Woensdag
Ik dacht dat hij een vreemde beweging had gemaakt en zijn rug verdraaid had. Op de terug weg naar huis heeft hij wel nog gepoept, maar toen we thuis waren bleef hij down en was hi erg rustig. Da gebeld en daarheen gegaan. Na wat voelen en flexen bleek hij een rug en nek blessure te hebben. Ok, 2 spuitjes erin (pijnstiller en b12) en lekker mee naar huis. Ik mocht wel wat met hem wandelen maar uiteraard heel voorzichtig en wel aan de lijn. Alleen hij bleef ellendig in de gang liggen. De pijnstiller leek niet te werken en in overleg nog wat loxicom bij gespoten (in de bek)
Donderdag
Puk is erg down bij het wakker worden. Ik probeer om 8 uur of hij wil wandelen maar heeft duidelijk geen zin. Ik bel een vriendin in de straat die heeft toevallig vrij, en zij komt met haar hond ons thuis ophalen. Zodra hij hun hoort wordt hij wat levendiger en wil zowaar naar buiten. We lopen een stukje en zijn onderweg naar huis (was maar een blokje om) als hij besluit te gaan liggen op de stoep. Ondanks aanmoedigen en rustig afwachten heeft hij er echt geen zin meer in. Zijn zooltjes en oren voelen koud aan. Vriendin besluit haar hond naar huis te brengen en de auto te halen. Ondertussen bel ik de DA, die zit 2 straten van ons af en zegt kom maar weer langs.
Hij klimt de auto in zodra hij kan (er zijn op dit moment qua gedrag heel veel redenen waarom er alarmbelletjes afgaan bij mij) en we rijden naar de DA. Daar aangekomen wordt hij weer onderzocht en getempratuurt hi heeft 40,4 graden koorts. Besloten word hem voor de dag iig op te nemen.
Er wordt urine onderzoek en mest onderzoek gedaan. Urine uitslag is behoorlijk afwijkend en in overleg besluiten we om een bloed onderzoek te doen. Puk blijft een nachtje op de kliniek omdat ik ook bang ben voor uitdroging + als er wat gebeurt kan ik niks doen, hun wel. Op dit moment heeft hij ook een hevige blaasonsteking.
Vrijdag
Uitslag bloed onderzoek is binnen maar de behandelend DA is pas om 1 uur op de praktijk. Ik mag hem dus om 1 uur gaan ophalen. Eenmaal daar wordt me uitgelegd dat het bloedonderzoek verschillende dingen laat zien, waaronder beginnend suikerziekte en de lever die een behoorlijke klap heeft gehad. Ze sturen lang niet alle patiënten op dit punt naar huis maar omdat we maar 3 straten verder op wonen en omdat puk duidelijk moeite heeft om zich daar te ontspannen mag hij mee naar huis. Afspraak is wel dat we op het spreekuur komen op zaterdag voor nog een stel injecties en controle. We krijgen voer mee (royal canin diabetic nat en droogvoer) en een leverbooster die ook in de bek gespoten moet worden.
Al die tijd wil hij weer niet naar buiten maar hij eet en drinkt redelijk. Ik kijk het een nachtje aan.
Zaterdag
Ik moet hem dwingen om buiten te gaan plassen
Ik bel met de assistente en we besluiten dat ik na het spreekuur mag komen zodat ik niet met hem in een overvolle wachtkamer hoef te zitten. Bij aankomst weer tempraturen, weer heeft hij 40,2 koorts. Ook zit er bloed aan de thermometer. Damn dat is niet wat we nu willen zien, maar ik was er al bang voor gezien zijn gehele apatische gedrag. Da twijfelt en wilt overleggen met het hoofd van de kliniek, hij was eerder al betrokken toen Puk in de kliniek bleef. Opnieuw wordt voor gesteld om hem een dagje in de kliniek te houden, ik moet bekennen dat ik dat ook wel prettig vind. Het is zo eng om hem zo te zien.. Normaal is hij Hyperdepieper en zal hij nooit vrijwillig bij de DA naar binnen lopen, maar nu vind hij alles best..
S'avonds wordt ik weer gebeld, ze wilt hem graag ook weer voor de nacht houden. De koorts is weer gezakt naar 38,5 en hij is stabiel. Maar ze is heel benieuwd wat de koorts de volgende ochtend gaat doen. Ze gaat zich deze avond zoveel mogelijk met hem bezig houden, en nog wat testen doen. Ze willen nu gaan testen oa voor alvleesklieronsteking.
Hoe minder spoedgevallen er dit weekend zijn hoe gunstiger het eigenlijk is voor puk
Zondag
Ik wacht nu dus op een telefoontje van de da met een update. Ben heel benieuwd of de koorts terug gaat komen en of ze al meer heeft ontdekt.
Zijn er mensen die dit al eens eerder hebben mee gemaakt? Pancreatitis bij een hond? Ik ben er van geschrokken hoe snel hij ziek werd.. En dimen jullie mee voor mijn kleine zieke vriend?
Foto van 2 dagen geleden:
Als het inderdaad pancreatitis is, is de pancreas soms afwijkend groot. Mocht dat het geval zijn kan je dat zien op de echo en is je diagnose vrijwel zeker.. Helaas kan het ook zijn dat je hem niet ziet en dan is het nog niet zeker, maar een echo is geen overbodige luxe met zo'n ziek dier. Ze kunnen dan ook alle andere organen nakijken, zoals de lever (die ook afwijkende waardes had toch?), en darmen.