft... want Dolfje is inmiddels zo groot dat ik een beetje in paniek raak als die in mijn slaapkamer oid zou zitten :+
Al vind ik hem nu wat minder eng omdat ik hem heb zien 'opgroeien' en hij een naam heeft :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:13

Ahh, brrr, wat moet jij veel van je zoontje houden om twee grote spinnen in huis te houden! ;)

Ik zou ze echt het huis uit doen, want een nest spinnen wil je echt niet in je huis! Dan heb je ze overal, denk ik. Vertel je zoontje maar een verhaal (?) dat ze weg zijn , want zoveel spinnen in je huis wil je niet!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 02:04

zodra hij de krant afpakt en achter je zoontje aangaat wordt het tijd om m weg te doen..

overig nageslacht zou ik gewoon snachts verwijderen voordat zoonlief ze doorkrijgt.
of vertellen dat kleine spinnen niet bij mama's blijven leven zonder mensenkindertjes en dat ze vertrokken zijn naar een eigen huisje..

vind het overigens super hoor dat je twee aanhoud voor je kleine. een paar spinnen in huis kan geen kwaad en houd de muggen mooi wat onder controle.