Help! Guppies gaan stuk voor stuk dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Help! Guppies gaan stuk voor stuk dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:25

Okee, beetje dramatische titel, maar ik ben lichtelijk in paniek. :+

Ik heb al een jaar of 10 guppen. Zo nu en dan gaat er eentje dood, zo nu en dan breng ik er een paar naar de dierenwinkel en koop ik er wat nieuwe bij. Al 10 jaar niets aan de hand en die beestjes zwemmen lekker rond.
Maar sinds een week of 2 heb ik ineens een grote invasie aan slakjes (van die gekke met een zwarte kop) in mijn aquarium en gaan er met de dag meer guppies de pijp uit! |(
We hebben 75% van de slakken eruit gegooid en het water 50% ververst, maar nu zwemmen er weer 3 kromgetrokken guppen rond en op deze manier houd ik er niet veel over...

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb een week of 7 geleden 2 nieuwe gupjes gekocht, maar pas sinds een week of 2 gaan er steeds guppen dood (die twee nieuwe leven nog).
Verder geef ik ze al 10 jaar dezelfde verzorging qua voer, verschonen, etc, dus ik ga er vanuit dat dat het niet kan zijn.

Ik hoop dat iemand antwoorden heeft!

Groetjes,
Caroline

PS: ik heb even gegoogled, de slakjes zijn torenslakken met een zwarte kop.
PPS: toen ik de twee nieuwe guppen kocht heb ik ook nieuwe waterplantjes gekocht bij een winkel waar ik ze normaal niet koop

Cassidy

Re: Help! Guppies gaan stuk voor stuk dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:32

Waterplantjes die je ineens in een aquarium zet kunnen er idd voor zorgen dat je vissen het niet overleven, door eventuele meststoffen en bestrijdingsmiddelen waarmee ze in aanraking zijn geweest.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:33

Cassidy schreef:
Waterplantjes die je ineens in een aquarium zet kunnen er idd voor zorgen dat je vissen het niet overleven, door eventuele meststoffen en bestrijdingsmiddelen waarmee ze in aanraking zijn geweest.

Maar duurt dat dan 5 weken voordat dat tot uiting komt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:37

Dat zou eerder moeten gebeuren. Maar die slakken, dat kan 5 weken duren, en misschien zaten die wel in de planten..

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:38

Cassidy schreef:
Dat zou eerder moeten gebeuren. Maar die slakken, dat kan 5 weken duren, en misschien zaten die wel in de planten..

Voor zover ik weet had ik die slakjes al wel, alleen sinds een aantal weken zijn ze ineens met een soort invasie vertienvoudigd... :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:42

Planten goed uitwassen, nieuwe planten desnoods ff uit aquarium, alles goed schoonmaken en alle slakken verwijderen?

Wat zijn je water waardes en waar gedijen slakken goed op?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:05

Een paar slak etende slakken kopen!
Misschien wat zuurstof tekort door de hoeveelheid slakken, of te veel CO2?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:08

Heb je een kom of een aquarium? Heb je een filter en/of een verwarmingselement? Hoe groot is je aqua (hoeveel liter) en hoeveel gups heb je erin zitten?

Het zou kunnen dat de slakken (=grote vervuilers) de boel te heftig vervuilen en dat je guppy's daarom ziek worden.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 18:21

Ik heb een aquarium van zo'n 40 x 30 x 30 cm. Er zitten 2 filters en een verwarmingselement in die op 23 graden staat afgesteld, heb ook een temperatuurmetertje erin zitten die gewoon 23 graden aangeeft.

Zitten nu nog 12 guppies in en 1 zieke. Volgens mij zag ik van de week ook nog een jonkie rondzwemmen.

Ik ben nu iedere dag hele klodders babyslakken eruit aan het vissen, zal dit helpen?
Ik kan verder op internet alleen maar vinden dat die slakken juist goed voor je aquarium zijn omdat ze de algen opeten...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:50

Ligt eraan welke slak je hebt. Naar mijn idee eet alleen de zebranapslak algen, alleen ook dat zijn behoorlijke vervuilers. De slaketende slak eet bijvoorbeeld helemaal geen groen.

Ik heb bijvoorbeeld 2 zebranapslakjes in mijn bak en ik vind ze echt enorm vervuilen (ze poepen heel veel, net goudvissen).

Zijn je waterwaarden ok?