Help! Katten over de zeik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Help! Katten over de zeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 09:20

Sinds vannacht zijn mijn katten helemaal van het padje af. -O-

Ze kunnen altijd ontzettend goed met elkaar opschieten maar daar is niets meer van terug te zien. Ik werd vannacht wakker van een enorm kabaal. Ze gooien wel vaker wat om, hoewel het dit keer wel heel erg was. Ik besloot even te blijven liggen omdat ik dacht dat mijn zus thuis was en ik heb sinds een dag erg last van mijn rug. Na een paar minuten hoorde ik de katten keihard krijsen en ben ik meteen opgestaan. In de keuken hadden ze zowat alles dat op het aanrecht stond omgegooid, zelfs de waterkoker lag op de grond. De poes zat grommend onder de bank en de (gecastreerde) kater er een eindje vanaf. Hij leek redelijk kalm, maar zij is helemaal van slag en hij mag niet meer in de buurt komen. Ik heb hem toen even apart gehouden op een slaapkamer en ben verder gaan slapen, tot ongeveer 2 uur later mijn zus thuis kwam en we de katten onder toezicht weer in de woonkamer lieten. Dit leek goed te gaan, maar meneer kwam toch te dichtbij en ze werd ineens helemaal gespannen. Weer een gevecht. Toen de kater weer apart gezet voor de rest van de nacht.
Vanochtend heb ik ze apart eten gegeven, dat doe ik altijd. Zij in de hal, hij in de keuken. Echter wilde zij helemaal niet eten, ik heb haar moeten optillen en in de hal moeten zetten want hoe ze normaal krijsend op het eten af komt sprinten zat ze nu onbeweeglijk in de vensterbank. Haar eten heeft ze niet eens naar gekeken. Er zit een gedeeltelijk glazen deur naar de hal dus ik heb het kattenluik maar dicht gelaten en haar op een hogere kast gezet zodat ze overzicht had en de kater in de gaten kon houden in de hoop dat ze wat zou kalmeren. Uiteindelijk is ze in slaap gevallen en leek weer een beetje relaxed. Ik heb toen het luikje maar weer open gedaan zodat ze weg kon als ze wilde, hoewel ze daar al 2 uur zat zonder te bewegen. Maar natuurlijk toen ik 5 minuten niet aan het opletten was lagen ze ineens aan de andere kant van de kamer op de grond te worstelen en te schreeuwen. Ik heb de kater een beetje van haar vandaan moeten halen omdat ze proberen te laten schrikken geen effect had.

Maar wat nu? Ze hebben elkaar nog nooit een vlieg kwaad gedaan, slapen bij elkaar, wassen elkaar. Omdat ik nu niet meer hoef te slapen laat ik ze maar even in de woonkamer en hoop ik dat het zich vanzelf oplost. Ik ben alleen een beetje bang om het ze gewoon uit te laten vechten omdat de ene kat twee keer zo groot is als de ander en ik niet wil dat ze elkaar verwonden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Momenteel zit de poes weer onder de bank te grommen (hoewel het redelijk stil is nu) en ligt de kater ongeveer 10 meter verderop op de grond. Hij lijkt er niet echt mee te zitten.

Snadrem

Re: Help! Katten over de zeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:23

Heb ik met die van mij (broer en zus) ook een keer gehad. Feliway heeft hier heel goed geholpen, de twee zijn weer gewoon als vanouds.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:32

Ik kan inderdaad ook Feliway adviseren, wij merkten echt met een dag verschil. En de katten zoveel mogelijk bij elkaar in dezelfde kamer houden.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 09:36

Als er vandaag geen verbetering in komt zal ik Feliway in huis halen. Nu is het geen optie omdat... zondag. _-:(

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:47

moelly schreef:
En de katten zoveel mogelijk bij elkaar in dezelfde kamer houden.

Ook dat ja. Als je ze langer uit elkaar houdt, wordt het alleen maar lastiger om ze weer bij elkaar te krijgen. Probeer ze zo veel mogelijk af te leiden door aandacht en bijvoorbeeld snoepjes te geven. En zodra je merkt dat de kater weer op een vervelende manier in de buurt van de poes komt, ga dan meteen weer afleiden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:54

Let ook op of de poes niet ziek is, het kan maar zo zijn dat de poes iets onder de leden heeft waardoor de ander op haar reageert.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:01

Ik heb dit altijd als de kater ziek is (niesziekte) dan ruikt/doet hij anders en dat kan de poes niet uitstaan. Wanneer het ook heel erg is, is wanneer ik met de kater bij de dierenarts ben geweest: dan slaat de poes hem het hele huis door, omdat ze de geur vreemd vindt. Meestal lost dit weer op een paar dagen verder. Heeft de kater ergens gezeten waardoor hij anders ruikt? Kunnen ze andere katten zien buiten? Soms, als er een vreemde kat langs wandelt kan de poes zo in de stress schieten dat ze alleen nog maar afweert...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:02

Ik heb het ook gehad met mijn kater en poes... Het was zo erg dat ze echt niet meer at, en haar urine van angst liet lopen zo zielig! Onze kater is een geval apart (mishandeld, kan ook alleen met ons overweg) dus met heel veel pijn in mijn hart binnen de familie mijn poes kunnen plaatsen bij een familielid zonder andere katten... Ik doe nooit dieren weg en ze blijven altijd tot de dood maar dit kon ik niet aanzien.
Ik zie haar nog regelmatig, ze is een hele andere kat lekker relaxt en super gek met haar baasje.
Gekke is dat ik nog 2 poezen heb, en daar heeft mijn kater niet de pik op. Hij kon nooit met haar opschieten, dus is wel een iets andere situatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:08

Ik zou hiermee wel even overleggen met de DA. Heeft een van je katten niet iets onder de leden? Wij hebben ook 2 katten en toen de mijne iets had gebroken zonder dat we het wisten is het vanaf die tijd letterlijk oorlog. Feliway heeft ook niks geholpen en ze moeten nu gescheiden leven.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 10:10

Lienboon schreef:
Ik heb dit altijd als de kater ziek is (niesziekte) dan ruikt/doet hij anders en dat kan de poes niet uitstaan. Wanneer het ook heel erg is, is wanneer ik met de kater bij de dierenarts ben geweest: dan slaat de poes hem het hele huis door, omdat ze de geur vreemd vindt. Meestal lost dit weer op een paar dagen verder. Heeft de kater ergens gezeten waardoor hij anders ruikt? Kunnen ze andere katten zien buiten? Soms, als er een vreemde kat langs wandelt kan de poes zo in de stress schieten dat ze alleen nog maar afweert...

Ze zijn een tijdje geleden naar de dierenarts geweest. Ze doen dan inderdaad altijd een beetje afstandelijk maar na een uur is dat weer normaal. Ik heb wel het idee dat dit door een kat die buiten liep getriggerd is. Ik heb ze één keer eerder zo horen brullen en toen was het ook bij het keukenraam, de enige plek waar katten voorlangs kunnen lopen. Hier liep toen de kat van onze buren wel eens, maar die zijn nu weg. Ik weet wel dat er 's nachts vreemde katten over de galerij lopen (we wonen in een flat), als we bijvoorbeeld een vuilniszak voor de deur zetten om de volgende dag weg te gooien wordt deze open gekrabd.
Ik weet niet of de poes ziek is. Met de laatste controle (2 weken terug) was er niets op aan te merken. Wel heeft ze van de week een keer haar ontbijt overgegeven. Maar verder niks vreemds.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:55

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is de poes gesteriliseerd?
Wij hebben dit thuis gehad met een Maine Coon poes die echt enorm tekeer ging wanneer ze krols moest worden. Toen ze eenmaal zwanger was had ze het steeds voorzien om één van onze andere katten. Die joeg ze het hele huis door en ook enorme vechtpartijen. De andere poes was zo bang dat ze haar urine liet lopen. Om de een of andere reden konden die absoluut niet meer bij elkaar.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 11:31

Oh dat heb ik niet vermeld, had ik wel moeten doen. Poes is ook gecastreerd. :o
Ik heb ze nu nog steeds beide in de woonkamer. Poes beweegt eigenlijk niet (af en toe een stukje, mega langzaam en gespannen). Kater zit nog steeds een eindje verderop een beetje te kijken maar hij wendt zijn blik niet van haar af behalve als ik hem ga aaien of probeer af te leiden met snoepjes of zo. Poes gromt niet meer maar als hij te dicht in de buurt komt (in een straal van 2 meter of zo) begint ze hele boze geluiden te maken. Dat is nu twee keer gebeurd en iedere keer als mijn kater te dichtbij komt leid ik hem af naar de andere kant van de kamer. Hij is nog steeds best wel rustig ondanks dat hij haar de hele tijd in de gaten houdt, maar als zij zo begint te grommen zet hij zijn rug en staart wel op en dan grijp ik snel in. :=

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 10:01

Kleine update!

Poes heeft vannacht op een hotelkamertje gezeten met eigen kattenbakje e.d. (slaapkamer van mijn moeder, die is op vakantie). Vanochtend om half 6 wakker geworden omdat mijn zieke zus door het huis liep te dolen. Katten werden ook wakker en wilden graag eten, ze waren allebei werkelijk aan het schreeuwen. Poes leek helemaal de oude zo knuffelig en energiek was ze. Ik heb ze toen door een kiertje van de deur even elkaar laten zien en dat ging alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Toen hebben ze eventjes bij elkaar gezeten maar toen mevrouw poes toch een beetje tegen de wand aan stond raakte ze weer in de stress en begon ze te grommen, dus toen heb ik ze weer apart gezet en ben ik verder gaan slapen. Vanochtend heeft ze wel apart eten gehad, dat ging goed, maar ze wil niet eten als hij in de buurt is omdat ze dan alleen nog maar op hem kan letten en vrijwel verstijft.

Ik heb vanmiddag een afspraak bij de dierenarts. Als we een medische oorzaak uit kunnen sluiten ga ik een Feliway verdamper halen en in de woonkamer ophangen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:11

Katten projecteren. Stel: poes en kater zitten gemoedelijk samen op de vensterbank. Er gebeurt iets (buiten de kater om) waardoor poes zich helemaal het leplazerus schrikt. Dan zal poes dat projecteren op de kater. "ik schrok, jij zit in de buurt, dus het kwam door jou!"

Dat kan gebeuren met schrik, maar ook met pijn (en daar hoort dan weer schrik bij)

Dus kans dat poes erg geschrokken is van iets, wellicht het omvallen van iets, of ze kreeg de waterkoker bijna op haar hoofd, of een kat van buiten, en dat kater in de buurt is geweest. Hij wordt nu telkens geassocieerd met die angst.

Dat slijt wel, maar duurt even.

Haar een hele positieve stimulatie geven bij de kater in de buurt kan helpen. Geef ze bijvoorbeeld op een meter afstand van elkaar eten dat ze niet vaak krijgen maar wel heeeeeel lekker vinden. Dat een paar keer, dan komt het wel weer goed.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 11:15

Dankjewel voor de tips :)
Hoewel ik het eten nu nog niet zie gebeuren, haha. Ze is echt onbereikbaar in haar hoofd als de ander in de buurt zit. Maar het gaat al wel iets beter volgens mij. Ik denk ook dat ze van iets anders geschrokken is en dat ze daarom overstuur is. Maar voor de zekerheid toch even een consultje voor uitsluitsel (kan ook zijn dat ze zich bezeerd heeft en daardoor geschrokken is + ze hebben 3x gevochten, geen zichtbaar letsel maar je weet maar nooit!)
Anders inderdaad rustig weer opbouwen. Ik hoop dat wat feromonen dat proces kunnen versnellen. Kan ze lekker high worden. *D

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:59

Wat Amaris zegt klopt inderdaad. Zo herken ik het van die van mij thuis ook. Heb ook gemerkt dat wanneer de poes gaat gaat grommen en je laat merken dat dat niet mag, dit niet goed werkt. Wat bij die van mij werkt is op dat moment op t gemak stellen: lief praten en geruststellen, tis pure stress namelijk. Ben benieuwd hoe het na het dierenarts bezoekje gaat: is ook vaak best stressvol. Hopelijk is/zijn ze in orde! Succes

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 07:53

Er is geneusd! *\o/*
Met de Feliway in het stopcontact lijkt ze een stuk relaxter. Kater heeft al naast haar gezeten en haar helemaal besnuffeld. Echt een enorme vooruitgang ten opzichte van gister en eergister. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:15

Fijn dat het beter gaat!
Toch is zo'n Feliway een symptoombestrijder en geen oplossing van de oorzaak, wat die ook mag zijn. Je lost het probleem in feite niet op maar verdoezelt het. Ik hoop dus dat ze ook zonder Feliway straks weer goed overweg kunnen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:29

Mijn kat werd helemaal para van feliway. Het is dus geen garantie dat het werkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:33

Feliway is niet per ce een symptoombestrijder hoor.

Je kunt ze net even wat 'ontspannener' laten wennen aan een andere situatie bijvoorbeeld.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:11

Hier heeft Feliway ook onwijs goed geholpen om vier volwassen katten te koppelen. Nu al ruim een jaar zonder Feliway en de katten doen het nog altijd goed samen.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:52

Fijn dat t beter gaat! Hopelijk blijft het zo en gebeurt niet opnieuw 'dat wat het ook was' :)